Renault Mégane 1.6 16V Business (2007)

Renault Mégane 1.6 16V Business (2007)

UitvoeringMégane 1.6 16V Business
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2019

Fijne en betaalbare auto

Toen ik 2 jaar geleden een nieuwe auto zocht keek ik in 1e instantie naar een Renault Clio van omstreeks 2005. Ik vond 'm nog betrekkelijk duur. Een vriend vroeg of ik wel eens de Mégane II heb overwogen. Ik dacht dat-ie erg onbetrouwbaar was maar volgens de vriend in kwestie was-ie van na de facelift een stuk beter. Vanwege de slechte reputatie waren ze evengoed een stuk goedkoper dan de Clio.

Ik kocht daarom deze 12 jaar oude Mégane voor slechts 2.750 euro. Zonder onderhoudsboekje. Dat was een best risico! Maar de auto zag eruit alsof er netjes mee om was gesprongen en had in die 12 jaar slechts 2 eigenaren gehad. De eerste week gingen meteen de bobines kapot. De Mégane II werd geplaagd met dit probleem. Dat begon goed. Maar daarna? Ik ben nu 2 jaar en bijna 25.000 km verder en heb vooral wat reguliere dingen gehad, zoals een paar nieuwe banden en remschijven. Heb al twee keer de olie vervangen en tijdens de laatste apk zei men dat de accu binnenkort aan de beurt is.

Is-ie dan echt bijna probleemloos? Nee! Op een dag zei mijn vriendin naast mij in de bijrijdersstoel "verrek, mijn raam doet het niet meer". De volgende dag lag-ie in de deur. Lekker dan. Moest ik met 5 graden Celsius op de A6 met een 2-jarige peuter op de achterbank naar de Renault dealer. Die wisten het te verhelpen. Maar een paar weken later deed het raam het weer niet. Een vriend heeft de deur geïnspecteerd op vocht. Niets gevonden. Zekeringen gecheckt. Leek het ook niet te zijn. Maar daarna deed het raam het wel weer.

De auto heeft mij verrast qua weggedrag. En na al die jaren nog geen spatje roest. Prettig van auto's uit deze tijd is dat je zicht rondom nog perfect is. Geen oplopende ramen of abnormaal dikke c-stijl. Ik heb altijd goed overzicht. Hij verbruikt echt geen druppeltje olie. Dat vind ik ook erg verrassend. Geluidsinstallatie is prettig en de stoelen zitten fijn. Minpuntjes? Ja, ik had wel een zesde versnelling gewild. Als je gewoon 100 km p/u rijdt mis je 'm niet. Maar als je na 19.00 uur 120 rijdt of in het buitenland bent dan vind ik het wel wat lawaaiig worden en zit dat 1.6tje hoog in zijn toeren. Ook ontstaat bij dit soort snelheden wel wat windgeruis bij de A-stijl.

Voorlopig ben ik van plan om met de Mégane door te rijden. Vanwege de niet al te beste reputatie is-ie in aanschaf goedkoop maar ik kan hem dus ook niet echt meer verkopen. Oprijden is het beste. Maar dat is helemaal geen straf want de onderhoudskosten zijn vooralsnog beperkt gebleven en ik vind het nog steeds een te gek model om te zien. Beschouw het een beetje als de laatste der Mohikanen. Eén van de laatste Franse frivole eigenzinnige modellen zoals de Fransen ze vroeger met bosjes bouwden. Daarna werd het allemaal steeds meer Duits. Met de Mégane heb ik voor betrekkelijk weinig geld best wel een volwassen auto, roestvrij en bovendien de eerste in z'n klasse die 5 sterren kreeg bij de Euro NCAP.

PRIVATE LEASE Renault Mégane