Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Rover
  • 600-serie

Rover 620 Si (1995)

Klassieke uitstraling

Rover 620 Si (1995)
  • Autotest
11 april 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Ondanks zijn van Honda geleende techniek is de Rover 600-serie zo Brits als tegenwoordig maar mogelijk is. Vooral in stijl en uitstraling onderscheidt hij zich van de massa en dat is vandaag-de-dag uitzonderlijk.

Er wordt wel eens een beetje smalend gedaan over het succes dat Rover als een van de weinige resterende Britse automerken op de huidige markt boekt. Immers, dankzij een monsterverbond met de vernuftelingen van het Japanse Honda-concern produceert Rover na een treurige malaiseperiode nu weer auto's die gezien mogen worden. Dat geldt niet alleen voor de modellen die nogal zwaar op de Japanse techniek leunen, maar ook voor de typen die in hun hart nog steeds op de Engelse tradities stoelen. Zonder enige twijfel is dat te danken aan de invloed van het Japanse kwaliteitsbesef, terwijl de ultramoderne produktietechnieken natuurlijk een handje meehelpen.
Sinds de overval van BMW is de Japans-Britse harmonie overigens flink verstoord, maar zelfs als Honda de samenwerking op termijn zou be‰indigen, heeft BMW vast wel voldoende expertise in huis om de Rover-winkel draaiend te houden. Zo'n vaart zal het trouwens niet gauw lopen, want Honda levert weliswaar een flinke bijdrage aan een aantal Rover-modellen, maar op hun beurt zijn de Japanners voor hun in Engeland geproduceerde Accord weer afhankelijk van carrosserie‰n die door Britten in het Zuid-Engelse Swindon worden gebouwd.
Diezelfde fabriek levert ook de koetswerken van de Rover 600-serie, waarvan het 620 Si-model als hoofdrolspeler in deze test voor het voetlicht komt. Hoewel in zijn silhouet de Accord-lijn duidelijk herkenbaar is, maakt hij toch een wezenlijk andere indruk.
Waar de Honda met een minimum aan ornamenten het hedendaagse gladheidsgeloof belijdt, schuwt de Rover een beetje opsmuk niet en toont hij met zijn Jaguar-achtig gebeeldhouwde neuspartij een zeer herkenbaar eigen gezicht. Ook het interieur doet klassieker aan dan de kunststofcultuur die de Accord zijn inzittenden voorschotelt: in het Si-model van de Rover 620 wordt dat extra benadrukt door hier en daar wat notehouten paneeltjes.
In het zorgvuldig uitgeruste interieur missen we overigens een airbag, terwijl de luxueuze Si-specificatie ook geen ABS omvat. In deze klasse mag je dat tegenwoordig best verwachten en dat hebben ze bij Rover ook beseft, want inmiddels zijn die moderne weldaden aan het pakket toegevoegd.
Hopelijk worden de schakelaars voor de elektrische zijruiten in de toekomst nog eens naar de portieren verplaatst, want op de middenconsole zitten ze knap onhandig.

Eigenwijsheid

Afgezien van deze detailkritiek, die mogelijk is geprovoceerd door een vleugje Engelse eigenwijsheid, is de 620 Si een uitstekende auto met een levendig karakter, voortreffelijke rij-eigenschappen en een bovengemiddeld comfort. Voor een flink deel is dat uiteraard te danken aan de hoogstaande Honda-techniek, die prima met de klassieke Britse opvattingen blijkt te rijmen. Extra vermelding verdient in dit verband de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, die de berijder in alle rust de volledige zeggenschap over de auto gunt en bij het parkeren een zeer welkome assistentie biedt. Jammer dat de draaicirkel erg groot is uitgevallen: een typische eigenschap van de fraai geconstrueerde Honda-voortrein, die met zijn dubbele draagarmen zo'n goede bijdrage levert aan het bochtgedrag.
Op veel punten bezit de sterk verwante Honda Accord natuurlijk dezelfde goede eigenschappen, maar de charme van de Rover 620 zit 'm voor een groot deel in de manier waarop dat is verpakt. Genoemd zijn al het intrigerende mini-Jaguarneusje en het uitnodigende interieur, maar ook structureel verschilt de Rover op een zinvolle manier in details van zijn Japanse voorbeeld. Om eens iets te noemen: de kofferbak van de Rover meet 25 liter meer dan zijn voorbeeld en bovendien beschikt de Brit over een in delen neerklapbare achterbank. Aan de andere kant lijkt het erop dat Honda bij het afleveren van zijn Accord toch nŠt iets zorgvuldiger de puntjes op de i zet, getuige het minder makkelijke schakelen van de Rover en een lichte instabiliteit van de achteras bij een geforceerde noodstop. Dat laatste was vermoedelijk een exemplarische afwijking, want met een Accord hebben we dat nooit beleefd.
Wat de prijs aangaat, is er ten slotte weinig verschil tussen de twee bloedbroeders, zodat de keus hoofdzakelijk een kwestie van smaak zal zijn. Met een nog springlevende herinnering aan een tijd toen er nog meer dan twintig Britse automerken floreerden, hebben we daar geen moeite mee. We kiezen dan ook zonder aarzelen voor de Rover, die ondanks zijn Japanse inborst een stukje van de rijke Britse autotraditie in ere houdt.

Signalement

Merk Rover
Model 620 Si
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 25.634

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 97 kW / 132 pk bij 5.400 tpm
Maximaal koppel 178 Nm bij 4.800 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.645 mm / 1.715 mm / 1.380 mm
Wielbasis 2.720 mm
Massa leeg 1.250 kg
Laadvermogen 570 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 500 kg
Banden185/65HR15Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,0 s (fabrieksopgave: 10,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 9,1 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Rover 600-serie
Rover Rover 600-serie
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Rover 600-serie specificaties
  • Rover 600-serie occasions
  • Rover 600-serie video's
Advies en informatie
  • Rover 600-serie tests
  • Rover 600-serie gebruikersreviews
  • Rover 600-serie index
PREMIUM
Rover 827

Rover 827

Jarenlang voorziet Rover zijn topmodellen van de befaamde V8. Wanneer in 1986 de volledig nieuwe...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Rover 620 Si (1995)

    Rover 620 Si (1995)

    6
    • 31 mei 2011
  • Gebruikersreview
    Rover 623 Si (1994)

    Rover 623 Si (1994)

    1
    • 19 maart 2008
  • Gebruikersreview
    Rover 620 Di (1996)

    Rover 620 Di (1996)

    6
    • 26 januari 2008
  • Gebruikersreview
    Rover 620i (1994)

    Rover 620i (1994)

    6
    • 4 juli 2007
  • Gebruikersreview
    Rover 620 Di (1999)

    Rover 620 Di (1999)

    9
    • 27 december 2006
  • Gebruikersreview
    Rover 620 Di Cambridge (1998)

    Rover 620 Di Cambridge (1998)

    2
    • 4 december 2006
  • Gebruikersreview
    Rover 620 Di (1995)

    Rover 620 Di (1995)

    1
    • 12 maart 2006
meer reviews
Rover 3500 SD1 (1978) - Klokje Rond Klassiek

Rover 3500 SD1 (1978) - Klokje Rond Klassiek

Het is misschien wel een van de mooiste auto’s allertijden: de Rover SD1. Tegelijkertijd zijn...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Rover 620 Di (1997)

    Rover 620 Di (1997)

    • 29 april 2000
Merk
Merk
  • Nieuws
    Rover 216 Coupé (1993) - Liefhebber Gezocht

    Rover 216 Coupé (1993) - Liefhebber Gezocht

    32
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Rover Streetwise (2004) - In het Wild

    Rover Streetwise (2004) - In het Wild

    25
    • 7 maart 2022
  • Achtergrond
    De V8 van Buick leefde bij Rover 40 jaar voort

    De V8 van Buick leefde bij Rover 40 jaar...

    12
    • 24 oktober 2021
  • Nieuws
    Volvo 850 vs. Rover 827 - Dubbeltest - Uit de Oude Doos

    Volvo 850 vs. Rover 827 - Dubbeltest -...

    25
    • 6 oktober 2021
  • Nieuws
    Rover 213 (1989) - In het Wild

    Rover 213 (1989) - In het Wild

    25
    • 14 juni 2021
  • Achtergrond
    Alle Rover-youngtimers: dit moet je weten

    Alle Rover-youngtimers: dit moet je weten

    35
    • 29 mei 2021
  • Rover 25 - Achteruitkijkspiegel

    Rover 25 - Achteruitkijkspiegel

    20
    • 13 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden