Renault Mégane Grand Tour 1.9 dCi 130 Business (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mégane Grand Tour 1.9 dCi 130 Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 148.000 km |
ERVARINGEN
- 70.000 km
Geen Skoda of Ford maar weer een Renault.
Ondanks de 11 garantie gevallen van mijn Scenic (zie vorige review).
Was eerst sterk op de Skoda Octavia Diesel gevallen, met name vanwege de tevredenheids score in AW, en de dito betrouwbaarheid.
Proefgereden en een lichte teleurstelling o.a. minder verfijnde cr control, minder verfijnde diesel (nagelen).
Bij inruil moest ik 3 tot 4 duizend euro extra meebrengen, wat ik volstrekt onredelijk vindt. De Ford Focus met 1.8 diesel viel vanwege ruimte en totale uitstraling af.
Een diesel met voldoende vermogen voor mijn nieuwe caravan die 200 kg zwaarder was dan mijn oude was een van de belangrijkste aankoop redenen. Daarom de 130 pk 1.9 diesel met 300 nm koppel in de megane gr tour gekozen.
Nu na ruim 10.000 km mijn eerste ervaring zo als aangekondigt in mijn vorige review.
De megane bevalt prima ben net terug van vakantie en mijn caravan leeg 930 kg en beladen (1200 kg?) was geen enkel probleem. Berg op zat ik voor dat ik het in de gaten had op 110km.
Dat rijd ik normaal niet( 90-100) Ook het wegtrekken op een heling vanuit stilstand ging prima!
Ook solo rijdt deze diesel heerlijk, niet dat ik het veelvuldig gebruik, maar als je het beschikbare vermogen aanspreekt verbaas ik me elke keer weer over zoveel vermogen met name het versnellen op de snelweg.
Het verbruik valt daarbij reuze mee. Althans zolang het roetfilter niet automatisch gereinigd wordt want op dat moment loopt het verbruik zeer sterk op! 1 tot 1,5 liter op de 100km extra! dit gebeurd maar eens in de 1000 km en duurt dan 20 minnuten.
Ik kan op de lange afstand zeker 1 op 20 halen (ook al 1 op 21 gehaald).
Een uitschieter was zelfs 1 op 25 maar dat was 300 km in het begin en niet harder dan 100 km per uur en uitsluitend snelweg.
Gemiddeld zit ik op 1 op 17,5- 18,5. Afhankelijk van de verdeling kort en lange ritten bij 50%-50% denk ik zelf dat ik mischien wel 1-19 zou kunnen halen.
Ook het comfort, heerlijk stil, heerlijke stoelen is prima! De radio geeft voor mij gevoel een beter geluid omdat er betere luidsprekers in zitten, althans dat denk ik.
Heb we weer de automatische key kaart die in mijn broekzak kan blijven als ik het portier wil openen of de auto wil starten, zeker voor mijn vrouw die in de thuiszorg werkt en van deur tot deur gaat een reuze gemak!
Aan de lagere zit ben je snel gewend. (daar was ik wel bang voor dat ik dat zeer sterk zou gaan missen valt heel erg mee na een paar dagen al voledig gewend.)
De lagere totale opbouw geeft een zeer pretig sportief rijgedrag, waardoor ik in de praktijk min of meer verleid wordt tot een sneller rijgedrag.
Ook de ruimte voor de drie (grote) kinderen valt erg mee! zij protesteerden in eerste instantie dat zij geen eigen stoelen meer hadden, maar in de vakantie heb ik ze niet meer gehoord en we hebben meerdere dagen 600 km per dag gereden.
De kofferruimte is prettig groot. Gaan b.v 5 vouw kratten in zonder dat er iets met de achterbank hoeft te gebeuren. Ter indicatie dat kan bij de scenic ook maar dan moeten wel de stoelen naar voren geschoven worden.dan kunnen er nog 4 bovenop.
Zal bij de megane gt ook wel lukken maar dan niet onder de hoedenplank. Kortom standaard iets meer ruimte in de megane gt. Maar het verschil is niet zo groot, wel is met mijn hond aan boord de megane gt praktischer omdat er bij de scenic meer in de hoogte gewerkt moet worden
Wat bevalt minder.
Om voor mij onbegrijpelijke reden is de onderhouds interval van 30.000 km naar 15.000 km gegaan. En dan geen kleine olie verversings beurt maar een volledige onderhouds beurt. Daarmee slaat renault m.i. de plank volledig mis!!
Ik zou een olie verversings beurt met controle van het roetfilter nog wel normaal kunnen vinden omdat de techniek nieuw is.
update 21-10-06
Hij heeft zijn eerste beurt gehad. geen probleem behalve de dealer en de rekening dan!
De beurt zou 194 euro kosten, maar koste uiteindelijk 250 euro o.a.
In feite niet meer dan olie verversen met filter en de nodige visuele controles, zonder maar ook een onderdeel te vervangen daarvoor zou nog appart bij betaald moeten worden (materieaal en arbeidsuren)
Omdat de dealer 4.8 liter olie in rekening brengt 20,00 euro de liter! terwel er maar 4.6 liter ingaat inklusief filter! bovendien zou de airco gereinnigd moeten worden bij een auto die nog geen half jaar oud is!
Na wat zoek werk in het istructie boekje blijkt dat renault niet elke 15.000 km of ieder jaar ( zoals de renault dealer kerres uit Sittard beweerd)maar eens in de twee jaar adviseerd !!!!!
Zo word je rekening opgepimt van 194 naar 250 euro.( en wordt de dealer gespekt)
Conklusie mijd deze renault dealer als het even kan!!!!
ik zal nog een oficiele klacht indienen maar daar heb ik geen hooggespanen verwachting van, ik heb op dit vlak helaas al de nodige ervaring met de renault organisatie in nederland!
Ze hebben voor mij prima auto’s maar bij de inporteur dan wel dealers moet je kennelijk niet zijn.
Zal daar de verklring liggen in de resente slechte tevredenheids score in autoweek?
De kosten waardering gaat daarom naar drie sterren, omdat ik er van uitga dat ik me na de garantie van de renault organisatie kan bevrijden! en meer reele rekeningen zal krijgen.
Verder is het opklappen van de achterbank wat omslachtig je moet een verborgen beugeltje vinden om het een beetje soepel te kunnen doen, komt niet erg degelijk over.
Mijn totaal oordeel is echter zeer positief een heerlijke comfortabe auto met veel ruimte een beer van een diesel motor die ook nog eens zuinig is!
Ten opzichte van de scenic is hij zeker zo praktisch en dat niet onbelangrijk is de marge bij max tereingewicht is bij de megane gt serieus groter dan bij de scenic diesel 1.9 en 2.0 bij de scenic duidelijk te klein!
Extra voordeel voor de megane gt is voordeliger in de belasting en het verbruik zal iets gunstiger zijn.
update volgt: overmorgen eerste beurt(16.000 km), geen problemen
update 34.000 km:
heeft net zijn tweede onderhoudsbeurt gehad.
rolgordijn lings achter vervangen onder garantie.
er verdween spontaan een veertje van de voorlamp die de dealer onder garantie vervangen heeft.
Men zij ofvangkelijk dat deze niet afzonderlijk te koop was en er een hele nieuwe koplampunit gekocht/geplaats moest worden.
ook ging de tweede voorlamp kapot. is ook vervangen.
alsmede alle ruitenwissersbladen( voor en achter)
de tweede beurt koste 380 euro, waardoor het totale kostenplaatje onderhoud op 640 euro voor 30.000 km wat ik buitengewoon veel vindt!!!
ruim het dubbele toen ik nog op benziene reed!!!
VW, BMW, en toyota zouden ongeveer 400 euro gekost hebben.
een serieus teleurstelend verschil wardoor ik sterk gesimuleerd wordt om buiten de renault organisatie het onderhoud te laten verichten.!!!!
raam probleem is nooit meer terug gekomen.
de dealer zijn personeel doet inmiddels wel heel serieus zijn best om de klant tevreden te krijgen.
PROBLEMEN
- 70.000 km
Tot nu toe kon ik een keer mijn linker raam niet meer dicht of open krijgen.
Na het openen en dichtdoen van het portier was er niets meer aan de hand.
Tot nu toe ook niet meer terug gekomen.
Mijn vorige renault (scenic) heeft hier ook problemen mee gehad dus ik ben op mijn houde!
okt 2006:
17.500 km probleemloos, ook het probleempje met het raam is niet terug gekommen.
upd 23.000.
heb inmiddels formeel een klacht ingediend en reaktie van renault nederland gehad, maar niet van renault kerres uit sittard!
ik had inmiddels via internet wat extra informatie opgevraagd over roetfilters.
en inderdaad betekend het schoonmaak proces voor het roetfilter dat de temperatuur van de motor en dus ook van de olie tijdelijk extra verhoogd wordt wat extra belasting voor de olie betekend. En ook de samensteling van de olie is belangrijk.
Dat melde me ook renault nederland als antwoord op mijn klacht.
Vreemd is wel dat bij VW,OPEL, Mercedes, en BMW met roetfilter dat niet lijdt tot een verkorte olieverversings interval bij hun roetfilters diesels.
Wel is er bij hun ook speciale(dure) olie nodig.
De laaste beurt bij de dealer(kerres Sittard)is niet naar behoren uitgevoerd, zo bleek later! ik hads n.l. gevraagd naar de achterbank te kijken( opklappen) op de rekening stond dat dat oke was.
Echter toen ik dat zelf kontroleerde kreeg ik argwaan, hij werkte nog steeds gebrekkig zo als ik in mijn rev al had gemeld.
Naar de garage gegaan en bij een schoroom model geprobeerd , een zeer groot verschil! monteur er bij gehaald en die bevestigde dat er iets nis was met de achterbank en dat deze waarschijnlijk kompleet vervangen moest worden.
inmiddels is het probleem opgelost met een nieuw frame deel.
toen ik bij kerres melde dat er bij de beurt niet goed naar gekeken was, zei men doodleuk dat deze bij de beurt goed was.
komplete onzin! en dan moet ik de uitsluitend visuele kontroles bij een beurt wel vertrouwen.
Kerres Sittard vraagt om zo veel mogenlijk gemeden te worden, triest maar waar.
ik zal de lezer mijn ervaring met mijn vorige renault en de 12 garantie gevallen besparen, maar dat verliep op een soortgelijke manier!
de Auto zelf is probleemloos (23.000 km) op dat gevalletje met de achterbank na dan
update 55.000 km
heeft net een onderhoudsbeurt gehad.
Standaard prijs van deze beurt is verlaagd van 300 euro naar 240 euro.
Heb zelf met de boord computer de onmiddellijk onderhoud verwijderd in weer onderhoud over 15.000 km waarna hij gewoon weer afteld.
anders zou mijn vrouw niet meer gerust in de auto zitten.
op deze manier kan ik mijn eigen onderhoudsinterval beter bepalen.
en eens in de 20/25 dkm verversen lijkt me prima.
zeker in de wetenschap dat nieuwe roetfilterdiesel van renault een interval van 30 km hebben.
Verder is er een rolgordijn onder garantie vervangen.
is een kwetsbaar onderdeel.
Banden voor kunnen nog naar schatting nog 10 dkm mee (voor)en 20/25 dkm (achter)
Een banden probleem wat bij sommige meganes van de eerste huidige serie in review gemeld wordt, ken ik dus niet.
verder probleemloze auto!!
update 70.000 km
net nieuwe voorbanden laten monteren, de reserve was nog bruikbaar dus ik hoefde maar een nieuwe band te kopen. ( 130 euro inklusief balanceren e.d,)
70 dkm met voorbanden is heel netjes!
omdat het winter is enhet soms sneeuwt , tijd voor nieuwe banden.
verder geen enkel probleem. volgens renault is de onderhouds interval nog steeds 15.000 km. maar de nieuwe megane met roetfilter en de zelde motor op wat fijntuining na dan. is nog iets zuiniger geworden. kent weer een interval van 30.000 km. ik ga zelf 20-25 dkm aanhouden en uiteraard buiten de renault organisatie!!!
want aan legale diefstal doe ik niet mee!
update 82.000 km
auto heeft beurt gehad koste 800 euro.( slik slik)
dealer heeft zowel voor als achter remblokken vervangen.
heb de oude opgevraagd en het lijkt er erg op dat alleen voor vervangen moest worden. heb er ook nog een techinsche kennis naar laten kijken en trok de zelde konklusie.
zonder vervanging van de remblokken was de rekening 550 euro geweest, is m.i. veel voor olie ,filter en wat lampjes en een ruiterwisserblad achter.
dat ik nog bij de dealer bleef heeft te maken dat er hoewel de garantie verlopen was uit coulanse het linkerportieraam mechnisme/electro motor is vervangen( 300 euro) waar voor ik niets hoefde te betalen.
bij de beurt is ook nog een deurgreep vervangen, na wat onderhandelen ook coulanse..( 200 euro)
verder bleek er verschil in restand profiel bij de achterbanden.
bij de linker band geloof ik 4,2 mm en rechts 2,2 mm.
vreemd. als dat echt zo is vervang ik denk ik tog eerst een band.
82.000 km is op zich niet slecht dus daarover heb ik niets te klagen.
normaal zou ik nooit een band vervangen maar met meer dan 4 mm profiel is het zonde om die band te vervangen.
ben over de auto wel zeer tevreden, ondanks de twee storingen in de electinica.
de dealer daagt me nadrukelijk uit om een alternatief te zoeken.
na drie jaar zal er weinig coulanse zijn, dus dat kan ook geen reden zijn om bij een renault dealer te blijven.
klokje rond
- 103.500 km
Geen problemen
wel inmiddels twee achterbanden vervangen bij 90.000 km
net een grote beurt gehad kosten 359 euro bij een zelfstandig bedrijf, en geen renault dealer.
geen afwijkingen of tekortkomingen vastgesteld.
denk wel dat ik nog een keer een nieuwe deursensor/handvat moet kopen.
deze weigert soms meestal de tweede keer doet hij het dan wel.
distebuitieriem vervangen
- 120.000 km
de 120.000 km zijn gemaakt .
auto vertoont geen storingen betrouwbaarheid is prima.
echter een distrebutieriem e.d. en waterpomp vervangen kost bij renault dealer minimaal 850 euro.( zonder beurt!)
bij mijn bovag auto bedrijf met gelijke garantie 475 euro!
beter kan de renault organisatie haar advies mijd de renault dealer niet geven!!
kortom mijn gevoel van legale diefsal door renault dealers is weer eens bevestigd.
denk er zwaar over nooit meer een nieuwe renault te kopen, maar (evt) tweede hans zodat het onderhoud gelijk door mijn bovag autobedrijf kan gebeuren.!!!!
kortom renault: goede auto verkeerde organisatie!
aanvuling
- 140.000 km
upd 140.000km
Alles verloopt goed, wel nog een keer raam meechanisme moeten vervangen, was iets van 300 euro, ja je moet dan wel naar de rwenault dealer.
linkers handgreep hapert nog steeds, maar soms heeft hij er weer zin in, dus nog niet vervangen. in de vakantie weigerde de kachel/airco ventilator drie keer. nu meer dan een maand geen last meer.
onderhoudskosten buiten de renault organisatie vallen reuze mee, heel normale bedragen.
ik heb een twingo diesel gekocht(2011) waar de meeste km mee gereden worden, waardoor er met deze megane veel minder gereden wordt.( wel in de vakantie met caravan)
moet voor 2014 omgeruilt voor een benziene versie. anders moet ik voor twee diesels wegenbelasting gaan betalen. wat neer zal komen op 2000-2200 euro per jaar. met dank aan de nederlandse politiek.
dat gaat niet gebeuren dus.
weet niet of dat weer een renault zal worden.
vanwege caravan moet het een tubo benziene worden, en dan heeft renault maar heel weinig keus.( 1.4 tubo en verder...?)
eindverslag
- 148.000 km
auto ingeruild voor een gr senic benziene.1.4 turbo
drie jaar oud en 33.000 km op de teller. "door de dealer laten inrijden"
twee diesel(s) is v.a. 2014 te veel! twingo nu belasting vrij maar dan niet meer.
deze megane gr tour reed nog geen 10.000 km per jaar dus ingeruild. linkerraam gaf een probleem wilde niet meer open of dicht. daarnaast viel soms de kachel ventilator uit. verder geen problemen. waardering betroubaarheid daarom naar drie sterren. zal als ik 10.000 km met de senic gereden heb een nieuw riview plaatsen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Had je deze auto's al gezien?

Renault Mégane Coupé 2.0 TCe Dynamique
- 2009
- 142.950 km

Renault Mégane Coupé-Cabriolet (PANORAMADAK/CRUISE CONTROLL) 2.0-16V Exception
- 2007
- 136.557 km

Renault Mégane 1.6-16V Tech Line | Automaat | Parkeersensoren | Navigatie | Volledig Dealer Onderhouden | Panoramadak | 12 Maanden BOVAG Garantie
- 2008
- 154.106 km