Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Rover
  • 600-serie

Rover 620 Di (1996) #3

autoreview

6
Rover 620 Di (1996) #3
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering620 Di
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf244.000 km
KM-stand laatst270.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 270.000 km
  • 26 januari 2008

Aankoop
Een erg mooie statige auto met een klassieke aanblik. De belangrijkste redenen om tot de koop over te gaan waren de Honda techniek, de betrouwbare (Zwitserse) diesel met directe inspuiting, de stoelen en de lage prijs.
Daar staat tegenover dat het een zware (1350 kilo) diesel is, en daardoor nogal prijzig in de wegenbelasting. Ook het verbruik is niet denderend, op de snelweg is 1:17 gebruikelijk, in de winter zakt dit naar 1:16.

Op de weg
Het is echt een auto voor lange afstanden. Koud is het dieseltje nog wat nukkig, maar eenmaal op temperatuur is het alsof hij er nooit meer mee op wil houden. De actieradius van 800-900 kilometer is erg prettig en over het comfort is ook niks te klagen. Het is duidelijk geen sportieve auto, maar nog altijd bovengemiddeld snel vergeleken met het ’gewone’ verkeer.

Imago
Tja, het is een rover. Een failliet merk met een niet al te geweldige naam. Vooral roest en de elektriek waren twee dingen die Rover gewoon niet onder controle leek te krijgen. Die problemen komen in de 600 serie eigenlijk niet terug, maar dat weten alleen de kenners.

Ervaring
Ik heb er nu al zo’n 14k mee gereden, en eigenlijk maar één keer een probleem gehad. Het is gewoon een betrouwbare bak die alle omstandigheden zonder moeite aankan. Ook met 5 volwassenen en bagage naar Kopenhagen was geen probleem. Ik heb wel al een aantal keer moeite gehad met de beperkte laadruimte, maar dat komt meer doordat het een sedan is. De versnellingsbak was even wennen; je hebt geen flauw idee wanneer je in de versnelling zit. Ik heb echter nog nooit gehad dat hij de versnelling niet pakte, behalve de achteruit.

Update 21-09-2008: kmstand 270 000
Na ruim een jaar met de rover te hebben gereden kan ik alleen maar tevreden zijn. De versnellingsbakolie is inmiddels ververst. Het was een hele zoektocht om er achter te komen wat er nou in moest, sommige boeken en databases hadden het over gewone motorolie terwijl andere weer een type versnellingsbakolie noemden. Uiteindelijk toch versnellingsbakolie erin gedaan, de oude zag er nog niet eens erg slecht uit. Terwijl de bodemplaten er onderuit waren wel gezien dat de busjes van de schakelstangen vrij ver op zijn, hetgeen ongetwijfeld het lastige schakelen veroorzaakt. Nog geen tijd om te vervangen, het schakelen went ook wel.
Zuinig is de auto nog steeds niet, maar blijft wel stabiel op 1:16-1:17. Vooral boven de 3000 toeren (ong 130 km/u) lijkt hij erg onzuinig te worden. Ik heb het idee dat de ratio\'s in de versnellingsbak erg ongelukkig zijn gekozen. De eerste twee versnellingen is het net een oude bus, maar daarna komt er gelukkig wel wat snelheid in. Helaas is het effectieve en efficiënte toerenbereik tussen de 2000 en 3000 toeren, waardoor veel vermogen en energie verloren gaat. Jammer.

Ook nog voor 160 euro vier originele rover lichtmetalen velgen weten te vinden, zodat ik nu een set winterbanden op staal heb en lichtmetaal voor de zomer.

PROBLEMEN

  • 270.000 km
  • 26 januari 2008

Dynamo spanningsbegrenser kapot;
- revisie dynamo
- nieuwe accu
- nieuwe gloeibougies (3)
- aantal nieuwe lampjes, zekeringen
- nieuw brandstoffilter
(totaal 450E)
- Motortje elektrisch raam LV is vervangen (40E)
- remblokjes achter 40 euro
- nieuwe accu (vorige bleek te zwak...) 80 euro
- nieuwe voorruit vanwege steenslag 400 euro
- luchtfilter + olie motor + olie versnellingsbak 100 euro

De vierde gloeibougie lijkt te zijn afgebroken, en de kabel is ook verdwenen. Waarschijnlijk het resultaat van een amateurische reparatie geweest. Zonde natuurlijk, maar in de praktijk eigenlijk helemaal geen last van; start altijd in één keer (ook bij -7).

