Renault Twingo 1.2 16V Privilge (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo 1.2 16V Privilège |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 18.215 km |
KM-stand laatst | 75.126 km |
Twingo 1.2 16V
- 18.200 km
Na mijn verslag over de VW Golf MK II hierbij ook een review van de tweede auto in gebruik de Renault Twingo. Auto is nu 10 jaar in gebruik en heeft zich bewezen als een zeer betrouwbare auto.
Auto is toentertijd gekocht in Frankrijk en in 2007 geimporteerd naar Nederland en op een Nederlands kenteken gezet, invoer en keuring bij RDW was vrij gemakkelijk
Auto:
Hoewel per jaar er niet veel meegereden wordt voldoet de auto uitstekend, hij is zuinig in gebruik ( ongeveer 1 op 16 ), handzaam in het stadsverkeer en start altijd.
Comfort:
Uitvoering is een Privilege uitvoering met als extra's een Airco en elektrisch schuifdak , hoewel dit type reeds vanaf 1993 geproduceerd was is het een vlotte , compleet uitgeruste auto met al de gemakken die er tegenwoordig zijn zoals stuurbekrachtiging, elektrische ramen /schuifdak /spiegels, digitale dashboard, koplampen elektrisch in hoogte verstelbaar, Radio CD speler met 4 speakers bedienbaar vanaf stuur.
Ikzelf heb alleen een interieur/pollen filter toegevoegd voor de verbeterde lucht kwaliteit in de auto en een originele Twingo matten set en deurschelpen.
Motor:
De 1.2 liter 16 kleppen motor doet zijn werk voorbeeldig, hij is pittig genoeg om zijn gewicht te trekken, hoewel op de snelweg boven de 100 km per uur je aanzienlijk meer motorlawaai hoort.
Voor werkzaamheden rondom de motor is door de krappe ruimte wel weinig beweging vrijheid.
Interieur:
Compleet en netjes afgewerkt, ben nogal op Duitse kwaliteit gesteld maar daar voldoet deze Twingo zeker aan. Enig nadeel vind ik dat indien je langer bent dan 1.80 m de zittingen van de voorstoelen iets aan de korte kant zijn. Stoelen zijn ook moeilijk kantelbaar voor instap naar de achterbank.
De ruimte binnen is verbazingwekkend ruim te noemen, maar met twee koffers en drie personen zit je ook weer aardig krap in de auto.
Kofferbak is relatief klein maar door de verschuifbare en in delen neerklapbare achterbank kan je naar gelang de ruimte die je nodig hebt, goed de ruimte benutten.
Exterieur:
Ik heb hier het gevoel dat Duitse auto's een andere kwaliteit staal/lak hebben dan bij Renault, komen snel deukjes in de carrosserie indien mensen hun portier er tegenaan gooien.
Uitkijken met parkeren dus !
Edit:
I.v.m. een fiets die per ongeluk op de motorkap viel in de garage heb ik vandaag kosteloos via uitdeuken zonder spuiten het deukje weer weglaten halen, het bedrijf wat het gedaan heeft deed o.a. mee aan de actie van Autoweek om gratis een plekje niet al te groot laten verwijderen.
De panoramische glazen schuifdak ( zie bijgevoegde foto ) is een mooie toevoeging, maar het kan hierdoor in de zon ook aardig snel warm worden. Gelukkig zit er airco in de auto en is er ook een voorziening getroffen met 4 zonneschermen.
Conclusie:
Over de gehele linie een ruime voldoende, hoewel het model inmiddels reeds verouderd is door zijn opvolger Twingo II vind ik dit nog steeds een auto met apart karakter, een soort mini MPV.
Update 18/09/12: ( km stand 36879 )
Auto is weer vlekkeloos door de APK keuring gekomen.
Update 01/09/13
Dit weekend op de sloop een nette bumper gevonden die de originele bumper die vol met krassen en deukjes zat te vervangen.
Zie volgende link voor de verrichtingen:
http://www.mijnalbum.nl/Album=NPGRL3DC#EK66FFWH
Twingo's type I zijn er voldoende op de sloop momenteel.
Update 19/09/13 ( km stand 40032 )
De APK keuring is weer uitgevoerd inclusief kleine beurt en Airco check. Hij is er weer smetteloos doorheen gerold maar dat mag ook wel met deze kilometerstand.
De airco check viel mij tegen bij Renault , dat was dus alleen reinigen en niet koelmiddel checken of vullen. Anyway hij heeft weer een fris luchtje en is goedgekeurd.
Update 27/06/14 ( kmstand 43007 )
Vandaag met de Renault aanbieding toch de airco opnieuw laten vullen, geen lekkage geconstateerd maar dit is pas de eerste keer na 10 jaar, hij koelt nu in ieder geval weer goed.
Update 05/09/14 ( km stand 43707 )
Hij is weer goed door de APK keuring heengekomen zonder adviespunten, alleen de distributieriem moet binnenkort gebeuren, ik blijf de frequentie van elk jaar bij een oudere auto toch te veel van het goede vinden zeker als de auto maar 3 a 4000 km per jaar rijdt.
Het brandstofsysteem is speciaal gereinigd door de Renault Dealer omdat hij zo weinig rijdt.
Ik heb ondertussen de Twingo type III gezien, apart concept met de motor achterin, de ruimte binnen in Twingo I is beter, we blijven lekker doorrijden in deze Twingo
Update 30/11/14
Eerste probleem met de Twingo, er begon een lampje van het uitlaatsysteem te branden, bleek dat de bougies eigenlijk na 30.000 km vernieuwd moesten worden i.p.v. 45.000 km .
Auto was een driecilinder geworden :) .
Bougies veranderd ( bougiesleutel moest speciaal aangeschaft worden om ze eruit te krijgen ! ).
Update 12/04/15 ( km stand 47.100 )
Motor loopt weer rustig, de bougie kabels inclusief bobine zijn vervangen, ik dacht ook nog even de benzinefilter te vervangen maar bij dit model en bouwjaar zit die in de benzinetank, dat gaat dus niet vervangen worden.
Update 11/09/15 ( km stand 47877 )
APK weer smetteloos doorstaan zonder enig mankement, mag natuurlijk ook wel bij deze kilometerstand
Update 05/05/16 ( km stand 50280 )
Ik heb deze week na afgelopen winter wat startproblemen te hebben de accu vervangen, dit was nog de originele Renault accu ! ,
De Renault Dealer durft hier € 200,- voor te vragen met inzetten, maar zelf een accu gekocht voor 60 euro , Het
plaatsen kost slechts een paar minuten tijd, wat de dealer tegenwoordig durft te vragen .
Update 06/09/16 ( km stand 51730 )
We zijn weer een APK verder, geen afkeurpunten gevonden, zijn serviceboekje is vol maar wordt volgens de dealer niet meer geleverd ?
Update 06/09/17 ( km stand 57290 )
Wederom een jaar verder geen afkeurpunten, wel twee adviespunten, voor ruitenwisser blad en de auto banden. Die hebben nog voldoende profiel maar zijn enigzins uitgedroogd.
Misschien volgend jaar toch maar eens vervangen aangezien ze nog de eerste set banden zijn :-)
APK met kosten
- 61.449 km
Vandaag de auto aangeboden voor de APK met het vermoeden dat er kosten aan zat te komen.
Het bezuinigen van alleen kleine beurtjes resulteert nu in een totaal kosten plaatje van over de 700 euro, maar dan heb je ook een distributiewissel + waterpomp, remblokken voor en rondom nieuwe banden + uitbalanceren en een nieuwe ruitenwisser.
Van sommige wist ik dat het eraan zat te komen, gelukkig niet bij de Renault Dealer gedaan ( ik doe daarbij niets aan hun kwaliteit af ) want die vragen voor alle reparaties een ander bedrag wat waarschijnlijk boven de 1000 euro uitkomt.
Helaas autorijden kost geld, maar we kunnen noch wel even voort. Ondertussen zijn behalve het balanceren van de banden ook de auto uitgelijnd, hij trok behoorlijk naar rechts.
Update 14 september 2019: km stand 67.000 km
We zijn weer een jaar verder na de vorige APK, behalve preventief het gasklephuis schoonmaken i.v.m. de korte afstanden waar mee de auto gereden wordt vlekkeloos. Wel heeft de Renault Dealer met het parkeren van de auto tegen de stoep een siervelg beschadigd, daar krijg ik weer een nieuwe voor, tweede keer dat dit gebeurd, ik had ze nog gewaarschuwd maar tegenwoordig moet alles snel . snel.
Update 21 december 2019 , km stand 68.000 km
Afgelopen tijd zag ik dat in de cockpit verlichting een lampje steeds minder ging branden. Dat kan ook weleens optreden na 16 jaar van gebruik ( bij het starten van de auto branden deze altijd ). Vervangen was vrij simpel zelf te doen, het bovendeel het dashboard kan je met 3 Torx schroeven los draaien, daarna kan je de unit zelf eruit halen, gelijk alle lampjes maar vervangen, dan kunnen die er weer 16 jaar tegenaan.
Update 24 augustus 2020 , km stand 71.152 km
Voordat de APK weer om de hoek kwam, binnen 6 weken aan een kant een schroef in de zijkant van het loopvlak. Dat mag dus niet voor veiligeheidsredenen door een prop gerepareerd worden. Kortom twee nieuwe banden. Een band heb ik kruislings van links naar rechtsvoor gedaan. Tevens de uitlijning laten doen aangezien een band voor wel rare slijtage verschijnselen vertoonde. Gelukkig kosten de banden van Twingo type I helemaal niet veel. Ik heb dit jaar de Apk vroeg laten doen. Niets bijzonders dan het afstellen van de ruitensproeier + een nieuw ruitenwisser blad. Het blijft een geinig wagentje, maar als je een vrij recente Fiat 500 meekrijgt als leen auto, merk je dat de tijd niet stilstaat. Maar de rondom uitzicht van de Renault is veel beter dan het Fiat coupetje.
Spiegel schade
- 72.200 km
Het zal wel ontelbare keren gebeuren bij mensen in het verkeer, maar gisteren is door toedoen van een andere tegenligger de spiegel aan de bestuurderszijde kapot gegaan. Gelukkig had de behuizing na het schoonmaken van de zwarte vegen geen schade en is de zijruit heel gebleven.
Mensen rijden te hard in Nederland en het is veels te vol, maar misschien zat ik ook wel te dicht bij de middellijn ( de ruimte tussen de auto´s moet dus circa 10 cm zijn geweest. Toch wel erg weinig ruimte, ik kan op het laatste moment nog niet iets naar de bermkant sturen waar geen bomen stonden.
Toch maar een OEM spiegel laten vervangen bij de Renaultdealer, binnen een dag geregeld.
Overstap V-Power Benzine
- 72.900 km
Ik ben zoals bij de bijgevoegde tankbeurt(en) reeds geschreven staat overgestapt op de V-Power benzine van Shell.
Afgelopen jaar gereden op de 95 euro met 10 % ethanol maar gezien de korte stukjes die ik met de Twingo rij vond ik het noodzakelijk op benzine over te gaan die zonder toevoeging van ethanol is, het zal tussen mijn oren zitten maar afgelopen 100 km vindt ik de auto makkelijker starten en feller optrekken. Het prijsverschil heb ik ervoor over, de motor kan de benzine met ethanol gebruiken maar beter dat de motor etc. niet blootgesteld wordt aan ethanol, zodat deze niet problemen krijgen met deze milieu bedachte 90 % + benzine.
Tweede tank Shell V-Power
- 73.737 km
Tweede keer dat ik V-Power tank, de auto vindt ik beter optrekken, maar tot mijn verbazing is de afgelegde afstand niet veel meer dan de huidige Euro 95 met 10 % ethanol.
Nou ja, ik kreeg toch 5 euro korting met airmiles ( de benzineprijs van V-Power is sinds januari dit jaar met dit bedrag toegenomen ). De kosten van tanken beginnen gewoon alle perken te buiten gaan. Gelukkig fiets ik momenteel met mijn elektrische fiets ( moet het natuurlijk wel droog zijn :) ).
Aanvullend aangezien ik het fietsen nu helemaal opnieuw ontdekt heb rijdt de Twingo te weinig, net zoals de Mercedes die ook onder een doek staat heb ik een acculader/druppelaar aangeschaft om de autoaccu´s op peil te houden. De Merc had daar bijna een goed dag voor nodig, de Twingo maar een uurtje aangezien die in de maand juni nog een goede rit van 200 km gehad heeft.
APK 2021
- 74.000 km
Ik heb vandaag de Twingo weer bij de garage gebracht voor de APK keuring, de dag ervoor heb ik preventief toch maar een autoband achter laten vernieuwen. De reserve band is met een nieuwe band ervoor in de plaats gekomen. De oude band was toch aan een kant vreemd afgesleten, wellicht is de auto nadat er 3 jaar geleden nieuwe banden op zijn gekomen niet goed uitgelijnd, dat heb ik vorig jaar opnieuw laten doen, anyway ik heb nu alle banden van het merk HyFly, ze zullen wel uit China komen maar zo voldoen uitstekend. Weinig lawaai qua bandengeruis. De APK leverde verder geen probleem op, mag ook wel bij deze km stand en slechts 2850 km in een jaar gereden te hebben.
Opnieuw vlekkeloze APK
- 75.126 km
Vandaag heeft de Twingo wederom een nieuwe APK gekregen, ik verwachte geen problemen. Wel gebruik gemaakt van het aanbod om de Airco te laten reinigen. Ik gebruik de auto eigenlijk te weinig, afgelopen 1 1/2 jaar veel met de E-bike onderweg geweest ( meer dan 4000 km ). Ach hij staat meestal netjes geparkeerd in mijn garage onder een doek, wellicht dat ik hem in de toekomst ga schorsen voor een tijdelijke periode.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Twingo
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Renault Twingo 1.2 16V Dynamique (2003) - Test

Dit is de Lexus LBX: helemaal nieuw, bijzonder compact

Test: BMW i5 - opnieuw weet BMW zwaarlijvigheid te kop in te drukken

Max Verstappen in Barcelona oppermachtig naar 40e F1-zege

Praktijkervaring Skoda Octavia: dit vinden eigenaren van hun auto
