Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Renault
  • Vel Satis

Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale (2002)

Lekker keerpunt

Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale (2002)
  • Autotest
26 februari 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Rijdt de Renault Vel Satis net zo extreem als dat het ding eruit ziet? Mais non. Maar een mijlpaal in de Franse/Renault-autohistorie is het wel. Al noemen we het liever een lekker keerpunt.

Was alles maar zo simpel als de topklasse van de Europese automobielmarkt. Kopers in die categorie ton willen maar een paar dingen: een Ster, een BMW, misschien een Audi en heel misschien een Volvo of Lexus. Klaar. Grote Franse top-automobielen, of goed geoutilleerde 'gewone' Japanse topproducten komen er niet aan te pas.
Dus... dus moet je iets als merk dat niet bij die top in die klasse hoort. Daarom gooit Renault het over een heel andere boeg. Zie daar: de Vel Satis. Bijna net zo vreemd als Avantime, maar een stuk praktischer en 'down to earth'. Vier portieren, vier riante zitplaatsen, plenty kofferruimte en bovengemiddelde motoriseringen.

Praktisch
De imposante koets openmaken doe je met een druk op een
creditcard, net als in de Laguna. Stap in en je merkt dat de auto hoger is dan een A6 of 5-serie. Of een Safrane. Credit-startkaart in de gleuf en met en druk op de Start-knop maak je de zescilinder wakker. We reden de 3,5-liter V6 benzinemotor (van Nissan). Heus, bij 210 km/h op de teller (de 3.5 loopt 235 km/h) hoor je best wat windgeruis in de Vel Satis, maar de motor hoor je alleen bij fors optrekken. Dit is dus Lexus-niveau qua stilte! Veel gewicht van de Vel Satis is gaan zitten in geluids-isolatie. Daarom komt de auto ondanks aluminium zijpanelen, kofferbakklep en motorkap toch aan 1695 kg. En het werkt: we knallen per Vel Satis door het groene Franse land en kunnen toch zonder stress praten.
Minder is het gevoel in de besturing; we hadden toch wel wat meer betrokken willen worden bij het gedoe rondom het stuurwiel. Het stuurwiel pakt heus lekker aan en is in hoogte en diepte verstelbaar, maar het communiceert onvoldoende en dat was bij Renault altijd zo goed voor elkaar.
De zitpositie is opmerkelijk. Je zit hoger dan in een Safrane, minder bus-achtig dan in een Espace maar overheersend is toch wel het gevoel dat je veel lucht om je heen hebt. De Vel Satis is heus een praktische auto, met 'n riante achterbankruimte alleen... eigenzinnig... Want de auto is een originele
4-zitter. Puur ingericht op vier volwassenen en die zitten dan ook vorstelijk. Ook de bagageruimte is meer dan afdoende. Mede door die aparte geknakte achterklep. Over knakken gesproken: de twee voorste stoelen hebben een rugleuning die in delen verstelbaar is. Het deel dat de bovenste rughelft en schouderbladen moet ondersteunen is apart kantelbaar. Ook geinig: het vergrendelen of ontgrendelen van de achterklep gaat gepaard met een SF-achtig zoemgeluidje.
De nieuwe Vel Satis is een reisauto van hoog niveau. Door (het gebrek aan) dat geluid dus en een onderstel dat het midden houdt tussen Frans zacht en voldoende stuur-stevig. Hij nodigt niet uit tot ruig stuurwerk maar ga je toch wat verder dan is de auto niet hopeloos onderstuurd en het overhellen blijft netjes binnen de perken. Maar erg communicatief is het ook allemaal niet en dat maakt de VS niet tot een rijdersauto. De Vel is een halve limo, een kwart MPV en voor een kwart gedurfde, opmerkelijk vormgegeven rariteit. Minder dan de Avantime maar toch nog present: de Vel Satis is geen auto die zich met harte naar je hand laat zetten. Tikkeltje log. Heus, de acceleratiecijfers in rechte lijn zijn voor elkaar maar de eenheid met de bestuurder missen we.
Een automatische handrem die zelf ontgrendelt bij een tikkie gasgeven, een nieuwe, compacte achterwielophanging, zelf inschakelende ruitenwissers, verlichting en een cruise control met afstandscontrole; het zijn allemaal zaken die de Vel Satis up-to-date maken om een topklasser te kunnen zijn. Over ESP, apart regelbare airco voor achterin en zij- en window-airbags hebben we het geenens meer. Een navigatiesysteem is overigens standaard op deze duurste Initiale-uitvoering.
De Vel Satis rijdt ronduit heerlijk. Maar als uitzonderlijk kunnen we de rijervaring niet bestempelen. Het bekijks dat je hebt met de Vel Satis is wel bovengemiddeld. Komen we terug bij dat keerpunt. Renault wil met de Vel Satis mensen aanspreken van niveau. Maar die moeten dan niet bepaald huiverig zijn van een beetje opvallend rondrijden. Renault heeft met de Vel Satis definitief de handdoek in de ring gegooid in de strijd tegen de Duitse topklasse om die met voor de hand liggende middelen aan te vallen. Renault komt in plaats daarvan met een eigen, gedurfde visie en een daarbij passende auto in die klasse. Vaarwel saaie, veilig vormgegeven zaken-sedan; leve het excentrieke! De moed van de Fransen verdient lof. Aan de andere kant: ze zullen wel moeten, want anders wordt het nooit wat in de 'Oberklasse'.

Signalement

Merk Renault
Model Vel Satis 3.5 V6 24V Initiale
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 57.250

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.498 cc
Maximaal vermogen 177 kW / 245 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 330 Nm bij 3.600 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.860 mm / 1.860 mm / 1.577 mm
Wielbasis 2.840 mm
Massa leeg 1.695 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden245/45WR18Prijzen
Topsnelheid 235 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,8 s (fabrieksopgave: 8,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,0s
Brandstofverbruik 11,5 l/100km
CO2-uitstoot 275 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Renault Vel Satis
Renault Renault Vel Satis

Uitgelicht aanbod

    Renault Vel Satis 2.2 dCi Privilége Lerenbekleding 1e Eigenaar Trekhaak

    Renault Vel Satis 2.2 dCi Privilége Lerenbekleding 1e Eigenaar Trekhaak

    • 2004
    • 227.882 km

    € 1.994

    Renault Vel Satis 2.0 16V Turbo Exception/NAVI/AIRCO/TREKHAAK/6BAK/

    Renault Vel Satis 2.0 16V Turbo Exception/NAVI/AIRCO/TREKHAAK/6BAK/

    • 2004
    • 185.021 km

    € 1.250

    Renault Vel Satis 2.0 TURBO 16V Automaat Initiale Perfecte staat

    Renault Vel Satis 2.0 TURBO 16V Automaat Initiale Perfecte staat

    • 2004
    • 171.730 km

    € 9.945

Meer Renault Vel Satis occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Vel Satis specificaties
  • Renault Vel Satis occasions
  • Renault Vel Satis video's
Advies en informatie
  • Renault Vel Satis tests
  • Renault Vel Satis gebruikersreviews
  • Renault Vel Satis index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Vel Satis 3.5 V6 24V Initiale (2002)

    Renault Vel Satis 3.5 V6 24V Initiale (2002)

    4
    • 29 maart 2016
  • Gebruikersreview
    Renault Vel Satis 2.2 dCi 16V Privilège (2002)

    Renault Vel Satis 2.2 dCi 16V Privilège...

    5
    • 23 februari 2015
  • Gebruikersreview
    Renault Vel Satis 2.0 Turbo 16V Exception (2006)

    Renault Vel Satis 2.0 Turbo 16V Exception...

    3
    • 12 augustus 2012
  • Gebruikersreview
    Renault Vel Satis 2.0 Turbo 16V Exception (2004)

    Renault Vel Satis 2.0 Turbo 16V Exception...

    1
    • 11 augustus 2012
  • Gebruikersreview
    Renault Vel Satis 2.2 dCi 16V Privilge (2005)

    Renault Vel Satis 2.2 dCi 16V Privilge...

    10
    • 30 december 2010
  • Gebruikersreview
    Renault Vel Satis 3.0 dCi 24V Initiale (2005)

    Renault Vel Satis 3.0 dCi 24V Initiale...

    1
    • 23 oktober 2010
  • Gebruikersreview
    Renault Vel Satis 2.0 Turbo 16V Expression (2004)

    Renault Vel Satis 2.0 Turbo 16V Expression...

    20
    • 29 mei 2010
meer reviews
Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

We worden op slag vrolijk als we de aanmelding van Mike van Lieshout binnenkrijgen. De Renault...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Occasion Dubbeltest - Citroën C6 vs Renault Vel Satis

    Occasion Dubbeltest - Citroën C6 vs Renault...

    93
    • 14 mei 2015
  • PREMIUM
    Citroën C6 - Renault Vel Satis

    Citroën C6 - Renault Vel Satis

    • 11 mei 2015
  • Nieuws
    Geen nieuwe Vel Satis op basis E-klasse

    Geen nieuwe Vel Satis op basis E-klasse...

    19
    • 14 maart 2013
  • Nieuws
    VriMiBolide: Renault Vel Satis

    VriMiBolide: Renault Vel Satis

    50
    • 27 juli 2012
  • Nieuws
    Renault Vel Satis uitverkocht!

    Renault Vel Satis uitverkocht!

    79
    • 17 november 2009
  • Nieuws
    Opvolger Renault Vel Satis uitgesteld

    Opvolger Renault Vel Satis uitgesteld

    32
    • 18 augustus 2008
  • Nieuws
    Nieuwe diesel voor Renault Vel Satis

    Nieuwe diesel voor Renault Vel Satis

    • 21 juni 2006
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber Gezocht

    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber...

    19
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische AvtoVaz

    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische...

    31
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Renault 21 - Facelift Friday

    Renault 21 - Facelift Friday

    68
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse tak aan Geely

    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse...

    23
    • 10 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022
  • Het afscheid van de Renault Scénic - Reportage

    Het afscheid van de Renault Scénic - Reportage

    98
    • 29 april 2022
  • Nieuws
    Dit vonden we 9 jaar geleden van de Renault Zoe

    Dit vonden we 9 jaar geleden van de Renault...

    53
    • 27 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden