Rover 416 Si (1997) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | 416 Si |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 99.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Rover is voorzien van een LPG-G3 installatie.
Waarom de auto met deze G-3 installatie een lage kilometerstandstand had toen ik hem kocht, staat beschreven bij de problemen.
Nadat ik gewend was aan en het vertrouwen had in deze Rover moet ik zeggen dat ik elke dag met plezier mijn 120 km’s wegtuf. Er rammelt niets in of aan de auto, de stoel zit lekker (hoewel je een poosje bezig bent de goede positie te vinden) en de motor heeft genoeg vermogen om met de verkeersstroom mee te kunnen (K-motor van Rover zelf en niet van Honda hoor!, 112 pk).
Het is duidelijk dat Rover en Honda nog hebben samengewerkt toen deze auto werd geproduceerd want de wegligging is super (Rover heeft hem zelfs nog iets beter voor elkaar dan Honda-die heb ik in dit model nl. ook gereden dus ik weet wat ik zeg)
Er zit een heerlijk stuur in de auto en de meeste functies zitten op de pookjes daarnaast (licht, wissers).
Als je de ruitenwissers vóór aan hebt en je schakelt de achteruit-versnelling in dan gaat automatisch de achterwisser aan ’t werk en dat is érg handig!
Materiaalgebruik en lay-out van het dashboard zijn natuurlijk wat gedateerd maar niet vervelend om tegen aan te kijken.
Vervelend is de zwakke dashboardverlichting en het ontbreken van een regeling hiervoor.
G-3 installatie werkt puik, starten nadat de auto kort is weggezet gaat wat moeizaam, maar ja er valt mee te leven.
De kinderen vinden een ruime zitplek op de achterbank (in delen neerklapbaar maar niet de zitting: jammer) en er zijn daar twee 3-puntsgordels en een heupgordel te vinden.
Electrische ramen werken goed, de airco (nog?) niet maar die zal wel gevuld moeten worden.
Conclusie van mij: Prettige woon-werkauto met genoeg ruimte (ondanks 50-liter gastank) voor boodschapjes.
Op gas 1:10,5 dus goedkoop per kilometer, leuk model en vlot genoeg.
PROBLEMEN
Ik kocht de auto, naar achteraf bleek, met een lekke koppakking, natuurlijk zonder garantie.
Vervanging van de koppakking, distributieriem, multiriem en waterpomp kostte me 1200 euro. Opgeteld bij het aankoopbedrag bleef hij redelijk goedkoop in vergelijking tot gelijkwaardige aanbiedingen.
De kleppen bleken al van de goede soort (gasbestendig ivm. hogere temp.) en de auto had vóór de lekkende koppakking nét een grote beurt gehad (nw. luchtfilter, nwe. schijven en blokken vóór, etc.), dus aan de andere kant weer mazzel voor mij.
Misschien dat ik nog naar de airco laat kijken maar verder (nog?) geen problemen.
Mijn problemen vallen toch in het niet bij degene Rover zelf had want ik rij nu in een merk wat er niet meer is.
Hé, hiervoor had ik een Daewoo, is er ook niet meer, zou het aan mij liggen?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren