Rover 214 Si (1992) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 214 Si |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 106.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Rover 214SI ziet er in de Sprint uitvoering best sportief uit (o.a. ook door de niet standaard BBS velgen) met een standaard achterspoilertje. De motor maakt dit gedeeltelijk waar, met een behoorlijk aantal PK"s. Wel is de motor behoorlijk rumoerig, speciaal bij 130km/u op de teller(daarboven neemt het gebrom af). Daarnaast kent de auto tal van piepjes en kraakjes afkomstig van het dashboard, B-stijl en de grote achterklep. De auto is behoorlijk ruim en geeft ook een ruim gevoel. Het interieur doet verder luxe aan. Met 1 op 14 is de dorst van de motor in orde. De auto is aardig comfortabel bij een lange rit (lekkere stoelen), al stuitert hij wel een beetje. De auto stuurt vrij direct (maar zwaar bij het inparkeren, gezien het gebrek aan stuurbekrachtiging).
PROBLEMEN
De auto heeft sinds 2001 behoorlijk wat problemen gekend: kapotte dynamo (de bevestigingsboutjes hadden losgelaten); een bougie die uit het blok was geschoten; en direct daarna uitvallen van de motor, waarna alle bougies, bougiekabels en verdelerkap zijn vervangen. In 2002 een versleten kopplingsplaat, en in 2003 een vastgelopen dynamo en een kapotte waterpomp. Bij de grote beurt in mei 2003 bleek daarnaast nog eens dat een bougiegat diende te worden gerepareerd door de garage (verkeerd gemonteerde bougies in 2002?).
Daarmee bleek de Rover 214SI dus niet altijd even betrouwbaar, waarbij kan worden opgemerkt dat de helft van de problemen zich voordeden na of tijdens lange wat snellere ritten (130-140 op de teller) in het buitenland.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren