Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 356.000 km |
KM-stand laatst | 535.000 km |
End of the line??
- 535.000 km
Na ruim 5 jaar trouwe dienst en bijna 2 ton te hebben gereden terug naar de lease, een Tesla Model 3. Met pijn in het hart van het hele gezin afscheid van de Saab genomen.
Naast bovengenoemde ruilbak en nieuwe koppeling weinig ellende gehad, een nieuwe DI cassette, banden, olie, filters, bougies, dat was het wel...
Maakt zijn degelijke reputatie waar
- 535.000 km
Dit was zeker niet mijn eerste Saab, maar voorlopig wel de laatste, dat ligt niet aan deze auto, meer aan het feit dat ik in 2019 een nieuwe lease auto mocht kiezen van mijn werkgever.
Onze oude 9-3 die ik voor de 9-5 had was niet slecht, maar omdat ik mijn toenmalige lease Civic Hybrid puur zakelijk reed wilden we met twee opgroeiende jongens toch wat meer ruimte, dus een 9-5 Estate. We waren al een tijdje om ons heen aan het kijken, maar we konden de juiste auto niet echt vinden. Teveel kale diesels en 2.0 turbo business modellen met smerige stoffen bekleding en de basis stereo, dat was niet de bedoeling.
Een 2.3 dus, liefst een handgeschakelde Aero vanaf MY 2002 vanwege het wat strakkere onderstel En een zilvergrijze met zwart leren bekledinggraag. Die waren er niet zo heel veel. In Haarlem stond er eentje met nog geen 2 ton op de klok, en toevallig zag ik dat er in Lisse eentje met ruim drie en een halve ton op Lpi stond. Die laatste had me teveel op de klok, maar die in Haarlem was zo mishandeld dat ik van pure ellende maar naar Lisse reed, was dat ook niks van konden we in Noordwijk nog naar het strand om uit te waaien.
Lang verhaal kort, de auto leek dermate goed onderhouden en reed zo fijn dat ik de gok heb genomen en hem toch maar gekocht heb. Fijne auto, strak sturen, bijna 1 op 8,5 op LPG is netjes, geen olieverbruik, interieur heel netjes, carrosserie een paar kleine plekjes maar niks ernstigs. De nulbeurt die ik altijd laat doen liet ook niks opmerkelijks zien, behalve dat er een keer voor nieuwe remschijven op moesten, maar geen haast.
Bij ruim vier ton viel op dat de bak wat geluid maakte, een keer de bakolie verversen leek een goed idee, de olie die er uit kwam bleek grijs, metaal deeltjes! Een ruilbak bracht uitkomst, meteen de koppeling vernieuwd. En dat is in al die tijd eigenlijk het enige buiten regulier onderhoud en een ontstekingscassette.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.