Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose (2012) #7

autoreview

Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose (2012)

Signalement

UitvoeringMégane Estate dCi 110 ECO2 Bose
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst9.700 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 105 km

Afgelopen week onze nieuwe Renault Megane opgehaald bij de dealer in Lochem. Dit was ongeveer de enige dealer in het land die nog een model had staan met de Sari Diamantee velgen. Hierdoor geen levertijd en hadden na onze beslissing om te kopen binnen twee weken de Megane in ons bezit.

De auto rijdt als een zonnetje en is inderdaad stil. Hiervoor een Fiat Grande Punto gehad (en ingeruild) maar deze Megane heeft een heel andere rijbeleving.

Uitleg gehad over alle functionaliteiten van de auto maar toch aankomende tijd maar even met het handboek aan de gang. De Bose uitvoering is uitgebreid genoeg. Bij deze auto, zoals ie bij de dealer stond, zaten de opties met getinte achterramen en een reservewiel. Verder heeft het een geintegreerde bluetooth carkit, regensensor en parkeercamera (en nog heel veel meer). Voor die laatste moet je ook even de tijd nemen om de betekenis van alle lijnen in het scherm te ontcijferen.

De keyless drive geeft extra gemak waardoor je zonder sleutel instapt en ook zonder sleutel start en wegrijd. Bij uitstappen en weglopen sluiten de portieren en klappen de spiegels in.

Ook het start & stop systeem hebben we ervaren. Vooral als je enige tijd gereden hebt schakelt dat snel in als je stopt en je versnelling in z'n vrij zet. Bij het intrappen van de kopppeling start de motor direct weer. Absoluut geen hinder van. (het is overigens ook gewoon uit te zetten)

Het vermogen van de auto is zeer zeker voldoende. Na het inrijden (1000 km) eens even kijken wat er allemaal mogelijk is.

Eerste echte ervaringen

  • 2.500 km

Nu de nieuwigheid er af is kan er wat beter gereviewed worden.

Allereerst blijf ik met een glimlach naar de auto kijken. Ondanks dat zwart de kleur is waar je alles op ziet, ben ik meer dan tevreden met de kleur. In samenstelling met de chrome tinten en de zilveren roofrails geven het een sportieve indruk.

RIJ ERVARING
Inmiddels heb ik zo'n beetje alle type wegen gehad. Op de snelweg is het heerlijk snorren met gebruik van de zesde versnelling en de cruisecontrol. Wat anderen ook was opgevallen is dat je zeker terug moet schakelen naar de 5e om fatsoenlijk in te kunnen halen. De schakelindicator is kennelijk ingesteld op max 2000 toeren.

De autostop is prettig als je lang moet wachten en is denk ik dan wel efficient. Maar in de stad waar je mogelijk om de 200 meter voor een verkeerslicht moet stoppen denk ik dat het beter is om uit te schakelen.

INTERIEUR
Wat blijft de Bose standaard rijkelijk uitgevoerd. Muziek is heerlijk. Merkte alleen dat op de bijrijders stoel je last kan hebben van de bass. Vooral vlak voor de zitting voel je de bass door je benen dreunen. En nu ligt dat zeker niet aan mijn instellingen. De stoelen zitten comfortabel. Na een rit van 2 uur is het trouwens ook weer heerlijk om er uit te komen. De pianolak accenten op het dashboard trekken wel stof aan en ik heb al meerdere keren last gehad van de schittering van de zon. TOMTOM live is voor ons een nieuwe en prettige ervaring. Ook de bediening van het systeem is na gewenning prima.

EXTERIEUR
Inmiddels ook een afneembare trekhaak bij de dealer laten monteren. Betreft een mooi weggewerkt model die met 1 beweging kinderlijk eenvoudig te monteren is.
Keyless drive is een gadget maar wel een die heel snel (ver)went.

Binnenkort de eerste vakantie en dan zal ie ook in het buitenland zijn diensten moeten bewijzen. Van de passagiers achterin echter nog alleen maar complimenten gehad over de been- en hoofdruimte.

Het verbruik viel in het begin wat tegen 1:18 maar begint inmiddels wat terug te lopen naar 1:21. We rijden standaard met de airco uit (is in te stellen) en rijden bewust.

Ook na een dikke maand nog steeds trots om 'm op de oprit te hebben staan. In deze prijsklasse nog zeker geen beter alternatief kunnen ontdekken.

vakantie

  • 9.700 km

Eindelijk de auto wat beter kunnen testen op langere afstanden en een wat ruiger landschap.
Dit jaar via Duitsland en Oostenrijk naar Italie gereden. Daarna via de Mont Blanc tunnel naar Frankrijk.

TREKHAAK
We hadden de fietsendrager achterop gemonteerd. En dus voor het eerst de ervaringen met de afneembare trekhaak. Werkte perfect. Trekhaak is met 1 pal aan de auto te bevestigen. De trekhaak is vervolgens met een slot te vergrendelen zodat ie niet ongevraagd verwijderd kan worden. Al met al 10 seconden werk. Wel kwam de auto wat lager te liggen en in combinatie met een kleine achterruit maakte dat het zicht naar achter beperkt.

RIJGEDRAG
Zoals gezegd voor het eerst met ' externe lading' gereden. Eigenlijk continue 130 km/u gereden daar waar mogelijk en geen last gehad van ongemakken. De Megane zoeft lekker en blijft heerlijk stil. Af en toe wat krachtmetingen in de bergen gehad waarbij de turbo goed van pas komt.

Ook de stoelen vallen niet tegen. Al met al toch regelmatig 4 uur aaneengesloten gereden maar geen last van het zitvlees gekregen.

RUIMTE
Toch bij het inpakken even getwijfeld of alles mee zou kunnen. Hadden een flinke tent (48 kg) en de rest van de kampeerspullen om mee te nemen. Met een beetje structuur de auto ingepakt en dat veel reuze mee. Aangezien we met z'n tweeën waren de achterbank ook kunnen gebruiken.

VERBRUIK
Ondanks de windvanger achterop en de belading heerlijk kunnen cruisen. Met het geluk van weinig file en goede doorstroming hebben we gedurende de vakantie een gemiddeld verbruik gehad van ongeveer 1:19. En dat is toch netjes, gelet op de extra inspanning in de bergen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.