Rover 800-serie Coupé (1995)

autoreview

Rover 800-serie Coupé (1995)

Signalement

Uitvoering800-serie Coupé
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf143.000 km
KM-stand laatst170.000 km
Lezerswaardering: 52%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Rover 800 coupe (Maggie)

  • 170.000 km

Al sinds eind jaren 80 rij ik auto's uit de stal van BL/MG Rover.Mijn ervaringen met die auto's waren over het algemeen heel behoorlijk in weerwil van wat anderen die beweren dat alles wat uit Engeland kwam troep zou zijn. Zeker, die Engelse troep had zo zijn eigenaardigheden maar niet onoverkomelijk.
Midden jaren 90 had Rover het lef om de 800 coupe in de markt te gooien. De auto was eigenlijk bedoeld voor de Amerikaanse markt maar heeft die nooit bereikt.
Ik was direct na de introductie fan van het model, maar ja 135000 gulden was wel een dingetje. De auto was overigens voor 80% handgebouwd.
De coupe bleef voor mij wel een droom.
Ik was op internet al wel aan het zoeken naar Coupes en kwam steevast terecht bij een autobedrijf in Druten. Die had er vijf staan. Op zich bijzonder omdat er in Nederland net geen 30 Coupes op kenteken hebben gestaan. Gebeld om de auto's te bekijken en dat kon toen niet.
Begin 2014 deed zich de opening voor en in juni 2014 kon ik mij de trotse eigenaar noemen van een Coupe in British Racing Green met beige leren interieur. Uiteraard met automaat, het verplichte hout en de onvolprezen Honda V6 motor. Mijn auto is van oktober 1994 en is oorspronkelijk geleverd in Duitsland. In september 2005 is de auto op Nederlands kenteken gezet. De auto heeft tot 2014 zeer lang in opslag gestaan.
Afijn, in het begin zijn we gaan genieten van de auto en dus gaan rijden. De auto is een goedmoedige lobbes en zeker geen scheurijzer. Daar is ze overigens niet voor bedoeld.
Omdat we eigenlijk niets wisten van de status van het onderhoud van de auto is in 2015 rigoureus onderhoud uitgevoerd aan Maggie (the lady is not for turning). Zo heet de auto in huize Geleyns.
Bij dit onderhoud is de complete distributie vervangen, is het remsysteem gespoeld en is de airco (eigenlijk klimaatcontrole of ACC) aangepakt.
Zo zijn er sinds de aankoop diverse zaken aangepakt. Ik noem er een paar in willekeurige volgorde. De uitlaat is waar nodig vervangen. De sleepring die zorgt voor de elektrische verbinding tussen het stuur (claxon en cruise control) is vervangen. De motorruimte is schoongemaakt en de automaat is gespoeld. Bij de aankoop stond de auto op winterbanden met ongeveer 4 mm profiel en ik kreeg dan ook het advies om deze banden op te rijden en daarna te vervangen. Dat is dan ook gebeurd. In de zomer van 2018 zijn het dak en de motorkap opnieuw gespoten omdat de lak daarvan vermoeid was om het zo maar eens te zeggen.
Een taaie reparatie was het vervangen van de verdelerkap met de rotor. Die waren moeilijk te vinden. Gelukkig kom ik bij een Bosch-garage in Culemborg die het met mij tot een ware sport maken om onderdelen te zoeken en te vinden. Vorig jaar bleek dat er twee leidingen van de airco slecht waren en op springen stonden. Een van de leidingen is origineel gevonden en de tweede leiding is door een bedrif dat doet in landbouwmachines tot in de puntjes en op de millimeter nauwkeurig nagemaakt.
Ook begaf de afstandsbediening voor de portieren het. Dat was nog een klassieke infrarood afstandsbediening. Die was snel gevonden. Het vinden van een bedrijf dat nog een originele Rover testkast, waar je de auto/afstandsbediening met elkaar kon koppelen, had staan bleek lastig te zijn. daarvoor ben ik uiteindelijk in Assendelft terecht gekomen. Het opstarten van de testkast bleek meer werk te zijn dan het inlezen van de afstandsbediening. Ook dat werkte dus weer.
Een typisch en bekend probleem voor de Rover 800 stak ook bij mij de kop op. Daarbij toonde de bediening van de ramen, het schuifdak en de stoelen vreemd gedrag. Dan doen ze het wel en dan doen ze het niet. Via FaceBook kwamen we erachter dat de oplossing was het opnieuw solderen van de verbindingen in het zekeringkastje. Dat deed wonderen en ik stond niet meer voor l*l bij het trekken van een parkeerkaartje in een parkeergarage.
Ik kom nu bij de twee nieuwste projecten. Op enig moment deed de ruit van de linkerdeur het niet meer. Uiteindelijk bleek dat het kabelmechanisme voor de bediening het voor gezien had gehouden. Goede raad is duur maar vind je dat mechanisme. Na veel zoeken bleek de oplossing op nog geen 30 kilometer ver te liggen en wel in Meerkerk bij Marius. Hij had een complete deur liggen. Die gekocht en het mechanisme over laten zetten.
Van de rechtervoorstoel was het leer erg slecht en de vellen hingen erbij. Roverrijders zijn lotgenoten en praten veel met elkaar. Diezelfde Marius bleek dus ook nog een complete rechtervoorstoel in de goede kleur te hebben. Die stoel zit nu dus in mijn auto.
Als we zo naar het voorgaande kijken lijkt het allemaal kommer en kwel met de auto maar dat is het zeker niet. Veel van de zaken waar we tegenaan zijn gelopen hebben te maken met de leeftijd van de auto of de langdurige opslag. Verder zit de auto nokkievol met electronica uit de jaren 90.
Toch vergeef ik de auto heel veel. Als je alles op orde hebt is het een dijk van een auto en het rijden met de dame is iedere kilometer feest. Daarnaast is het wat mij betreft een schoonheid van een auto.
Het hoeft niet hard te gaan maar met de automaat in de S-stand kan het wel.
Samenvattend, met het kopen van een Rover 800 (zeker als Coupe) heb je er eigenlijk twee hobby's bij. De eerste is het rijden en genieten van de auto en het tweede is het vinden van onderdelen. Zeker als je je realiseert dat er altijd wel iets is aan de auto blijft het feest.
Met deze review past het mij eigenlijk niet om de auto sterren te geven maar dat ik dol ben op de auto en ervan geniet moge duidelijk zijn.
Sinds 2017 heb ik een leaseauto en de Rover staat sinds die tijd drie maanden in het jaar heerlijk in de winterstalling. Wat zal ik blij zijn om haar eind februari weer op te kunnen halen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.