Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 100 Privilge Luxe (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Grand Tour 1.5 dCi 100 Privilège Luxe |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 234.000 km |
KM-stand laatst | 261.000 km |
Dieselen
- 234.000 km
28.01.2015
Het kon niet uitblijven.
Na bijna een jaar een dagelijkse woon-werk reis van meer dan 50 km kon ik er niet meer om heen. Ik moet gaan dieselen en rap ook.
Mijn wagenpark bestond uit een Kia Picanto 1.0 uit 2012 (nieuw gekocht) en een (in april aangeschafte) Kia Sportage 2.0 16v Wagon van 2002, de laatste moest er dus aan geloven.
De Sportage heeft een aantal maanden te koop gestaan zonder noemenswaardige reacties ( de oceanologen en diplomaten die met Paypall willen betalen daargelaten) daarop besloot een kleine toevoeging aan de advertentie te doen, namelijk ruilen voor een beschaafde diesel station (1300-1400 kg)
Na een aanbieding van een V40 op LPG (is immers geen diesel) afgewezen te hebben kwamen de eigenaars van een Megane 1.5 dCi grand tour uit 2005 mijn advertentie op het spoor en was een afspraak gemaakt.
Het toegestane trekgewicht van de megane was namelijk niet berekend op de aanschaf van zijn 2e paard en bijbehorende dubbele trailer. De Sportage daarintegen mag 1800kg (bij specificaties van Autoweek staat 2000kg) 'trekken' en is daardoor de ideale kandidaat.
Een afspraak was gemaakt en na bergen sneeuw getrotseerd te hebben (zonder winterbanden onder de Kia) kwam ik aan in het pittoreske Limburgse Hoensbroek.
Na een relatief korte testrit over en weer waren we beiden van mening dat we beiden gevonden hadden wat we zochten en na een lekkere bak koffie en een tripje naar een postagentschap weer huiswaarts.
De rit terug naar huis (+-190km) was een betere testrit en merkte dat ondanks de respectabel km stand (234.*** km) de auto weinig kraakjes en rammeltjes tentoonspreid.
1-0 voor Renault dus.
De Renault staat nu een aantal dagen voor de deur en ik moet zeggen dat ik er gelijk aan gewend ben.
Binnenkort mag hij voor de APK bij de garage verschijnen en dan zal ik weer van mij laten horen!
Eerste keer tanken
- 234.886 km
De meter stond bijna tegen het rood dus werd het tijd om te tanken. De prijs van €1.14 per liter is erg vriendelijk en had zodoende voor minder dan €65,- een volle tank. Nu ben ik benieuwd wat voor stand er op mijn dagteller staat de volgende keer aan de pomp.
Tweede Tankbeurt
- 235.923 km
Nou zoals in mijn vorige ervaring aangegeven was ik benieuwd wat de dagteller aan zou geven.
Net na het tanken was display waar de actieradius op weergegeven staat wat enthousiast, deze gaf op een gegeven moment 1350 km aan, wat neer komt op een verbruik van 1 op 22.5. De waarheid is een klein beetje anders maar nog niet verkeerd.
Tijdens het rijden hoorde ik een harde piep, jawel hoor, de brandstofmeter heeft het rood aangetikt en ik kan mijn weg naar het tankstation maken.
Bij 1037.2 km (dagteller) lustte hij 53.61 liter. Wat dus neerkomt op een verbruik van 1 op 19.35. Ten opzichte van mijn vorige auto is dat echt een verademing (1 op 9 benzine) Volgende tank gaan we voor 1 op 19.5 moet te doen zijn!
APK Keuring
- 241.000 km
Half april , de keuring loopt af en ik ben benieuwd.
De laatste tijd voel ik wat trillingen in mijn stuur zodra ik mijn gas loslaat en zowel op de motor afrem als met de remmen.
De monteur bij de garage bracht uitkomst.
Versleten stuurkogels was het oordeel.
En twee paar nieuwe remblokken en een wiellager was ook geen overbodige luxe.
Nou is mijn plan om nog een tijdje door te rijden en de onderhoudsinterval meter gaf nog 18000km aan maar laat ik deze gok niet nemen ( de intervalmeter is namelijk niet heel erg moeilijk te resetten) en heb ik gelijk een beurt uit laten voeren.
Al met al was ik voor €800,- weer klaar en kan ik er normal gesproken weer een jaar ( of 30.000km) tegenaan
20.000 km verder
- 261.000 km
Zo, een nieuw jaar , de 260.000 km gepasseerd en 20.000km na de APK en reparaties en ik heb (nog) geen klachten.
Na een keer of 5 ben ik gestopt met elke tankbeurt (+/- 1000km) de olie te peilen want het niveau vertoonde nauwelijks verval.
Wat ik wel begin te merken is dat het interieur 260.000km heeft meegemaakt.
Het stiksel van het leer begint los te laten rondom de versnellingspook en het plaatje met de versnellingen is al maanden niet meer te lezen.
Ik ben de gelukkige bezitter van een Privilege luxe, dit betekent dat ik half lederen lichte bekleding heb, hetgeen aan stevigheid aan de zijkanten wat verloren heeft en een beetje van zijn glans verloren heeft (de lichte bekleding is nogal vlekgevoelig).
Mijn dochter van 2 doet ook aardig haar best om de bekleding van unieke kenmerken te voorzien doordat ze diverse versnaperingen te pas en te onpas loslaat met de melding , en ik citeer ; "Genoeg".
Wel een les geleerd, of volledig leer, of donkere bekleding met kinderen.
Maar dat ligt uiteraard aan de gebruiker en niet aan de auto op zich.
De motor loopt nog steeds als een zonnetje en tokkelt nog lekker door. Ik heb daarnaast wel veel profijt gehad van de reparaties aan de stuurinrichting want hij stuurt snaarstrak.
Mijn winterbanden liggen er sinds deze week ook weer onder, de winter blijft uit maar mijn zomerbanden waren echt versleten.
Al met al ben ik nog erg te spreken over de auto, ondanks de kleine (begrijpelijke) slijtages is het een fijne reisauto.
Mijn dagelijkse ritje van ongeveer 70 km is geen straf en ik hoop nog lang van deze Megane te kunnen genieten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren