Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Test: Renault Zoe R110 Limited

De anti-Tesla

61
Renault Zoe R110
Renault Zoe R110Renault Zoe R110Renault Zoe R110Renault Zoe R110Renault Zoe R110Renault Zoe R110Renault Zoe R110Renault Zoe R110
  • Nic de Boer
  • Autotest
23 augustus 2018 om 10:13
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 29 2018
AutoWeek 29 2018

Je leest het in AutoWeek 29 2018

Enorme acceleraties, grote schermen en de nieuwste snufjes op het gebied van autonoom rijden. Dat is wat de kopers van een Tesla Model zo aanspreekt. De Renault Zoe is ook elektrisch, maar daarmee houdt de vergelijking op. Renault houdt het bij de Zoe zo simpel mogelijk; wel gaat het met de acceleratie telkens een stukje beter.

De Zoé die we rijden, is de snellere R110. De accucapaciteit is met 41 kWh gelijkgebleven aan die van zijn voorganger, de R90. Wel kreeg hij er vermogen bij: 41 kWh gelijkgebleven aan die van zijn voorganger, de R90. Wel kreeg hij er vermogen bij: van 93 naar 109 pk. Het koppel ging met 5 Nm omhoog naar 225 Nm. En zo slijpt Renault de Zoe steeds verder fijn. Vijf jaar geleden is het model begonnen met een batterijcapaciteit van 22 kWh. Daarmee was een actieradius van 100 tot 150 kilometer mogelijk. Inmiddels is de capaciteit dus bijna verdubbeld, zodat je in de praktijk tussen de 260 en 320 kilo­ meter moet kunnen halen. Want je kunt je EV wel sneller willen maken, maar de afstand die je op een batterijlading kunt afleggen, is hoe dan ook het belangrijkste gegeven bij dit type auto.

De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we de acceleratie niet hebben nagemeten. Maar neem van ons aan dat de Zoe R110 er lekker aan sleurt. Hij biedt het onmiskenbare voordeel dat alle elektrische auto's hebben: toerenopbouw is niet nodig. De elektro­motor geeft vanuit stilstand meteen thuis. Dat is geweldig gemakkelijk om in druk verkeer de meute voor te blijven, even vlug een gaatje dicht te rijden of om snelheid te maken voor het invoegen. Ook voor een tussensprintje op de snelweg draait hij zijn hand niet om. Een ander voordeel van elek­trische auto's is dat er altijd meer ruimte aan boord is dan je zou denken. Een brand­ stoftank of transmissie heeft zo'n auto immers niet en dat betekent dat je ook in de compacte Zoe gemakkelijk de bagage voor een weekendje kamperen kwijt kunt.

VECHTEN TEGEN DE KILO'S

Bij het rijden merk je meteen dat je onder­ weg bent in een elektrische auto die inmiddels zes jaar op de markt is; hij is met zijn 1.475 kilo behoorlijk zwaar. Dat is te merken wanneer je ermee rijdt: onderweg is het vechten tegen de kilo's. Ook bij verkeersdrempels is het hoge gewicht voelbaar: de achteras is wel heel stevig gedempt. Het doet denken aan het rijden in een pick-up met een lege laadbak. Nieuwe elektrische modellen zijn niet lichter van gewicht, maar toch is hun weggedrag in de loop der jaren een stuk opgeknapt. Bij de Zoe zijn vooral verkeerdrempels in de dagelijkse praktijk hinderlijk en dat komt doordat juist de stad het domein van de Zoe is. Als we de auto ophalen, belooft die ons een actieradius van 299 kilometer. Als je in de stad zou rijden, haal je dat ruim. Het regenereren van de remenergie lukt daar prima. Tijdens het eerste ritje van 15 kilometer, dat ons via een reeks ver­ keerslichten naar de staart van een file voert, snoepen we slechts twee kilometer van de actieradius af. Als je de Zoe (Grieks voor 'leven') op deze manier gebruikt, rijd je er de hele dag zorgeloos in rond.

GENADELOOS

Maar we gingen dus een weekend kamperen en dat betekent een lange rit over de snel­ weg. Daar is de Zoe beduidend minder op zijn plek. Algauw hebben we in de smiezen dat de actieradius veel sneller afneemt dan de meter ons bij vertrek heeft beloofd. Daar komt nog eens bij dat inhaalacties goed moeten worden gepland. Bij 140 km/h op de teller geeft de Zoe er namelijk de brui aan. En de ervaring leert dat als je je op een 130 km/h­-traject op de linkerbaan bevindt, je al snel 140 rijdt. En zo rijd je dus alsnog met de billen bij elkaar op topsnelheid. Ondertussen houd je één oog gericht op de meter van het batterijniveau, die genade­ loos aftikt ... In elk geval geeft het display in de auto aan dat we na ons wilde weekend kamperen nog 240 kilometer op een volle batterij kunnen rijden. Dat krijg je dus als je er tijdens het rijden met een EV geen doortimmerde strategie op na houdt.

En het Fastned­station langs de snelweg, bood dat nog uitkomst? Het blijkt dat dit ook niet het beloofde walhalla is voor de Zoe R110. In 25 tot 30 minuten laden à € 0,59 per kWh, zou Fastned voor honderd kilometer actieradius moeten zorgen. Een zonovergoten dag en een warme batterij, die op 50 kilometer na leeg is, zijn ideale omstandigheden. Maar die vlieger gaat bij deze Zoe niet op. De nieuwe modellen hebben namelijk de R­-motor en die laadt maar tot 22 kWh. Dit betekent dat in een uur maximaal 120 kilometer actieradius kan worden bijgetapt. De Q­-motor, die Renault in het verleden in de Zoe leverde, kon laden tot maximaal 43 kWh. Daarmee zou je bij Fastned dus een stuk vlugger weer mobiel kunnen zijn.

Sinds zijn komst, vijf jaar geleden, is de Renault Zoe twee keer beter geworden. Maar toch blijft het nadeel van de elek­trische auto in het algemeen knagen: 350 dagen per jaar heb je er meer dan genoeg aan, maar voor die keer dat je naar je zus in Zeeland moet of met spoed naar je schoon­moeder in Balkbrug (en ook wanneer je een weekendje gaat kamperen), heb je niet genoeg aan de actieradius. Als de ontwik­keling van de EV op dezelfde voet doorgaat als nu, moeten we de Zoe nog vijf jaar geven. Pas dan is het volwaardig vervoer.

PLUS & MIN

  • +Snel en wendbaar
  • +Prettig veel ruimte
  • +
  • -Zwaar gevoel
  • -Te stevig gedempt
  • -
  • Bekijk het ruime aanbod Renault Zoe occasions van onze partner Autotrack
  • Houd me op de hoogte over de Renault Zoe
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Renault Renault Zoe Elektrische Auto

PRIVATE LEASE Renault Zoe

INFO
Renault
Renault
Renault Zoe R110 Life (5D/CVT)
€ 524
Stel samen ▸
Renault Zoe in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Renault Zoe R90 (Batterijhuur) Intens / R-Link / Camera / Stoelverwarming

    Renault Zoe R90 (Batterijhuur) Intens / R-Link / Camera / Stoelverwarming

    • 2018
    • 63.654 km

    € 15.945

    Renault Zoe Q210 Zen Quickcharge 22 kWh (ex Accu)

    Renault Zoe Q210 Zen Quickcharge 22 kWh (ex Accu)

    • 2013
    • 80.000 km

    € 8.950

    Renault Zoe R110 Limited 41 kWh (KoopBatterij) incl. BTW excl. Overheidssubsidie / Cruise / Climate / Stoelverwarming V / R-link Navi / Elek ramen V+A / Parkeersensoren A

    Renault Zoe R110 Limited 41 kWh (KoopBatterij) incl. BTW excl. Overheidssubsidie / Cruise / Climate / Stoelverwarming V / R-link Navi / Elek ramen V+A / Parkeersensoren A

    • 2020
    • 49.959 km

    € 21.950

Meer Renault Zoe occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Zoe (facelift @ pag. 8)

    406
    • 9 december 2021

Lezersreacties (61) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Zoe specificaties
  • Renault Zoe occasions
  • Renault Zoe video's
Advies en informatie
  • Renault Zoe tests
  • Renault Zoe gebruikersreviews
  • Renault Zoe index
PREMIUM
Renault Zoe R110 Limited

Renault Zoe R110 Limited

Enorme acceleraties, grote schermen en de nieuwste snufjes op het gebied van autonoom rijden....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Zoe R135 Intens (2020)

    Renault Zoe R135 Intens (2020)

    10
    • 5 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Zoe R90 Life (2017)

    Renault Zoe R90 Life (2017)

    8
    • 28 december 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Zoe R135 Edition One (2019)

    Renault Zoe R135 Edition One (2019)

    3
    • 4 november 2021
  • Gebruikersreview
    Renault null (2020)

    Renault null (2020)

    • 15 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Zoe Zen (2015)

    Renault Zoe Zen (2015)

    • 26 september 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Zoe R135 Edition One (2020)

    Renault Zoe R135 Edition One (2020)

    3
    • 30 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Zoe R90 Intens (2018)

    Renault Zoe R90 Intens (2018)

    1
    • 9 juni 2021
meer reviews
Renault Zoe - Occasion aankoopadvies

Renault Zoe - Occasion aankoopadvies

107

De lusten van een gebruikte EV kopen heeft ontegenzeggelijk zijn voordelen. Onderhoud en vaste...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Dit vonden we 9 jaar geleden van de Renault Zoe

    Dit vonden we 9 jaar geleden van de Renault...

    53
    • 27 april 2022
  • Achtergrond
    Is de Renault Zoe met nul sterrenscore echt onveilig?

    Is de Renault Zoe met nul sterrenscore...

    110
    • 30 januari 2022
  • Nieuws
    Dramatische scores voor Dacia Spring en Renault Zoe in NCAP-crashtest

    Dramatische scores voor Dacia Spring en...

    80
    • 8 december 2021
  • Nieuws
    Renault Zoe legt ruim 765 km af met één acculading

    Renault Zoe legt ruim 765 km af met één...

    96
    • 14 juni 2021
  • Nieuws
    Drie populairste EV's van West-Europa in nek-aan-nekrace

    Drie populairste EV's van West-Europa in...

    67
    • 23 maart 2021
  • PREMIUM
    Op zoek naar een kleine EV

    Op zoek naar een kleine EV

    • 6 januari 2021
  • Nieuws
    Blik to the Future: (deels) elektrische hot hatchbacks

    Blik to the Future: (deels) elektrische...

    39
    • 20 december 2020
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber Gezocht

    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber...

    27
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische AvtoVaz

    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische...

    51
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Renault 21 - Facelift Friday

    Renault 21 - Facelift Friday

    69
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse tak aan Geely

    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse...

    23
    • 10 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022
  • Het afscheid van de Renault Scénic - Reportage

    Het afscheid van de Renault Scénic - Reportage

    98
    • 29 april 2022
  • Nieuws
    Dit vonden we 9 jaar geleden van de Renault Zoe

    Dit vonden we 9 jaar geleden van de Renault...

    53
    • 27 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden