Rover 620 Di (1997)

Onruststoker

Rover 620 Di
Met de 620 Di zorgt Rover voor onrust in het zakelijke dieselsegment. De direct ingespoten turbodiesel kan op alle fronten de concurrentie aan, aldus Rover. Maar eens kijken of dat werkelijk zo is.

Voor de turbodiesel met directe inspuiting voor de 600-serie maakte Rover deze keer geen gebruik van de expertise van Perkins, maar werd gekozen voor een samenwerking met het vooraanstaande Oostenrijkse ingenieursbureau AVL. Een zwaar eisenpakket werd afgewerkt en de krachtbron is volgens Rover zó goed dat hij de TDI's van Volkswagen/Audi naar de kroon kan steken. Dat maakt ons natuurlijk enorm nieuwsgierig omdat die Duitse motoren momenteel de maatstaf zijn in deze klasse.
De L-serie gedoopte motor heeft dezelfde boring-slag- verhouding als de vorige turbodiesel, die voor het laatst werd toegepast in de Rover Estate. Daarmee hebben we alle overeenkomsten wel gehad, want verder is alles anders. De modernste technieken worden toegepast: zo heeft de 620 Di een elektronische regeling voor uitlaatgasrecirculatie en inspuitpomp, gecombineerd met een katalysator. Diverse sensoren voorzien de elektronica van de noodzakelijke gegevens. De turbo met tussenkoeler, die zo veel mogelijk gekoelde lucht de motor injaagt, zorgt voor extra vermogen.
De vierpitter moet voor een koude start even worden voorgegloeid, waarna hij ratelend tot leven komt. Na een paar kilometer is de ergste herrie over. Dan openbaart zich stukje bij beetje dat Rover zijn zaakjes prima voor elkaar heeft. In de 620 Di voel en hoor je niet meer dat je met een diesel onderweg bent. De geluidsproduktie is netjes en het geluid van de Rovermotor ligt lekker in het gehoor.
De tweeliter motor brengt 105 paardekrachten en 210 Nm op de been. Het sprintje van 0 naar 100 verloopt vlot en de topsnelheid ligt behoorlijk hoog. De praktische verbruiksmeting viel heel anders uit dan de theoretische waarden. Bij rustig rijden was de Rover na 17,2 kilometer door een liter diesel heen. Bij stevig doorrijden steeg dit tot 1:12,6. Het gemiddelde over de hele test bedroeg 1:13,8. Voor een 1300 kg wegende auto is dat helemaal niet verkeerd, maar veel beter dan een minder efficiënt werkende indirect ingespoten turbodiesel is het niet. Een deel van het hogere verbruik is te verklaren doordat de Rover onder de 2000 toeren weinig trekkracht levert. Daar moet hij dus harder werken en dat is nét het toerengebied waar je de verbruikswinst kunt halen. In dit opzicht kan de Rover absoluut niet overtuigen, pas boven de 2000 omwentelingen scoort hij. De uitstekende loopeigenschappen en de voor de zakelijke markt aantrekkelijke garantie op de motor van drie jaar of 150.000 kilometer zorgen echter wel voor enige compensatie.

Probleemloos
Het schakelen in de Rover gaat niet super-licht. Sturen gaat goed, al heeft hij wat last van onderstuur. Zijn reacties zijn heel gemoedelijk en daardoor heeft de auto een probleemloos weggedrag. In de dieselende Rover hoef je geen moeilijkheden te verwachten, maar fijnproevers zullen hem iets minder hoog aanslaan, mede vanwege de klappergeluiden uit het onderstel in snel genomen bochten op klinkerwegen. Hinderlijk is de grote draaicirkel, een euvel dat we al eerder constateerden bij andere 600's. Wat betreft veercomfort is de Rover niet echt oncomfortabel, maar zijn vering en demping zijn niet optimaal uitgebalanceerd.
Punten scoren doet de Rover op zijn uiterlijk. Uit het samenwerkingsverband van Rover en Honda is een netvliesstrelende creatie ontsproten. De Britse ontwerpers hebben op geschikt gekozen plaatsen klassieke chroomaccenten aangebracht en de auto voorzien van een echt Roversmoel. De Britse binnenhuisarchitecten hebben voor een luxe aankleding van het passagierscompartiment gezorgd. Zeker met de beige stof van de testauto, verchroomde raamslingers en deurgrepen en de houtafwerking waan je je in een luxe salon. Nadeel van die kleurstelling is de gevoeligheid voor vuil en het spiegelen van het dashboard in het onderste deel van de voorruit. Het stuurwiel is in hoogte verstelbaar, zodat een perfecte rijpositie tot de mogelijkheden behoort. Voorin is er voldoende bewegingsvrijheid en rondom de bestuurder zijn er genoeg mogelijkheden om klein grut op te bergen. Ook achterin zit je comfortabel.
Deze Rover is een fraaie, comfortabele, maar niet overdreven zuinige diesel.

Signalement

Merk Rover
Model 620 Di
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 22.684

Specificaties

Brandstof diesel
Motor
Cilinderinhoud 1.994 cc
Maximaal vermogen 77 kW / 105 pk bij 4.200 tpm
Maximaal koppel 210 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.645 mm / 1.715 mm / 1.380 mm
Wielbasis 2.720 mm
Massa leeg 1.300 kg
Laadvermogen 580 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 500 kg
Banden185/65HR15Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,6 s (fabrieksopgave: 11,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,7 s / 13,9 s
Brandstofverbruik 5,7 l/100km