Rover 214 Si (1998) #5

autoreview

Rover 214 Si (1998)
Rover 214 Si (1998)Rover 214 Si (1998)Rover 214 Si (1998)Rover 214 Si (1998)Rover 214 Si (1998)Rover 214 Si (1998)Rover 214 Si (1998)Rover 214 Si (1998)

Signalement

Uitvoering214 Si
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf201.677 km
KM-stand laatst210.940 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen na 3000 km

  • 204.698 km

Inleiding:

Begin dit jaar was ik op zoek naar een leuke eerste auto. Ik zat te twijfelen tussen veel modellen, maar uiteindelijk besloot ik toch te gaan voor een auto van een merk waar ik vrij veel interesse voor heb: Rover! Ik had besloten om of een Rover 200 of 25 te kopen. Na wat zoeken kwam ik begin maart op Facebook een Rover 214 Si tegen voor maar €450 (met MG Zed interieur!) met een maandje APK. Naast de doffe angel eye koplampen zag het er nog vrij netjes uit.

Long story short, ik was er gelijk op afgegaan. Het was niet bepaald een topauto, om eerlijk te zijn. Lekke uitlaat, roest op alle vier de wielkasten, de doffe angel eyes die ik hiervoor genoemd heb (de auto heeft nu normale koplampen), een lekke radiateur (waar ik pas later achterkwam)... Was alsnog op slag verliefd. Ik heb uiteindelijk de auto kunnen kopen voor maar €400!

De APK was helaas een dure grap. Ik had gelijk de radiateur bij de APK laten vervangen, dus het was niet bepaald goedkoop. Dat was niet heel fijn. Maar na de APK was de auto gewoon weer goed! :)

Rij-ervaring:

Laten we beginnen bij de rij-ervaring. Dit is tot nu toe één van de leukste auto's waar ik in heb gereden! Mijn Rovertje heeft een 1.4-16V twin cam K-serie motor met 103 pk. Klinkt niet als veel, maar de auto voelt veel sneller aan dan hij daadwerkelijk is. Voldoende trekkracht en meer dan voldoende power om met het verkeer mee te komen.

De meningen over Rover's K-serie motor zijn best verdeeld, maar ik ben er zéér over te spreken. Het is een vrij speelse motor. Klinkt heel sportief, is heel "rev-happy" en, zoals hierboven genoemd, voelt veel sneller aan dan hij daadwerkelijk is. Het is de soort motor waar je, als je wilt, heel zuinig mee kan rijden zonder problemen. Maar als je wat sportiever wilt rijden, of zelfs op het circuit wil rijden, zal deze auto je positief verassen! Het nodigt je uit om hem helemaal te revven naar de 7,000. :)

Qua rijgedrag zit het bij deze auto ook heel erg goed! Hij is heel wendbaar en in de bochten heb je amper last van onderstuur. Zoals ik al zei, als je op het circuit wilt met deze auto, dan is het een goede aanrader. :) - De versnellingsbak is misschien niet de beste, maar ik heb veel erger gezien in nieuwere auto's.

Comfort:

Eén van de vorige eigenaren heeft in mijn Rovertje MG Zed stoelen geplaatst, plus wat Zed trim. Dat zijn eigenlijk gewoon kuipstoelen. Je zou denken dat deze vrij ruw zijn, maar dat valt reuze mee. Deze stoelen zijn comfortabel genoeg voor langere reizen, maar ook sportief genoeg om je in je stoel te houden als je snel bochtenwerk wil doen. Ik heb eigenlijk geen idee hoe het zit met normale 200 stoelen, maar ik ga er van uit dat de focus meer ligt op comfort.

Als we het hebben over hoe stil de motor is... Tja, middelmatig. Het is eigenlijk best een luidruchtige motor, wat met het sportieve karakter te maken heeft. Als je 100 rijdt valt het wel mee, maar doe je 130 begint het een stuk luidruchtiger te worden. Maar als je in de stad rondrijdt, is de auto stil genoeg. Ik vind de luidruchtigheid zelf helemaal niet erg, maar ik snap wel dat sommige mensen dat wat minder zullen vinden. Maar ja, het is een "hypermini" (kleiner dan een Golf, groter dan een Polo), dus je moet dat ook wel verwachten van zo'n auto. Op de snelweg zit je bij 100 km/h op de 3,000 toeren, bij 130 zit je op de 4,000.

Betrouwbaarheid:

Dit is best een interessant punt. Er zijn genoeg mensen die zeggen dat Rovers onbetrouwbare prutauto's zijn, en dat de bouwkwaliteit ook echt bagger is. Maar is dat wel echt zo? Het antwoord is nee, maar er valt wel wat over uit te leggen.

Laten we beginnen bij de K-serie motor, berucht omdat hij er van houdt om koppakkingen te vernietigen. In de 3.000 km dat ik m'n auto heb gereden heb ik daar totaal geen last van gehad. Zelfs toen de radiateur lek was, en er op sommige punten amper koelvloeistof in het reservoir zat (geen zorgen, ik heb dit snel aangepakt) had ik geen problemen. Volgens het internet kan een K-serie motor zéér slecht tegen koelvloeistoflekkages, dus als je zoiets tegenkomt, behandel het dan ASAP. Mijn tip is om goede koelvloeistof te kopen en dat bij te houden en om de radiateur enzo. goed in de gaten te houden. Het is ook verstandig om de auto altijd rustig warm te rijden. Als je zo'n auto aftrapt dan stijgen de kans op problemen. Dat heeft er misschien ook iets mee te maken. Er bestaat een fix voor het koppakkingprobleem van de K-serie Rovers, maar ik heb dat zelf nog niet geprobeerd (de MLS/N-serie koppakking). Mensen zijn er vrij positief over, dus het is wel iets om over na te denken als je zo'n Rover hebt.

Als we het over bouwkwaliteit hebben... Hm, tussenin. De kwaliteit van de materialen is wel oké, voor een auto van deze grootte is het vrij acceptabel. Veel plastic en een beetje hout, typisch voor Rover. Wat wel irritant is dat je van die hele kleine irritante problemen krijgt. Voorbeeld, bij de kachelweerstand bij deze auto's kan het zo zijn dat stand 1 en 2 van de verwarming het niet meer doet. Simpele fix, maar best irritant. Typisch MG Rover probleem, helaas. En mijn interval ruitenwissers denken dat het een goed idee is om in het midden van de voorruit te stoppen en dan weer verder te gaan. Tja, het blijft een Britse auto!

Maar als we het hebben over motorische problemen dan kan ik je vertellen dat het reuze meevalt. Er is niks motorisch stukgegaan tot nu toe. Het enige wat aan de auto gemaakt moest worden (en in sommige gevallen, wat gemaakt moet worden) zijn dingen die de vorige eigenaar doodleuk heeft laten zitten. Meer daarover in het volgende kopje. Is het een betrouwbaar blok? Tot nu toe wel ja, maar misschien moet ik nog wel even wachten om het blok echt betrouwbaar te noemen. :)

Verbruik:

Goed nieuws hier! De 214 Si is een zéér zuinige auto. :) - Je kunt mijn vebruik zien op mijn profiel. Als je zéér zuinig rijdt, dan haal je makkelijk 6,5 l/100 km (of 1 op 15,4). Rij je sportief, moet je denken aan 8,0-9,0 l/100 km (of 1 op 12,5-11,1). Doorsnee rijgedrag levert je 7,0-7,3 l/100 km op (of 1 op 14,3-13,7). Qua actieradius... Hm, het hoogste wat ik heb gehaald was 613 km. Maar toen was er nog 10 L over in de tank, dus je moet denken aan ong. 700 km. Niet slecht!

Problemen:

Valt op zich wel mee. Roest is wel een puntje bij deze auto's. Ze roesten niet zo veel als de 200 generaties hiervoor, maar alsnog. De wielkasten roesten het meest, dus als je een 200/25/ZR wil kopen, check dat heel goed. Zwaar irritant, maar gelukkig bestaat er iets als tectyl! :)

Maart: APK
Dorpels gelast
Einddemper, want de gene hiervoor was lek
Linker achterlicht kapot
Radiateur vervangen
Stofhoes aandrijfas vervangen

Juni: Kachelweerstand vervangen (was al slecht toen ik de auto had gekocht
Linker achterlicht kapot (alweer)
Roest weggewerkt rondom de wielkasten

Ik zal deze review nog wel in de toekomst updaten. Ik denk dat jullie wel benieuwd zijn of deze Rover het nog lang gaat volhouden, haha. Ik ben er tot nu erg over te spreken. Hij heeft z'n problemen, maar het is alles behalve een "onbetrouwbare prutauto". Gelukkig hebben de meeste mensen waar ik mee heb gesproken over de auto er veel goeds over te zeggen. :) - De auto is zeker een aanrader, als je de minpuntjes goed in je opneemt! :)

Ervaringen na 9000 km

  • 210.940 km

Dus, ik heb de Rover nu iets meer dan een jaar. Ik heb 11 maanden geleden voor het laatst iets over de Rover geschreven, dus ik vind wel dat het tijd is voor een update. Er valt namelijk nog wel wat te zeggen.

In augustus is er een koude luchtinlaat geïnstalleerd op de Rover, puur voor het geluid en niet voor extra power. :) - Het is een originele van K&N, dus de kwaliteit is top. De oude luchtfilter was aan vervanging toe, dus het was helemaal geen verkeerde aankoop. Het verbruik is ongeveer hetzelfde gebleven, dus ik ben er tevreden mee!

In september is de olie en de koelvloeistof ververst en heeft de Rover een nieuwe oliefilter gekregen. Met een vriend gedaan, dus lekker goedkoop. :) - Ik was bang dat de koelvloeistof die er voor die tijd in zat al wat aan de oude kant was, maar dat viel reuze mee. De oude koelvloeistof zag er nog wel oké uit, maar nu weet ik er tenminste wat er in de auto zit.

In december kwam het eerste grote probleem met de Rover, wat uiteindelijk niet een heel groot probleem bleek, maar ik kom daar zo op terug. Op kerstavond had ik de auto kort geparkeerd. Toen ik terug kwam deed hij helemaal niks meer. Het contact ging aan, maar de motor deed helemaal niks. Ik dacht eerst dat dit de accu was, omdat het dezelfde accu was die op de auto zat toen ik hem gekocht had. Met wat startkabels startte hij alsnog, dus ik kon gewoon nog naar huis.

Ik had de auto een paar weken later gebruikt om naar een meeting te gaan. Ik had de auto die dag een paar keer aan en uitgezet, en er was niks aan de hand. Hij startte gelijk. Pas aan het einde van de dag kreeg ik precies hetzelfde probleem als op die ene kerstavond: hij deed helemaal niks meer.

Kort daarna heb ik gelijk de accu laten vervangen. Toen de auto naar de garage gebracht moest worden startte hij gelijk, gek genoeg..

Maar helaas, dat was niet de oplossing. De Rover kreeg een soort "mind of its own", waar hij alleen maar startte als hij dat wilde. En als hij startte, stotterde hij erg veel bij lage toeren en klonk hij erg rauw. Eerlijk gezegd was dat eerste probleem al present toen ik de auto had gekocht, maar het werd alleen maar erger naarmate de maanden voorbij gingen. Dus, zsm de bougies vervangen, dacht ik.

Dit heb ik ook weer bij een vriend gedaan. De auto startte die ochtend gelijk, gelukkig. Wat bleek was dat de bougies zo goed als verrot waren. Dus, verse Bosch bougies erin en door. Tenminste, dat dacht ik. Naast een bougiekabel die knapte, deed de Rover alweer helemaal niks. Gelijk de ANWB gebeld. Degene van de ANWB had de bougiekabel gefixd, en had uiteindelijk het probleem gevonden: de verdelerkap. Daarnaast adviseerde hij ook om de bougiekabels te vervangen, natuurlijk. De man vertelde ook gelijk een truuk om de auto gelijk aan de praat te krijgen: een beetje frommelen aan de kabels van de startmotor, hoe stom het ook klinkt. Het werkte tenminste wel! :)

Daarna ben ik naar een Britse auto specialist gegaan om de reparatie te laten uitvoeren. Ik weer blij, want m'n auto deed het weer.

Niet dus. Later bleek dat dat ook niet het probleem was. Dit ging zo maar door tot ong. maart. Dat truukje werkte nog best goed, maar soms werkte het ook niet. Pas bij de APK kwam ik achter wat het probleem echt was: een kabel van de startmotor die losjes zat. En vanwege die reden startte de auto soms wel en soms niet.

Het moraal van dit verhaal is dat je beter gelijk een probleem moet laten diagnosticeren ipv zelf bepaalde onderdelen gaat vervangen. In ieder geval doet de Rover het weer goed, dus ik heb m'n les geleerd, haha.

In februari kreeg de auto gele lichten, op z'n Frans. Het zit er erg leuk uit, al zeg ik het zelf! Jammer genoeg heb ik er alleen geen goeie plaatjes van, het ziet er namelijk in het echt een stuk beter uit dan op foto's.

In maart was het tijd voor de APK. Na de nachtmerrie van een APK van vorig jaar had ik er niet echt zin in. Stadslicht deed het amper, dus zelf vervangen. Je hebt er geen gereedschap voor nodig, dus werkelijk iedereen kan dit zelf doen! :) - Daarnaast ik had er gelijk een nieuwe, kleinere antenne opgezet. De oude zag er erg oud en verrot uit, daarom de aankoop. Het ziet er helaas een stuk lelijker uit dan gehoopt, dus ik denk dat ik dat uiteindelijk toch maar ga veranderen.

Voor de APK had ik de auto weer naar de Britse specialist gebracht. De auto deed het die ochtend wel, maar toen de monteur hem de werkplaats in wilde rijden? Pfft, natuurlijk niet. Maar met het truukje van eerst deed hij het alsnog. Het resultaat van de APK was best hoopgevend. Hij kon de APK nog niet halen, maar het was niet al te dramatisch: twee nieuwe voorbanden ware nodig, de voorremmen moesten "schoongemaakt" worden en de mistlampen moesten versteld worden.

Nieuwe velgen stonden op m'n lijstje, dus ik vond het een goed idee om gelijk een setje Hairpins aan te schaffen voor de Rover. De banden op die velgen waren zgan, dus zo zou ie makkelijk door de APK komen. :) - En dat gebeurde ook! €180,54 verder (zonder de kosten van de velgen) en de auto kan weer een jaar verder!

En dat is het wel momenteel. Iets wat ik hiervoor niet echt goed in beeld heb gebracht is dat de vorige eigenaar niet bepaald goed voor de auto heeft gezorgd, en meer dan een jaar verder merk ik daar nog steeds best veel van. De auto heeft genoeg kleine, irritante mankementen waar ik nu mee opgescheept zit. Zoals..

- De centrale deurvergrendeling maakt een hoop kabaal
- De sleutel kan de auto niet openen. Kan alleen maar met de afstandsbediening. Het deurslot is meerdere keren vervangen, volgens de facturen die in het dashboardkastje zaten bij aankoop. Hoe krijg je het voor elkaar..
- Roest op de wielkast achter en een beetje op de dorpels. Kan een stuk erger.
- Remmen die het soort van doen? Ze zijn roestig, maar ze kwamen wel gelukkig door de APK.
- Ruitenwissers doen het goed, behalve voor de interval stand. Ze parkeren niet goed, en stoppen in het midden van het raam. Het gaat €200 kosten om dit te fixen.

Daarnaast stottert de auto nog wel een beetje bij lage toeren. Door die nieuwe bougies loopt de motor een stuk beter, en klinkt hij een stuk gezonder. Het gestotter is verminderd, maar niet helemaal weg. Ik moet nog even precies uitzoeken wat dat veroorzaakt.

Eerlijk is eerlijk, langzamerhand begin ik te begrijpen wat er hoort bij het onderhouden van een oude Rover. Je moet het er echt voor over hebben, en dat kan je wel zeggen over meer Britse auto's. Wil je een leuke, probleemloze auto voor weinig geld? Tja, dan is zo'n Rover niet echt voor jou. Maar goed, naast het "startprobleem" wat ik eerder heb genoemd, heeft de Rover mij nooit in de steek gelaten. Starten doet hij altijd, en het blijft een genot om zo'n ding in bezit te hebben. :) - Het heeft karakter, en dat vind ik het belangrijkste.

Oh ja, de koppakking is nog goed. Totaal geen problemen daarmee tot nu toe. Hopelijk blijft dat zo.

- Koude luchtinlaat
- Koelvloeistof/olie verversen en oliefilter
- Accu
- Bougies
- Bougiekabels en verdelerkap
- Stadslicht en antenne
- 16-inch Hairpin velgen

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens