Renault Mégane Grand Tour 1.9 dCi 120 Expression Luxe (2004)

autoreview

Renault Mégane Grand Tour 1.9 dCi 120 Expression Luxe (2004)

Signalement

UitvoeringMégane Grand Tour 1.9 dCi 120 Expression Luxe
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen en ergernis!

30.000km



Op het eerste gezicht een mooie auto. Goed ontworpen model, naar mijn smaak zijn de verhoudingen beter dan bij een Laguna G.T.
Als optie alu wielen, dua aan 'looks' ontbreekt het niet.
Ook de binnenkant ziet er m.i.goed uit. Mooie klokkenwinkel, fraaie binnenbekleding.

Qua motor vermogen ook tevreden. De 300 newtonmeter zijn voldoende om vlot en soepel door het verkeer te bewegen.
Tot zover het positieve. Nu over tot de orde van de dag:
De 120dci motor heeft last van inhouden bij 2000 tpm. Dit is zeer hinderlijk, het voelt alsof er luchtbellen in de leiding zitten. Volgens Renault Nederland is dit een software probleem. Er komt een oplossing voor. Maar wanneer?
Renault Nederland hult zich in stilzwijgen.

Dan volgen nu nog wat 'kleine' ergernissen:

-Kraken, piepen en bonken van schokbrekers. Nu al voor de tweede
keer, is al een keer gemaakt. Ik schaam me rot voor het geluid,
dat gewoon hoorbaar is als de auto voorbij komt.
-Lekkage achterklep.
-Trillen in het stuur bij afremmen van hoge snelheid.
-Deur bestuurder scheef/voorspatborden staan te bol t.o.v. koets.
-Snelheidsregelaar is soms niet vast te zetten op gewenste
snelheid.
-Achter wisser doet het vaak niet.
-Lekkage bovenkant beide achterportieren.
-Dashboard; overkapping tellers zit los.

Binnenkort de eerste onderhoudsbeurt.
Ik wacht in spanning af.

Al met al denk ik dat ik een zondagavond exemplaar heb binnengekregen. Of Renault moet al begonnen zijn met het leveren van Dacia’s in Nederland. Dan heb ik waarschijnlijk de eerste…



Update 40.000km


Om te beginnen: Hulde voor de dealer! Deze heeft geheel op eigen kracht ,tja van Renault Nederland hoef je het echt niet te verwachten, veel goed weten te maken.

De stand van zaken:

-Inhouden motor is minder geworden.Tank nu V-Power diesel en dat
helpt echt.Maar oorzaak is toch de afstelling van het
motormanagement, Renault NL komt ooit met een oplossing (zeggen
ze zelf…)
-Schokbreker probleem over. Oplossing montage kortere veren
waardoor de veer niet meer uit de schotel kan schieten. Voordeel
is veel betere wegligging.
-Lekkages minder geworden. Waar mogelijk kit en montage andere
rubbers.
-Trillen remmen over. Montage nieuwe schijven.
-Dashboard is vastgezet, rammels zelf verholpen dmv stukjes
rubber.
-Snelheidsregelaar: slaat nog steeds stukken over. Is volgens
Renault NL 'heel normaal'.
-Achterwisser: doet het nog steeds af en toe niet. Oplossing is
auto uitzetten en weer aanzetten. Dus dat doe je dan ook maar op
de vluchtstrook als het slecht weer is. Lekker verkeersveilig...

Tussendoor ging ook bij mij de handsfree fuctie deuren kapot.Nieuwe zoekers in 3 deuren geplaatst.De koppeling en transmissie kregen last van speling. Netjes door dealer opgelost En er gaf een knipperlicht en een dimlicht de geest. Dit kost echt tijd,want de auto moet op de brug(!) Via de wielkast monteren ze de lampjes.
De nieuwe types Megane GT welke nu bij de dealers staan,hebben geen last meer van wijkende spatborden en scheef gemonteerde deuren. Het kan dus ook gewoon goed!

Voor: -Nog steeds een fris model met vlotte diesel(120pk).
-Zelfdimmende binnenspiegel; erg prettig!
-Inklapbare buitenspiegels soms heel handig.
-De meeste ergernis is eruit.
Tegen: -Regensensor heeft soms kuren.
-Nog niet alle ergernis is voorbij.

Conclusie: Een goede dealer heb je echt nodig bij dit type auto!




Update 60.000 km:


Wederom nieuwe sensoren & deurgrepen gekregen na problemen met het openen en sluiten van de portieren.
Remmen zorgen voor onbalans, zijn bij 60000km beurt gangbaar gemaakt.
Veel ergernis over het terugkeren van de hinderlijke haperingen in het motormanagement systeem. Is een kwaal die bij meer 1.9 dCi motoren voorkomt. Renault kan en wil niets meer voor mij betekenen…… Ze noemen het zelf inherent aan het type auto en vinden het binnen de gestelde kwaliteits-marge liggen (!)

Bij hogere temperaturen komt het probleem vaker voor dan bij koud weer ; gelukkig woon ik in Nederland.
Verder kraakt de auto nogal n’s ; stijfheid van het chassis is niet het sterkste punt na 60000km.
Stoelkwaliteit niet je van het; stof en vulling worden echt minder na 60000km.
Ook vaak last van kapotte verlichting ;dim en knipper lichten 4 keer vervangen.

Positief : de Megane 120 pk diesel is en blijft een vlotte auto (letterlijk & figuurlijk).

Conclusie na 60000 km: kwalitatief nog steeds niet op niveau.
Van een auto met een catalogus waarde van bijna € 30.000,- verwacht ik meer.
Heb wel begrepen dat mijn exemplaar op sommige punten een uitzondering is, maar lees in andere reviews vaak dezelfde klachten. Kortom; wil Renault een van de koplopers blijven op de Nederlandse markt, dan MOET de kwaliteit op peil worden gebracht.




Update 90.000 km:


Blijft een leuke auto met veel ergernis.
Het inhouden/schokken van de motor is een kwaal welke veel ergernis oproept. Ondanks de montage van nieuwe motorsteunen, dit naar aanleiding van de uitkomst van een rapport expertise bureau.

Overigens, Renault NL weet wel wat het probleem veroorzaakt. Namelijk: verkeerde software.

Ze doen werkelijk NIETS om dit probleem fatsoenlijk te verhelpen.Ze zouden nieuwe software kunnen schrijven, maar dat is kostbaar. Waarschijnlijk nemen ze de klagende reacties ,zie diverse 1.9 dCi Megane/Scenics op deze en andere sites, op de koop toe.

Een klagende klant is niet interessant bij Renault Nederland! Onbegrijpelijk, maar waar.

Verder doen natuurlijk de sensoren in de deur het af en toe niet, de verlichting valt vaak spontaan in storing, ruitenwissers /sproeiers hebben staking of zijn het niet met elkaar eens wat nu voor of achter is(...) remmen blijven piepen en aanlopen, regenwater blijft naar binnen druppen bij de achterportieren, moet je soms 3x drukken op de startknop alvorens de auto wil gaan starten, slaat de cruisecontrol gewoon nog steeds stappen over.

Kortom, veel blijft er gewoonweg niet in orde. Helaas, want het model is nog steeds leuk en fris.

Slot 93000

Tja, aan alle goede dingen komt een eind. Maar ook aan de mindere.
Vanwege verandering van job is de Megane vertrokken.

De afgelopen kilometers heeft de auto redelijk doorstaan op een enkele electronische hapering na. De achterklep kon opeens met geen mogelijkheid meer open en er viel regelmatig verlichting uit. Tevens is op de valreep een nieuwe computer eenheid geplaatst welke een eind moet maken aan kleine electronische storingen. Zoals bijvoorbeeld de soms weigerende achterwisser en handsfree bediening portieren.

Op de laatste dag was de storing in de portieren er overigens weer! Ook het inhouden van de motor was in de afgelopen tijd af en toe voelbaar, bij warm weer zal het zeker weer terugkomen is mijn ervaring.




Conclusie:

Wat is er mis geweest met deze auto: zie het review hierboven.

Wat is goed:

-hoog koppel
-goede prestaties
-de dealer (OVING, 3 vestigingen regio Zwolle)
-inklapbare buitenspiegels
-automatisch dimmende binnenspiegel
-leuk ontwerp
-6 versnellingsbak
-standaard audio-installatie
-ruime kofferbak
-alle electronische gadgets (als ze het doen)
-comfort en wegligging

Ik wens de nieuwe eigenaar veel succes met dit exemplaar. Via de RDW site zie ik dat de auto op 9 maart 2006 is overgeschreven.
Ik zal niet zo flauw zijn om het kenteken in z’n geheel te vermelden. Ben je net blij met je nieuwe aanwinst blijkt dat je met de 07-PD-?? een fraai in showroom conditie verkerend maandagochtend exemplaar hebt aangeschaft. Met veel nieuwe onderdelen, dus best kans dat je toch een goede tijd met deze Megane tegemoet gaat.

TIP voor deze persoon: zoek een goede dealer (Oving!) en bel vooral niet naar Renault Nederland, daar helpen ze je toch niet.

PROBLEMEN

Zie bovenstaande.

4,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.