Saab 9-5 (2005)
autoreview

Signalement
Bouwjaar | 2005 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 410.000 km |
KM-stand laatst | 440.000 km |
Heerlijke auto
- 440.000 km
Na een heleboel verschillende Volvo's, sinds 2023 een andere Zweed aangeschaft: een Saab 9-5.
De laatste Volvo 940 overleed in 2022. En hoewel Volvo's het imago hebben dat ze altijd maar door blijven gaan vond ik dat er toch best regelmatig wel iets mee was. Daarom in eerste instantie de overstap gemaakt naar een Saab 9-3 van 2005, maar dat vond ik maar een saaie auto. Binnen een jaar weer weg gedaan voor weinig, want het grote nadeel (tevens voordeel bij aanschaf) van een Saab is dat ze niets waard zijn. Ik denk dat dit komt door de angst dat onderdelen lastig verkrijgbaar zijn nu het merk al enige jaren terug ter ziele is gegaan.
Maar in 2023 dus alsnog een Saab. Deze keer een 9-5 van 2005. Ik betwijfel of het ding daadwerkelijk veel groter is dan de 9-3, maar goed. Het is in elk geval iets minder Open Vectra, en iets meer authentiek Saab, hoewel ik begrijp dat ook in de 9-5 van deze generatie best wat General Motors onderdelen gebruikt zijn.
De 9-5 stond voor weinig te koop. Bij aanschaf al een respectabele kilometerstand van boven de 4 ton, maar met een zeer uitgebreide stapel rekeningen waaruit gedegen onderhoud over de voorgaande jaren bleek.
Het is een 9-5 2.3t, met een lichte tune van DionHPT tot ongeveer 230 pk. De auto is voor een deel Aero uitgevoerd, o.a. door Aero remmen en uitlaatsysteem, en is bovendien enkele centimeters verlaagd. Dat smoelt niet alleen best lekker, zeker in combinatie met de 17 inch Hammerhead Aero velgen, maar geeft ook best een goede wegligging. Nu staan de 9-5's niet direct bekend om hun uitmuntende wegligging, maar die van mij kan behoorlijk hard de hoek om zonder een krimp te geven.
De auto is voorzien van een Vialle LPG installatie, en daar rijdt het ding best verrassend zuinig op, gemiddeld 1:10. En omdat deze 9-5 van een pittig getuned blok is voorzien die bij accelereren een heerlijke grom geeft, rij ik er ook redelijk pittig mee. Dan vind ik dit verbruik erg netjes.
Mede door het motorgeluid, maar ook door de fantastische stoelen en de perfecte positie achter het stuur rijdt de 9-5 fantastisch lekker. Mijn exemplaar is niet eens puntgaaf, maar ik merk dat ik er toch vaak een opmerking over krijg bij het tanken. Ondanks zijn leeftijd is het een mooie, tamelijk modern ogende vlotte verschijning. Beetje de uitstraling die tussen een BMW en een Lexus zit, maar dan toch heel eigen.
Dan de kosten. Dat valt mij mee. Hier en daar eens een sensortje vervangen (goed te verkrijgen), en de grootste kostenpost waren de voorste draagarmen, nieuwe banden en een peperduur wiellager (met ABS) van 220 euro. Totaal ca 2000 euro op jaarbasis, wat ik over de ca 30.000 gereden kilometers best oké vind. Da's een paar euro per 100 kilometer.
Vrijwel elke 9-5 kent wel roest aan de dorpels en/of achterste wielkasten. Zo ook die van mij. Voor de laatste apk is daar aan gelast.
Ik hoop dat deze 9-5 het nog eventjes volhoudt, want zoals gezegd: het rijden is een feest en zorgt voor een grote grijns elke keer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.