Saab 9-3 S 2.0 Turbo (2000)

autoreview

Saab 9-3 S 2.0 Turbo (2000)

Signalement

Uitvoering9-3 S 2.0 Turbo
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf204.000 km
KM-stand laatst315.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Een algemene indruk: deze Saab 9-3 is een snelle en comfortabele auto. De auto is niet zeer ruim, maar heeft wel veel bagageruimte, hetgeen de auto met niet al te veel volwassenen aan boord een uitstekende reisauto maakt.

Voorin biedt de auto voldoende ruimte. De Saab is weliswaar niet echt breed (in de geest van de eerste Saab 900), maar de stoelen zitten uitstekend en been- en hoofdruimte is er in overvloed, ook voor langere mensen. Achterin is de auto wat krap, althans als er voorin mensen zitten, die iets langer dan gemiddeld zijn. Een zeer groot voordeel is de reuzegrote kofferbak. Ideaal voor de gehele kampeeruitrusting.

Deze 9-3 betreft de S-uitvoering. Die is niet echt luxe, maar de noodzakelijke items zitten er wel op: cruise control, airco (maar helaas handmatig, de elektronische uitvoering zit op de SE-uitvoering), boordcomputer, ramen en spiegels electrisch. Verder heeft de S-uitvoering 15 inch lichtmetalen velgen en een ingebouwde Saab-radio-CD-speler, die overigens prima voldoet. Ten slotte: allerlei airbags en ABS zijn vanzelfsprekend standaard, traction control is dat helaas niet. In de wintermaanden gaan er overigens wel winterbanden op stalen velg onder.

Het betreft hier een uitvoering met High Pressure Turbo en 185pk. Dat is ruim voldoende voor een auto van ongeveer 1350kg. De motor is zeer soepel, je hebt altijd vermogen over en hoeft vrijwel nooit volgas te geven. Dat rijdt ontspannen. Vooral tussenacceleraties zijn geen probleem: van 120 naar 140 km/u is een kleine moeite. Pas na 180 neemt de kracht wat af; bovendien is er boven 150-160 km/u meer windgeruis. Toch lukt het op lege (Duitse) snelwegen prima om comfortabel zeer hoge snelheden aan te houden. Een klein nadeel: de turboboost is wel verslavend... Maar goed dat er cruise control op zit. Op hogere snelheden is de auto iets springeriger dan mijn vorige auto, een Saab 9000. Verder is er met de wegligging niets mis, de auto pakt met iets meer plezier een bochtje dan mijn vorige Saabs.

De automaat is slechts een viertraps (één van de laatste), maar voldoet wel prima. Hij schakelt redelijk zacht, tenzij je de sportstand gebruikt, dan voel je de automaat wat sterker. Opvallend is, dat de acceleratie in de sportstand aanzienlijk sneller verloopt. Het lijkt erop, dat de turbo sneller en meer druk opbouwt. Bij 120 km/u draait de motor ongeveer 3000 toeren. Pas vanaf 140 km/u is de motor sterker hoorbaar. Tot nu was het verbruik gemiddeld 1 op 10 à 1 op 11. De 9-3 is in het stadsverkeer merkbaar zuiniger dan de Saab 9000, op de snelweg is het verschil kleiner. Het brandstofverbruik neemt aanmerkelijk toe als je de turbokracht regelmatig aanspreekt. In de zomer van 2009 reden we naar Portugal, 6.000 km, met hogere snelheden op de Franse en Spaanse autosnelwegen en in Portugal vooral bergwegen; het verbruik gemeten over de gehele vakantie was 1 op 10,5. Dat viel niet tegen.

Een persoonlijke noot: de Saab 9-3 is qua styling meer Saab dan mijn vorige auto, de Saab 9000. Je kunt de lijnen van de klassieke 900 nog terugvinden. Het is een mooie en (tot op zekere hoogte) sportieve auto. Het design straalt nog steeds een zekere Zweedse nuchterheid uit. De modellen blijven stijlvol, ook al worden ze wat ouder. Het blijft overigens jammer dat de 5-deurs modellen bij Saab het veld hebben moeten ruimen...

PROBLEMEN

Bij 229.000km een grote beurt en APK. Een motorsteun is vervangen. Na vervanging trilt de auto ook niet meer bij lichtjes bijremmen op de snelweg. Daarnaast was een sensor van een zijairbag kapot, ook vervangen.

update 08-03-09:
Inmiddels heel wat kilometers verder, nu staat de teller op 276.000. De auto functioneert prima, ondanks de kilometerstand en kilometrage van 40.000km per jaar. In de tussentijd regulier onderhoud (een kleine beurt en een grote beurt, waarbij remschijven en multiriem zijn vervangen) en een aantal bijzonderheden. De gordel linksvoor is vervangen, want rolde niet meer terug. De auto blijkt wat olie te verbruiken. Volgens de garage niet ernstig, wel regelmatig peilen. Verder trilde de auto na de zomervakantie van 2008 (veel slechte wegen op Corsica) bij licht remmen en constant 120km/u, met het monteren van de winterwielen was dit probleem verholpen, waarschijnlijk een probleem in de velg of de band. Bij het monteren van de zomerwielen (lichtmetaal) even naar laten kijken. Meest ernstig was de vervanging van de ontstekingscassette (500 euro) n.a.v. een foutmelding op het dashboard.

update 24-07-09:
De kilometerstand is inmiddels 296.000. De Saab heeft een kleine beurt gehad. Bijzonderheden daarbij: de airco deed het niet meer goed, is gevuld en de compressor-koppeling vervangen; remblokken achter vervangen; de trilling in de auto is verholpen door vóór twee andere (tweedehands) velgen te monteren. Tijdens de vakantie (6.000 km naar Portugal) geen bijzonderheden; de auto liep als een zonnetje.

Update 20-12-09:
Bij 307.000km een grote beurt laten uitvoeren. Geen bijzonderheden, behalve dat ik het display van de boordcomputer heb laten vervangen. De pixels werden minder, een typisch Saab-probleem overigens. Bij 310.000km startte de auto niet, nadat ik de auto twee keer hard verplaatst. De accu had te weinig spanning en is vervangen. Bij 314.000km APK-keuring, geen bijzonderheden.

De Saab 9-3 gaat verder als tweede auto

  • 315.000 km

Vanwege 1. het grote aantal kilometers dat wij rijden, eigenlijk te veel voor een benzineauto; 2. de behoefte aan een tweede auto; 3. de wens van een ruimere eerste auto (stationcar); 4. de vanwege de hoge kilometerstand lage inruilprijs voor de 9-3; maar 5. de goede conditie van de 9-3, is besloten om een Saab 9-5 Estate 2,3t op LPG3 uit 2004 aan te schaffen en de 9-3 te behouden als tweede auto. Een review van de 9-5 volgt als we meer ervaring met deze auto hebben opgedaan; de updates van de review van de 9-3 zullen minder frequent worden ingevoerd, omdat er minder kilometers mee zullen worden gemaakt.

Update 29-11-2010

Inmiddels staat er 322.000km op de teller en heeft de Saab een grote beurt en APK gehad. Geen bijzonderheden, buiten een klein gaatje in de uitlaat, dat deel is vervangen, kosten ongeveer 100 euro.

Update 7-8-2011

Bij kilometerstand 328.000 een korte update. Er is niet veel bijzonders te melden. Zoals eerder al gezegd, maakt de auto nu niet meer zoveel kilometers. Er zit een nieuwe accu in en een nieuwe dynamo. Verder is een leiding van de stuurbekrachtiging (olie) losgetrild. Brandstofverbruik, nu met relatief korte ritten, is rond 1 op 9,5-10.

Update 4-3-2012
Bij kilometerstand 334.000 wederom een korte update. Er is niet veel gebeurd. Op een koude ochtend bleef het in de auto ook koud. Ik vreesde voor de thermostaat, maar wat bleek? Het mechanisme van de draaiknop van de verwarming was gaan de achterkant gebroken (van GM zullen we maar zeggen...). Bij een grote beurt kwamen weinig bijzonderheden aan het licht; er is alleen een nieuwe (nou ja, tweedehands) draagarm rechtsvoor gemonteerd. Verder rijdt de 9-3 als een zonnetje. Hij is nog steeds serieus snel en comfortabel. Waar de leeftijd van de auto vooral aan te merken is, zijn de soms wat ruwe schakelacties van de automaat. Ik heb de indruk dat die zo'n 100.000km geleden wat geraffineerder schakelde.

Update 28-12-2012
Wij zijn weer negen maanden en 7.000km verder. De kilometerstand bedraagt nu 341.000km. Veel onregelmatigheden waren er niet. Vorige maand heeft de auto een kleine onderhoudsbeurt gehad. De remmen achter zijn gereinigd, een achteruitrijlampje is vervangen, de draagarm linksvoor had wat speling en is gerepareerd, een stabilisatorkogel en een gasveer van de motorkap zijn vervangen. Gezien de kilometerstand weinig dramatisch. De Saab heeft nog steeds zijn eerste motor (alleen de turbo is vervangen bij ongeveer 160.000km) en zijn eerste (automatische) versnellingsbak. Hij kan er weer een jaar tegenaan!

Update 3-1-2014
Ook deze update kan kort zijn. We zijn weer een jaartje en zo'n 7.000km verder. De 3,5 ton nadert! Gebreken aan deze auto? Eigenlijk niet. De gasveer van de achterklep is vervangen, alsook de spanrol van de multiriem. Eigenlijk niets bijzonders voor een auto van (inmiddels) bijna 14 jaar oud.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.