Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Privilège (2002)

autoreview

Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Privilège (2002)

Signalement

UitvoeringLaguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Privilège
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf149.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 19%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Vanwege een verhuizing moest ik mijn benzine Primera wegdoen voor een auto op diesel.
De Laguna vind ik een heel erg mooie auto, ik had ervaringen met deze auto en vond het comfortabele reiswagen (ik rij 50000 per jaar), ik wilde ook graag een veilige auto!

Ondanks de vele negatieve verhalen, en zelfs de eigen bevindingen (mijn vader had er een van 2001 met de daarbij behorende problemen) moest het gewoon een Laguna worden, noem het stom, maar ik heb mijn huiswerk gedaan.

In juli 2006 de auto uit de lease gekocht, voor een schappelijk bedrag!
De auto was bekend bij de dealer waar hij ingeleverd was, de kinderziektes waren volgens het ’ OTS ’ schema van Renault vervangen en aangegeven, het enige waar ik nog op zou kunnen wachten zijn de stuurkogels.. en de uitlaat!
Vanaf het moment dat ik de auto heb moet ik zeggen dat het inderdaad een heel fijne auto is, welliswaar mag het een en ander wat degelijker aanvoelen voor het geld wat deze auto nieuw gekost heeft!

06-07-2006, net een paar duizend km gereden, en zowaar geeft de auto aan dat deze een inspuitingsprobleem heeft en verliest vermogen boven de 2500 toeren, dit is door Renault verholpen door nieuwe software te installeren.

15-07-2006 zijn er nieuwe achterbanden opgekomen, de oude waren nog redelijk maar waren flink aan het cuppen waardoor de auto heel irritant hobbelde.
Nu er nieuwe banden oplagen, moest ik helaas constateren dat de hobbel nog steeds aanwezig was.

De Laguna gedraagt zich heerlijk op de snelweg, je stapt na lange ritten lekker uit de auto, ik ben de hardere stoelen van een jappanner gewend en moet eerlijk zeggen dat ik dat toch lekkerder vind zitten dan de wat zachtere stoelen van deze fransoos.
Scherpere bochten of afritten met hogere snelheid: deze sloep heeft toch een net wat minder onderstel dan mijn vorige.

PROBLEMEN

De update voor de inspuiting, dit was een heel irritant probleem... als de auto stil werd gezet en opnieuw gestart, was het over.
Wat ik wel jammer vind is dat mijn verbruik behoorlijk toegenomen is sinds de update!

Bandenspanningssysteem: ook hier heb ik veel over gehoord, op een gegeven moment vertelde de auto me dat ik een lekke band had, toen ik ging kijken was er niets aan de hand en begon ik te rijden, na een aantal meter waren allebei de voorbanden lek... weer kijken en niets constateren...
na een rit van 50 km de spanning opnieuw opgemeten en idd, er moest lucht bij, de dag erop naar een bandenboer geweest en er zaten idd lekken in allebei de banden haha.
’ markeringsverlichting defect ’, je schrikt je al rot want geen idee wat het betekende, rondegelopen en gezien dat er een stadslampje defect was, raar maar waar maar wat de auto je verteld, is dan ook daadwerkelijk zo... nu maar hopen dat hij me niet teveel gaat vertellen!

Keyless entry systeem: het werkt goed, TE goed zelfs want de auto staat ongeveer 5 meter van mijn huis onder de carport, de kaart ligt binnen en de auto is gewoon te openen... gevolg: een leeggehaalde auto zonder braakschade en wakker worden van het geluid als de auto weer op slot schiet.
Inmiddels is door Renault een update gedaan waardoor de auto een kleinere cirkel heeft gekregen in de bereikbaarheid van de kaart.

De irritante hobbel door de auto heen op de snelweg, binnenkort moet de auto voor een grote beurt weg, dan laat ik ze er nogmaals eens naar kijken.

Ik weet van deze auto’s dat je de remmen maar hoeft aan te raken en je word in de ankers getrokken.... bij mijn auto heb ik die beleving niet, het zou natuurlijk mogelijk kunnen zijn dat de remmen aan vervanging toe zijn.
Verder heeft ook mijn auto last van de welbekende rammelende uitlaat van de dci’s, het doet afbreuk aan de auto, daar moet ik nog even naar kijken want het schijnt simpel op te lossen te zijn.
1 koplampsproeier heeft niet zoveel zin om uit zichzelf volledig terug in de bumper te raken, wd40 helpt tijdelijk, daarnaast vind ik de chromen accenten snel verweren ( binnen 5 jaar ), het kan natuurlijk zijn dat deze auto alleen maar de wasbox gezien heeft hoewel de lak me dat niet laat zien.

Al met al ben ik tevreden over deze Laguna, ik heb vast een zeker een goed exemplaar te pakken, ik de auto helemaal door laten lichten maar om eerlijk te zijn heb je dus nooit zekerheid!
Ik hoop iig nog een hoop rijplezier, zonder teveel kosten te hebben, van deze auto want het is de bedoeling dat hij toch nog een tijd mee moet gaan.

Update 31-05-07:
Vanwege een irritant geluid vanuit linksvoor ( lijkt op een defect wiellager ) de auto helemaal na laten kijken, voorbanden vervangen.. geen oplossing, wiellager ok, remmen ok, stuurkogels L + R vervangen, spoorstang links vervangen... dat was het ook niet ( zat wel speling op ), aandrijfas links vervangen....( omdat het de homocineet zou zijn ) OOK niet de oplossing.. dus momenteel niet vrolijk vanwege de ( onnodige ) kosten, terwijl het geluid nog aanwezig is.
Enfin, op de stuurkogels na is de rest niet bepaald een Laguna-probleem, hoewel het uiteraard niet leuk is kan ik de auto hierin geen blaam treffen maar toch een sterretje minder voor de gebruikskosten.
Leuk detail, de auto heeft als bruidsauto mogen fungeren!
Niet bepaald een eerste keuze, zo’n leasebak maar die mensen wilden dat graag.

Update 23-11-07:
Auto zit inmiddels op 215.000 km, het welbekende airco-display-probleem doet zich zo nu en dan ook bij mij voor, de cruise controle bediening op het stuur wil wel eens haperen... roetuitstoot is behoorlijk, aangezien ik niet echt in toeren hoef te rijden ( binnen 5 minuten op de snelweg, 3 kwartier snelweg en als ik de snelweg afkom ben ik al zowat op de plaats van bestemming )op het laatste stuk trap ik hem wel door tegen de roetophoping, bij aankomst netjes de motor een tijdje laten lopen.

Update 08-02-08:
Xenon kapot, er worden onbeschofte prijzen berekend, via www.problemcar.nl aan een adres gekomen waar ik de Philips D2R lampjes voor 40 Euri per stuk gekocht heb, het erin zetten is een peuleschil!
Ivm ander werk ga ik veel minder km’s maken ( 25K tegenover 50K nu ), de auto heeft wat punten die aangepakt moeten worden ( dus geld kosten ), van de andere kant kan de auto nog ff mee nu, anders was deze binnen 2 jaar afgeschreven ( 3,5 ton )en betaald is ie toch al.. dat word dus even een afweging maken.
Aircodisplay hapert, achterasrubbers moeten gedaan worden, cruise controle knoppen haperen en de distributie zit er weer aan te komen.
Al met al nog steeds redelijk probleemloos gereden en nog geen enkele keer gestrand sinds ik de auto heb (1.5 jaar en 70K km).

update 25-03-2008:

Auto gaat weg, ivm erg korte stukjes word de motor amper warm en dat is gewoon zonde van zo’n auto, daarnaast begint de koppeling af en toe te slippen.
De kosten had ik graag uitgegeven aan deze voiture, hij heeft mij gedurende de krappe 2 jaar dat ik hem gereden heb ( 80K )nog niet laten staan, maar met het oog op het feit dat de motor amper op bedrijfstemperatuur komt ( wat ik gewoon echt zonde vind )ga ik denk ik toch maar beslissen om er afstand van te doen.

02-04-08:

Auto is verkocht en opgehaald, ik hoop dat de volgende eigenaar er veel schik van heeft, deze auto’s zijn erg gewild voor de export, dat vond ik best zonde maar gelukkig was er op de valreep nog iemand die een garagebedrijf bezat en zo’n auto zocht voor een klant.

Overall resultaat: auto voor een scherpe prijs uit de lease gekocht, relatief weinig kosten gehad en bij verkoop bleek dat ik erg weinig afgeschreven had in 2 jaar en 80K, financieel gezien erg leuk!
Met het oog op een lease auto binnen een jaar, had ik overwogen geen kosten meer te maken aan de auto, de kosten zullen flink opgelopen zijn want de koppeling was vrijwel op, distributie zat eraan te komen, achterbanden moesten en de koppelingscylinder en achterasrubbers zaten er ook aan te komen.
Momenteel ben ik een heel eind achteruit gegaan en rij ik een Sierra... niet meteen lachen maar dat is voor mij nostalgie!
Totaal niet te vergelijken met een Laguna, hoewel ik wel de meest luxe uitvoering heb is het een auto die niet meer van deze tijd is, het ding heeft erg weinig gelopen en doet zijn werk zeer netjes.
Zit er toch aan te denken om de Sierra te vervangen voor een Primera, daar zit airco in en 1 van de dingen die ik het meest ga missen is de airco.

De Laguna is voor mij een trouwe vriend gebleken, ondanks alle verhalen en rampscenario’s, die zijn mij bespaart gebleven.

08-04-08:

Stiekem toch eens op het rdw gekeken maar de Laguna is toch weg voor de export, het kenteken bestaat niet meer... jammer.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens