Renault Laguna Grand Tour 2.2 dCi Privilège (2003)

autoreview

Renault Laguna Grand Tour 2.2 dCi Privilège (2003)

Signalement

UitvoeringLaguna Grand Tour 2.2 dCi Privilège
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf150.658 km
KM-stand laatst228.600 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 187.000 km

En weer 10000 km verder. Hij loopt nog altijd als een zonnetje. Er zijn geen defecten geweest. Al denk ik nu toch een aandrijfas te horen. Ook de achterasrubbers maken nu af en toe wat herrie.
De bak en motor zijn gewoon goed. Als ik collega's hoor over VW en Opel.... tjonge jonge. De Renault zit gewoon heel aardig in elkaar.

8-11 update.

De auto nu bijna 1 jaar in bezit. De onbetrouwbaarheid waar men het altijd over heeft is niet van toepassing op deze auto.
Hij rijdt werkelijk heerlijk. Het verbruik is met 7,1 l / 100 km heel redelijk. Hij heeft bij 169000 kmm een beurt gehad en APK. Deze zijn uitgevoerd door Janssen in Nuenen. Ik was voor 330 euro klaar. Olie filters en alles gecontroleerd. Geen centje pijn. Goede communicatie en een checklist in je auto.

De vakantie met Knaus doorgebracht in Oostenrijk en Italie. Geen enkel probleem ondervonden. De automaat trekt het allemaal erg makkelijk.

Ik ben afgelopen jaar vooral de stoelen erg gaan waarderen. Ik heb in geen enkele andere auto zulke fijne zetels aangetroffen. Een rit van 800 km is kinderspel.

Rammelen doet ie eigenlijk ook nog steeds niet en de motor is mooi stil.

Volgend jaar meer.....

Even een update over deze auto.

Ik ben nu 14000 km verder en kan een redelijk beeld geven van de auto.
Bij 153 dkm is ie wegeweest voor het maken van een schade aan de voorbumper. Tevens heb ik gevraagd naar de staat van motor te kijken. Krijg ik de volgende dag een belletje. Het inlaatspruitstuk lekt wat. Geen goedc nieuws. Ik heb me laten overtuigen dat het beter was om deze te laten vervangen omdat als ie echt lek gaat je veel verder van huis bent. Het ding is van plastic en peperduur. 1600 euri. Tevens de swirlklep vervangen en de hel distributie mikmak.

Ik vond de auto al niet te duur en weet nu ook waarom. Maar goed: zonder garantie gekocht en niet zeuren dus.

Bij 157dkm kwam ik er bij toeval achter dat de rechterportier niet meer op slot ging. Motortje stuk. Tevens tijdens deze reparatie het rolgordijn en de buitentemperatuurmeting laten maken. Kosten 180 euro.

Vorige week heerlijk op vakantie geweest in Normandie. De 1500 kg Knaus trekt ie alsof het niets is. Zelfs Pont du Normandie is in 3de versnelling prima te rijden. Het verbruik met 110 km op Cruise control was ongeveer 1 op 8. Niet echt goedkoop.

Het dagelijks verbruik is terug gelopen naar 7,2 liter per 100 km. 1 op 14 ongeveer. Dat is weer heel netjes.

Hij rammelt nog steeds niet en rijdt als een trein. Zo heerlijk soepel en rustig.

Over een half jaar meer.....

Voordat ik deze auto kocht reed ik een C5. Toen ik deze C5 kocht twijfelde ik tussen een Laguna GT en een C5. Het is toen een C5 geworden omdat ik negatieve verhalen hoorde over de kwaliteit van de Laguna GT.

Diversen vrienden en kenissen rijden ook een Laguna. De meesten tot tevredenheid.

Goed. Nu een review over de Renault Laguna Grand Tour 2.2 DCI automaat.
Toen ik de auto voor het eerst zag was ik meteen verkocht. Hij is blauw metalic met chromen dakrails en handvaten. Xenon en een open dak. 17 inch met goede michelins Premacy rondom. De uitstraling is gewoon goed. alle afmetingen kloppen

Bij de verkoper (een toyota dealer) de onderhoudshistory op gevraagd en intussen een uurtje gaan toeren.

Het interieur is af. alle opties behalve een pratende miep. Het enige nadeel is dat ik met mijn hoofd tegen het dak kom (het open dak zit iets in de weg.) De stoelen iets anders ingesteld en nu raak ik het net niet.

De navigatie werkt uitstekend. De cruisecontrol is geweldig en de regensensor veel beter vergeleken bij die in de C5. er zitten half leren stoelen met alcantra ?? in.
De zit is perfect. De radio is goed. De bediening eveneens.

Vervolgens rijden. Deze diesel loopt perfect. zelden zoveel power uit een diesel zien komen. Je merkt wel dat het delicaat materiaal is. goed warm rijden en NOOIT meteen uitzetten. Gewoon zuinig zijn.
De automaat is van Japanse makelij. Aisin-Warner. Met wat spotiever rijgedrag schakelt ie keurig op tussen de 2000 tot 2300 rpm. Gewoon soepel. Bij rustig rijgedrag voel je ’m nauwelijks. Ik ben hier content mee.

Het verbruik ligt op 8,3 lt per 100 km. Dit is niet echt zuinig te noemen. Maar voor mij acceptabel.

De wegligging is goed. De stuurbekrachtiging is heerlijk ligt. Alleen vergeleken bij de c5 is het veren minder. Maar goed.. dat is dan ook hydropneumatisch bij een C5.

Kraken en piepen doet ie (nog) niet.

Terug bij de verkoper. Hij had de onderhoudshistorie erbij gehaald. De eerste eigenaar heeft deze auto particulier gekocht en het volgende laten vervangen.

1x xenon lamp
1x raam-mechanisme
1x handvat
1x EGR klep.

En voor de rest normaal onderhoud.

Hij heeft slchts 1 kras op de bumper en voor de rest 0,0 gebreken.

De vorige eigenaar is dus zuinig geweest. Dat vindt ik een belangrijk punt als ik een auto ga kopen.

Nu 3500 km verder is ie me uitstekend bevallen. Er is een trekhaak onder gekomen. Hij zal een caravan (Knaus eurostar 495TF) van 1500 kg moeten gaan trekken.

Bij snelheden boven de 120 km viel volgens het systeem mijn linkerachterwiel eraf.
Bleek een sensor te zijn. Die is vervangen. Volgende week wordt de schade aan de bumper hersteld en hij is af.

Al met al een tevreden Renault rijder

PROBLEMEN

  • 187.000 km

- sensor bandenspanning linksachter
- sigarenrook. (filter vervangen)

er hebben zich geen problemen meer voorgedaan

Niets aan het handje

  • 197.000 km

We zijn weer 11000 km verder. Ik kan niets anders zeggen dat de auto prima zijn werk doet. Dit jaar met de Knaus weer over de alpen getrokken. 4800 km gereden en 530 liter diesel verstookt. In Frankrijk en Italie 120 in z'n 5 was geen probleem.

Hij heeft in juli een beurt gehad. Een stabilisatorstang was defect. Verder de voorremmen zijn aan vervanging toe. En de achterasrubbers zijn aan de beurt. De achterbanden heb ik vervangen. De 3de set michelins zitter er nu op. 100000km per set lijkt me redelijk.

Er hoeft nooit olie bij. De motor loopt altijd heerlijk en zonder caravan is het verbruikt 7.3 per 100km. De automaat is nog altijd soepel en probleemloos.

er heeft zich in precies 1 jaar tijd geen enkele keer een melding voorgedaan. (behoudens tanken of ruitenwisservloeistof). Ik heb nog geen lampje hoeven te vervangen. Er schijnen slechtere Laguna's te zijn.
De stoelen zitten ook nog steeds prima en hij rammelt ook nog niet. Het opendak funtioneerd ook nog prima en wordt veel gebruikt. De airco heeft bij een specialist een beurt gehad en had in 5 jaar tijd 30% van het koudemiddel verloren. Lijkt mij ook niet zo slecht

Het enige wat irriteerd is het naar links trekken. De conti's voor zijn schijnbaar niet gemaakt voor frans comfort. Ik laat er binnenkort eens naar kijken.

De inruilwaarde in bedroevend. Dit is natuurlijk geen verassing. Ik rijd er gewoon mee door voorlopig.

Still going strong

  • 207.000 km

Deze auto blijft storingsvrij. Net wel 2 nieuwe voorbanden erop. Michelin Pilot Sport 3. De conti's bevielen niet echt.

De afgelopen winter heeft ie doorgebracht op Michelin Alpins. Winterbanden zouden eigenlijk verplicht moeten worden.

De motor is nog altijd 100%. Geen olieverbruik. De automaat schakeld nog altijd zeer soepel.

Hij mag voorlopig gewoon blijven

Weer 10000 verder

  • 217.000 km

Vandaag een beurt en APK laten uitvoeren door Janssen in Nuenen.
Er is vervangen: stuurkogel LV Motorsteun Rechts boven. olie filters remvloeistof en een Xenonlamp ivm kleurverschil.

Dit was dus 1009,- euro

De remschijven achter zijn bijna op en aan de waterpomp hing een druppeltje. Verder heeft de achterdemping zijn beste tijd gehad.

De waterpomp gaat nog wel een jaartje mee. Dan is de distributie ook aan de beurt. De achterremmen en de schokbrekers doe ik zelf ter zijner tijd. De gebruikskosten waren afgelopen jaar over 27300 km 0,27 euro per kilometer. Dit incl 1500 euro afschrijving gemiddeld 1 op 12 bij 1 euro 12 en 125x12 wegenbelasting en 36x12 verzekering. 2x 125 voor nieuwe voorbanden en 450,- aan een xenonunit.

Tja... is dit veel? Het is niet weinig. sterretje minder. Betrouwbaar blijft ie wel. Rijden doet ie ook als geen ander. Ziet er ook nog steeds goed uit.

Ik rijd er nog minimaal 1 jaar in. Dan staat ie op 240000 misschien 250000.

Over 10000 meer.

sterk beestje

  • 227.100 km

En weer 10.000 km verder. We zijn ermee door Frankrijk gereden. Vriend Knaus er weer achter. De achteremmen zijn nu vervangen. Prijsverschil met Frankrijk is er. ik denk 10% ongeveer. Verder blijft de motor en automaat uitstekend. Rammelen is 'm nog steeds vreemd. De winterbanden liggen er weer onder. Er zit geen onderhoud aan te komen. Wat opvallend is : De uitlaat. Nog niets aan hoeven doen in 227dkm. De stoelen. Mijn 120 kg hebben geen invloed op de kwaliteit. De turbo. Nog geen gefluit waar te nemen. Ik rijdt 'm wel keurig warm en zet 'm nooit meteen uit. En natuurlijk op tijd de beurt.

Hij blijft voorlopig in ons bezit. De inruilwaarde in nog lager als verwacht. Tot het schandige toe.
Over 10.000 km meer.

Einde bezit

  • 228.600 km

De Laguna is ingruild. Ik heb 2 weken vakantie en dat is vaak slecht voor de financien. In de buurt een 407 3.0 aut gevonden met 81 dkm. Deze bekeken en daarna gekocht. Zie andere review.

Deze laguna is mij uitstekend bevallen. Hij is superbetrouwbaar gebleken en een prima reisgezel. De combi blok/transmissie kan ik iedereen aanraden. (al vroeg de handelaar of ik het blok al had vervangen?!?) Het is een prima werkpaard. Ik heb nu gekozen voor een luxepaard.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.