Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)

autoreview

Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)

Signalement

Uitvoering9-5 Estate 2.3 Turbo Aero
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf356.000 km
KM-stand laatst535.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

End of the line??

  • 535.000 km

Na ruim 5 jaar trouwe dienst en bijna 2 ton te hebben gereden terug naar de lease, een Tesla Model 3. Met pijn in het hart van het hele gezin afscheid van de Saab genomen.

Naast bovengenoemde ruilbak en nieuwe koppeling weinig ellende gehad, een nieuwe DI cassette, banden, olie, filters, bougies, dat was het wel...

Maakt zijn degelijke reputatie waar

  • 535.000 km

Dit was zeker niet mijn eerste Saab, maar voorlopig wel de laatste, dat ligt niet aan deze auto, meer aan het feit dat ik in 2019 een nieuwe lease auto mocht kiezen van mijn werkgever.

Onze oude 9-3 die ik voor de 9-5 had was niet slecht, maar omdat ik mijn toenmalige lease Civic Hybrid puur zakelijk reed wilden we met twee opgroeiende jongens toch wat meer ruimte, dus een 9-5 Estate. We waren al een tijdje om ons heen aan het kijken, maar we konden de juiste auto niet echt vinden. Teveel kale diesels en 2.0 turbo business modellen met smerige stoffen bekleding en de basis stereo, dat was niet de bedoeling.

Een 2.3 dus, liefst een handgeschakelde Aero vanaf MY 2002 vanwege het wat strakkere onderstel En een zilvergrijze met zwart leren bekledinggraag. Die waren er niet zo heel veel. In Haarlem stond er eentje met nog geen 2 ton op de klok, en toevallig zag ik dat er in Lisse eentje met ruim drie en een halve ton op Lpi stond. Die laatste had me teveel op de klok, maar die in Haarlem was zo mishandeld dat ik van pure ellende maar naar Lisse reed, was dat ook niks van konden we in Noordwijk nog naar het strand om uit te waaien.

Lang verhaal kort, de auto leek dermate goed onderhouden en reed zo fijn dat ik de gok heb genomen en hem toch maar gekocht heb. Fijne auto, strak sturen, bijna 1 op 8,5 op LPG is netjes, geen olieverbruik, interieur heel netjes, carrosserie een paar kleine plekjes maar niks ernstigs. De nulbeurt die ik altijd laat doen liet ook niks opmerkelijks zien, behalve dat er een keer voor nieuwe remschijven op moesten, maar geen haast.

Bij ruim vier ton viel op dat de bak wat geluid maakte, een keer de bakolie verversen leek een goed idee, de olie die er uit kwam bleek grijs, metaal deeltjes! Een ruilbak bracht uitkomst, meteen de koppeling vernieuwd. En dat is in al die tijd eigenlijk het enige buiten regulier onderhoud en een ontstekingscassette.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.