Saab 9-5 2.2 TiD Linear Business (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-5 2.2 TiD Linear Business |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 231.200 km |
KM-stand laatst | 322.488 km |
Eerste ervaringen
- 4.000 km
Sinds eind oktober 2010 in bezit van een Saab 9-5 2.2 TiD linear business sedan, handbak, van bouwjaar 2005 met ruim 200.000 op de klok. De auto aangeschaft, omdat ik graag diesel wilde rijden en grote auto's erg mooi en comfortabel vind.
De eerste indrukken zijn positief. Degelijk, solide, geweldige rijders auto, compleet en als het moet behoorlijk rap. Naast de gebruikelijke luxe tevens voorzien van xenon koplampen en parkeersensoren achter. Vooral die laatste optie is een aanrader op het sedan-model, want de achterkant is bij inparkeren niet te overzien. Wel een ruime kofferbak (500-liter). En dankzij zijn wielbasis is het voor lange mensen (zoals ikzelf) zowel voor- als achterin prima uit te houden. Je zit echt in de stoelen en ze geven veel steun.
Met mijn rijstijl relatief zuinig. Gemiddeld 1:16,5 bij en zeer gecombineerd verbruik. Dat over circa 4.000 km in 5 weken. Gisteren de 17" licht metalen wielen met 225 mm brede banden laten omzetten voor 195 mm winterbanden. Ben benieuwd wat het effect op het verbruik is.
Negatief is dat sommige versnellingen met een koude motor/versnellingsbak zich wat moeilijk laten inleggen. Schijnt mogelijk met het verversen van de versnellingsbakolie opgelost te kunnen worden. Daarnaast ben ik Japanse handbakken gewend die over het algemeen, naar mijn mening, met iets minder 'gevoel' schakelen. Verder geen negatieve dingen tot nu toe.
Foto's volgen komend voorjaar (met zomerbanden).
Onderhoud
- 237.400 km
Vorige week een leuke rit naar Frankfurt am Main gemaakt. De auto op de Duitse Autobahn even kunnen proberen. Tot 190 km/uur op de teller. Op de terugweg veel sneeuw, dus niet harder dan 100 km/uur kunnen rijden. Toch een gemiddeld verbruik van 1:17 gehaald!
Voordat we weg gingen onderhoud laten uitvoeren. De versnellingsbakolie is ververst (gaat rode olie in en kwam zwarte olie uit, dus was wel nodig) en de gloeibougies laten vervangen (had hem laten uitlezen na aanschaf en er bleek er 1 kapot, meteen alle 4 laten vervangen). Schakelen gaat nu een stuk beter, net als starten in de kou. Netjes geholpen door de Saab specialist in Deventer. Kosten: 235 euro.
Die avond viel het glas van de linker buitenspiegel ineens uit de houder. Bleek amaturistisch vastgelijmd. Bij de Saab dealer in Hengelo (OV) hadden ze dit op voorraad. kosten 88,06 euro!! Dat viel tegen.
Verder bevalt de Saab ook na 6.000 km nog prima!
Zomerbanden
- 244.200 km
Afgelopen week de zomerbanden met mooie velgen eronder laten leggen. En, zoals beloofd een foto.
Inmiddels zo'n 13.000 km met de auto zelf gereden. Begin hem steeds meer te waarderen. Probeer zoveel mogelijk op de cruise controle te rijden... Echt zalig. Gemiddeld verbruik constant rond 1:17. Toch heel netjes voor zijn gewicht. Stoelen zijn echt super. Ritje van Twente naar Den Helder en weer terug in een hand omdraai. Niet vermoeid, zelfs niet het gevoel te moeten stoppen (op een rit van ca 3 uur). Ik begin langzaam te begrijpen waarom ze zeggen dat als je 1x een Saab hebt, dat je niet meer anders wilt... Over ca. 7.000 km een grote beurt. Ben benieuwd!
Grote beurt
- 253.200 km
Het moment was daar. De eerste 20.000 km na aanschaf zaten erop en de Saab moest voor een grote beurt. Op wat trillen bij licht remmen na, geen problemen ervaren. Dat bleek ook tijdens de grote beurt. Standaard onderhoud als het vervangen van de olie, het olie- en luchtfilter. Tevens voor twee nieuwe remschijven opgekomen. Waren aan vervanging toe. Het trillen is nu helemaal over.
