Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose (2012) #35
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 158.000 km |
Verkeerd gegokt
- 158.000 km
Door mijn nieuwe werk ben ik veel meer kilometers gaan rijden en daarom werd het tijd voor een diesel. Ik ben nooit echt fan van Renault geweest, maar omdat er zoveel van rondreden, durfde ik het aan om er ééntje te kopen. Een mooie rode Bose uitvoering met 110.000 km op de teller. Ik weet dat smaken verschillen, maar ik vind het een mooie auto om naar te kijken en dat geldt ook zeker voor het interieur.
Comfort en rij-eigenschappen:
Het veercomfort van de auto is prima in orde, voor een franse auto zelfs best stevig; je kan er nog best hard en stabiel mee door bochten. Het stuur geeft voldoende gevoel door en je kan heel precies sturen. Op de snelweg is hij misschien iets te direct. De stoelen hebben en zachte zitting en zijn prima voor de korte en middellange afstanden. Op lange afstanden boden ze mij echter onvoldoende steun in de rug, waardoor ik soms een keertje extra moest stoppen. Daarnaast is de airco onvoldoende sterk om de auto in de zomer fatsoenlijk te koelen. Ook na uitgebreide controles en servicebeurten blijft de werking van de airco zwaar onvoldoende; iets dat mij erg tegenviel voor een auto die oorspronkelijk uit het warme Frankrijk komt.
Het geluidscomfort heb ik als erg slecht ervaren. Je wordt helemaal gek van het windgeruis en er trilt altijd wel weer iets nieuws in de auto. Aan de passagierskant zat een hele vervelende trilling die continue waarneembaar was. Ondanks alles in de deur en het dashboard afgeplakt te hebben met ductape, bleef deze aanwezig. Heel irritant!
Prestaties:
Hier kan ik kort over zijn: die zijn ver ondermaats. De motor is erg traag en niet vooruit te trappen (in tegenstelling tot o.a. de 1.6 diesels van Peugeot en VAG), zelfs niet nadat ik hem heb laten chippen. Een heel groot turbogat en een zeer korte powerband zijn de eigenschappen van deze nukkige motor. Daarnaast reed ik met een heel rustige rijstijl vrijwel nooit zuiniger dan 1:20, zelfs niet als ik niet harder reed dan 100 km/h. Na de chiptuning is hij wel iets zuiniger geworden.
Gebruiksgemak:
Het gebruiksgemak is verder wel prima. Alles zit op de plek waar je het verwacht en er is niets dat lange gewenning vraagt. De ingebouwde tomtom doet prima en snel zijn werk en de geluidskwaliteit van de Bose stereo is erg goed.
Problemen:
Voor de relatief korte periode (ca. 45.000 km) dat ik deze auto heb gehad, heb ik veel (elektronische) problemen gehad:
- storing in de verlichtingsmodule: €400,- !
- niet werkende verlichting van de aanhanger (storing in module van de auto)
- storing in airbag systeem: niet op kunnen lossen door de garage
- navigatiesysteem dat steeds vastloopt
- motor valt steeds uit tijdens het rijden bij temperaturen onder de -5 graden: garage kon niks vinden
- motor houdt in en 'hikt' bij volle belasting
- verwarming in de linker buitenspiegel kapot
- slecht functionerende airco
- verstelling luchtrooster afgebroken
Door deze ervaringen zal het niemand verbazen dat ik deze auto niet aan zal bevelen aan anderen. Het hoge verbruik, gebrek een (bouw)kwaliteit, nukkige motor en vele storingen waren genoeg reden om deze auto al na ene kleine 50dkm te verkopen.
- Betrouwbaarheid1
- Prestaties2
- Comfort3
- Kosten2
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Renault Mégane Estate dCi 110 – 2012 – 481.442 km - Klokje Rond

Occasion triotest - Compacte stationcars uit 2012

Renault Mégane Estate 2.0 16V Turbo 220 GT (2013)

Renault Mégane 1.5 dCi - Ford Focus 1.6 TDCi - Dubbeltest

Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Expression (2012)
