Renault R4 (R 1123) (1968)
autoreview
Signalement
Uitvoering | R4 (R 1123) |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1968 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 126.000 km |
KM-stand laatst | 129.195 km |
1e kennismaking
- 126.000 km
Welnu, mijn eerste echte rit in mijn eigen Renault 4 is een feit.
Wat me gelijk opviel was de krappe instap waardoor ik mezelf tussen onderkant stuurwiel en zitting bank moest wurmen om plaats te nemen op de bank, die al in de achterste stand stand. De bank in kwestie is de hangmat uitvoering, met nauwelijks vering en een dun stofje als overtrek. (dit heb ik inmiddels al ondervangen door een interieur uit een 1969 1123L aan te schaffen. Bruin Skai voorbank en achterbank met dito deurpanelen. Leuk project voor in het voorjaar.
De binnenspiegel, die zowel op het dashboard als tegen het plafond gemonteerd kan worden zit momenteel in de mijne tegen het plafond. Niet handig, want het belemmert mijn zicht door het kleine voorruitje behoorlijk. Deze binnenkort maar eens weer op het dashboard plaatsen. Enige nadeel is dan wel, dat ik langs mezelf moet kijken naar achteren, maar dat zien we dan wel weer.
De pedalen hebben genoeg onderlinge afstand van elkaar, en enkel door de rechte zit op de voorbank, kreeg ik na 10km kramp in mijn “gas geef“ voet.
Stuurwiel bedient zich licht en draait soepeltjes bij elke snelheid.
Samen met de pook knop uitgevoerd in semi transparant bruinrood plastic of iets dergelijks. Erg gaaf toen op een gegeven moment de zon erop scheen en het een mooi, oplichtend effect creëerde.
Schakelen is even wennen, met het schakelpatroon van de paraplu versnellingshendel in een rare sequentie. Vanuit vrij, links naar voren is achteruit, direct naar achter de 1e versnelling, dan schuin naar voren 2, weer naar achteren 3 en dan weer schuin naar voren de 4e versnelling. Enige wat mij opviel was dat terugschakelen vanuit 4 naar 3 wat gekraak met zich meebrengt.
De richting aanwijzer zit rechts van de stuurkolom en vergt gewenning. Zeker omdat er geen automatische terugkeer stand op zit.
De hendel aan de linkerkant is voor de koplampen. Drukschakelaars op het dashboard zijn voor o.a. ruitenwissers, stadslichten en aanjager (1 stand)
Autootje trekt lekker op, spoort netjes en herrie is acceptabel bij 90 km/u, wat ik als absolute top beschouw voor dit inmiddels 45 jaar oude klassiekertje.
De rit Breda > Elst liep heel voorspoedig. Totdat……200 mtr voor mijn huis ze er ineens mee op hield. Even laten staan en toen weer opnieuw gestart en weer gewoon lopen en de weg vervolgen. Waarschijnlijk, door de lange stilstand en het zeer weinig rijden van de afgelopen 5 jaar, is er bezinksel losgekomen in benzine tank en carburateur, en creëert nu wat verstoppingen. In het voorjaar maar even wat reiniger erdoor heen gooien en een flink stuk rijden.
Nog een algemene opmerking:
Achterlichten geven voor een 6V verlichting redelijk licht, maar ik ga toch eens kijken of ik de binnenkant van de achterlichten kan voorzien van aluminium reflectie tape, zodat e.e.a. nog duidelijker zichtbaar is, met name overdag. Ik doel dan op knipperlichten en remlichten.
Heb sowieso nog meer zaken op de agenda staan:
- Nwe NOS koplampen, het holle type met uiteraard gele 6V duplo bolletjes.
- correcte voorbumper met slingergat
- Correcte slinger/krik slinger
- hoedenplank (metalen) met dragers
- Aluminium dorpel strips
- luxe sierstrips zijkanten
- chromen achterklep greep
- originele spatlappen achter (liefst met R4 logo)
Word vervolgd dus, de 1e kennismaking was een erg prettige in ieder geval.
Het erg herkenbare geluid van de R4 motor geeft bij mij in elk geval kippenvel.
Niet leuk....
- 126.000 km
Daar waar de vorige eigenaar mij verzekerde dat de auto qua bodem geheel aangepakt was, bleek nu het tegenstelde. Doordat de auto opnieuw was gespoten en de bodem er op het 1e gezicht goed uitzag, heb ik verder ook niet gekeken naar voetenbakken en chassis.
Dit weekend, toch even een snelle inspectie gedaan en de volgende zaken gevonden:
- Voetenbak bestuurderskant twee kleine gaatjes. Dit moet in zijn geheel vervangen worden, ik wil dit perfect hebben.
- Voetenbak bijrijderskant enkel oppervlakkkige roest en geen gaten. Deze wil ik ook vervangen hebben denk ik, als preventie, maar is afhankelijk van de kosten. Anders kaal maken en in de anti roest troep zetten.
- Achter voorwiel bestuurderskant zit op het chassis, achter het a-stijl driehoekje, roest. Enigszins aangevreten wat eruit moeten en waar vers staal in moet.
- Achter voorwiel bijrijderskant zit een klein gaatje in de bodem, waar deze aansluit met het voorspatbord binnenscherm. Hier moet een nieuw stukje in.
Aan de ene kant baal ik wel van dit feit, ik heb de auto voor een behoorlijke prijs gekocht en conform de marktwaarde zou de auto in een goede conditie moeten zijn voor dit bedrag. Dit soort grapjes had ik niet ingecalculeerd.
Maar goed, in het voorjaar eerst maar eens de bodem goed kaal schrapen en eens kijken wat er onder de tectyl vandaan komt. Dan de balans opmaken en zien of we met een deel restauratie uit de voeten kunnen.
Eindelijk is het zover!
- 126.126 km
Zo! Afgelopen week de auto naar Druten gereden om het roest op de voetenbakken en de voorste chassis balken aan te laten pakken. Tevens een klein stukje vooraan de bodem.
Geen half werk, maar goed en professioneel gerstaureerd. De beste man heeft tientallen Renault 4's aangepakt voor deze, waarvan velen dezelfde nare plekken hadden.
Kreeg een complimentje over de algehele staat van de auto en dat het een echte NLe R4 betrof, waar er per definitie niet veel meer van zijn. Het geeft de auto wel een bijzonder tintje, want 46 jaar NL klimaat doorstaan is voor geen enkele auto een eenvoudige opgave.
Over een twee tot drie weken kan ik haar weer ophalen. Ondertussen kan ik wel de vooruitgang volgen op zijn website.
Ik laat ook de motorolie (nee, niet het filter want dat zit er niet in) en de bakolie gelijk vervangen. Bij beide komt een additief erin voor een soepele motorloop en boterzacht schakelen.
En...ik heb besloten haar Delilah te noemen.....afgeleid van de kat van Freddy Mercury, eigenzinnig, lief, leuk apart, enfin....vul maar in. Dit is de 1e keer in mijn leven dat ik een auto een naam geef, maar een Viertje verdient een naam,. gewoon omdat het een erg aaibaar vehikel is....
Terug!
- 126.350 km
Afgelopen zaterdag de Renault weer opgehaald bij de restaurateur. De voorste hoeken van het chassis zijn geheel vervangen alsmede stukken in de voetenbak. Daarna alles nogmaals nagelopen en de auto geheel in de tectyl gezet. Ook heeft de beste man ventilatie gaten in de carosserie aangebracht op essentiële plaatsen. Echt iets wat enkel een kenner weet. Dit zorgt er voor, dat het interieur goed door lucht en evt. aanwezig vocht in de auto goed weg kan. De auto kent totaal geen isolatie tegen geluid e.d., dus vocht kan ook snel in zo'n blikken doos opbouwen. Bij stallign komt er wel een vochtvreter in, maar ben erg blij dat hij dit zo gedaan heeft. Scheelt altijd wel weer wat.
Auto terug gereden en ging weer heerlijk. Wel merk je bij een koude start, maar ook bij een warme motor, dat ze nog mooier en netter kan lopen. Bij een warme motor merk je, dat wanneer je het gas eraf haalt, en iets bij geeft, de auto hort en stoot, wat kan betekenen dat ze of te weinig benzine, of te veel benzine krijgt. Stationair loopt ze ook iets te rap. Dit gaan we in Maart eens aan pakken en kijken of we dit middels de vele aangeschafte R4 technische boeken zelf kunnen oplossen.
De 1e stapjes
- 126.850 km
Afgelopen zaterdag even een paar kleine carosserie plekjes aangepakt. Dit word volgend jaar, hoop ik, in zijn geheel aangepakt en word de auto opnieuw gespoten.