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Rover 600-serie? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Rover 600-serie
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Rover 600-serie specificaties
  • Rover 600-serie occasions
  • Rover 600-serie video's
Advies en informatie
  • Rover 600-serie tests
  • Rover 600-serie gebruikersreviews
  • Rover 600-serie index
PREMIUM
Rover 827

Rover 827

Jarenlang voorziet Rover zijn topmodellen van de befaamde V8. Wanneer in 1986 de volledig nieuwe...

Lees meer
 

Rover 600-serie reviews

  • Gebruikersreview
    Rover 620 Si (1995)

    Rover 620 Si (1995)

    6
    • 31 mei 2011
  • Gebruikersreview
    Rover 623 Si (1994)

    Rover 623 Si (1994)

    1
    • 19 maart 2008
  • Gebruikersreview
    Rover 620 Di (1996) #3

    Rover 620 Di (1996) #3

    6
    • 26 januari 2008
  • Gebruikersreview
    Rover 620i (1994)

    Rover 620i (1994)

    6
    • 4 juli 2007
  • Gebruikersreview
    Rover 620 Di (1999)

    Rover 620 Di (1999)

    9
    • 27 december 2006
  • Gebruikersreview
    Rover 620 Di Cambridge (1998)

    Rover 620 Di Cambridge (1998)

    2
    • 4 december 2006
  • Gebruikersreview
    Rover 620 Di (1995)

    Rover 620 Di (1995)

    1
    • 12 maart 2006
meer reviews
Rover 3500 SD1 (1978) - Klokje Rond Klassiek

Rover 3500 SD1 (1978) - Klokje Rond Klassiek

Het is misschien wel een van de mooiste auto’s allertijden: de Rover SD1. Tegelijkertijd zijn...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Rover 620 Si (1995)

    Rover 620 Si (1995)

    6
    • 31 mei 2011
  • Gebruikersreview
    Rover 623 Si (1994)

    Rover 623 Si (1994)

    1
    • 19 maart 2008
  • Gebruikersreview
    Rover 620i (1994)

    Rover 620i (1994)

    6
    • 4 juli 2007
  • Gebruikersreview
    Rover 620 Di (1999)

    Rover 620 Di (1999)

    9
    • 27 december 2006
  • Gebruikersreview
    Rover 620 Di Cambridge (1998)

    Rover 620 Di Cambridge (1998)

    2
    • 4 december 2006
  • Gebruikersreview
    Rover 620 Di (1995)

    Rover 620 Di (1995)

    1
    • 12 maart 2006
  • Gebruikersreview
    Rover 620 Di Cambridge (1999)

    Rover 620 Di Cambridge (1999)

    1
    • 30 april 2005
Merk
Merk
  • Nieuws
    Rover 216 Coupé (1993) - Liefhebber Gezocht

    Rover 216 Coupé (1993) - Liefhebber Gezocht

    32
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Rover Streetwise (2004) - In het Wild

    Rover Streetwise (2004) - In het Wild

    25
    • 7 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Rover 800-serie Coupé (1995)

    Rover 800-serie Coupé (1995)

    7
    • 11 januari 2022
  • Achtergrond
    De V8 van Buick leefde bij Rover 40 jaar voort

    De V8 van Buick leefde bij Rover 40 jaar...

    12
    • 24 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Rover 75 2.5 V6 Sterling (1999)

    Rover 75 2.5 V6 Sterling (1999)

    19
    • 21 oktober 2021
  • Nieuws
    Volvo 850 vs. Rover 827 - Dubbeltest - Uit de Oude Doos

    Volvo 850 vs. Rover 827 - Dubbeltest -...

    25
    • 6 oktober 2021
  • Nieuws
    Rover 213 (1989) - In het Wild

    Rover 213 (1989) - In het Wild

    25
    • 14 juni 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden