Saab 9-5 Estate 3.0 TiD Arc (2004)

autoreview

Saab 9-5 Estate
Saab 9-5 EstateSaab 9-5 EstateSaab 9-5 EstateSaab 9-5 EstateSaab 9-5 EstateSaab 9-5 EstateSaab 9-5 - interieur

Signalement

Uitvoering9-5 Estate 3.0 TiD Arc
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf91.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na 100.000 km goede ervaringen met een gebruikte 9.3 diesel en niet zo positieve ervaringen met een Audi A4 toch besloten om een 3 jaar oude 9.5 Estate 3.0 Diesel te kopen. Wel wat huiverig geworden door een aantal reviews hier waar flink werd geklaagd over deze auto kan ik gelukkig tot op heden alleen maar een erg positief verhaal melden.

De auto is net 3 jaar oud en werd keurig afgeleverd door Saab Dealer Tigchelaar in Breda, voor ongeveer de helft van wat hij drie jaar geleden moet hebben gekost Alles werkt, geen gezeur, waanzinnige stoelen (er bestaan nog betere stoelen dan die van een 9.3) een touchscreen navigatie systeem dat je even moet leren kennen, maar dat daarna gewoon ontzettend fijn werkt en je regelmatig echt langs files heen leidt.

Een zeer fijne directe, net niet te, lichte besturing en een erg goede weglegging en een comfortable vering en erg goede remmen.

De motor, wellicht ouderwets , relatief weinig vermogen voor de cylinder inhoud , maar wel een heerlijk soepele echte zes cylinder die trekt als een lier en als je je normaal gedraagt gewoon 1 op 13 haalt en na 6000km nog geen druppel olie heeft verbruikt. Een paardentrailer erachter (geladen 1600kg) kost nauwelijks moeite.

Met de paar dagen vorst geniet je van de standaard stand kachel. Niet schrappen en in een warme auto stappen en wegrijden.

Het enige dat ik echt mis in deze auto is een 6e versnelling want je kunt zonder problemen al bij 60 in zijn vijf rijden en de motor maakt bij hogere snelheden gewoon onnodig te veel toeren, dat is zonde. Verder ziet werkelijk alles er op en eraan. Irritant blijft de Saab ruitenwisser bediening met de interval naar boven, dan de uitstand en daarna de normale wisstanden.

Verder is het nog een echte Saab, vooral van binnen, het heeft iets. Al heeft het niet de kwaliteits uitstraling van een Audi maar ook in deze auto nog geen piepje of kraakje en dat is stukken beter dan in de 9.3

Hopen dat ik over een jaar , wanneer er zeker 50.000 km meer op moet staan, nog net zo positief ben, want het gefacelifte model zal ik nooit kopen dus ik wil hier nog een tijdje mee doen.

Algemene beeld
Hij blijft heerlijk rijden, maar neem nooit een Saab zonder een jaar onbeperkte garantie want drie problemen binnen drie maanden is wel veel.
Helaas doet dat afbreuk aan de betrouwbaarheid, die telt zwaar en dat is zonde want verder is het een heerlijke auto


Vakantiervaringen

Met de auto in de bergen geweest. Dat het een uitstekende snelweg auto is, was al bekend maar ook op b wegen met scherpe bochten en veel stuurwerk viel het me 100% mee. HIj rijdt prima en gedraagt zich makkelijker dan je van een grote zware bak zou verwachten. Conclusie is, dat het enige dat deze auto echt niet luek vint woonerven en verkeersdrempels zijn, dan is hij onoverzichtelijk en drempel houdt ie helemaal niet van. Het is toch meer een rijders auto dan ik had verwacht. Nou verder heel blijven en het is erg veel waar voor je geld als tweedehands.

PROBLEMEN

Een kapotte xenon lamp, keurig onder garantie vervangen door de dealer.

April 2007
Twee weken geleden was het helaas zover. Na 16000 probleemloze kilometers was er op de snelweg opeens geen vermogen meer. Terug naar de dealer en na een paar uur de diagnose kapotte brandstofpomp. Schijnt volgens de dealer zelden voor te komen bij deze motor. Ik heb geen idee, weet alleen dat het onderdeel en het vervangen bij elkaar dik twee weken kostte. Wel volledig garantie en netjes opgelost. De week er voor had ik nog gezegd. Al vier maanden en en 15000 km zonder een enkel probleem.

Nooit afkloppen op namaak hout.

Voor de rest bevalt de auto nog steeds uitstekend. Verbruik met veel snelweg en normale rijstijl tussen de 1:13 en !4. Geen rammeltjes, verder ook geen gezeur behalve deze dan.

Update Half Juli 2007

Juni 2007
Na de brandstofpomp geen problemen meer en prima rijden zoals daarvoor.

De 1e beurt bij de Saab Dealer. Niet schrikken van 1200 euro want daarvan was bijna 900euro voor 4 nieuwe banden (de dealer was 30 euro duurder dan kwikfit, daar ga ik niet voor in de rij staan) , dus de beurt zelf was 300 euro. Heel netjes voor een auto met de reputatie dat onderhoud bij de dealer niet te betalen is.

Eind juni
op de snelweg met 120 km per uur , schiet het rechterknipperlicht uit de carroserie
Dat maak je niet nog eens mee denk ik. Lakschade doordat hij tegne het spatbord aan heeft gebonkt. Subat nog met de dealer of dit garantie is of dat ik Saab aansprakelijk ga stellen. Wel weer snel opgelost door de dealer

Begin juli
Boordcomputer meldt koelvloeistof te laag. Ik kijk en dat klopt, er ligt ook water onder. Naar de dealer, binnen vijf minuten euvel bekend. Kapotte regelklep voor de verwarming. Dezelfde dag onder garantie vervangen en keurig vervangende auto. wederom compliment voor de dealer

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.