Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 145.800 km |
KM-stand laatst | 260.000 km |
Saab 9-5 Sport Estate (2007)
- 260.000 km
DE ZOEKTOCHT
Een aantal zaken wist ik zeker toen ik in de markt was voor een nieuwe voiture: geen zilvergrijze want daar rijdt half Nederland in, geen zwart interieur want te somber, geen overbodige PK’s want dat kost alleen maar geld en niet meer dan 100dkm op de teller. Verder had ik ruwweg als grens € 12k, een jaar of 5 à 6 oud, het liefst een auto die niet op iedere straathoek stond en het moest een station zijn in verband met twee kleine kinderen. En er moest een LPG-tank in gezet kunnen worden.
Mijn toenmalige auto was een Rover 75 waar ik met heel veel plezier 120dkm in gereden had (zie review). Iets aparts maar wel vrij degelijk. En dus kwam ik vrij automatisch uit bij het roemruchte merk Saab. Hoewel ik dacht origineel te zijn, blijken veel Roverrijders, ook Saabrijders te zijn, dus daar ging mijn gevoel van uniciteit (ja, ja, ik draag ook vaak gaatjesschoenen, ben voor een kleine overheid en ik lees graag een boek, om maar een paar vooroordelen te bevestigen). Qua grootte vergelijkbaar met de Rover 75 kom je dan snel uit bij de Saab 9-3. Met name het laatste model, vanaf ongeveer 2008, vond ik er fraai uit zien. En de prijzen van een occasion van een jaar of 5 waren vriendelijk. Edoch, mijn opmerking over het uiterlijk geldt voor de sedan versie; de stationvariant vind ik ronduit lelijk. De daklijn klopt gewoonweg niet. En om nou 8 tot 10k kapot te slaan op een auto waarvan de daklijn esthetisch volstrekt mislukt is, gaat mij wat ver. Wat nu?
Nog even gedacht aan een merk als Lexus of Jaguar. Maar die hadden geen stationversie. En een Jaguar vond ik sowieso financieel een te groot risico. Op een goede dag was ik weer eens aan het ‘gaspedalen’ en viel mijn oog opeens op een Saab 9-5. Eigenlijk niet eerder aan gedacht. Een klasse groter maar wel een Saab. Ik moest even wennen aan de rare randen rond de koplampen (vanaf modeljaar 2006), maar daar kon ik na verloop van tijd best aan wennen. Inmiddels vind ik het front trouwens een van de geslaagdere kanten van de auto. En dus op zoek naar een Saab 9-5 Station.
Op een goede dag een rondrit door Nederland gemaakt om een vijftal Saabs van na de facelift uit 2006 te bewonderen. Op de route stond ook nog een Aero te koop met teveel km, maar onder het mom ‘waarom ook niet’ toch even langsgereden. Om een lang verhaal kort te maken: volledig overweldigd door de power ben ik overstag gegaan en heb ik voor € 14790,-- de Aero gekocht. Om precies te zijn een Saab 9-5 Sport Estate uit 2007. Zilvergrijs, zwart interieur, veel te veel PK’s, duurder dan mijn geplande budget en met meer km’s dan voorzien. Mijn zelfbeeld van rationeel calculerende burger heb ik dan ook bij de dealer achtergelaten.
DE AUTO
Inmiddels ben ik ruim 2 jaar en een kleine 70 dkm verder. De auto is mij tot nu toe zeer goed bevallen. Ik heb kort na aankoop een LPG-tank laten inbouwen (Vialle) en gemiddeld rijd ik daarmee 8,5 kilometer op één liter LPG. Op benzine is dat ongeveer 10 kilometer op een liter. Tank is op de plek van het reservewiel ingebouwd, dus geen ruimteverlies in de auto. Nadeel blijft het vele tanken, ongeveer iedere 430 km. Als troost spaar ik wel veel freebees. Hoewel de auto een sportonderstel heeft, is het karakter meer comfortgericht dan prestatiegericht. Vergeleken met mijn Rover strakker geveerd, maar ik voel geenszins alle grassprietjes. Daarbij komt dat de sportstoelen werkelijk fantastisch zitten. Dat alleen al is het overwegen van een Aero waard. De prestaties zijn vanzelfsprekend prima met 260 pk onder de motorkap. Het valt daarbij op dat de motor weinig toeren maakt voor een benzineauto: 2400 t/min bij 120 km/u op de teller. Dat rijdt erg prettig en rustig. Het ruimte aanbod is prima. Nadeel is dat de auto alweer 9 jaar op de markt was toen ik hem kocht en het interieur ondanks een facelift, toch wat gedateerd aandeed. Voordeel is dat de auto goed doorontwikkeld is en de belangrijkste aandachtspunten opgelost zijn (zoals de beruchte black-sludge). Enige wat echt niet goed werkt is het navigatiesysteem. Na verloop van tijd leest hij de DVD’s steeds slechter, waardoor ik het systeem eigenlijk nooit meer gebruik, maar gewoon een Tomtommetje.
