Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Rover
  • 400-serie

Rover 416 Si (1997)

Japans of Engels?

Rover 416 Si (1997)
  • Autotest
15 mei 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Hoewel Honda zijn inspirerende bemoeienis met Rover heeft beëindigd, profiteert het Britse merk nog steeds van z'n Japanse leertijd. Zo'n erfstuk is de Rover 416, die ook onder de nieuwe BMW-regie prima scoort.

Juist toen het erop ging lijken dat het oer-Britse merk Rover zijn identiteit ging verliezen ten koste van een toenemende invloed van z"n Japanse partner Honda, kwam BMW met een bom duiten over de brug en ruimde Honda gekwetst het veld. Inmiddels praten de partijen weer met elkaar, bouwt Honda in het Britse Swindon nog steeds zijn Civics en Accords en neemt Rover er braaf de ruwe carrosserieën van zijn modellen af.
Dat is bijvoorbeeld het geval met de 416, die exact dezelfde vitale maten bezit als de Civic en ook in andere opzichten een treffende overeenkomst met de populaire Japanner vertoont. De verschillen zitten grotendeels in vaak goed gevonden details én in de motor, die niet van Japanse oorsprong is, maar uit Rovers eigen keuken stamt. Die K-motor is een vrij uniek ontwerp, dat zijn sterkte ontleent aan een stel lange, onder spanning staande bouten, die de cilinderkop, het motorblok en het ondercarter verticaal bij elkaar houden. Dat spaart heel wat materiaal uit en daardoor is de zestienkleps krachtbron erg licht en vormvast.
Een nadeel is wel dat het blok daardoor minder stil is dan een wat "vetter" ontwerp. Dat merk je als je met de radio op een aangename geluidssterkte besluit om even wat door te trekken, want met het oplopen van de toeren moet ook de volumeknop verder open. De metingen bevestigen dat: 72 dB bij 120 in "5" is niet bepaald fluisterstil. Wat de K-motor wél goed doet, is onder zulke omstandigheden versnellen. In de hoogste overbrenging van 80 naar 120 in krap 13 seconden is al lekker kwiek en een geklokte tijd van 9 tellen in "4" is zelfs erg rap voor deze klasse.
En toch hadden we gek genoeg steeds het gevoel dat de kleine Rover best nog wat meer pk"s en newton-meters zou kunnen gebruiken. Vergeleken met de 1.6 Civic-krachtbron geeft de K- motor echt niet veel toe, maar kennelijk zorgt de klankkleur van de Rover-motor ervoor dat je tijdens het rijden geneigd bent om de hogere toerentallen wat te mijden. Ook het verloop van de vermogens- en koppelkrommen zal daar wel in meespelen.
Een wezenlijk minpunt van deze Rover is de verlichting; zo kan het dimlicht van de testauto zelfs met ingeschakelde breedstralers absoluut niet imponeren. Zelfs op de snelweg geeft de korte, vrij zwakke lichtplas voor de auto een onzeker, geïsoleerd gevoel; bepaald niet stimulerend voor een stevig marstempo. Trouwens, ook het grote licht laat zich maar met moeite door de platte koplampunits naar buiten persen; nog afgezien van de beperkte reikwijdte mis je daarbij de oriëntatie vlak vóór de auto, die niet overtuigend door de breedstralers wordt opgevangen. Een andere afstelling van de koplampen kan het bundelpatroon mogelijk nog wat verbeteren, maar waarschijnlijk komt de Rover 416 ook daarmee niet in de top van het lichtklassement.

Toch goed bevallen...

Dat is jammer, want voor het overige bevalt die 416 opperbest. Hij ligt prima op de weg en stuurt prettig, zijn gezicht is minder confectie dan het Japanse voorbeeld, z"n uitrusting is erg compleet, hij zit lekker en het interieur met de bescheiden stripjes notehout ademt zelfs een vleugje Britse distinctie. Het onderstel voelt zachter aan dan dat van de Civic, maar dat is beslist geen verlies. De Rover rondt z"n bochtjes net zo makkelijk als de in dit opzicht voorbeeldige Japanner, op de snelweg laat hij zich moeilijk uit de koers brengen en op hobbelige wegen ga je het comfort op den duur meer waarderen dan een gevoelig, maar voortdurend aandacht vragend wegcontact.
Bij de afsluiting van dit lichtelijk controversiële verhaal komt natuurlijk als belangrijk element de prijs om de hoek kijken. En dat is een verrassing, want de Rover blijkt een stuk gunstiger in de markt te liggen dan de redelijk vergelijkbare 1.6 vijfdeurs Civic. En bij vergelijking van de Rover met de altijd wat dure Volkswagen Golf blijkt al snel dat de Brit het met zijn uitrusting glansrijk wint, dat-ie bovendien aardig wat sneller is en ook nogeens drie decimeter meer lengte inbrengt. Gevoegd bij het onmiskenbaar Britse nestgeurtje zijn dit sterke argumenten om de 416 hoog op het verlanglijstje te zetten. En als er dan ook nog iets aan het motorgeluid en de verlichting wordt gedaan, wordt "t zelfs een notering met stip...

Signalement

Merk Rover
Model 416 Si
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 17.012

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.588 cc
Maximaal vermogen 82 kW / 112 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 145 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.315 mm / 1.695 mm / 1.390 mm
Wielbasis 2.620 mm
Massa leeg 1.080 kg
Laadvermogen 560 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden185/60HR14Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s (fabrieksopgave: 10,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,0 s / 12,8 s
Brandstofverbruik 7,1 l/100km
CO2-uitstoot 170 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Rover 400-serie
Rover Rover 400-serie
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Rover 400-serie specificaties
  • Rover 400-serie occasions
  • Rover 400-serie video's
Advies en informatie
  • Rover 400-serie tests
  • Rover 400-serie gebruikersreviews
  • Rover 400-serie index
PREMIUM
Rover 827

Rover 827

Jarenlang voorziet Rover zijn topmodellen van de befaamde V8. Wanneer in 1986 de volledig nieuwe...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Rover 418 SLD (1995)

    Rover 418 SLD (1995)

    • 22 februari 2012
  • Gebruikersreview
    Rover 416 Si (1997)

    Rover 416 Si (1997)

    • 6 februari 2012
  • Gebruikersreview
    Rover 416 Si (1995)

    Rover 416 Si (1995)

    3
    • 17 januari 2010
  • Gebruikersreview
    Rover 416 Si Oxford (1999)

    Rover 416 Si Oxford (1999)

    10
    • 1 maart 2008
  • Gebruikersreview
    Rover 420 SDi (1999)

    Rover 420 SDi (1999)

    • 28 november 2007
  • Gebruikersreview
    Rover 420 SDi (1999)

    Rover 420 SDi (1999)

    • 19 november 2007
  • Gebruikersreview
    Rover 416 Si Oxford (1999)

    Rover 416 Si Oxford (1999)

    5
    • 18 oktober 2007
meer reviews
Rover 3500 SD1 (1978) - Klokje Rond Klassiek

Rover 3500 SD1 (1978) - Klokje Rond Klassiek

Het is misschien wel een van de mooiste auto’s allertijden: de Rover SD1. Tegelijkertijd zijn...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift Friday: Rover 45/MG ZS

    Facelift Friday: Rover 45/MG ZS

    18
    • 12 juli 2019
  • Autotest
    Rover 414i (1998)

    Rover 414i (1998)

    • 29 januari 2001
  • Autotest
    Rover 420 SLi (1998)

    Rover 420 SLi (1998)

    • 11 juli 2000
Merk
Merk
  • Nieuws
    Rover 216 Coupé (1993) - Liefhebber Gezocht

    Rover 216 Coupé (1993) - Liefhebber Gezocht

    32
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Rover Streetwise (2004) - In het Wild

    Rover Streetwise (2004) - In het Wild

    25
    • 7 maart 2022
  • Achtergrond
    De V8 van Buick leefde bij Rover 40 jaar voort

    De V8 van Buick leefde bij Rover 40 jaar...

    12
    • 24 oktober 2021
  • Nieuws
    Volvo 850 vs. Rover 827 - Dubbeltest - Uit de Oude Doos

    Volvo 850 vs. Rover 827 - Dubbeltest -...

    25
    • 6 oktober 2021
  • Nieuws
    Rover 213 (1989) - In het Wild

    Rover 213 (1989) - In het Wild

    25
    • 14 juni 2021
  • Achtergrond
    Alle Rover-youngtimers: dit moet je weten

    Alle Rover-youngtimers: dit moet je weten

    35
    • 29 mei 2021
  • Rover 25 - Achteruitkijkspiegel

    Rover 25 - Achteruitkijkspiegel

    20
    • 13 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden