Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line (2013) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 32.500 km |
Verrassend Renault
- 32.500 km
Om te beginnen ben ik nooit fan geweest van Franse auto's, laat staan van Renault.
Na het wisselen van baan, en van een privewagen (Seat Leon) naar de huidige een leasewagen, kreeg ik deze Megane toegewezen door mijn werkgever als een shortlease (voorloop)auto voor 1 jaar.
Tot twee weken voordat ik begon met mijn huidige baan in 06-2014, wist ik niet wat ik zou ontvangen. Als autofanaat was dat dus best spannend. Natuurlijk is het niet het belangrijkst bij een nieuwe baan, maar je wilt toch het liefst een auto die zoveel mogelijk te bieden heeft (ruimte, comfort, luxe en liefst nog wat snelheid).
Toen ik hoorde dat het de Megane in GT-line uitvoering zou worden was ik eigenlijk blij verrast. Ik was eigenlijk gewoon uitgegaan van een Polootje of zoiets.
De leasemij. heeft dit slim aangepakt: vanaf 01-2014 zou deze auto in de 20% bijtelling gaan vallen. Ze hebben deze in 12-2013 op kenteken laten zetten, waardoor ik (en vele anderen) deze ook nog vanaf 2014 met 14% bijtelling kunnen rijden. Dat scheelt toch wel weer in de portemonnee.
Uitrusting:
Het is een mooie gewaagde blauwe Renault Alpine-achtige blauwe kleur, veel leuker dan alle saaie zwarte Meganes die je ziet rijden. De gebruikelijke opties zitten er allemaal wel op. Voornamelijk de stoelen zitten erg lekker en geven veel (zijdelingse) steun.
Rijervaringen:
Dan nu het belangrijkst: hoe rijdt zo'n Fransoos tegenwoordig?
Nou, eigenlijk best wel goed. Qua geluidsniveau merk je dat dit een auto is die al vanaf 2008 mee gaat. Hij is niet zo stil als bijvoorbeeld een nieuwe Focus of Golf VII. Qua handling voel je eigenlijk best goed wat er onder je gebeurd. De elektronische besturing voelt natuurlijk niet zo dynamisch aan als bijv een Focus, maar toch kun je deze auto behoorlijk goed in de bochten zetten, ook met wat slechtere weersomstandigheden. Vergeleken met de Clio (2007) van mijn vriendin heeft Renault toch wel flinke stappen voorwaarts gemaakt voor wat betreft het stuurgevoel en handling.
Ook op langere afstanden bevalt hij best goed. In de zomer naar Lago Maggiore en Zwitserland gereden. Een verbruik van 1:22 is dan haalbaar. Normaliter rijdt ik ook wel 1:19. Het is best fijn rijden in de bochtige alpenweggetjes, ook al was dit bij mijn vorige auto, een Seat Leon 2.0 TDI met DSG nog iets fijner.
Je merkt wel dat dit een echte spaardiesel is; onderin de toeren duurt het eventjes voordat deze op gang komt, pas vanaf ongeveer 1700 tpm pakt ie 'm goed op en gaat het redelijk vooruit. Op de snelweg kun je beter onder de 100 terug naar de 5, anders is de vaart er echt uit en zitten de bumperklevers in je nek te hijgen.
De topsnelheid is trouwens niet boven de 199 km/u op de teller te krijgen, maar ach. En natuurlijk rijd ik dit alleen in Duitsland op de autobahn ;)
De Megane heeft me trouwens tot nu toe technisch nog nooit in de steek gelaten, geen storingen of niets. Dit was vroeger met Renault wel anders. Wat dat betreft top gedaan Renault!
Een aantal dingen die echt beter kunnen:
-een ingebouwd Carminat TomTom met alleen standaard kaarten van de Benelux is wel erg karig!
-de cruisecontrol reageert soms erg traag, je kunt hem dan beter eraf halen en opnieuw instellen i.p.v. met + en - te werken.
-de regensensor werkt niet fantastisch. Slagregen of kleine druppels herkent de sensor nauwelijks, terwijl bij zware regenval hij te traag werkt, ook bij maximaal ingestelde gevoeligheid (je kan kiezen uit 4 niveaus).
-tevens de lichtsensor werkt niet altijd zoals het hoort. Bijv. mij mist of zware regenval schakelt te verlichting nog steeds niet in.
Zoals eerder gezegd betreft het hier een shortlease-auto. Het is jammer dat het tot eind 2015 gaat duren voordat de nieuwe Megane op de markt komt. In juni 2015 moet ik een nieuwe auto hebben uitgekozen. Ook al bevalt de Megane best goed, toch zal ik bij de nieuwe keuze geen Renault gaan overwegen. Al sinds jaren ben ik fan van BMW. Mijn vader heeft al meerdere types gereden, waardoor ik tevens fanaat ben geworden. Het weggedrag, en het gevoel van controle, daar kan geen enkel ander merk tegenop. Ik ben me nu dus ook aan het verdiepen in verschillende auto's. Laatst gereden in de Mazda 6 2.2 Skylease-D, waarvan binnenkort de facelift-versie leverbaar wordt. Een prachtig mooie auto! Biedt veel ruimte en luxe en ook best goede dynamische eigenschappen. Maar ik zou er spijt van krijgen als ik iets anders dan een BMW zou gaan uitzoeken, dat weet ik zeker! Pas geleden dus ook eens bij de BMW dealer langs geweest. Het blijkt dat een 3-serie er niet in zal zitten. Met een budget van ongeveer 40k zit die er net niet in. Dan maar een flink aangeklede 1-serie. Voorwaarde voor mij was wel dat ik van de 1 ook de facelift kan kiezen. Deze is vanaf eind februari te bestellen bij de dealer. En kijk maar eens naar de foto's op het internet, dit is een absolute vooruitgang wat model betreft! Ik zou het niet kunnen verkroppen als ik een ouder model zou bestellen en een aantal maanden erna het nieuwe model uit zou komen!
Gereden in de 116d EDE. Wat een fijne kleine auto, maar met 116pk toch net iets te weinig vermogen, dit zal dus waarschijnlijk de 118d (150pk) of 120d (190pk) worden in Sport-versie. En okey, qua praktische kofferruimte en ruimte achterin is dit een stap terug t.o.v. deze Megane. Maar who cares? De 1-serie is t.o.v. het vorige model een stuk ruimer geworden. Daarnaast ben ik zelf maar 1.75m lang, we zijn thuis nog maar met z'n tweëen, geen kinderen en bijna nooit mensen achterin. Een auto moet je vooral voor jezelf kopen, niet voor anderen.
Voor zover deze review. Kort samengevat: de Megane bevalt erg goed en kan ik zeker aan mensen aanbevelen wanneer je een auto zoekt voor maximaal 30k. Ook al is het huidige model inmiddels echt aan vervanging toe.
Voor mij staat het besluit vast dat ik hierna BMW wil gaan rijden en niets anders (tenminste als mijn werkgever mijn contract verlengt :). De volgende review zal dus ook over de 1-serie gaan, ergens in de loop van dit jaar. Bedankt voor het lezen en au revoir!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.