Ook zijn we eindelijk begonnen met datgeen, waar we de R4 voor gekocht hebben. Sleutelen! Het Zenith carburateurtje stond te rijk wat resulteerde in een brakke start en te hard stationair lopen bij een warme motor. Ook kon je het heel goed ruiken. Tevens hield de wagen in als je probeerde constant een bepaalde snelheid aan te houden. Met name in de bebouwde kom was dit merkbaar. Olyslager werkplaatshandboek erbij en op pad, de motor warm rijden. Eenmaal warm gereden precies de stappen doorlopen wat men beschreef en we hebben het voor elkaar. Ze loopt nu weer schitterend. Wel sprong er een borg ringetje weg waardoor de gashendel ineens helemaal open vloog en het motortje het uitzong. Voor de terugweg even een provisorische reparatie met wat ijzerdraad en een tangetje. Heerlijk zo'n oud wagentje. Hier kan dat nog mee.
Dit weekend gaat de grille eraf en worden de koplampen vervangen door nwe exemplaren. Echte NOS ofwel New Old Stock. Ook komen er dan gele duplo lampen in voor de looks.
Heb in de tussentijd nog een skai banken interieur op de kop getikt en de voorbank daarvan was niet doorgezakken met een kapot ijzeren binnenwerk zoals mijn recente aanwinst. Enkel een oude naad die vergaan was en open begon te staan. Dit heb ik professioneel laten herstellen en heb nu een prima bank die ook dit weekend erin komt. En qua kosten viel het mee, slechts 100 euro en als je het niet weet, zie je het ook niet.
Wilde er al meer mee op pad, maar moest ook de TrailBlazer voor APK wegbrengen en de 89-er Marbella moet ook nog gekeurd worden.
De 4 moet voor eind Juni worden gekeurd. Daar maak ik me geen zorgen om. Als de koplampen vervangen zijn zal ze er glansrijk doorheen pruttelen.
Bijna klaar
- 126.930 km
Frontje zit erop met de nwe NOS koplampen met geel bolletje en de grile zit ook weer, fris gepoetst, op het neusje. Was nog een heel gedoe om de juiste bevestigingsclipjes op de kop te tikken. Niet alles is zomaar voorhanden voor deze oude beestjes. Dat vergeten mensen nogal eens bij de aanschaf van een bepaald model oldtimer.
Nwe bank zit er nog steeds niet in, teveeel andere projecten momenteel, maar word op de eerstvolgende vrije dag gedaan.
Proefritje gemaakt, welke heerlijk verliep, maar op de terugweg wilde ik mijn raampje openschuiven om een foto te maken vanuit de berm van de weg van een mooie wagen die ik zag, en prompt had ik het knopje van het schuifruitje in mijn handen. eenmaal thusigekomen meer eens het forum geraadpleegd van de R4 club en het probleem was eenvoudig te verhelpen door het knopje weer terug op de ruit te lijmen. De originele ruiten die in mijn Vier horen hebben een gatje in de ruit waardoorheen een pin zit, zodat de knop nooit los kan komen. Aangezien ik van het latere model de ruiten heb (geen chromen sierljsten, dus geen roest of door roest moeilijk te openen ramen)zitten deze verlijmd. Ik vermoed dat na zoveel jaar trouwe dienst de lijm gewoon op was. Lekkere simpele fix.
Tevens beide snaartjes vervangen, qua kosten slechts een paar tientjes en weer even lekker met het wagentje bezig. Let wel op, er zijn aan de motortjes van de R4 erg vaak modificaties (fabriekswege) gedaan waardoor soms grotere pullies, pully armen o.i.d. zijn gebruikt en een snaar niet altijd conform het werkplaatshandboek vervangen kan worden. Beste is gewoon eraf halen, artikelnummer aflezen en bestellen. Er zijn diverse bedrijven die dit nog nieuw of NOS leveren.
APK
- 126.960 km
Vandaag was het zover, de APK!
Viertje naar mijn vaste garage gebracht en eind van de dag weer opgehaald. Even lampen goed laten afstellen.
Glansrijk erdoorheen en voor 40 euro klaar!
Kreeg een compliment over de algehele staat van de auto.
Altijd fijn om bevestiging te krijgen dat mijn keuze de juiste is gebleken.
Winterplanning
- 126.980 km
Ik heb besloten toch de versnellingsbak van de Renault na 45 jaar ook meer eens een opfris beurt te laten geven en men is nu druk bezig om alle benodigde onderdelen bij elkaar te krijgen. Bepaalde onderdelen zijn nu eenmaal zeldzamer dan de andere en sommige items dienen "refurbished" aangeschaft te worden. Het gekraak bij terugschakelen van 4 naar 3 zal daardoor tot het verleden behoren binnenkort. Ik laat de drukgroep en alle bijbehorende zaken vervangen, dus ook de koppelingsplaten en synchromesh.
Deskundigen zijn er niet over uit of daarvoor het blokje er even uit moet of niet. Enfin, we zullen het vanzelf zien.
Een dergelijke investering geeft al aan dat deze Vier niet snel van eigenaar zal wisselen meer.
Bij deze, en eigenlijk alle oude karretjes is het zaak om de juiste adressen en mensen te kennen om onderdelen te verwerven. D.m.v. fora en clubs is dit niet al te moeilijk tot op heden.
Tevens een gebruikte originele phase 2 voorbumper op de kop getikt met slingergat een tijd terug. Jazeker, de mijne kan gewoon aangeslingerd worden, en in het bijzonder als je niet bang bent om je pols te breken wanneer de zwengel uit je hand slaat.....vroeger waren er idd nog echte kerels blijkt wel weer! De bumper heeft een tijd werkeloos op de plank gelegen, wachtend op een betere financiele tijden. Nu was ik eindelijk zover om hem opnieuw te laten verchromen, nadat ik alle deukjes eruit had geklopt en vet, vuil en roest zoveel mogelijk had verwijderd. Bij mij in het dorp zit een polijst bedrijf dat ook samenwerkt met een verchroomboer in Nijmegen. Ik kende dit polijst bedrjif al omdat men een paar jaar terug de wieldoppen van de Mercury weer als nieuw had gepolijst.
Resultaat is een schitterend originele bumper welke binnenkort op mijn Vier komt. Chroom is echt perfect en er zit geen smetje of dutsje meer op. De binnenkant van de bumper zal ik toch uit voorzorg met Hamemrit behandelen tegen weersinvloeden, en dan met name weersinvloeden welke onder de car port er bij kunnen) Immers, als het regent probeer ik zoveel mogelijk niet te rijden met de Vier.
Dus binnenkort kan de huidige bumper eraf. Ben er niet geheel uit of dit een imitatie bumper is of een bumper van de generatie na die van mijn Vier. Ik bewaar hem wel als reserve bumper.
Voor de originaliteit wel de oorspronkelijke bumper rozetten en chromen bumper bouten erop weer, anders ziet het er allemaal wel erg nieuw uit.
1e lange rit
- 127.180 km
Afgelopen weekend met de Renault een lekkere lange rit gemaakt.
En wel naar het Renaultoloog festival in Kronenberg, om te midden van ca. 70 andere Viertjes en nog veel meer mooie Renault modellen te parkeren. 95 km in totaal heen en uiteraard ook weer terug.
Had de Renault al even niet gebruikt, dus deze rit was zeer welkom.
Laatste wat ik er aan gedaan heb, was het verhelpen van de olielekkage die ik had waargenomen bij het kleppendeksel. Ik dacht dat de oude pakking niet meer voldoende afdichtte, maar het bleek een simpel rubber in de olievuldop te zijn. Mooi droog blok nu na het plaatsen van een nieuw rubber in het dopje.
Het gehele stuk naar het festival over de snelweg afgelegd met een gemiddelde snelheid van 90-100 km/u. Lekker relaxt en het motortje snorde tevreden. Geen enkel probleem. Spoorde prima.
Heb er anderhalf uur over gedaan ongeveer, zowel heen als terug. Nog geen kwart tank leeggereden. Meeste weggebruikers hlieden prima rekening met me en ik uiteraard met hen. Een enkel verdwaalde engelsman met veel te lange caravan kwam me toch nog even voorbij ondanks dat hij maar 90 mocht en kwam iets te vroeg weer naar rechts….niet tof…en een motorrijder die toch nog even wilde inhalen en vervolgens boven op de rem knalde toen hij voor me zat….Toen was het onthaasten even niet meer aanwezig….
Verder prima ritje waarbij ik wel moet aantekenen dat eenmaal thuis gekomen ik toch wel wat pijn onderin de rug voelde, waarschijnlijk omdat ik de terugreis zonder tussenstop heb gedaan en de heenreis wel ff pauze had genomen. De voorbank is comfortabel, maar met mijn lengte toch iets te krap tijdens een lange zit. Dan moet je eigenlijk ff stoppen en de benen strekken, net als men vroeger deed.
Verder geen rare bijgeluiden gehoord onderweg en het geluidsniveau in de auto viel me eigenlijk best mee. We konden nog prima praten bij deze kruissnelheid.
Bakje.....
- 127.195 km
Ik heb de 4 3 weken geleden naar de garage gebracht, tesamen met een nwe drukgroep, en zo beetje alles wat er bij komt kijken om een versnellingsbakweer op te frissen. Ik dacht bij mezelf, dit is een mooi moment om het Viertje net voor de winter helemaal voorjaar klaar te maken en dan ben ik ook van het grekraak bij terugschakelen van 4 naar 3 af.
Helaas is tot twee maal toe een verkeerde, net niet passende drukgroep geleverd waardoor e.e.a. werd vertraagd. Daarna dacht iedereen klaar te zijn en de auto kon weer opgehaald worden. Maar het gekraak van terugschakelen van 4 naar 3 was nog niet verholpen en nu schakelde de auto ook stroef op? Alles nogmaals uit elkaar en toen bleek dat de bak ooit in een ver verleden al eens uit elkaar was geweest, waarbij men vergeten is bi het in elkaar zetten om de schakelmof te voorzien van alle 8 kogelllagers en zijn er slechts 3 kogellagers in gezet. Dit heeft er voor gezorgd dat in de loop der tijd e.e.a. uitgesleten is en waardoor er bij het terugschakelen gekraak hoorbaar was.
De slijtage ziet er bijna fabrieksaf uit, zo regelmatig ingesleten.....
Nu liggen deze split 4 bakjes niet voor het oprapen en heb ik via de uitstekende service van mijn leverancier de goede delen van mijn bak, gebruikt in een reserve bak van hem. Dus het beste uit beide bakken in 1 gecombineerd. Kost de wereld gelukkig niet, en voor 75 euro is het weer een goed functionerende bak. Normaliter is een revisie niet zo moeilijk, maar door ondeskundig terugmonteren is toen de bak geheel verpest....ongelooflijk hoe ondeskundig personeel een wagen zo kan toetakelen zonder dat je als eigenaar het in de gaten hebt. Alles bij elkaar weer 675,- euro armer. (arbeid, onderdelen, ruilbak, etc.)
Gefikst
- 127.210 km
Het heeft enorm veel voeten in de aarde gehad, maar de Vier is alweer even terug op haar stekkie met een fris versnellingsbakje. Met dit soort ingrijpende zaken met zoveel pech, is het van belang om de goede contacten te hebben. Zowel de garage die het uitvoert als de onderdelenleverancier. Daar ben ik wel achter gekomen.
Bakje schakelt weer heerlijk soepel en zou er weer nog eens 46 jaar tegenaan moeten kunnnen. Geen gekraak meer.
Wel is in het strijdgewoel een koplamp uitgevallen die ik moet nakijken. Lampje is okay, welicht een draadje los getrokken per ongeluk?
Verder kwam ik er afgelopen weekend achter, toen ik een zgan grille monteerde op de Vier, dat de motorkap slechts op 1 scharnier nog vast zit, en dan nog een bout die bijna losgedraaid is ook en de andere kant ontbreekt gewoon!!! Ook dit is waarschijnlijk tijdens de resto in 2007 gebeurt. De garage die dit alles heeft uitgevoerd is echt verschrikkelijk slordig te werk gegaan en zou eigenlijk niet eens aan auto's Mogen werken. Oldtimers of youngtimers of newtimers....bah...
Tis een M7 maatvoering, dus even op zoek naar een geschikte bout. Maar blij dat ik er nu achter kom ipv dat e.e.a. los scheurt of trilt.
Ook de voorbumper onder de juiste hoek gehangen. Hing iets naar achter waardoor de rozetten er schuin op lijken te zitten. Erg raar gezicht.
Verder weinig nieuws te melden. Winterslaap nu en ondertussen nog even een triplx plankje op maat zagen voor onder de accu in de accubak. Schijnt origineel te zijn.
Zomer in de bol?
- 127.275 km
Aangezien ik momenteel erg druk ben om de 5 klaar te maken voor RDW keuring, verwaarloos ik mijn aandacht voor de 4 een beetje. Ze komt te weinig buiten. Hoop daar nog in het resterend stukje zomer verandering in te brengen.
Wel zijn beide driehoekjes, die een iets andere kleur hjadden, nu aan beide kanten 5 keer gerold. De kleur is nu perfect. Echter, de huid is nog sinaasappelachtig. Over twee weken ga ik langs een prof mbt polijsten en dan zijn ook die tweehoekejs helemaal klaar.
Autootje heft ook na lange tijd stilstaan geen enkele moeite met aanslaan en de 6V accu blijft ongehoord lang fris en vol.
Vergelijken met de 5 stuurt de 4 enorm licht valt me nu op tijdens proefritten mt de 5.
De verkeersheuvels en andere ongemakken op de weg, effent de soepele vering als geen ander, zowel van de 4, als de 5. Heerlijk, bijna 50 jaar oud en een ongekend veercomfort. waar modern wagens zich niet mee kunnen meten.
Eind augustus een leuke rondrit gepland met mede klassieker eigenaren, en zal daar een wat uitgebreider verslag van doen.
Mooie beloning!
- 127.450 km
Zaterdag met een Oldtimer treffen meegedaan waar een erg gezellige rondrit aan vast zat. Het weer was super. De Vier was in goed gezelschap van de Vijf, ook geheel klaar en binnnenkort een eigen review, wanneer ik er meer mee gereden heb.
Tot mijn grote vreugde had de 4 een 2e plaats gewonnen als mooiste auto en liet daarmee een Borgward Isabella voor zich, die echt perfect gerestaureerd was. En...ze liet een 190 SL achter haar, tot grote verontwaardiging van de eigenaar. Dat hij nou verloor van een Viertje....
Ik reed zelf in het Vijfje en mijn ouders in het Viertje. Elk commentaar op de Vier kon ik prima horen via het open raampje terwijl we over de dijken rondreden. Zoveel opgestoken duimen, wijzen, kreten van "ach, die heb ik ook nog gehad" en "kijk nou eens". Heerlijk om waardering te krijgen voor dit karretje.
Waar diverse, perfect gerestaureerde wagens op deze meeting om door een ringetje te halen waren, wekte de 4 toch het meeste sympathie op. Mensen spraken me aan op het verzamelpunt en ik kreeg de meest geweldige verhalen te horen over de 4(tjes) die ze ooit hebben gehad.
Autootje heeft het geweldig gedaan. Mijn vader moest wel even wennen aan de manier van schakelen bleek bij de eerste knarsende geluiden, toen we onderweg waren, maar toen hij eenmaal de smaak te pakken had, voelde het allemaal weer vertrouwd aan wist hij mij te melden.
Viel me wel op dat, tijdens de stalling van de 4 onder de afgesloten car port en onder een ademende hoes, de vochtvreter in de auto geheel gevuld was. Dat na een stallingsperiode van 1 winter. De karige afwerking van de 4, dus zonder geluidsisolatie of tapijt, draagt hier zeker aan bij. Ik kan niet anders dan iedereen met een oldtimer of youngtimer aan te moedigen om een vochtvreter te gebruiken. Of hij nu binnen of buiten staat.
Bijna APK
- 127.590 km
Afgelopen week maar weer eens de R4 getracht tiot leven te brengen om er mee naar een meeting te gaan. Had de auto weekje eerder al eens verplaatst en geen bijzonderheden. Helaas had de 4 geen behoefte om te starten. Accus is goed, startmotor draait mooi rond en had even geen idee wat er aan de hand was. Tot voor kort was alles prima en heb er niets aan gedaan in die tussentijd.
Totdat ik anar het benzene filter keek, wat over het blok loop naar de carburateur, en zag dat er geen benzine doorheen stroomde. Vermoeden is nu dat de benzine pomp stuk is. Een new is nog wel te krijgen en de werkplaatshandeboeken laten ook zien hoe je zelf een benzine pomp reviseert. Ik hoop dat ik e.e.a. af krijg alvorens de auto over een kleine week voor de laatste APK van zijn leven (bijna 50) weg gaat.
Nwe en laatste APK
- 127.625 km
Zo, gisterenavond de 4 weer opgehaald. Er zit een nwe benzine pomp in, dus start weer perfect. Verder geen echt grote zaken opgevallen. Kleppen even afgesteld (waren wat hoorbaar) en een knipperlicht schakelaar in de hendel schoongemaakt
Verder geen bijzonderheden.
aangezien de 4 in 2018 50 jaar word, is dit officieel nu de laatste APK voor het beestje. Uiteraard zal ik hem wel daarna met regelmaat naar de garage brengen voor inspectie e.d.
APK
- 127.915 km
Renaultje is weer glansrijk door de APK gekomen. Geen opmerkingen of wat dan ook. Heb wel geprobeerd vaker met haar de weg op te gaan. Ik merk wel doordat de voorbank niet in de rug te verstellen is, ik wel wat sneller pijn in mijn rug krijg bij langere ritten. Maar wie mooi wil zijn, moet pijn lijden he?
Verbruik valt me nog wel ietsje tegen, 13.3 km per liter. Dat kan zuiniger. Wellicht moet ik mijn rijstijl nog meer aanpassen.
Ach ja, de zomer
- 128.266 km
Dit jaar al weer een paar leuke rondritten achter de rug. Ook zeer warm weer doet de R4 helemaal niets. Onverstoorbaar kachelt hij door. Andere deelnemers vielen uit of moesten de auto laten afkoelen, maar de 4 rijd door.
1 pechgevalletje gehad, de 1e bocht van de uitlaat, die vanaf het spruitstuk komt, begon los te zitten. Bleek dat deze gewoon versleten was waar hij aansluit op het spruitstuk. Nwe besteld, ook dat was niet makkelijk, omdat er verschillende kwaliteiten in omloop zijn met ieder net weer een eigen kromming. Uiteindelijk de goede gevonden. Vast gezet en rijden maar weer. Kostte 13 euro excl. verzenden. Ook maar gelijk de klemmen vervangen, paar euro per stuk.
Lichtschakelaar heeft ook de geest gegeven en wonder boven wonder worden ze weer nieuw gemaakt. Wel ruim 80 euro, maar dmv twee schroefjes die je op de kop, liggend op je rug, moet losdraaien, is dit vrij eenvoudig te vervangen. Doet het weer prima!
Ook met de Renault tot twee maal toe in de plaatselijke krant gestaan, erg leuk om rijdend erfgoed wat meer publiciteit te geven en een groter draagvlak te geven. Ook in een tweewekelijks Autoblad een mooi artikel over de R4 gekregen. Incl., filmpje op YouTube. Erg gaaf om te doen en zo is ze al snel vereeuwigd!
APK 2020
- 128.392 km
Aangezien de overheid nog steeds niet definitief de regelgeving heeft aangepast, moest de 4 alsnog met haar 52 jaar voor de APK keuring opdraven. Zoals verwacht, geen probleem. 1 ashoesje zat wat los en is vastgezet. Heerlijk zo'n karretje. En sinds de vorige APK toch best wel wat km gemaakt. En veel stilstand. Maar ook dit heeft geen effect gehad op de 4.
In het kader van onderhoud ga ik wel binnenkort de contactpuntjes, rotor en verdeelkap laten vervangen. De spullen heb ik al, enkel nog de deskundige langs laten komen. Alles bij elkaar kostte de spullen rond de 30 euro. Wel wist mijn verkoop punt mij te vertellen dat dergelijke zaken toch wel steeds zeldzamer worden. (men had het gewoon op voorraadl iggen notabene!!, geweldig toch?) Wellicht dus ooit, een electronische ontsteking aan schaffen. Maar ik houd hem het liefst zo lang mogelijk origineel, met de bijbehorende nukken en onderhoud.
starten als de beste!
- 128.465 km
Vergeten te posten vorig jaar, maar contactpuntjes e.d.d vervangen zoals hierboven al aangekondigd en eerlijk gezegd merk ik geen verschil. En dat is positief bedoeld. Afgelopen zondag de 4 sinds vorig jaar September weer gestart en net als elk jaar, op de 3e poging starten. Lekker rondritje mee gedaan en ze deed het weer fantastisch.
Volgend jaar gaan we weer een projectje inplannen. Aangezien de 4 APK vrij is, krijgt ze volgend jaar een check up om te zien of alles nog in orde is. Wellicht een oliewissel er bij.
Daarna laat ik een klein lelijk plekje op het dak aanpakken en de achterpanelen. Daar is bij de deel restauratie van 2007 niet echt mooi de boel op elkaar aangesloten. Dus die gaan eraf, kaal maken en weer spuiten en monteren. Ook het dak zal een nieuw laagje krijgen. Misschien maak ik de velgen ook weer origineel zilverkleurig. Nog niet geheel over uit.
Rond rit perikelen
- 128.465 km
Ondanks alle ellende dit jaar toch nog een rondrit in het vooruitzicht. Erg leuk en altijd gezellig!
Zowel met de Marbella als de R4 aangerukt. Even kopje koffie en dan vol goede moed met de route op schoot (bijrijder uiteraard) op pad.
Ongeveer op de helft, moest er een niet geplande pit stop plaats vinden omdat een aantal van ons even een sanitaire stop moest maken.
Terwijl we aan het wachten waren, buiten de auto's, rook ik net even te veel benzine bij de R4. Motorkap open en ik zag dat de voet van de carburateur drijfnat was. Vlakbij het spruitstuk. Ik wist dat het hier iets lekte, maar in de afgelopen 7 jaar nog niet de noodzaak van ingezien om er iets aan te doen. Dat was ook de mening van mijn garage. Echter, aangezien het 4tje het gros van het jaar stil staat, gaat ook dit achteruit. Nu was het echt te gortig. Daarnaast zag ik ook dat de koelwaterslang van het overloop reservoir naar de radiator lek geraakt was. De fles was bijna leeg.
Al met al erg fijn die stop gemaakt te hebben, wie weet hoe het anders had kunen af lopen. Het thuis adres was maar 5 kilometer verwijderd en dus rustig naar huis gereden om aldaar de boel eens goed te bekijken.
Jammer van de rondrit, maar eigenlijk is dat in dit licht niet het ergste.
Beide zaken zijn zaken die met onderhoud en controle te maken hebben. Ik heb alvorens te gaan rijden, de slangen niet goed gecheckt, en de carburateur is tijdens de rit erger gaan lekken.
Wijze les geleerd. Tis immers een oud beestje en daar moet je goed voor zorgen. Neus op de feiten zeg maar...
Zo gezegd zo gedaan. Voor de koelwaterslang een nwe besteld, maar wel eentje van silliconen gemaakt. aan langer mee. De slangklemmetjes vervangen door eindeloze-band met slangklem met een sleutel-sluiting. Erg gaaf systeem. Alles bij elkaar 2 tientjes, incl. de slangklem e.d.
Luchtfilter eraf, carburateur gedemonteerd. Paar kabeltjes los, 2 boutjes op de voet los en klaar. Ik heb de carburateur geheel aan de buitenkant gereinigd, zodat alle jarenlange bruine aanslag weg is en hij er weer toonbaar uit ziet. Vervolgens voor nog geen twee tientjes een revisiesetje besteld. alles meegegeven aan mijn vaste adresje en twee dagen later kreeg ik hem weer terug. Weer erop gezet, afgesteld (en nu bleek dat voorheen de luchtschroef vrijwel dicht zat, en de motor op een erg benzine rijk mengsel liep) en nu loopt de motor weer schitterend. Slaat gelijk aan, loopt mooi en regelmatig en is krachtig in alle versnellingen.
Tijdens dit hele proces, zag ik ook dat het reservoir van de remvloeistof laag stond. Je denkt dan al snel aan een lek, maar kon nergens enige vorm van lekkage bespeuren. en als ik eerlijk ben, heb ik ook hier iets verzaakt en eigenlijk nooit gecheckt in het verleden. Is ook een erg moeilijk zichtbare plek en niveau is slecht af te lezen. Maar ja, tis wel het belangrijkste in je hele auto. Ook hier weer wat geleerd. Waar vroeger SAE 70 R3 erin ging, nu Dot 3 erin gedaan. 10 euro voor een litertje. Enfin, toen allas weer op zijn plek zat en bijgevuld waar nodig, een flinke proefrit gemaakt. Motor, koelvloeistof en remmerij deden het perfect, zonder enige vorm van lekkage.
Ik heb heel veel geluk gehad en mijn lesje geleerd. Alles checken, ook al was het een maand er voor op het oog prima.
Deel restauratie
- 129.195 km
Nou, het is eindelijk zover. Over iets meer dan 1 maand, gaat de R4 voor wat klein cosmetisch werk naar een ervaren R4 specialist. Die kent de autos door en door, en alhoewel de R4 weinig te verbergen heeft, is het fijn om haar bij een specialist onder te brengen.
Klein plekje achter op het dak, en bij de bovenste scharnierpunten van de voordeuren, aan de binnenzijde. Hele rare plek, en al die jaren nooit gezien. Nu word dat grondig aangepakt. Is ook wel tijd. Dat betekent ook de befaamde driehoekjes die er zitten, vervangen door nwe exemplaren. Want die moeten weg om bij de scharnieren te komen. Het dak, de driehoekjes, en wellicht de voorste spatborden zullen moeten worden gespoten daarna. Misschien nog een klein stukje meer, zodat alles weer fris en strak is. Met deze deel restauratie, hoop ik de R4 weer voor vele jaren klaar te hebben. Ook al rijd ik er enkel mee in de zomer en vrijwel nooit in de regen, dit soort zaken zullen altijd gebeuren bij een oudere wagen.
Die driehoekjes kosten trouwens geen drol. Dat is dan wel weer fijn aan een R4. Plaatwerk (m.u.v. deuren, motorkap en achterklep), is goedkoop.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Honda Elevate: nieuwe compacte cross-over ook als EV

Speciale Jaguars E-type komen in paartjes

Website crasht: schuurvondstveiling verlengd

Vernieuwde Peugeot 508: vanaf €45.000

76-jarige Fin rijdt te hard, krijgt €121.000 boete
