Renault Vel Satis 2.2 dCi 16V Privilge (2005)

autoreview

Renault Vel Satis 2.2 dCi 16V Privilège (2005)

Signalement

UitvoeringVel Satis 2.2 dCi 16V Privilège
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf117.950 km
KM-stand laatst238.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Inclusief garantie graag

  • 135.000 km

Na veel wikken en wegen mijn Grande Punto weggedaan. Erg veel kosten gehad. Dus wat doe je dan:

Je koopt een oudere auto, die meer kilometers gereden heeft, die meer verbruikt en als probleemgevoelig bekend staat. We hadden echter goede ervaringen met onze Megane uit 2005, een 1.5 dci. We durfden het dus wel aan.

Maar: Of je de auto nou mooi vindt of niet, je rijdt wel rond in iets bijzonders. Als mijn vrouw hem meeneemt krijgt ze vrijwel altijd complimentjes als ze bij de pomp staat. Ik hoor nooit iets overigens.


Ik vind de auto fantastisch. Zeker aangezien ik nog 1 1/2 jaar garantie te gaan heb. De auto is als 7-sterren occasion gekocht in Duitsland, waar ik ook woon. De vorige eigenaar heeft ook weer een VelSatis gekocht. Het was een zakelijke auto, hij is van het hoofd van politie geweest in Dresden.

Nou maar hopen dat hij geen Cobra 11-achtervolgingen ermee heeft ingezet. De afschrijving is verschrikkelijk geweest. Ik heb de auto voor minder dan 8.000 Euro gekocht. Ik schrijf dus niet meer zoveel af.

Ik had de auto 18 uur (!) in mijn bezit toen ik een vreemd getik hoorde. Ik had er wel al een goede 1000 km opzitten aangezien ik de auto naar huis had gereden vanaf Dresden.
Toch voor de zekerheid maar naar de Renault garage gereden. Daar moest ik de auto meteen laten staan. Verdacht op motorschade. Gelukkig bleek het mee te vallen en na een reparatie ter waarde van 1500 Euro (die ik gelukkig niet hoefde te betalen) kon ik de auto meenemen. Je moet er toch niet aan denken de auto zonder garantie te hebben gekocht.

Twee dagen later begon het service lampje te branden: Parkbremse Defekt. Even naar de garage, gratis en binnen 10 minuten verholpen.

Toch gaat er dan iets knagen...

Gelukkig heb ik sinsdien (Augustus 2010) niets meer aan de hand gehad. Behalve dan dat ik mijn winterbanden moest laten inlezen. De bandenspanningsensoren moeten aangeleerd. Gratis, sommige dealers durven daar echter 20 Euro voor te rekenen.

Ik had de auto overigens wel echt gezocht zoals hij is. Niet alle toeters en bellen erop, geen 3.0dci maar een 2.2 dci. Alles kan ten slotte kapot.Mijn vrouw heeft een hekel aan leren bekleding in de auto. Mijn vorige autos waren allemaal met leer uitgerust. Af en toe twijfel ik of ik er zelf alsnog een lederen interieur inbouw.

De auto stuurt prima. Maar het is een auto om statig in te rijden. Zoals Jeremy Clarkson al vertelde in TopGear: It is capable of going fast, the same way Queen Victoria was capable of running. She just doesn't like it very much. Dus als je een beest zoekt; loop rustig deze auto voorbij. Op de autoweg is het heerlijk rijden. Glijden, comfortabel, stil ,rust, prima acceleratie. Heerlijke stoelen. Als ik achter mijn vrouw aan rijd, in de bebouwde kom, terwijl ze onze 1.5 dci 80 pk Scenic bestuurt, dan rijdt ze me kwijt. Omdat ze veel harder door bochten heen gaat, harder over drempels. Ik kan haar wel bij houden, maar het is gewoon heel vervelend rijden.

No problemo tot nu toe

  • 148.000 km

Sinds de laatste review geen problemen gehad.

Nog steeds probleemloos

  • 196.000 km

De luxe went... Het is nog steeds een fijne auto. Banden zijn duur. Marktplaats dus.

Enige enigszins iritante is dat de bandenspanningsensor rechtsachter aangeeft dat de bandendruk te laag is. Dit op hete dagen en bij langere ritten.

Geen extreme kosten. Linksvoor wat speling op het wiel, 130 euro. Rechtsvoor begint ook speling te krijgen is ook 130 Euro maar dat doe ik pas als de winterbanden er onder moeten.

Zonder problemen door de TUV (hij staat op Duits kenteken).

Ik rij er heel rustig mee binnen de bebouwde kom en op binnenwegen. Leent zich totaal niet voor sportief weggedrag. Mijn vrouw rijdt in een 2007 Scenic, 1.5dCI met 85 PK, ik hou haar niet bij... Dat zou wel kunnen natuurlijk want de VelSatis is veel sneller, maar hobbeltjes, bochtjes, de dame (VelSatis) en ik houden er gewoon niet van. Nee, statig door smalle straatjes heen, genietend van de reflectie van de auto in de winkelruiten. Puur comfort als je rustig door de stad gaat.

Op de snelweg is de auto in zijn element. Standaard 150/160 in NL. In Duitsland eigenlijk altijd lange stukken zo rond de 190-200 km/h als dit mag. Geen centje pijn. Je hebt ook niet het gevoel hard te gaan.

Dus je kunt er wel degelijk hard mee rijden. Als het blok maar goed warm is voordat je hem op zijn staart trapt.

Kleine lichtbolletjes veranderen (dus niet de xenon maar de lelijke gele bolletjes) is een Drama. 130 euro moeten betalen omdat de hele bumper er af moest bij Renault.

Het is schijnbaar ook onmogelijk om je autodeur open te doen zonder de VelSatis te raken. Twee keer parkeerplaatsschade door deuren van anderen. Twee keer moeten laten spuiten. Geen briefje natuurlijk :(

Verder (waarschijnlijk door goed onderhoud bij Renault en rustig rijden) geen enkele rekening. Geen kosten... NIETS! Alleen onderhoud. Dat is een absolute must. En de dame houdt wel van diesel.

in Twee jaar dus 80000 km gereden. Volgend jaar gaat ze hopelijk mee naar Turkije. 6250 km volgens Google Maps. Ik heb er nu al zin in :)

Olieverbruik begint toe te nemen

  • 207.000 km

De auto begint meer olie te verbruiken. Niet extreem, maar toch om in de gaten te houden. Bij 204.700 bijgevuld. Nu is er nog 1 bolletje over, voordat het display aan gaat geven dat er bijgevuld moet gaan worden.

Samen metbcde VelSatis club hebben we een VelSatis gekocht voor extra onderdelen.

Lederen bekleding inbouwen dus.

Poef, motorschade

  • 217.000 km

Zo, een ratelend geluid op de A76 bij Venlo. Gelijk stilgezet bij de eerste afrit. Waar toevallig een Renault garage zat.

Die trokken al snel de conclusie dat de motor overleden was. Ze vonden metaaldeeltjes in de olie. Daar vroegen ze overigens 79 Euro voor. Vond ik persoonlijk erg duur.

De ADAC heeft hem naar mijn eigen garage gesleept, die tot ongeveer dezelfde conclusie kwam. Het viel te repareren, maar was niet verstandig.

Dan zit je dus op de wip. Nieuwe motor of verkopen? Lees dumpen, want toevallig hadden we een motorschade VelSatis gekocht met de VelSatis club voor... 750 Euro. Ik moest dus maximaal 1000 Euro rekenen die de dame nog waard was.

Uitgezocht wat een revisieblok kost. 1995 Euro bij CSN Boekel engines.
Als de motor er dan toch uit ligt ook maar de Turbo reviseren bij Turbo Hoet (zal iets van 200 Euro kosten).

Gelijk ook maar laten kijken naar de koppeling... Kan die ook in 1 keer mee. Dat zal ik morgen wel horen.

Kosten ongeveer 3500 Euro. Distributie / waterpomp inclusief. Definitieve kosten weet je natuurlijk pas wanneer de auto helemaal klaar is.

Toch gekozen om dit te doen. Voor deze 3500 plus die 1000 Euro wrak-opbrenst (bij positive thinking) koop ik nog geen courante Clio

De auto ligt nu HELEMAAL uit elkaar. Zal zo eens een plaatje proberen te uploaden. Motor wisselen kan niet door de motorkap.

Hopelijk is mijn volgende update een positievere.

Na regen komt hopelijk zonneschijn.

  • 238.000 km

Zo, vandaag is de auto door de TUV heen gekomen.

Was afgekeurd op remmen, Xenon lampen die niet goed stelden en lekken langs het kleppendeksel. Uiteindelijk (op de remmen na) het hele gebeuren maar door Renault in orde laten maken.

Sinds de laatste review weinig goeds helaas. De gereviseerde motor van CSU is er in gebouwd, gelijk Turbo laten reviseren bij Turbo Hoet, koppelingset vervangen, druklager natuurlijk ook. Gereviseerde injector. Je zou zeggen: Dan kan hij weer jaren mee.

Fout, bij 238.000 lag de koppakking er uit. Dieselpomp defect, injector gesneuveld en toen dus 'poef'.

Weer afgesleept door de ADAC.

Al met al heeft het 8 maanden geduurd en mede dankzij inzet van een lid van de VelSatis club leeft de auto nog. Nu zijn alle drie de nog niet gereviseerde injectoren vervangen. Het is een crime om de injectoren er luchtdicht in te draaien. Lukt Renault ook niet, pas in tweede instantie was het goed.

De auto loopt nu weer goed.

Kosten van dit alles zitten nu al rond de 7500 Euro. En dat is de auto eigenlijk niet waard. Hij rijdt wel fantastisch. Dat dan weer wel.

3,3
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens