Saab 9-5 2.3 t Arc (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 9-5 2.3 t Arc |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 160.000 km |
KM-stand laatst | 185.000 km |
Bijna 2 ton
- 185.000 km
Nadat ik mijn zaak verkocht had, moest ik privé een auto aanschaffen. Ik wilde hier niet al te veel geld aan uit geven en zo komt het dat ik mijn favoriete merk (BMW) heb verlaten voor deze Saab.
Het eerste wat me opviel én tegenviel is het geluid van de auto. Als je een BMW 6-in-lijn gewend bent, valt een 4 cilinder toch tegen. Ondanks dat het vermogen niet zoveel afwijkt van mijn vorige BMW's, is de beleving een stuk minder.
De auto rijdt wel erg comfortabel en is voldoende vlot. Echter stoplichtsprintjes zijn geen favoriete bezigheid van deze auto. Hij moet echt op gang komen wil je snel zijn. Tussenacceleraties en op hogere snelheid versnellen gaat hem veel beter af.
Na een 3.000 km. ongeveer is er een koelslang gescheurd wat nogal wat witte rook opleverde...
De slang is vervangen en bij de 180.000km. heeft de auto een grote beurt gekregen met verse APK, zonder mankementen.
Wat ik verder nog heb vervangen zijn de velgen+banden. Nu zitten er 18" velgen onder, wat wel wat comfort kost, maar dat biedt deze auto toch in overvloed!
Nog een minpuntje is de automatische versnellingsbak. Als je wisselt tussen rustig en sportief rijden, weet hij niet zo goed wat hij moet doen...schakelt bokkig en te laat of te vroeg op.
Verbruik in de stad is exhorbitant hoog wat gelukkig enigszins gecomenseerd wordt door een net verbruik op de snelweg. Gemiddeld rijd ik 1 op 10 ongeveer.
Qua luxe heb ik geen enkele wens eigenlijk. De auto heeft: cruise-control, Xenon, electr. ramen, CV, automaat, leren bekleding (wel al slijtage-plekken, ben ik van BMW niet gewend), board-computer, aut.dimmende binnenspiegel, electr, spiegels, regensensor, parkeersensoren en ga zo maar door!
Al met al een fijne reiswagen met redelijke kilometerkostprijs.
Update bij 195.000 km.
Niet veel spannends te melden. De auto doet gewoon waar hij voor gemaakt is. Kilometers maken zonder problemen.
Wel begint het gemis van een BMW (zeker een 6-in-lijn) steeds groter te worden. Ondanks dat de auto eigenlijk prima bevalt, krijg ik toch steeds meer een gevoel dat een BMW dé auto voor mij is.
Ondanks dat mijn hart uitgaat naar een BMW heb ik de Saab ingeruild op een Peugeot 107 Sublime. Waarom?
Ten eerst bespaar ik daarmee honderden euro's per maand. Een gedeelte daarvan wil ik echter wel weer besteden aan mijn autohobby. Het BMW-bloed kruipt toch waar het niet gaan kan en door deze move hoop ik straks een echte liefhebbers-BMW te vinden die heel erg lang gaat blijven. Dan kom je dus al gauw op een klassieker of youngtimer uit. Misschien dat ik de 2e auto (Fiat Barchetta) daarvoor nog wil opofferen. 1 ding staat vast: er komt dus een BMW 6-in-lijn bij, wanneer precies en welke, daar moet ik nog goed over nadenken!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.