Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2008)

autoreview

Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2008)

Signalement

Uitvoering9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf127.000 km
KM-stand laatst340.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat een monster

  • 127.000 km

Net de eerste rit gemaakt, maar wat is dit een monster. 300pk met Hirsch uitlaat, wielen, remmen ect. Heerlijk stoelen
Ik houd jullie op de hoogte van m'n ervaringen met CJIB

Saab Failliet, de mijne niet!

  • 136.500 km

Ondanks het trieste bericht dat m'n favoriete merk failliet is verklaard en de nieuwe 9-5 Sports Estate er waarschijnlijk niet gaat komen ben ik dik tevreden met m'n 9-5 Aero.
In ruim 3 maanden tijd 10.000km gereden zonder enkel probleem.
Voorbanden beginnen aan hun laatste km's schat ik zo in. Ik weet niet hoelang ze er al onder zaten maar daar komen binnenkort nieuwe voor.
De auto ligt boven verwachting goed op de weg, stuurt ondanks z'n forse gewicht zeer precies en direct zonder overstuurreacties. De enorme aandrijfkrachten tijdens optrekken voel je wel goed in het stuur. Zeker op nat wegdek stuur goed vasthouden!
Toch is de auto bijzonder comfortabel, meerdere malen 1000km gemaakt op een dag voor een ééndaagse meeting in Parijs. Ik kom dan minder vermoeid thuis dan in de Passat. Geluidsniveau in de auto is alleen tijdens optrekken wat aan de brommerige kant. Bij contante snelheid is de auto beduidend rustiger dan de TDI's van VW en Audi. De geluidsinstallatie van HK is van bovengemiddelde kwaliteit! Jammer dat de TMC niet zo prettig werkt om files te vermijden. Dat had VW weer beter voor elkaar.
Tot slot, het brandstof verbruik ligt tussen 9.0 - 10.0 l/100km. Niet heel beroerd maar geen zuinigheidswonder.

Onderstel aanpassingen

  • 145.000 km

Nu 20.000km ervaring met m'n witte Dame Edna. Het blijft een voortreffelijke auto met power in overvloed en een strakke maar comfortabele wegligging.
Toch is het lastig, 300hp op de voorwielen. Bij lomp gasgeven heb je snel wielspin en gasgeven in een bocht werkt ook niet optimaal. Daarom ben ik te rade gegaan bij een onderstelspecialist. Hij adviseerde nieuwe schokdempers (Bilstein), veren en een aantal ophangrubbers te vervangen. Het resultaat is echt overweldigend: zonder comfort in te leveren veel meer grip in bochten, minder powersteer en een betere rechtuit stabiliteit.
Kost een paar centen, maar dan heb je ook wel wat.
Verder is er een kleine beurt uitgevoerd, en de transmissieolie verversd,. (moet om de 60k) Daarnaast sowieso om de 10k motorolie verversen.

De afgelopen weken twee kleine probleempjes gehad. Eén parkeersensor is vervangen en de aircopomp wordt vervangen. Allemaal prima opgelost door de vakgarage.
Andere kosten: M'n voorbanden zijn ongeveer halverwege de levensduur en de eerste bon van het CJIB is binnen voor 10km/h te hard op een provinciale weg. Dus dat valt allemaal erg mee.

Ervaringen op de lange termijn

  • 295.000 km

Inmiddels staat de teller op bijna 300k. Dat had ik niet verwacht om zolang met de auto door te rijden! Maar nog steeds heel erg tevreden met deze auto. Snel, comfortabel, lekker strak in de bochten, en het onderhoud is goed te overzien.
Wellicht zijn jullie het meest geïnteresseerd in de onderhoudskosten. Hoewel ik alle facturen nog heb, begin ik er niet aan om alles op te tellen. Maar gemiddeld zo', 8.5 cent per km incl. banden. De banden, tegenwoordig Michelin PS4, gaan altijd gemiddeld 35.000km mee. Verder elke 10-12.000km verse olie. Elke 3e beurt versnellingsbakolie van de automaat eruit en nieuwe erin. Wat ongewone zaken in de loop der tijd, maar niet absurd duur oid: radiateur, waterpomp, stuurpomp, draagarmen. Verder het reguliere onderhoud, remmen, multiriem een keertje, filters etc.

De auto heeft me nooit laten staan, wel een keertje schade gereden aan de neus, maar dat is weer hersteld. Plaatwerk , koplampen enzo was trouwens vrij makkelijk leverbaar.

De auto heeft wel weer wat aandacht nodig, dashboard speaker werkt niet meer, parkeersensor moet een nieuwe in en dan vergeet ik vast nog wel een dingetje of twee, verder niets ernstigs of kostbaars.
Het gemiddelde benzineverbruik blijft tussen de 1 op 9 en 1 op 10, een beetje afhankelijk van het seizoen en de lengte van de ritten.

Voorlopig blijf ik nog wel even rijden met deze witte dame. Al is de opvolger inmiddels bekend (de ongekend mooie 9-5NG) ik kan geen afscheid nemen...

340,000km Still going strong

  • 340.000 km

Hoe is het mogelijk? Ik rijd nog steeds in deze auto. Niet heel erg veel meer sinds de komst van een strikt zakelijke auto. Ik rijd nu dus alleen nog de prive km met de Saab, maar ik geniet nog steeds.
Van de zomer een hoop dingetjes laten doen, eigenlijk allemaal regulier onderhoud ook weer nieuwe schokdempers rubbers en veren. Tjonge, wat knapt een auto daar altijd van op. Bestuurderstoel ook opgevuld, die begon toch wat door te zakken. De automaat loopt en schakelt ook weer 100% soepel, kortom nog steeds blij met de witte schicht. Verder heb ik de wielen laten repareren en opnieuw laten coaten knapt de auto wel van op. Wat toch ook grappig is, de auto is inmiddels bijna 10 jaar oud, maar ik krijg nog wekelijks wel complimentjes. Hoelang we nog blijven rijden? Wie het weet mag het zeggen, maar van mijn vrouw en kinderen mag de auto niet weg

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.