De eerste periode moest ik wennen aan het bandengeluid, maar nadat mijn Vredesteintjes versleten waren, heb ik op basis van de testresultaten van Autoweek maar eens het mij onbekende merk Atlas geprobeerd (kosten van één band slechts € 49, bij 225/45/R17). En warempel, het geluidscomfort verbeterde aanzienlijk terwijl de wegligging en het verbruik voor mijn gevoel gelijk bleven. Slijtage blijkt ook minder dan de Vredesteins te zijn, dus ik ben zeer tevreden over het merk Atlas, ondanks dat ik op internet altijd heftige discussies voorbij zie komen waarbij het gebruik van goedkopere autobanden gezien wordt als suïcidaal en maniakaal. Zo zie je maar, een beetje eigenwijzigheid kan geen kwaad. En dat geldt natuurlijk ook voor het installeren van een LPG installatie. Ik rijd, afgezien van mijn eerste studentenautootje, al mijn hele autoleven op LPG en heb nog nooit extra kosten gemaakt voor LPG gerelateerde problemen. Dat is inderdaad een beetje geluk hebben, maar ook al zou ik binnenkort een keer voor extra kosten komen te staan, een voorzichtige schatting is dat ik vergeleken met diesel zo’n € 15.000 euro heb bespaard de afgelopen 15 jaar. Toch serieus geld voor een privé-rijder.
DE KOSTEN
Tot nu toe zijn de onderhoudskosten mij erg meegevallen. Zeker in vergelijking met de Rover, maar ook vergeleken met eerdere Golfjes en een Skoda. Ik heb onderstaande bedragen geschat maar ruwweg 1600 euro onderhoud bij 67 dkm is erg weinig (2,3 cent per kilometer). Ik realiseer mij dat er langzamerhand dure reparaties kunnen en zullen komen, zodat dit bedrag naar reëlere waarden gaat stijgen, maar tot nu toe ben ik zeer tevreden.
LPG: (27-09-2015; Zwolle BP) € 0,479 per liter = 5,6 ct per kilometer
Wegenbelasting € 121,-- p.m.
Verzekering € 46,-- p.m.
Afschrijving € 225,-- p.m. (bij prognose van 150.000 km en 5 jaar in bezit houden)
Onderhoud:
2014 kleine beurt € 250,--
2014 slot achterklep maken € 100,--
2014 nieuwe banden € 300,--
2015 grote beurt € 550,--
2015 klepje koplampsproeier € 80,--
2015 APK € 300,--
Update 23-01-16
Afgelopen week heb ik de fraaie kilometerstand van 222.222 km behaald. De afgelopen 10 dkm zijn er geen bijzondere zaken voorgevallen. De auto houdt zich prima. Eén reguliere onderhoudsbeurt à € 230,-- en verder niets. Ik heb de betrouwbaarheid maar een sterretje extra gegeven, want er zijn in 75 dkm slechts twee kleine reparaties geweest naast het reguliere onderhoud. En dat voor een auto van inmiddels ruim 9 jaar oud en meer dan 220 dkm op de teller. Tot nu toe is dit mijn goedkoopste auto qua onderhoud! Dat had ik niet verwacht. Zonde eigenlijk dat dit merk niet meer bestaat, want auto's bouwen kunnen ze wel. Hoewel ik overwogen heb om een youngtimer te gaan rijden vanwege mijn eigen bedrijf, blijf ik voorlopig in deze Saab rijden. Ik weet zeker dat ik spijt ga krijgen als ik hem nu verkoop.
Update 26-01-2016
Het is natuurlijk de goden verzoeken om een jubelende update over de betrouwbaarheid te schrijven. Gisteren wilde mijn oerbetrouwbare auto plotseling niet meer starten. Met collega's getracht de boel weer aan de praat te krijgen. Niet gelukt. Daarop de wegenwacht gebeld. Wat denk je: ze vergeten mij! Na een paar telefoontjes en enig aandringen van mijn kant, wordt het bedrijf gebeld (geen ANBW), en blijkt mijn pechgevalletje niet overgedragen te zijn aan de avondploeg.... Twee koude uren verder.... Helaas blijft mijn auto weigeren. Op de vrachtwagen en uiteindelijk afgeleverd bij de Saabdealer in Zwolle. Ik hoop morgen te horen wat er kadoek is.
