Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 105 Tech Road (2006)

autoreview

Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 105 Tech Road (2006)

Signalement

UitvoeringMégane Grand Tour 1.5 dCi 105 Tech Road
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf117.800 km
KM-stand laatst317.600 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 123.600 km

De Aanleiding:

Na 5 jaar trouwe dienst werd de Suzuki Ignis erg krap voor een gezin met twee kinderen en een derde op komst. Een Renault was zeker niet de eerste keus die bij mij op kwam. Maar de robuust ogende en voordelige Dacia Logan MCV diesel trok mij naar de showroom van Renault/Dacia-dealer Oving in Zwolle. Een beetje een desillusie. Van buiten vind ik hem nog steeds eigenzinnig en stoer, maar van binnen is het een echte budgetauto. Ik dacht met een Suzuki Ignis heel wat soberheid gewend te zijn, maar dit was duidelijk niet de auto voor mij. Even voor de grap in een Kangoo uit 2005 gezeten. Een stuk prettiger, echter geen diesel en de grijze kleur kende ik al 5 jaar van mijn Suzuki.

Al bijna uit de showroom viel mijn oog op een prachtige zwarte Renault Megane, met dieselmotor. Dat is andere koek! Luxe uitgerust met climatecontrol cruise control, electrisch inklapbare spiegels, lederen stuur, radio-renault en lichtmetalen Renault velgen. Geweldig ruim, en voor een prijs die zo'n 3000 euro lager is dan een vergelijkbare Peugeot 307sw of Ford Focus.

Kortom na wat handelen een paar nachtjes slapen en een proefrit deze auto gekocht. Auto is keurig afgeleverd door Oving met nieuwe apk, beurt, nieuwe distributieriem en 12 maanden topocassion-garantie van Renault.

De auto:
Zoals gezegd, hij is voorzien van de nodige luxe. Leuk zijn bijv. de regensensor voor de ruitenwissers en de lichtsensor. Het lijkt onzinnig, maar na een paar weken wil je niet meer zonder. Het lederen stuurwiel met schakelaars voor de cruisecontrol bedient erg prettig. Ik heb de afgelopen 12 jaar in verschillende japanse auto's gereden (Mazda/Suzuki). Het interieur van deze auto is veel meer in balans. Met een lengte van 1,95 meter heb ik aan alle kanten voldoende ruimte. De stoelen zijn hard, maar geven een hele goede steun. In mijn vorige auto had ik een Scheel-autofauteuil, maar ik heb besloten die in deze auto niet over te zetten. De gebruikte kunstoffen ogen degelijk en er is niets wat aanvoelt als plastic. De vorige eigenaar is er waarschijnlijk erg zuinig op geweest, want het interieur vertoond nergens gebruikssporen. De achterbank biedt voldoende plek voor 3 kinderzitjes. Het valt op dat de stoelen en de bank een slanke vorm hebben waardoor veel binnenruimte overblijft.

Het rijden:
De 1.5 DCI rijdt fantastisch. In elke versnelling (zelfs in de zesde) is er trekkracht. Ook is hij lekker stil. Een turbogat is waarneembaar, maar storend is het niet. De kleine motor weet deze auto behoorlijk voort te stuwen. De auto heeft een fijne franse wegligging. Van de harde stoelen merk je eigenlijk weinig om dat het onderstel bijna alles vlak strijkt. Zoek je een sportieve auto, kies dan niet deze, maar het bijna volmaakte comfort van deze auto vindt je normaliter in een hele andere prijsklasse. De Renault is bijzonder zuinig. Na bijna 6000 kilometer heb ik tussen de 1 op 19,5 en de 1 op 20,4 gereden. De boordcomputer is nog een stuk optimistischer (1 op 23,5), maar die is dus niet helemaal te vertrouwen. Ik had gerekend op ruim 1 op 17, dus dit verbruik is een enorme meevaller. Ik moet daarbij zeggen dat ik veel snelweg rijdt en een rustige rijder ben. Deze auto leent zich bijzonder voor het nieuwe rijden. Laag in de toeren rijden en veel uit laten rollen loont bij deze auto echt de moeite. Als je bij de Ignis op de snelweg het gas losliet voelde je hem direct terugzakken, maar de Mégane rolt door als bowlingbal over de baan.

Ervaring:
Zijn er dan geen minpunten? Misschien de spookverhalen van mensen die (meestal nooit uit eigen ervaring) iemand kennen met grote problemen met een Renault. Dit laatste verklaart wellicht ook de voordelige prijzen waar deze auto's voor worden aangeboden. Het enige wat ik niet kende uit japanse auto's is dat de versnellingsppook iets meeveert bij het optrekken. Ik heb inmiddels verschillende Mégane-rijders gesproken die dit herkennen en het lijkt niets bijzonders te zijn.

Zesduizend kilometer is nog te kort om een echt oordeel over de betrouwbaarheid te hebben, maar het gevoel is goed. De auto ziet er goed uit en rijdt fantastisch. Daarnaast wekt de auto na 123000 kilometer de indruk in nieuwstaat te zijn. Mochten er problemen komen, ik houd u op de hoogte.

Eerste beurt

  • 138.500 km

De auto heeft net 20.00 km beurt gehad en opnieuw apk-gekeurd. Het rijden in deze Renault is na bijna een jaar nog steeds een feestje. Bij de vorige review hield ik nog een slag om de arm m.b.t. kwaliteit. Echter de auto is prima. In de beurt zijn de achterbanden vervangen (waren bij aanschaf al op het randje) en is de airco opnieuw gevuld. Het enige mankement was een kapotte gloeilamp van de remverlichting (gratis gerepareerd binnen privilege-systeem). Verder in een jaar rijden geen vuiltje aan de lucht.

De aanhangwagen hoeft niet meer mee met vakantie, want drie kinderen en alle bagage passen er gemakkelijk in. In de winter daalde het verbruik soms richting de 1 op 18 (is nog fantastisch), maar nu de zomer in zicht komt rijden we al weer vrolijk tegen de 1 op 20. Kortom de liefde op het eerste gezicht lijkt een blijvend karakter te krijgen. Erg blij met deze auto.

Weer een jaartje verder

  • 167.000 km

Ik heb deze auto nu 2 jaar (50.000 km mee gereden) en ben nog steeds erg enthousiast. Het afgelopen jaar is hij niet helemaal storingsvrij doorgekomen. Na een bezoek aan de wasstraat verscheen de volgende dag een angstaanjagende melding "Inspuiting defect"op de display. Na enig analysewerk door de renault-dealer bleek een stekker aan de brandstofpomp niet goed contact te maken. De stekker is vervangen en omdat de auto nog maar enkele maanden uit de garantie was heeft Renault dealer Oving de rekening gehalveerd. Naar mijn gevoel goed opgelost. Een tijd later rook ik bij het stoplicht een dieselgeur die in de dagen daarna steeds sterker werd. Even googelen leert dat lekkage aan de brandstofretourleiding een bekend probleem is bij de 1.5 dCi, zowel in de Renault als in de Nissan. En inderdaad bleek dit het euvel. Met een half uurtje opgelost en weer rijden. Verder zijn bij de beurt en de apk geen bijzonderheden aan het licht gekomen.

Het rijplezier is nog steeds enorm. In twee jaar tijd ben ik echt een Renault-fan geworden. Een half jaartje geleden mocht ik een dagje sturen in een Toyota Avensis Verso D4D. Ik zou denken, toch niet de minste auto. Het comfort vond ik absoluut niet vergelijkbaar met de Mégane. Lawaaige diesel, deinende vering, ongemakkelijke stoelen. Kortom het comfort van de Mégane steekt echt uit boven het gemiddelde.

De onderhoudskosten zijn tot op heden acceptabel. Het eerste jaar is naast de beurt de airco opnieuw gevuld (200 euro) en twee nieuwe achterbanden (200 euro). Het tweede jaar hebben de twee storingen samen 480 euro gekost. De voorbanden zijn vervangen, maar dat was mijn eigen schuld (niet opgelet en een betonnen rand geraakt in een bocht). We sturen weer vrolijk een jaartje verder.

De twee ton gepasseerd

  • 200.290 km

Na 200k werd het wel weer eens tijd voor een stukje review. Hij bevalt nog steeds uitstekend. Het afgelopen jaar is de accu tijdens een beurt vervangen. Verder één storing gehad. De startmotor bleek bij 198k overleden. Gelukkig was ik vrij en stond ik voor mijn deur. Renault-dealer Oving heeft mij opgehaald en een dag later reed ik weer met een nieuwe startmotor. Ook wat lekwater van de airco in het interieur. Een kwestie van reinigen en het probleem was opgelost. Alleen is het schuimrubber onder de vloerbedekking lastig droog te krijgen (goeie tips aanbevolen!, een vochtvanger werkt maar matig). Afgelopen periode (ruim een jaar) ongeveer 700 euro extra kosten (startmotor, accu, filters, ruitenwissers). Ik vind het acceptabel bij deze kilometerstand. De auto rijdt nog net zo als bij aanschaf. Kortom, nog steeds mijn fijnste auto ooit.

Nog steeds prima

  • 241.700 km

Vanaf 200.000 km eigenlijk geen bijzonderheden gehad. Auto heeft nu net grote beurt gehad. Nu wel flinke kosten. Distributieriem + waterpomp, nieuwe remschijven en blokken rondom, twee nieuwe banden, uitlijnen, speling op stuur-inrichting en een leeggelopen airco. Alles bij elkaar 2200 euro. Maar goed, hij bevalt prima dus ik heb er niet over getwijfeld. De afschrijving is nu nog nihil en met met een kleine 30.000 km op jaarbasis moet je wel met wat onderhoud rekening houden. Bij de vorige beurt (220.000) heb ik voor Motrio-banden laten monteren. Een wat goedkoper alternatief. Het rijdt prima, maar nu ik ook achter nieuwe heb laten monteren zie ik het verschil in profiel. Ze lijken sneller te slijten dan Contintental (die al weer sneller slijten dan Michelin). Even in de gaten houden of Motrio-banden nu echt voordeliger zijn. Hij rijdt verder nog als een zonnetje en ik rijd er nog met net zoveel plezier in als 5 jaar geleden.

Onveranderd prima.

  • 281.500 km

Weer 40.000 km verder dus even kleine update. De auto rijdt onveranderd prima. De vering is aan vervanging toe. Inmiddels zijn 3 veren vervangen, de 4e maakt af en toe ook een wat klakkend geluid, maar kan volgens de dealer nog wel even mee. Nadat twee jaar geleden het mechaniek van het linker voorraam was vervangen, was nu ook het rechter voorraam aan de beurt. Dit blijkt een bekend probleem te zijn van dit model. Renault geeft hier (ook met een auto van bijna 10 jaar oud en deze flinke kilometerstand) nog een coulance-korting op waardoor de reparatiekosten ongeveer 200 euro zijn. Na twee jaar waren ook de eerste set Motrio-banden van de voorwielen aan vervanging toe. 61.000 km vind ik voor voorbanden best redelijk, vergelijkbaar met de levensduur van Contintental. Al met al, zijn de onderhoudskosten wel iets hoger dan in de eerste jaren, maar de betrouwbaarheid is nog in orde en het rijplezier is er niet minder om. Tel daarbij dat er nu vrijwel geen afschrijving meer is en de auto er nog steeds prima uit ziet. Reden genoeg om er voorlopig nog lekker in door te sturen.

Weinig kosten

  • 305.500 km

Bij de afgelopen beurt zijn de stuurkogels vervangen en de wielen opnieuw uitgelijnd. Hij stuurt nu strakker dan hij (in mijn bezit) ooit heeft gedaan. Verder heb ik er in het afgelopen jaar geen kosten aan gehad. Wel is de handremkabel een keer los geschoten. Deze is door de garage kostenloos weer vastgemaakt. Hier en daar een rammeltje en een kraakje maar verder rijdt hij nog steeds heerlijk en zuinig.

Afscheid Van de Mégane

  • 317.600 km

Tot nu toe heel veel plezier gehad van de Mégane en ik had er ook nog jaren in door kunnen rijden. Maar De kilometers tellen wel door. Kraakjes In de wielophanging, lagers die steeds meer lawaai gaan maken. Met een kleine 30.000km per jaar moet je je afvragen of doorrijden en meer reparatiekosten maken de voordeligste optie is. Daarnaast is het prettiger om rustig een andere auto te kunnen uitzoeken in plaats van op stel en sprong iets te moeten kopen omdat je met een te dure reparatie wordt geconfronteerd. Ik hield al een tijdje het aanbod van mijn Renault dealer in de gaten en heb de auto ingeruild op een Mégane estate 110 dci Bose uit 2013. Na ruim 7 jaar en 200.000 km met deze Mégane met zoveel plezier te hebben gereden was er eigenlijk geen andere optie dan weer voor een Mégane te gaan. Jammer om afscheid te nemen van deze fijne auto, maar ik zie het maar als stoppen op het hoogtepunt. De nieuwe Mégane is een waardige opvolger en ook echt weer een stap vooruit, maar daarover meer in een nieuwe review.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.