Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line (2012) #13

autoreview

Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line (2012)

Signalement

UitvoeringMégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst5.144 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne reisgenoot!

  • 5.144 km

Waarom deze gekozen?
Op 4 juli haalden we hem op bij de dealer. In deze klasse konden we eigenlijk niet om deze auto heen vanwege zijn zeer gunstige bijtelling (14%): een ruime gezinsauto, aantrekkelijk design, zeer compleet uitgerust en een fijne dieselmotor. Hybrides vielen af want er moet af en toe wel een aanhanger getrokken kunnen worden.
Verder hadden we al eerder veel fijne kilometers gemaakt met Renaults. Onder andere met onze prive Laguna uit '99 die we met 283.000 km nog een nieuwe baas gaven in het voorjaar. En onze Clio 1.2 uit 1992 zorgt nog dagelijks voor probleemloze kilometers. Al 218.000 km lang.

Gekozen opties
Hoewel de kleurkeuze beperkt was valt de Brun Marron kleur ons niet tegen. De combinatie met zijn lichtgrijs/zwart lederen interieur (actie destijds)staat sjiek en oogst veel complimenten. De auto is in deze GT line serie zeer compleet uitgerust. De keuze voor de GT line werd in eerste instantie bepaald door de fijnere stoelen in deze serie. De enige opties die we aankruisten waren 1) trekhaak 2) panoramadak 3) bandenspanningsindicator 4) reservewiel. Belachelijk dat die laatste niet meer standaard met een nieuwe auto geleverd wordt. Een wiel vervangen is met enige handigheid zo gebeurd langs de weg. Die bandenreparatiesetjes in een busje kunnen namelijk niet elke lekke band aan. Niet fijn om daar achter te komen langs de Route du Soleil.

Exterieur
Hoewel het model al een tijdje meeloopt blijf ik het één van de mooist ontworpen breaks vinden. De GT uitrusting geeft hem nog wat extra dynamiek. Onder andere de aluminium kleurige diffuser onder de achterbumper en de in dezelfde kleur uitgevoerde accenten in de voorbumper zorgen samen met de led verlichting daarvoor.

Interieur
Het lichte interieur doet samen met het panoromadak heerlijk ruim aan.Dat panoramadak vertoonde bij aflevering wat haperingen bij het volledig sluiten maar dat is vanzelf goedgekomen. Nieuwigheid waarschijnlijk. Met mijn 1.90m passen er nog net 2 vingers tussen mijn kruin en het dak als gevolg van het panoramdak. Stoort mij niet maaar let daar bewust op bij aanschaf. Het dashboard is goed ingedeeld en straalt rust uit. (Lees: geen knoppenzee waar Ford patent op heeft). Ook de bediening van radio, boordcomputer en cruisecontrol is logisch en je vindt vanzelf de weg. Bijna VW kwaliteit. Jammer dat de cruisecontroltoetsen op het stuur niet verlicht zijn. Maar na een tijdje bedien je ze blindelings. Hebben de passagiers achterin in de middenarmsteun de beschikking over 3 bekerhouders, voorin zit er ...niks. Nou ja, een kleine uitsparing in de middenconsole. Maar een 05,l flesje past er niet in. Jammer. Wij hebben voorin de verwarmbare sportstoelen uit de GT line en die zitten veel beter dan de standaard exemplaren.

Navigatiesysteem
Die is een klasse apart. Het grote scherm is deels geïntegreerd in het dashboard en bijzonder goed afleesbaar onder alle omstandigheden. Zeer blij dat het TomTom gebaseerd is. (Tip: test altijd het navigatiesysteem bij een proefrit als je er veel gebruik van wilt maken. Er zijn grote verschillen en niks is zo irritant als hij niet voldoet). Vertragingen op de route worden zeer prettig en accuraat weergegeven, inclusief de reden. Tijdens een rit in Praag gaf hij zelfs een stukje wegreparatie van 30 meter in een kleine straat aan.

Rijden
Om strepen te trekken moet je de echte GT nemen. Maar deze zuinige dieselmotor met turbo bevalt prima. De turbo slaat lekker snel aan en zo is vlot optrekken en meegaan met het verkeer prima mogelijk. Ook bij het inhalen geeft het beschikbare vermogen/trekkracht je steeds een veilig gevoel. Zelfs in zijn 6 vanaf 110 km. De eerste ervaring met het trekken van een kleine boottrailer is ook prettig geweest. Wat me het meest opvalt is de stilte aan boord op de snelweg. Met een cruisesnelheid van 120-130 km/h rij je maar rond de 2000 toeren. Heerlijk! En dan kun je ook echt genieten van het Bose geluidssysteem. De wegligging, ook in de Oostenrijkse bergen, is prima in orde. Deze auto is een comfortabele fijne reisvriend. Je stapt na een lange rit nog steeds fris uit. De auto en zitpositie is vrij laag dus in- en uitstappen is wat lastiger voor langere mensen.

Verbruik
Daar kan ik nog niet zoveel over zeggen. Gezien de tankpas is daar ook nog niet veel oog voor geweest. Verder moet de motor zich nog settlen. Over het verbruik dus later meer.

Parkeerhulp
Die is ook het apart vermelden waard. Naast de geluidssignalen van de sensoren voor en achter beschikt hij ook over een achteruitrijcamera. Na enige oefening werkt dat fantastisch. De stuuruitslag van de voorwielen wordt ook in het scherm geprojecteerd waardoor je hem bij het fileparkeren strak langs de stoeprand kan zetten zonder dat de mooie alu velgen deze raken.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.