Het probleem is gevonden: de vermaledijde DI cassette had de geest gegeven. Typisch een Saab-dingetje en eigenlijk een normaal slijtage onderdeel. Wel balen dat de auto meteen niets meer deed. Na sponsoring van de dealer met 540 euro, rijd ik weer als een vorst. Gemiddelde onderhoudskosten per kilometer na 75dkm: 3,2 cent. Nog steeds goed. Ik had als leenauto een vrij nieuwe Hyundia i20 meegekregen. Prima wagen maar allemaal wel erg ielig en blikkerig. En wat een toeren bij 120 km/u. Eerlijk is eerlijk het benzineverbruik van de Hyundai is wel weer erg gunstig.
Update 02-08-2016
Het had niet veel gescheeld of deze update was er niet gekomen. Zoals eerder genoemd zou een youngtimer goedkoper zijn en in april ben ik de auto van mijn dromen tegen gekomen: een Jaguar XJ uit 1998 met slechts 59 dkm op de teller. Gekocht en daarmee werd de Saab wel wat groot voor een 2e auto. In april heb ik de auto een maand te koop aangeboden en er was veel interesse. Echter, geen koper en na een maand heb ik besloten de auto te houden. Hij rijdt immers erg fijn (pssst, niet zeggen tegen Jaguar adepten, maar hij rijdt lekkerder dan mijn Jag), hij is ruim en kwalitatief goed. Die paar tientjes extra wegenbelasting neem ik maar op de koop toe.
Ben net terug van vakantie in Zuid-Frankrijk en de 2700 kilometers zijn zonder enige problemen onder de banden door gegleden.
Afgelopen periode wel een rare storing gehad: met enige regelmaat begon hij op drie cilinders te lopen. Auto stilzetten en opnieuw starten deed het probleem verdwijnen. Maar het rijdt toch niet echt lekker. Dankzij het Saabforum kwam ik er achter dat dit een bekende storing was die veroorzaakt werd door een niet goed functionerende pomp in de Vialle installatie. Deze voor € 150,-- laten reviseren en het probleem was opgelost. Lang leve dergelijke fora!
Afgelopen maanden heb ik een beurt laten doen inclusief nieuwe voorbanden, nieuwe xenonlampjes en nieuwe bougies voor € 650,--. Voor de zekerheid ook compressie laten meten: geen probleem ondanks LPG.
Voor de cijferfetisjisten (waar ik mijzelf ook toe reken): totale onderhoudskosten bedragen nu sinds de aanschaf ongeveer € 3150,-- Op 95dkm is dat 3,3 cent per kilometer. U hoort mij niet klagen!
Laatste jaar
Sinds de laatste update zijn we weer een jaar verder en de kogel is door de kerk: de Saab wordt verkocht! Dat ligt zeker niet aan de kwaliteit en rijkwaliteiten van de auto. Ook het afgelopen jaar is zonder opvallende problemen verlopen. Ik heb een beurt met APK laten doen (€ 315,--) en tussendoor zelf een nieuw accu (€70,--; zelfde accu geplaatst door een fastfitter kostte daar €145,--, ik heb zelden 75 euro in 10 minuten verdiend) en nieuwe Bosch-ruitenwissers (€50,--) aangebracht.
Samenvattend
Wat heb ik genoten van deze auto zeg! Het is zonder enige twijfel de beste, fijnste, betrouwbaarste en meest prettig rijdende auto geweest. En aan de buitenkant ziet de auto er nog steeds erg fraai uit! Afgezien van het feit dat ik er natuurlijk zuinig op geweest ben, blijft de lak erg goed.
Ook mijn vrouw gaat het vermogen van de auto erg missen! Ik kon altijd op de verbruiksmeter zien dat zij een langere rit met de auto had gemaakt: scheelde makkelijk 1,5 liter per 100 km, maar goed, ze vindt mij 'rijden als een ouwe krant'. Helaas zijn de vaste kosten vrij hoog waardoor ik toch besloten heb de Saab te verkopen aangezien zij inmiddels de status van 2e auto heeft, naast mijn Mercedes S-klasse uit 1999, en ik er minder dan 10.000 kilometer per jaar mee rijd. De auto is inmiddels gekocht door een liefhebber en ik hoop dat hij er net zoveel plezier aan beleeft als ik.
En voor de cijferfetisjisten een mooi moment om de balans op te maken. Vanzelfsprekend rond ik wat zaken af en neem ik wat gemiddelden maar het komt aardig in de buurt van de werkelijke kosten. Ik heb de auto 48 maanden in bezit gehad.
Afschrijving: 10.000
Wegenbelasting: 5850
Verzekering: 2150
LPG (bij 0,55 gemiddeld): 7500
Benzine: 250
Onderhoud: 3600
Totaal: 29350
Per kilometer: 25,75 cent
That's it!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.