Bij toeval een goedkoop adresje in de buurt ontdekt. Kosten voor de grote beurt incl. 2 remschijven en vervangend vervoer (een Volvo XC70 2,5T van bwjr 2000 met 174.000 km op de teller, geen verkeerde leenauto dacht ik) in totaal 365 euro. Hoezo duur rijden, zo'n Saab?
Midden augustus gaan we een tripje maken via noord Duitsland naar Polen (ca. 1.400 km enkele reis). Heb er alle vertrouwen in dat dat helemaal goed komt!
Onverwachte update: Lekkage
- 256.800 km
Bij het wegrijden bij mijn ouders verscheen op de SID de melding dat het koelvloeistofpijl laag was en dat deze bijgevuld moest worden. Een blik onder de motorkap leerde dat het reservior inderdaad niet erg vol meer zat. Tevens was te zien dat bij de rechter aanhechting van de slang het vochtig was. De volgende dag mee naar de monteur gegaan, die de tank heeft bijgevuld. Het bleek een klein lek in de tank. De tank is vervangen, 'probleem' opgelost. Nu op naar de vakantie. Naast Polen tevens een reisje naar de Moezel gepland (in de omgeving van Trier). Dat worden de nodige, naar verwachting probleemloze, kilometers...
Kapotte turbo
- 258.500 km
Net voor de vakantie naar Duitsland reden we over de A1 vanaf Amersfoort richting Twente. Bij Barneveld begon de auto's flink te walmen. Met gasgeven stond de hele A1 blauw. Ook het brandstofverbruik was extreem. Diagnose: Kapotte turbo. Kosten voor de reparatie: ruim 1.300 euro!!! Inmiddels staat de kilometerteller op 262.700 en is ie volgende toe aan de APK... Dat wordt duimen voor een goede afloop. Enige wat echt nog een probleem is, is de automatische hoogtestelling van de xenon koplampen. Het lampje brand al enkele maanden, maar bij gebrek aan onderdelen is het nog niet gerepareerd kunnen worden... Afwachten wat de APK gaat doen...
APK en winterbanden
- 267.400 km
De APK was een fluitje van een cent. Het controlelampje van de hoogtestelling van de xenon is hierbij even uitgezet. Dat was meteen het enige mankement. Was een opsteker na de kapotte turbo.
Ook de banden laten omwisselen, van zomer naar winter. Weer even wennen aan de lelijke stalen velgen. Bij de bandenboer werd geadviseerd nieuwe banden te nemen. Advies opgevolgd en 4 nieuwe banden op laten leggen. Veiligheid voorop. Nu afwachten wat de winter gaat brengen...
Op naar de drie ton
- 282.200 km
Terug van een lang weekend weggeweest. We hebben de Autosalon van Geneve bezocht, inclusief een stedentrip en een ritje naar de Mont Blanc. In 5 dagen ruim 2.300 kilometer weggetikt. Maar met de 9-5 draai ik mijn hand er niet voor om. De Autosalon was geweldig, net als de heen en terugreis en het weer! Hele stukken met 135 km/h op de cruise controle gereden. We zaten in Annecy (Frankrijk) en hebben voor de terugreis daar de auto afgetankt. Op 1 tank diesel de ruim 950 km met gemak teruggereden. Gemiddeld verbruik 1:16,5 (!) op zijn winterbandjes. Die moet ik binnenkort weer even laten omwisselen. Ook ruim voldoende vermogen om snel heuvels op te trekken.
Voordat we weggingen was het eigenlijk al tijd voor zijn kleine beurt, nadat de turbo vorig jaar zomer het had begeven. Voor vetrek hebben we de vloeistoffen even gecontroleerd en vol vertrouwen zijn we weggegaan. Dat vertrouwen bleek volkomen terecht! Ook tijdens de koude winterdagen in februari was het overigens in 1x aanslaan. Bij terugkomst de kleine beurt laten uitvoeren. Geen enkel probleem is geconstateerd en we gaan fluitend op weg naar de drie ton!
Nadeel: Ik heb op de Autosalon geen waardig opvolger kunnen vinden met zulke fijne stoelen...
Spiegels
- 298.100 km
Bijna 300.000 km. Ik wilde eigenlijk wachten met een update tot na de 3 ton en beurt+APK, maar vanwege een 'probleempje' met de spiegels toch eerder een update. Voor de tweede keer sinds ik de Saab in bezit heb laat het spiegelglas van de rechter spiegel los. De eerste keer (een jaar geleden) viel het glas aan stukken op een provinciale weg. Even voor de duidelijkheid, het binnenwerk blijft in takt. Het is echt het glas dat loslaat. Gisteren gebeurde het opnieuw, maar dit keer heb ik zelf het glas eraf gehaald, voordat het op de A28 bij Eelde aan stukken zou vallen. Is het toeval dat het tot 2x toe bij de rechter spiegel gebeurd? Is deze klacht bij meerdere Saab-rijders bekend? Het nieuwe spiegelglas is er vorig jaar door de dealer in Hengelo ingezet (kosten voor het glas + binnenwerk 88 euro!).
Overigens bevalt de Saab verder prima! De motor loopt als een zonnetje. Verder geen klachten. Zaterdag op vakantie naar Slovenië en Kroatië (minimaal 3.000 km in 13 dagen). Moet geen probleem zijn. Daarna APK en beurt en een volgende update...
2 jaar en ruim 75.000 km verder
- 308.400 km
Vandaag heb ik de Saab exact 2 jaar in bezit. Vooral in het tweede jaar veel kilometers gemaakt, in totaal ruim 41.000. Daarom heb ik ook een diesel aangeschaft.
Afgelopen zomer een rondreis door Kroatie en Slovenie gemaakt. 4.000 km in twee weken zonder een centje pijn. Midden oktober een weekje Engeland, resultaat 2.400 km, zonder een centje pijn. Op de terugweg sprong het motormanagement-lampje aan, maar eenmaal thuis is het uitgegaan en ook niet meer aangegaan. Mogelijk ergens wat vervuiling in de motor luidde de diagnose. Niets ernstigs. Net na de grote vakantie de 20.000 km beurt en APK laten uitvoeren. Hierbij zijn de stabalisatiestangen voor vervangen. Kosten voor de beurt en APK 350 euro. Dit jaar in totaal circa 700 euro aan beurtjes kwijt, verder niets. Erg tevreden.
Inmiddels gaat de KM-teller naar de 310 duizend. Stiekem al een beetje aan het kijken naar een mogelijke opvolger.Is toch lastig. Een Accoord zoals zoals in onderstaande reactie wordt beschreven misschien een optie. Of een Mondeo, Avenis of Mazda 6. Nadeel: niet hetzelfde gevoel als bij de 9-5. Volvo S80 of V of XC70 is ook mooi, maar relatief duur. Nadeel van de Saab diesel: inruilwaarde is nihiel, ca 2.500 euro op een auto van pakweg 8 tot 10 mille. Reden: zware diesels zijn niet gewilt zegt men... Misschien toch lekker blijven doorcruisen met de 9-5.
Binnenkort de banden weer even wisselen. Komen er weer lelijke stalen velgen onder, maar met veilige winterbanden. Komen we veilig de winter door, die aanstaande lijkt te zijn...
Afscheid
- 322.488 km
Aan alle mooie dingen komen een eind. Zo ook aan het rijden in de 9-5. Na circa 2,5 jaar genieten besloten de 9-5 in te ruilen. Natuurlijk weer voor een Saab, een 9-3 sport sedan (daar komt ook zeker weer een review van). De 9-5 heeft zich goed gehouden en heb altijd met veel plezier in de zzer comfortabele stoelen plaats genomen. Moet nu, achteraf, wel zeggen dat ik een zesde versnelling miste. Dat zou hem nog comfortabeler maken. Op de turbo na en regulier onderhoud geen gekke dingen gehad. Toch ruim 90.000 km in afgelegd. Daarin toch een beetje verslaafd geraakt aan de Saab verslaving. De saamhorigheid is bij een Saab ongekend. Dat gevoel biedt geen enkel ander merk, hoe mooi een Mazda 6 (vanaf bouwjaar 2008) of Volvo S80 ook zijn...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.