Renault Vel Satis 2.0 Turbo 16V Expression (2004)

autoreview

Renault Vel Satis 2.0 Turbo 16V Expression (2004)

Signalement

UitvoeringVel Satis 2.0 Turbo 16V Expression
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf113.000 km
KM-stand laatst169.223 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1,5 jaar ervaring met de VS

  • 132.000 km

Sinds 1,5 jaar rijden wij tot volle tevredenheid in een Renault vel Satis 2.0 Turbo Automaat in de kleur licht blauw. Met name de kleurstelling in combinatie met de 17" LM velgen en het zwarte lederen interieur maakt dit geheel tot een unieke combinatie die erg weinig voorkomt.

Wij zijn een gezin met 3 kinderen in de leeftijd van 5 tot 8 jaar. Zowel de ruimte voorin als achterin wordt door een ieder enorm gewaardeerd evenals het algehele comfort niveau. De automaat draagt hier zeker aan bij!

De auto wordt privé gebruikt en wij rijden ca. 10.000km op jaarbasis. Dit zijn dan vooral (korte) stadsritten. Het verbruik is daar ook naar, 1 op 9 is mijn gemiddelde verbruik. Maar ik vind dit prima, met mijn vorige auto (Laguna Break 2.0 16v) haalde ik ca 1 op 10.

Zomers met de caravan er achter is echt een genot, wat een kracht en souplesse met zo'n turbo motor!! En het bijkomende voordeel is dat de motor veel minder toeren maakt en dus veel veel minder lawaai in het interieur.

++++ punten:
+) Krachtige motor in combinatie met goede automaat
+) Heerlijk comfortabel en ruim van binnen
+) Uniek design

---- punten:
-) Ehh?
-) OK, verbruik
-) Airco koelt niet voldoende meer
-) Toch wel een paar kraakje en rammeltjes hier en daar.


Update 3-07-2010:
Vorige week is de Airco gecontroleerd en opnieuw bijgevuld en hij koelt nu weer prima.
Verder zijn er achter 2 nieuwe banden gemonteerd. Waar ik van nature een voorkeur heb voor Michelin, heb ik nu er voor gekozen om Toyo's te laten monteren en dit bevalt tot nu toe prima en is een relatief voordelige keus!

Update

  • 139.000 km

Zo, de zomerbanden met 17" lichtmetaal zitten er weer onder. laat het nu maar weer zomer worden.

Ik heb deze auto nu ruim 2 jaar en hij bevalt nog steeds prima! Heerlijk die ruimte en het comfort.

Sinds mijn laatste update zijn er verder geen bijzonderheden geweest, APK in december 2010 ook geen enkel probleem (alleen 1 stuurkogel vervangen).
Het enige wat ik laatst had (eigen fout :( ), is de lichten laten branden tijdens een bezoek aan de bouwmarkt. Nadien was de accu dusdanig leeg dat hij niet meer wou starten. Dit opgelost met een starthulp en thuis de accu maar weer eens goed opgeladen m.b.v. een acculader.
In het vervolg toch maar gehoor geven aan de piepjes die worden gegeven bij lichten aan en deur open....

Omdat ik de auto alweer ruim 2 jaar heb, begint het alweer te kriebelen en ben ik toch weer op zoek naar iets anders. Ik weet nog niet wat, maar het zou prima een BMW 5 serie (E28) of een Mercedes W124 kunnen worden (beide voor 1987) om op die manier belastingvrij verder te reizen. Maar ook een BMW 5-serie van later zou kunnen. Ik weet het nog niet. Desalniettemin bied ik via deze weg mijn auto te koop aan. Geïnteresseerden kunnen contact met me opnemen.

Update september 2011

  • 145.000 km

Het is weer eens tijd voor een update van mijn auto review.

Deze zomer met de Vel Satis en een caravan met vakantie naar Frankrijk geweest. Wat een genot om met deze auto te rijden (zelfs met caravan). De auto heeft ruim voldoende vermogen om toch lekker op te kunnen schieten.

En de ruimte binnenin, 3 kinderen achterin en nog steeds voldoende ruimte voor iedereen om comfortabel te kunnen zitten.

Op deze manier is in 1 dag vanuit Zuid Frankrijk naar Friesland rijden geen enkel probleem.


Zijn er nog probleempjes geweest?
Nou, eigenlijk niet zoveel. Alleen een lekkend koelvloeistof tankje (haarscheurtjes in het plastic). Deze vervangen en alles is weer voormekaar. Van de dealer begrepen dat dit toch wel eens vaker voorkomt.

Verder in het voorjaar een lekkende benzine leiding gehad. De stalen leiding naar de injectoren was gaan lekken !!? Gelukkig geen ongelukken gebeurd :)
Deze is door de dealer vervangen, was wel kostbaar omdat dit deel tot halverwege onder de auto loopt.

Verder geen ongemakken of vreemde storingen gehad.

Zoals ik in mijn eerdere update al vermeldde, ben ik op zoek naar iets anders. Ik heb een aantal auto's op het oog maar heb nog geen definitieve keuze kunnen maken.

Update maart 2013

  • 162.000 km

Het is al weer een poos geleden maar toch maar weer eens een update over deze auto.

Wat is er gebeurd sinds mijn laatste update:
In februari 2012 begon de motor opeens een heel erg raar tikkend geluid te geven. Hiermee naar de lokale garage geweest en er werd vastgesteld dat het rubber van de krukas poelie defect was. Na reparatie was het geluid weg en rijdt de auto weer als vanouds. Tijdens deze laatste reparatie ook meteen de olie van de automaatbak laten vervangen. Dit schijnt volgens opgaaf van Renault niet te hoeven maar toch maar wel gedaan.

In de mei vakantie met het gezin en de Vel Satis op vakantie naar Denemarken geweest. Heerlijk was het daar. Wat is deze auto toch een fijne reis-auto, heerlijk ruim en comfortabel voor een gezin met 3 kinderen en bepakking. Tijdens deze vakantie kwam nog een klein euvel naar voren, een stuurkogel was defect (ruim/versleten) deze is door een lokale Opel dealer vervangen. We kwamen er daar achter dat in Denemarken de Vel Satis nooit verkocht is. Na deze reparatie rijdt de auto weer een stuk strakker.

Voor de zomer 2012 merkten we dat de Airco minder werd en dat er soms ook wat lawaai uit de motor ruimte kwam. Onderzoek leverde op dat de Airco pomp defect was, schijnt vaker voor te komen. Dit was wel een dure reparatie maar wel wenselijk met de vakantie in Zuid Frankrijk in het verschiet.

In de zomervakantie zijn we weer met de caravan achter de Vel Satis naar Zuid Frankrijk vertrokken. Het is altijd weer fijn om een flink eind met de auto te rijden, ook met een caravan er achter. In Frankrijk eerst 2 weken aan de Tarn gestaan, heerlijk camping met een plekje aan de rivier. De laatste week nog naar de Middellandse Zee (vlakbij Cap d'Agde). De terugreis was gepland om ergens te overnachten maar het liep allemaal zo voorspoedig, snel en comfortabel dat we in 1x naar huis zijn gereden en 's avonds net voor 12 uur weer thuis waren.

De beide vakanties waren wel de meeste kilometers die we met deze auto hebben gemaakt in 2012. Verder wordt de auto veel gebruikt voor korte ritjes hier in de buurt.

Op een mooie winterdag in januari 2013 toen ik net wou gaan schaatsen met mijn zoon, reden we in de Vel Satis en kregen we de melding op het display 'Inspuiting defect' en de auto ging in noodloop (reageerde niet meer op gaspedaal). Na uit/aan was het weer opgelost. Nadat het die weken erna steeds vaker gebeurde toch maar naar de lokale garage. Zij hebben diagnose gedaan en vastgesteld dat het gasklephuis in die gevallen niet meer reageerde en oorzaak van deze error was. Een 2e hands was niet te krijgen, een nieuwe erg duur dus maar even op internet gegoogled. Daar vond ik een bedrijf in Brabant die gasklephuizen kan reviseren, contact opgenomen en het gasklephuis opgestuurd. Na enkele dagen kwam 'ie weer gerepareerd retour. Inbouwen en weer klaar! Scheelde toch ca. 250 Euro met een nieuwe.

Zoals eerder gemeld wordt de auto m.n. gebruikt voor korte ritjes (

Einde dienstverband Vel satis

  • 169.223 km

Uiteindelijk is het er dan toch van gekomen, de Renault Vel Satis is verkocht. Vanwege een gezinsuitbreiding was ik op zoek naar een Renault Grand Espace en heb deze gevonden bij een handelaar. Daar heb ik de Vel Satis in kunnen ruilen.

Resumerend kan ik zeggen dat de ruim 5 jaar sturen in de Vel Satis een geweldig ervaring is geweest, m.n. de snelweg stukken en ook de vakanties met de caravan. Ik heb geen bijzondere problemen gehad en ben zeer tevreden over de kosten die ik heb moeten maken. In totaal ca. 55000km gereden.

Nu heb ik dus een Grand Espace 3.5 V6 in de uitrusting Initiale Paris kunnen kopen. Ook dit rijdt voortreffelijk maar hierover meer in een nieuwe review (Geluid van de V6 is wel fantaaaastisch!!!).

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens