Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line (2012) #14

autoreview

Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line (2012)

Signalement

UitvoeringMégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 9.000 km

Mijn vriendin heeft een nieuwe leaseauto gekregen. Na 9000km hierbij onze ervaringen (waarvan ik er 3000 heb mogen sturen ;-). Het is een GT-line met Bose setje, trekhaak en opendak.

Voor de Renault-adepten, ik ben kritisch en eerlijk in mijn verhaal en noem zowel de positieve als negatieve aspecten. Het is onze eerste Franse auto (op 2 maanden Peugeot 308 na) en heb veel VAG-auto's en enkele Jappen gereden. Dus fasten your seatbelts! Af en toe maak ik een knipoog naar mijn in "nieuwstaat" verkerende (80000km) good old Audi S3 uit 1999.

*** update ***
De zoveel bekritiseerde vergelijking met mijn S3 is helemaal zo gek nog niet. De A3, waarvan hij is afgeleid, is qua afmetingen en C-segmentering eenzelfde type auto als de Megane, zij het ietsjes luxer en veel ouder. De Megane GT-line pretendeert een "GT" te zijn, nou laat maar eens zien wat je dan kunt beginnen tegen een Audi S model (ook een wat snellere GT) van 13 jaar geleden.
*** update ***

Eerst het belangrijktste: de auto rijdt goed, redelijk snel, stil door de lekkere lange 6, wel erg sloom bij de eerste meters optrekken (turbogat). Met 1100 a 1300 toeren de hoek om en dan verwachten dat je in de 2 weer lekker wegtrekt, wat wel bij tdi-tjes kan, forget it. Pas na de 1800-2000 toeren komt de duw. Trappen en poken dus om goed mee te komen. Ik merk dat de auto de eerste duizenden kilometers via het motormanagement behoorlijk geknepen is, nu hij is ingereden, vlotter. Uiteraard is de S3 2 a 3 keer zo snel (60-140 in 6 seconden...) maar de Megane voelt vlot genoeg aan.

Door de stille motor hoor je wel windgeruis en bandenafrol geluiden, maar dat is geen nadeel, want de motor is stil! Dit is een stukje stiller dan mijn S3 die ook een lange 6 heeft en met benzinemotor ook nog ruim onder de 3000 toeren zit bij 120. De Megane is een rustige auto. Prettig is de minimale afwijking van de snelheidsmeter. 120 op de teller is 118 op de gps.

Het GT-line onderstel is goed genoeg, ook op slecht wegdek. Mensen die hierover klagen zijn qua harde onderstellen niets gewend, zoals bij de S3. Door de strakheid goede rechtuitstabiliteit op snelweg en weinig overhellen in snel genomen bochten. Bobbels en oneffenheden worden met gemak gladgestreken en ik hoef niet zoals bij de S3 veel gas terug te nemen voor drempels.

Schakelen en koppelen ook niets op aan te merken, misschien een beetje vaag en niet zo trefzeker als bij de S3 maar ook zeker goed genoeg. Overigens prefereer ik DSG (als er geen problemen mee zijn :-0, heb daar ook ervaring mee), maar de Renault variant hiervan is meteen een stuk duurder en valt hoger uit qua bijtelling, helaas.

Sturen ook goed, soms lijkt de bekrachtiging iets te veel mee te werken op lagere snelheden echter op snelwegtempo voldoende strak en je zit niet constant te corrigeren. De S3 voelt nog iets stabieler en vooral communicatiever. Op hogere snelheden (>150km/u) zit ik in de S3 met 3 vingers aan het stuur, dat durf ik niet in de Megane. Eigenlijk niet belangrijk want deze snelheden zijn rijbewijs bedreigend.

Het Bose geluid is best ok hoor, ook beter dan een standaard radio en beter dan mijn S3 Bose-systeem met affabriek subwoofer. Vroeger met een auto 75000km rondgereden die een installatie van 3000 euro aan boord had, is natuurlijk wel van een ander niveau, nog cleaner, meer gedefinieerd geluid, kan vooral harder zonder te vervormen. Maar ook het Bose setje is zeker niet verkeerd.

De GT-line stoelen zitten goed, zelfs na 400km aan een stuk, geen houten kont, voor de bodybuilders onder ons misschien wel aan de smalle kant. Maar de hoge wangen bieden goede steun. Persoonlijk vind ik de inklemming wel prettig. Echter de Recaro zetels uit de S3 zijn nog fijner, vooral vanwege de iets bredere en langere zitting en de electrisch opblaasbare lendesteun.

De Tom Tom integratie is fijn, maar de bediening laat te wensen over, lastig, via de knoppen achter de versnellingspook. Kan eigenlijk niet goed tijdens het rijden (misschien maar goed ook ;-)). Bladeren door mp3 is een ramp, ID-tags worden niet ondersteund. Het lijkt alsof de mp3 software bovenop de originele Tom Tom software is geplakt. Het vormt niet een geheel. De RNS310 van VW Polo heb ik ook 1 jaar gebruikt, vond dit toch prettiger, ondanks het feit dat deze de op zich sterke Tom Tom software niet aan boord heeft (RNS=Blaupunkt). Even een nummer een stukje terugspoelen is ook niet te doen door de priegel knopjes.

Afwerking interieur is goed, zachte materialen, het geeft een gevoel van luxe en mooier dan bijvoorbeeld de Ford Focus, met het nogal kunstmatig futuristisch ogende dashboard. De stoelen van halfleer in combinatie met hier en daar rode biezen op het dashboard, stuur etc, zetten het sportieve accent neer. Ik vind de opbergruimte voorin wel tegenvallen en het dashboard kastje is niet aircogekoeld, een behoorlijke misser!

Het open dak vind ik heerlijk. Veel licht in de auto en het dak is bruikbaar zonder doof te worden tot ongeveer 65 a 75km/u. Tot nu toe functioneert het goed, geen windgeruis als ie dichtzit en de daklijn ligt wel lager maar, met mijn 1.87m heb ik voldoende ruimte met de stoel in een lage positie.

Verbruik tot nu toe beweegt zich tussen de 5.1 en 5.4 op 100km. Bijna 1:20 dus, best goed voor een dergelijke grote auto, maar ivm met brandstofvergoeding voor de leaserijder minder van belang. Door deze zuinigheid en natuurlijk de lage co2 uitstoot wel in de 14% en dat is mooi, in ons helaas "milieugedreven" lease belastingstelsel. 1:11 met de S3 ben ik heel blij als ik dat net haal. Echter wel zelf betalen en daarom staat ie vaak stil de laatste tijd.

PDC vooraan vind ik van twijfelachtige waarde. Piept regelmatig bij drempels en bochten die je neemt voor een obstakel langs. En ik heb het idee als je ergens voor een obstakel parkeert, dan weer te laat reageert. Daarentegen is de achteruitrij-camera weer erg handig, een fijne optie.

De bagageruimte is natuurlijk ook het sterke punt van deze auto. We hebben nooit eerder een stationcar gehad, dus dit is een groot pluspunt voor ons, maar dat is niet merk/modelgebonden. O ja de achterklep gaat wel erg zwaar dicht! Soort van fitnessoefening voor mijn vriendin. Dit had beter gekund.

De parelmoer witte kleur valt me ietwat tegen, het lijkt wel gewoon wit. Je moet 2 keer goed kijken voordat je het parelmoerefect ziet. Subtiliteit houd ik van maar dit is me te subtiel. Heb ook een paar Audi's gehad die parelmoerwit waren. Die hadden het echte effect, zilver, gelig wit in een kleur die je tegemoet schttert. In avondlicht werd de auto zilverachtig, schitterend om te zien! De huidge Fiat 500 heeft deze kleur ook in het programma. Zo moet parelmoerwit zijn en niet een soort slap aftreksel hiervan zoals bij de nieuwe Megane.

Ondanks dit laatste ben ik tot nu toe eigenlijk behoorlijk enthousiast over de Megane!

en nu komt toch wel een echt nadeel..... de afwerking van het exterieur. Het model is zeker niet lelijk, integendeel zelfs, maar... relatief brede naden, een achterdeur die te diep ligt tov de andere deuren. Scheve motorkap (millimeters verschil tussen links rechts). Bumpers sluiten scheef aan op plaatwerk (millimeters verschil). De bumpers lijken van dun plastic te zijn waardoor ze bij de aansluiting op het blik wat lijken te fladderen. Wit parelmoer lakwerk alleen aan de buitenkant (niet door en door, bijvoorbeeld bij achterklep in de buurt, motorruimte, verkeerde bezuiniging). Net nog gekeken en zie ook een verfdruppel op de punt onderaan bij overgang voorscherm en bumper. Dunne plaatdelen, als je de motorkap wast heb je het idee dat je zomaar een deuk erin kan drukken. Goedkoop ogende scharnieren deuren, deuren klinken echt als koekblikken als je ze dichtdoet.. Overdreven gezegd lijkt dit op hoe de Lada van mijn vader er vroeger bijstond. Mijn Audi S3 uit 1999 is echt een klasse beter qua afwerking.

Denk dat mensen die VAG carrosserie-kwaliteit gewend zijn er om moeten lachen. Met de Franse/Spaanse slag in elkaar gezet. Ben er al mee naar de dealer geweest en die kunnen er enigszins wat aan doen, maar helemaal goed krijgen lukt gewoon niet. Ik heb het er maar bij laten zitten omdat ik er verder geen tijd in ga steken en dit een tijdelijke auto is en bovendien niet zelf heb betaald. Een puike afwerking die je zou mogen verwachten bij een auto van meer dan 30k. Ja dat kan wel, maar dan moet een en ander gedemonteerd worden en het zaakje daarna weer opnieuw opbouwen werd mij gezegd.

Dan kan je net zo goed teruggaan naar de fabriek. Waarom doen ze het daar niet meteen goed? Let op je kwaliteitscontrole Renault! Dan had ik deze opmerkingen niet hoeven te plaatsen. Bij de VW Polo (vorige leaseauto 2009-2010) had men in den beginne ook dit probleem maar deze auto's werden achtergehouden, totdat de problemen waren opgelost middels intensievere kwaliteitschecks en herstelwerk. Trouwens ook in Spanje gemaakt...

Stoor je je aan een niet optimale afwerking, loop dan met een wijde boog om deze Renault heen! En ben je net zo een sloddervos als de Fransen zelf, kopen! Qua rijden en luxe een goede auto, en dat meen ik met recht, maar qua afwerking voor de prijs helaas niet goed genoeg. En dit is geen uitzondering. Ik heb dezelfde opmerkingen al vaker gelezen op forums en bij Meganes in het wild heb ik het gezien. Ik zou daarom ook nooit mijn eigen geld hierin willen steken, ik vind een nauwkeurige afwerking een belangrijk aspect. Daarom sluit ik ook af met: "tis maar een leasebak".

Dat is ook meteen het nadeel wat aan de huidige Megane serie kleeft. Het zijn volgens mij voornamelijk leasebakken die worden verkocht, daar steek je als prive persoon toch je geld niet in? Over 3 a 4 jaar wordt de markt overspoelt met dit model en ik vraag me af wat dit met de waarde doet.

Nieuwe fotos

  • 10.500 km

Heb 2 fotos toegevoegd van de bumper en de deur. Op de deurfoto zie je op de rand van het achterscherm het vuil zitten omdat de deur zelf dieper zit en het achterscherm dus ietsjes uitsteekt en daardoor vies wordt. De andere kant blijft het wel schoon, omdat de deur netjes evenwijdig loopt.

Denk dat de foto van de bumper voor zich spreekt. Bumper zit 2 a 3mm hoger tov voorscherm en loopt niet netjes evenwijdig.

Trek jullie eigen conclusies. Fotos die zijn gemaakt nadat de dealer de boel heeft proberen te fixen. Nogmaals beslist goed rijdende auto. Ik vind het model ook leuk maar de afwerking is minder. Misschien geeft deze review de heren een zetje om bij aflevering het zaakje beter te checken en te fixen!

Megane versus Focus

  • 11.000 km

Voordat ik het vergeet. Voor degene die momenteel voor de welbekende 14% stationcar keuze staan, even onze overwegingen destijds samengevat.

In juli hebben we zowel de Megane als Focus gereden. Wat viel ons op?

Megane is stiller en iets comfortabeler, de Megane motor lijkt qua rust wel een benzine motor, Ford meer richting een oudere diesel. Met start/stop, geen trilling in de Megane bij de Focus wel.

Sturen en wegligging bij de Ford messcherp, Megane GT-line is strak, maar de Ford lijkt wel een sportwagen! Heb bochten genomen tijdens de proefrit met de Focus waarbij de Megane begon te knarsentanden. Echt dit hebben ze bij Ford beter voor elkaar en heeft mij bijna doen besluiten om de Ford erdoor te drukken.

Schakelen en koppelen vergelijkbaar.. kan me dit niet goed herinneren en zal niet veel hebben uitgemaakt.

Interieur Ford met al die knopjes en scheve vergezochte design-lijnen vinden wij niet mooi. Megane hier duidelijk winnaar. Exterieur vonden we allebei wel ok. Ford had mijn lichte voorkeur, ook al is het maar om de betere afwerking...

Dealerorganisatie bij Ford kwam op ons, althans waar wij zijn geweest, vriendelijker over. We werden tijdens de proefrit bij Ford beter geholpen.

Omdat de Megane in Parelmoerwit (kleur niet mogelijk bij Ford) al was besteld door de werkgever en de Megane net wat voordeliger uitviel, zoals hierboven beschreven, hebben we de Megane genomen. Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat je voor de Ford kiest! Qua "rijders-auto" vond ik hem lekkerder dan de Megane.

Duitsland en Bugs

  • 12.000 km

De Renault is een paar dagen meegeweest naar Duitsland.

Prima rijdend hoor, maar in al het Duitse geweld een typische rechterbaan auto... vanaf 150, krap 160 is de koek echt op. Daar staat natuurlijk wel de 14% en gunstige verbruik tegenover. 1:20 over 400 km met snelweg, bergop en af lijkt me een mooi resultaat.

Op hogere snelheden (>140) had de auto van mij nog wel wat strakker mogen rijden: beetje vaag in het sturen en het onderstel deint me nog net te veel, is dit een GT of ligt dit aan het slechte Duitse wegdek? Altijd weer een opluchting om in Nederland te rijden want de wegen zijn hier echt veel beter qua kwaliteit.

Wat mij opvalt is dat als ik de boordcomputer reset tijdens het rijden, deze niets meer registreert. Vervolgens stop ik de auto, contact afzetten, ga weer rijden en dan noteer ik na een aantal kilometers een gemiddeld verbruik van 1,5 op 100km. Kilometers worden meegeteld maar de liters kennelijk niet. Een jereinste bug. Resetten van de boordrekenaar kan dus alleen als je stilstaat?! Dit probleem doet zich trouwens niet altijd voor.

De Tom Tom en mp3 speler is ook op zwart geweest, zomaar spontaan, kon wel muziek luisteren maar er was geen beeld. Er zat niets anders op dan te parkeren, van contact af, even wachten en toen was tie er weer.

Kleine ongemakken bij een op zich goed rijdende auto. Echter ongemakken die ik met het RNS systeem van VW nooit heb gehad.

Het laatste woord

Tbv de gemoedsrust van alle op hun teentjes getrapte "Francofielen" heb ik besloten om het reactiepanel van mijn review te disabelen. Sommige mensen werden persoonlijk naar mij toe en anderen verzochten de Autoweek-redactie om de review te laten verwijderen. Er waren gelukkig ook reacties bij van mensen met een gezond verstand.

Echter bij deze, ik heb het laatste woord, en dat is eigenlijk maar goed ook. Deze review blijft hier staan en geeft een objectief en eerlijk beeld van hoe mijn vriendin en ik onze nieuwe leaseauto momenteel ervaren. Alle goede en minder goede aspecten worden in duidelijke en heldere taal beschreven. Doe jullie voordeel ermee.

Ik wens jullie heel veel plezier in de Meganes!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (37) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum