Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Rover
  • 400-serie

Rover 414i (1998)

Dogs and horses first

Rover 414i (1998)
  • Autotest
30 januari 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De 414i is de instapper van Rover's 400-serie, gecreëerd om de vraag naar de 400-serie te stimuleren. Maar als de Rover toch nog f 1000 duurder is dan de haast identieke Honda Civic 1.4S - waarom dan de Rover kiezen?

Het logisch antwoord op deze hypothetische vraag: omdat de Rover Brits is. En Anglofielen maken soms verrassende keuzes. Bij de brandweerrode testauto dachten we meteen aan een anekdote. Een èchte Brit ziet bij thuiskomst zijn woonstee in lichterlaaie staan. Wie zegt hij dat de net gearriveerde brandweer moet redden? 'Dogs and horses first!', want Britten zijn bekend als dierenliefhebbers.

Brandweerauto

Maar goed, terug naar onze 'brandweerauto'. Het toeval wil dat wij recentelijk de genoemde, sterk verwante vijfdeurs Honda Civic door de test-mangel haalden. Dus kunnen we niet heen om de vergelijking, die de Rover op het punt van uiterlijke finesse glansrijk wint.
Maar wat is objectief bezien het verschil? In de Rover zit wat meer hout (op dashboard en deuren), hij heeft nobeler ogende bekleding - met een oer-Brits patroon dat aan Victoriaans behang doet denken. Ook de stoelen zijn anders, echter niet direct beter. Die van de Honda hebben hoogteverstelling, in de Rover ontbreekt dat. Verder verschil in uitrusting: twee airbags in de Honda (Rover één), elektrisch bediende ramen in de Rover (bij Honda optie), bij de Brit afstandsbediening plus een alarmsysteem op de standaard centrale vergrendeling. Het enige verschil met de Honda is verder dat Rover in zijn 400-serie eigen motoren toepast.

Sterke 1.4-motor

In de testauto is dat een zestienkleps 1,4 liter, bekend uit de Rover 200, een broertje van de 1,6 liter die Rover al langer in de 400-reeks biedt. Hij is flink sterker dan Honda's 1.4 in diens vijfdeurs Civic, met als voorspelbaar resultaat dat de Rover hogere prestaties èn een hoger verbruik laat afdrukken.
Breder bezien zijn er weinig merken die een nog pittiger 1.4 in het strijdperk brengen dan Rover. Met dit achteraf aan het gamma toegevoegde aggregaat komt de 400 nog heel best uit de voeten. Echt vlug wordt-ie pas bij hoog opjagen van het toerental, logisch als de maximale trekkracht bij 5000 tpm beschikbaar komt. Maar rustiger bereden doet de 414 toch lang niet doods aan. Er staat tegenover dat het in de machinekamer altijd hoorbaar bedrijvig toegaat. Maar niet lawaaiïger dan in een Honda Civic, tonen onze metingen.

Puik afgewerkt

Zo'n onopvallende vijfdeurs Rover 400 is een dijk van een auto. Met hoogstaande afwerking, en alle ruimte die in een middenklasse gezinsauto wenselijk is. Ook met een mooi harmonieus afgestemde vering, die zowel wegligging als comfort niet te kort doet.
Aan het begin van de Honda/Rover samenwerking leerden de Japanners het nodige van de Britten over optimale balans in de afstemming van een auto-onderstel. Nu hebben ze dat helemaal onder de knie, valt er voor Rover niets meer te verbeteren om het eigen product te onderscheiden, nu Honda niet meer nauw verbonden is met Rover (sinds BMW daar de baas werd).
Net als de vijfdeurs Civic ontbreekt het de Rover 400 aan een uitstraling die luid en duidelijk verkondigt dat dit hele verzorgde, ruime auto's zijn. Kost iets meer dan de geijkte familiekoets, maar ze staan ook echt op een hoger plan. Rover past meer versiering toe, binnenin toont de 414i huiselijker, liefderijker ingericht dan de superzakelijke Honda Civic.

Fraaie afwerking

De hoogwaardige afwerking past bij het Rover-image. Toch doet zo'n 414i geen enkele mond bewonderend openvallen: 'tjonge, een èchte Rover!'.
Maarre, kies je nu een Rover 414i of een vrijwel gelijke Honda? De Civic is duizend piek goedkoper en niks minder. Stel je prijs op meer persoonlijke stijl, dan wordt het 'dogs, horses and Rovers first'.

Signalement

Merk Rover
Model 414i
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 15.878

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.396 cc
Maximaal vermogen 76 kW / 103 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 127 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.315 mm / 1.695 mm / 1.390 mm
Wielbasis 2.620 mm
Massa leeg 1.080 kg
Laadvermogen 560 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden185/60HR14Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,3 s (fabrieksopgave: 11,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,0 s / 15,3 s
Brandstofverbruik 6,8 l/100km
CO2-uitstoot 162 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Rover 400-serie
Rover Rover 400-serie
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Rover 400-serie specificaties
  • Rover 400-serie occasions
  • Rover 400-serie video's
Advies en informatie
  • Rover 400-serie tests
  • Rover 400-serie gebruikersreviews
  • Rover 400-serie index
PREMIUM
Rover 827

Rover 827

Jarenlang voorziet Rover zijn topmodellen van de befaamde V8. Wanneer in 1986 de volledig nieuwe...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Rover 418 SLD (1995)

    Rover 418 SLD (1995)

    • 22 februari 2012
  • Gebruikersreview
    Rover 416 Si (1997)

    Rover 416 Si (1997)

    • 6 februari 2012
  • Gebruikersreview
    Rover 416 Si (1995)

    Rover 416 Si (1995)

    3
    • 17 januari 2010
  • Gebruikersreview
    Rover 416 Si Oxford (1999)

    Rover 416 Si Oxford (1999)

    10
    • 1 maart 2008
  • Gebruikersreview
    Rover 420 SDi (1999)

    Rover 420 SDi (1999)

    • 28 november 2007
  • Gebruikersreview
    Rover 420 SDi (1999)

    Rover 420 SDi (1999)

    • 19 november 2007
  • Gebruikersreview
    Rover 416 Si Oxford (1999)

    Rover 416 Si Oxford (1999)

    5
    • 18 oktober 2007
meer reviews
Rover 3500 SD1 (1978) - Klokje Rond Klassiek

Rover 3500 SD1 (1978) - Klokje Rond Klassiek

Het is misschien wel een van de mooiste auto’s allertijden: de Rover SD1. Tegelijkertijd zijn...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift Friday: Rover 45/MG ZS

    Facelift Friday: Rover 45/MG ZS

    18
    • 12 juli 2019
  • Autotest
    Rover 416 Si (1997)

    Rover 416 Si (1997)

    • 14 mei 2002
  • Autotest
    Rover 420 SLi (1998)

    Rover 420 SLi (1998)

    • 11 juli 2000
Merk
Merk
  • Nieuws
    Rover 216 Coupé (1993) - Liefhebber Gezocht

    Rover 216 Coupé (1993) - Liefhebber Gezocht

    32
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Rover Streetwise (2004) - In het Wild

    Rover Streetwise (2004) - In het Wild

    25
    • 7 maart 2022
  • Achtergrond
    De V8 van Buick leefde bij Rover 40 jaar voort

    De V8 van Buick leefde bij Rover 40 jaar...

    12
    • 24 oktober 2021
  • Nieuws
    Volvo 850 vs. Rover 827 - Dubbeltest - Uit de Oude Doos

    Volvo 850 vs. Rover 827 - Dubbeltest -...

    25
    • 6 oktober 2021
  • Nieuws
    Rover 213 (1989) - In het Wild

    Rover 213 (1989) - In het Wild

    25
    • 14 juni 2021
  • Achtergrond
    Alle Rover-youngtimers: dit moet je weten

    Alle Rover-youngtimers: dit moet je weten

    35
    • 29 mei 2021
  • Rover 25 - Achteruitkijkspiegel

    Rover 25 - Achteruitkijkspiegel

    20
    • 13 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden