Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 100 Expression Luxe (2005)

autoreview

Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 100 Expression Luxe (2005)

Signalement

UitvoeringMégane Grand Tour 1.5 dCi 100 Expression Luxe
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst127.780 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 127.780 km

Inmiddels de eerste kilometers afgelegd in de Megane. Wat al direct opvalt is de enorme binnenruimte en een geweldig rijcomfort. Met name het geluid van motor blijft op de achtergrond. De besturing is een genot, heerlijk licht binnen de bebouwde kom, zeker bij het inparkeren. De auto is voorzien van een glazen panoramisch dak. Werkelijk een cabriolet met bergruimte. Open rijden krijgt zo weer een heel andere betekenis.
De auto is afgeleverd op Good Year AllWeather banden.
De eerste grote reis met volle bepakking/belading is achter de rug.
Het brandstrof is alleszins redelijk, bij normaal ’het nieuwe rijden’ is het gebruik rond de 4,5 ltr per 100 km. zowel op de boordcomputer als in werkelijkheid. Bij hogere snelheden 160 km/h en sneller loopt dit op naar 5,8 ltr per 100 km. Met volle tank kan je dus altijd 1000 km afleggen. Zuinig en comfortabel.
Raak meer en meer aan de auto gewend. Indien je rustig meehobbelt met het verkeer ’loopt’ de auto 3,8 ltr. op 100. Onlangs met volle bepakking en met vier personen, een hond en bagageruim 1000 km in de Duitsland onderweg geweest. Gemiddelde rijsnelheden rond de 150 km/h op de Autobahn. Verbuik rond de 5,8 liter op 100. Dat is ruim 1 liter per persoon op de 100 km. Lijkt mij bijzonder schoon reizen in vergelijking met de trein of het vliegtuig.
Sinds het vervangen van de motorsteun zijn wij voor het gevoel met een heel andere auto onderweg. Prima. Wat betreft zuinigheid scoort de auto natuurlijk prima. Onlangs volgens het ’nieuwe rijden’ naar Keulen heen en weer. Dus toch 3,7 litr op 100 km.scoren. Dat is ook wel wat waard. Punt van lof is ook zeker de stuur bediende cruise control annex speed limiter. Bijzonder nauwkeurig in te stellen en te gebruiken. De rechtervoet hoeft er amper aan te pas te komen. Heb inmiddels het onderdeel betrouwbaarheid kunnen ophogen. Gedurende een wintersportweek een ruim 2500 km. over Autobahnen en bergpassen toonde de Dci zich van zijn goede kant. Een actieradius van ruim 1000 km doet je lachend alle pompen voorbij rijden. Geen rammeltje, geen kraakje en geen piepje. Gewoon ouderwets Start indrukken en lopen. Olieverbuik nihil. Op de Tempomat met 140 km/h op de klok met gemak 5.1 ltr op 100. Dat is wat anders dan de stinkende en rokende TDI’s waarmee onze Oosterburen het klimaat verpesten. Natuurlijk, Renault heeft de schijn tegen, maar de praktijk is gelukkig anders.
De auto laat zich steeds meer van de goede kant zien, In 2 dagen ruim 1700 kilometer afgelegd voornamelijk in Duitsland. Daar waar ruimte was tempomat op 190. km/h. Probleemloos tuft het dieseltje door, het maximum is dan ook wel bereikt. Het olieverbruik tot nu toe bedraagt 1/2 ltr. op 17.000 km. Voorlopig gaan we vanwege het milieu het weer rustig aandoen. 4.0 ltr op 100 is dan weer gewoon en goed voor onze omgeving. Jammer wellicht voor de critici, de km’s tellen door, het verbuik blijft prima. Onlangs toch maar weer eens getest, 3,3 ltr op 100 km bij het nieuwe rijden. We blijven doorgaan. Maar als de Clio Grandtour om de hoek komt ? wie weet.
Inmiddels is de Clio Grandtour om de hoek verschenen. Echter een dieselversie is nog niet leverbaar. Wie eenmaal aan de 1.5 Dci Techniek gewend is geraakt wil niet meer anders.
Vorig jaar juli 2007 is de auto op verzoek van de dealer 3 dagen in werkplaats geweeest om alle nog bestaande klachten grondig op te lossen. Chapeau voor Bochane in Veenendaal de auto is daarna, behoudens een defecte koplamp niet meer in de werkplaats geweest. Inmiddels is de 100.000 km grens overschreden en zijn we denk ik op weg naar de 2e ton.
Een opmerking over het brandstof verbruik.
Een verbruik van 1 op 30 is absoluut haalbaar net deze auto. Men dient dan conform het nieuwe rijden met de auto om te gaan. Onlangs een retourtje Frankrijk en gereden conform de snelheidslimieten (gecontroleerd met een hand GPS van Garmin) afwijking van de snelheidsmeter is 4 km/h boven de 100 km/h. Verbruik over ruim 2000 km was 5 liter op 100 km.
Vrijdag de 13e was de auto bij garagebedrijf Bochane voor de 1ste APK. Geen probleem zoals ik dat gewend begin te worden. Nu is het op naar de 120.000 km voor de noodzakelijk vervanging van de distributieriem etc.
Terug naar het brandstofverbruik, daar komen nogal wat opmerkingen over.
Afgelopen week weer een lange rit door Duitsalnd, inderdaad over de Autobahen en binnenwegen. Bij een rustige en anticiperende rijstijl gewwoon ouderwets 1 op 28,5 aan de pomp gemeten. Geen Shell V power of andere zaken. Denk na over het gebruik va de linkervoet, je zult versteld staan. Ik reed onlangs nog met een 5 jaar oude E klasse 220 cdi. Met gemak 5 liter op 100.
Afgelopen is de Megane ingeruild voor de Laguna II 1.9 Dci automaat. Met name het gunstige brandstof verbuik zullen we missen.

PROBLEMEN

  • 127.780 km

Er zijn tot nu nog geen problemen geweest, wel heb ik als aandachtspunt staan het trillen van de motor bij stationair draaien. Kijken hoe zich dit ontwikkelt.
Afgelopen week is de een motorsteun vervangen, een Blaupunkt Radio navigatiesysteem ingebouwd en zijn wat kleine zaken afgehandeld, stuurwiel met leder bekleed, en stoelverstelling rechtsvoor gerepareerd.
Het airbag lampje gaat zo nu en dan branden. Kabeltje onder de voorstoel wordt binnen kort vervangen.

Auto gaat op 14/12 de gehele dag naar de werkplaats voor de volgende zaken :
Rond de 2000 toeren treedt soms een naar verschijsel op. Het lijkt wel alsof de ’elektronica’ gas terugneemt;
Schuifdak sluit aan achterzijde niet goed, gaat boven de 130 km/h fluiten;
Airbag lampje laat zich weer regelmatig zien;
Op 19/12 wordt er weer een poging gedaan de auto in orde te maken.
Inmiddels was de auto 1 1/2 dag in de werkplaats bij Bochane te Veenendaal. Het lijkt er op dat alle storingen nu zijn opgelost.
Het is nu de beurt aan de Renault om de waardering voor de betrouwbaarheid omhoog te halen. Wat betreft zuinigheid scoort de auto natuurlijk prima.
In de auto is een Blaupunkt NAV 56 e ingebouwd. Jawel, beste lezers uit het degelijke Duitsland. Dit apparaat vertoonde steeds meer en meer storingen. Inmiddels via de Blaupunkt 24 uur service dit apparaat opgestuurd naar Brussel. De 24 uurs service van Blaupunt werkt in de praktijk niet. Het is meestal een 24 dagen service.
Fijn dat de Renault dealer een vervangende radio wil monteren. Blaupunkt geeft eenvoudig niet thuis. Het spijt me voor al de Renault klagers maar deze auto blijft gewoon zijn of haar werk doen. De topsnelheid is inmiddels opgelopen naar ruim 185 GPS kilometers per uur, zonder een spatje olie verbruik. Rijden volgens de regels levert een aantoonbaar gebruik van 3,3 ltr per 100 km. op.
BANDEN : De gemonteerde Good Year All Weather banden zijn vanwege uiteenlopende problemen gedemonteerd en geretourneetd aan Good Year. Ik mag U een advies geven koop nimmer Good Year, een slechtere service en garantie bestaat echt niet.
Vanaf juli 2007 loopt de auto als een zonnetje kilometer na kilometer. Olie verbruik is er niet en de auto blijft zuining met de dure diesel omgaan. Voor contact met dew eg gebruik ik op advies van de dealer Bochane en de ABI te Veenendaal uitsluitend Michelin producten in de zomer en winteruitvoering. Probleemloos!
De 90.00 km. beurt is uitgevoed door de ABI te Veenendaal dit in verband met de prijs / kwaliteit verhouding. Renault kent geen oliebeurt meer maar uitsluitend een onderhoudsbeurt.
Bij 107.500 km is de brandstoftank vervangen vanwege een geringe lekkage bij het aansluitgedeelte. Renault neemt 80% van de kosten voor haar rekening. Vindt ik ovrgens niet correct, een dergelijke storing dient gratis te worden hersteld.
120.000 km. volgens het boekje de snaren/riemen winkel en de waterpomp vervangen.
125.000 km. Auto wil niet aanslaan en melding inspuiting defect in display. Renault Routeservice binnen 40 minuten ter plaatse en krijgt auto met doorstarten aan de praat. Garagebedrijf Bochane in Veenendaal kan ondanks betaald onderzoek geen storing vaststellen. Houden het voorlopig maar op een exemplarische incidentele storing/afwijking. Ik acht de deskundigheid bij Bochane BV te Veenendaal dusdanig hoog dat ik blindelings vertrouw op hun oordeel en tuf weer rustg rond met 1.5 Dci

4,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens