Renault Twingo 1.2 Elite (1997)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Twingo 1.2 Elite |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 1999 |
KM-stand bij aanschaf | 10.000 km |
KM-stand laatst | 76.800 km |
ERVARINGEN
- 76.800 km
Rijervaring:
-------------
Mijn eerste Twingo, welke ik in februari 1997 kocht, was een rouge nacre, van het bouwjaar 1993. Het betrof de "basis" uitvoering van de Twingo. Na hier ongeveer 100.000 km probleemloos mee gereden te hebben kwam ik tot aanschaf deze Twingo Elite.
Het werd een blue méthyl Twingo Elite van oktober 1997 met 10.000 km op de teller, dus bijna een nieuwe!
Deze Twingo Elite, gebaseerd op de Comfort-versie, is standaard voorzien van de nodige luxe zoals:
* Centrale portiervergrendeling met afstandsbediening,
* Elektrische ramen,
* Elektrisch verstelbare buitenspiegels,
* Elektrische, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging,
* Renault radio/cassettespeler met afstandsbediening aan stuur,
* Zonwerend glas met hoogfilterend vermogen,
* Speciale velourse bekleding in "Rotan Design",
* Vertragende uitschakeling binnenverlichting.
Zelf heb ik er later nog een Open dakje in laten plaatsen.
Of je houdt van dit model auto, of je haat hem. Persoonlijk vind ik hem erg origineel en praktisch. De Twingo is de kortste auto uit zijn klasse, maar heeft tevens het grootste interieur. Het is waarschijnlijk de kleinste minivan/MPV met de grootste uitstraling: "une voiture à vivre".
Enkele features zijn het digitale LCD display in het midden van het dashboard en zijn beroemde modulair verschuifbare achterbank:
1. Schuif de bank naar achter en je hebt meer zitruimte dan in een Safrane. Alleen de kofferbak wordt kleiner.
2. Schuif de bank vooruit en je hebt meer bagageruimte dan in iedere willekeurige andere auto van zijn formaat. Ook dan is er nog steeds voldoende ruimte voor kleinere passagiers.
3. Klap de beide voorstoelen en de achterbank plat en het interieur van de Twingo veranderd in een tweepersoons bed.
4. Een geheel ingeklapte achterbank zal de Twingo veranderen in een echte bestelauto.
Hoe de benaming Twingo Elite tot stand kwam:
-------------------------------------------------------
Na te hebben samengewerkt met Kenzo en Benetton introduceerde Renault een nieuwe Twingo in samenwerking met het befaamde modellenbureau Elite Models. Deze nieuwe versie, die ‘Twingo e’ werd gedoopt, pakt uit met een de gloednieuwe carrosseriekleur 'Pierre de Lune', een speciale kleurencombinatie voor het interieur en een zeer volledige uitrusting. Voor Europa en Japan samen was een productie van totaal 17.000 auto's voorzien. In september 1997 werd de Twingo e op de markt gebracht.
Elite Models, het belangrijkste modellenbureau van de wereld, met wereldberoemde namen als Linda Evangelista, Claudia Schiffer, Naomi Campbeil en Karen Mulder, vierde in de zomer van 1997 haar veertigste verjaardag. Dat kwam goed uit aangezien de Twingo net haar miljoenste exemplaar had afgeleverd. Een ideale gelegenheid om twee succesnummers aan elkaar te koppelen.
De Twingo Elite, gebaseerd op de Comfort-versie, was standaard voorzien van centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare portierruiten en elektrisch verstelbare buitenspiegels. De Twingo e was leverbaar in de kleuren 'noir opaque', 'bleu méthyl' en de nieuwe parelmoergrijze tint 'Pierre de Lune'.
De auto werd tevens voorzien van een luchtcirculatiesysteem, van binnenuit verstelbare koplampen en variabele stuurbekrachtiging. Lichtmetalen velgen waren leverbaar als accessoire. Tot de fabrieksopties behoorden airbags, een vouwdak, ABS en startblokkering.
Verder onderscheidde de 'série limitée' zich aan de buitenkant ook door de twee zilvergrijze 'e'-logo's bij de portiergrepen. Het interieur werd gekenmerkt door een speciale velours binnenbekleding met een design dat eruit ziet als het edele rotan. Daarnaast was Twingo e voorzien van tapijt en speciale vloermatten. In de kofferruimte werden twee grote shopping-tassen met Elite Models-opschrift geplaatst. Deze verwijderbare tassen werden aan de achterbank bevestigd met een elastische band.
Om een ongewenst sauna-effect te voorkomen, was de Twingo e als optie leverbaar met de nieuwe warmte werende voorruit (met reflecterende lagen) die de UV-stralen filtert, en er voor zorgt dat het interieur van de auto minder opwarmt. Zonder de helderheid binnen in de auto te verminderen, wordt 30% van de zonnestralen weerkaatst in tegenstelling tot slechts 5% in het geval van de normale getinte ruiten.
De Twingo e werd 1 september 1997 geïntroduceerd in: Frankrijk, Duitsland, België, Nederland, Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Portugal, Denemarken, Finland, Slovenië, Turkije en Japan.
Historie:
---------
13-01-1999 - 10000 km:
De Twingo 1.2 Elite wordt afgeleverd door Renault Van Der Boom Tilburg. Auto is van oktober 1997 en wordt geleverd met 2 jaar TOP Occasion Garantie.
13-10-1999 - 28373 km:
Grote onderhoudsbeurt uit laten voeren.
Bijzonderheden: Raamlijst vastgezet, mechanisme van de linker zittingframe gesmeerd en ruitenwisserblad vernieuwd.
23-02-2000 - 36882 km:
Auto ter reparatie aangeboden daar rubberlucht bij wegrijden.
Onder garantie pakking kleppendeksel vernieuwd, 1 band vervangen.
16-06-2000 - 44766 km:
Grote onderhoudsbeurt uit laten voeren.
Geen bijzonderheden.
09-10-2000 - 51150 km:
APK Keuring uit laten voeren.
Geen bijzonderheden.
26-03-2001 - 51150 km:
Onderhoudsbeurt uit laten voeren.
Bijzonderheden: Linker en rechter achterband gerepareerd, Ruitensproeier voor gerepareerd, Pendaalrubbers vernieuwd.
26-07-2001 :
Accu vervangen.
09-10-2001 - 72265 km:
Auto ter reparatie aangeboden daar schaafgeluid in voortrein.
Remblokken voor vervangen.
12-10-2001 - 72470 km:
APK Keuring uit laten voeren.
Geen bijzonderheden.
26-11-2001 - 74835 km:
Kleine onderhoudsbeurt uit laten voeren.
Bijzonderheden: Voorbanden vervangen.
29-12-2001 - 76800 km:
De Twingo Elite wordt verkocht aan een collega.
Na al weer 2 jaar verder te zijn, en iets meer dan 65000 km gereden te hebben, heb ik mijn oog nl laten vallen op een splinternieuwe Twingo Initiale 1.2 16V. Deze wordt 01-02-2002 afgeleverd.
16-01-2002:
Zoals eerder geschreven, het is 16 januari 2002 als de tenaamstelling wordt gewijzigd en mijn collega in de Twingo Elite verder gaat rijden. Nog vele fijne kilometers toegewenst!
18-03-2011:
Deze Twingo wordt na ongeveer 9 jaar door mijn collega ingeruild, maar kent vanaf 22-04-2011 weer een nieuwe eigenaar.
02-05-2012:
Na iets meer dan een jaar wisselt de auto op 2 mei 2012 opnieuw van eigenaar.
06-03-2015:
We zijn ongeveer 3 jaar verder als op 6 maart 2015 deze Twingo opnieuw van eigenaar wisselt.
16-08-2017:
Auto wisselt 16 augustus 2017 opnieuw van een eigenaar.
05-02-2018:
Mijn laatste update voor deze Twingo Elite. De auto wisselt dan opnieuw van eigenaar en wordt vervolgens op 07-02-2018 gesloopt.
PROBLEMEN
- 76.800 km
De Twingo blijft een betrouwbare partner. Evenals met mijn eerste Twingo, heeft ook deze Twingo Elite eigenlijk geen problemen gekend.
Wel is een keer een kleppendeksel pakking vernieuwd, nadat een rubberlucht werd waargenomen bij het wegrijden.
Slijtage van remmen en banden behoort tot het reguliere onderhoud.
Vervanging Accu en APK zijn door plaatselijke garagist uitgevoerd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren