Renault Zoe R110 Iconic (2019)

autoreview

Renault Zoe
Renault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault Zoe

Signalement

UitvoeringZoe R110 Iconic
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf1.300 km
KM-stand laatst10.000 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prima "koekblik"

  • 1.300 km

Nadat mijn vorige auto (een Volvo V90T4) door faillissement van mijn werkgever er uit moest, heb ik bij mijn nieuwe werkgever gekozen voor een auto die een stuk vriendelijker is in de bijtelling en gebruikskosten: Een Renault ZOE.

Het betreft hier een shortlease-auto, waarbij ik zelf geen keuze heb gehad in de kleur, geen thuislaadkabel is meegeleverd (wordt aan gewerkt) en die geen snellaad-optie heeft.

De auto heeft een range in de praktijk van ongeveer 250km, als ik 'm 100% heb opgeladen op de laadpaal in mijn dorp (eigen 3-fase laadpaal komt begin augustus) en ik 'm vrijwel leeg zou rijden. De praktijk is nu dat ik elke dag mijn auto oplaad op de 11kw-lader in het dorp, of onderweg een Fastnedje meepak. Met een Fastned abonnement kost dit 35ct per kwh, de laadpaal doet 34ct per kwh. Thuis opladen kost slechts 11ct per kwh (de opportunity-costs van de terugleververgoeding).
Over de eerste 1200km heb ik een gemiddeld verbruik van 15.6kwh/100km, ofwel een kostenpost van 5,5ct per km (tegen Fastned-tarief). Ik rij vrijwel altijd binnendoor, snelweg is 30km om naar mijn bestemming en dus niet sneller.

Niet snel kunnen laden (er zijn ook ZOE's met 43kwh laadcapaciteit) is wel een stevig nadeel, maar dat is dus maar tijdelijk (tot ik thuis kan laden). Oplossing: een goed boek in de auto en nog wat werk meenemen voor bij de Fastned. Voor alles is een oplossing.

Dan het rijgedrag: de ZOE is tot pak 'm beet 80km/h verbluffend snel, tenzij op eco-modus. Dan ligt ie aan de spreekwoordelijke ketting en schakelt de airco een paar standjes lager. Nog geen probleem geweest in de huidige "zomer". Regeneratie gaat in de eco-stand ook wat aggresiever dan zonder eco-modus, maar is voor zover ik heb kunnen ontdekken niet instelbaar.

Ik lees veel reviews waarin gesteld wordt dat de ZOE nogal hard geveerd is. In vergelijking met mijn andere auto, een Audi A3 S-line, valt dit behoorlijk mee.

De auto ligt goed op de weg (maar is geen scheurmonster uiteraard), kofferbak en binnenruimte voor zijn klasse zijn royaal te noemen. Er passen gemakkelijk 2 volwassen labradors achterin en ook 2 kinderstoeltjes op de achterbank.

De afwerking is slecht tot matig: stukken bekleding missen en het dashboard is idioot groot - wat een enorme spiegelende plaat oplevert bij zonneschijn. De auto is wel erg stil (uiteraard, want geen verbranding of uitlaat).

Al met al is duidelijk dat deze auto van een oudere generatie is, met name voor wat betreft de laadsnelheid en accupakket. Desondanks ervaar ik nu het rijden in een "gewone" auto als stap terug.

Wat een slecht media-systeem

  • 10.000 km

Inmiddels rij ik een paar maanden in het Koekblik. Zo noemen we de auto liefkozend...De deuren klinken als blik, de kofferbak is gedeeltelijk niet afgewerkt en kijk je zo het blik in en als je een drempel over rijdt hoor je ook het een en ander aan blikkerigheid.

Maar de Zoe is een prima auto. Gemiddeld verbruik 15.4kwh/100km, vlot (maar gebruik de eco-stand nooit) en relatief ruim ook al ziet het er uit als een...koekblik.

Maar dan het multi-mediasysteem en navigatie. Wat een absoluut drama is dit systeem! Navigatie via een SD-kaartje die je er gemakkelijk per ongeluk uit drukt. En eeuwen duurt om weer op te starten. Een USB-aansluiting die je telefoon in de helft van de gevallen niet herkent en zo traag is met opstarten dat ik al 2 straten verderop ben voordat Storytel begint.
De achteruitrij-camera is ook niet alles: voordat deze aan springt ben je al geparkeerd, tenzij je 10 seconden wacht.

Al met al is het tamelijk karig afgewerkte auto, die gelukkig wel goed en vlot rijdt, en 3-fasen kan laden thuis (maar dan weer niet kan snelladen bij een snellader). Voorlopig mag deze nog even blijven.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.