Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Expression (2002)

Renault Laguna Grand Tour
Renault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna - interieurRenault Laguna - interieurRenault Laguna - interieur

UitvoeringLaguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Expression
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2002

Mijn huidige Laguna is aan het eind van z’n lease contract. Dus wil ik toch maar even een reviewtje plaatsen.

Ik had in 2002 voor de Laguna gekozen, omdat:

- het gewoon een mooi model was.
- de motor dci-120pk heerlijk soepel en stil was.
- de prijs redelijk scherp was (29000 euro).
- het een comfortabele auto was (ik had gekozen voor het expression pakket).

Eerst de positieve punten:

- Na 160000km ben ik eigenlijk nog steeds tevreden met deze auto. Hij rijdt nog steeds lekker en ziet er nog steeds up-to-date uit.

- Als optie bovenop de expression had ik automatische airco genomen. Hier heb ik echt geen spijt van. Ik verander de temperatuur alleen als het warmer buiten wordt en de zon schijnt. Dan is 20-21 graden een beetje te hoog.

- De motor is erg prettig cq. soepel. Zeker in vergelijking met mijn Golf 1.6 op gas. Hij is ook behoorlijk zuinig. Ik kom gemiddeld op 6 liter / 100km.

- De versnellingsbak schakelt ook soepel; wel is hij soms moeilijk van vrij naar 1 te krijgen.

- De axiradius is lekker hoog. Ik rij makkelijk 1050km op een volle (70 liter) tank

- Het is nooit nodig geweest om olie bij te vullen.

- Erg handige features zijn de bandenspanningsmeters, keycard en de bediening van de cruisecontrol.

En dan de negatieve punten:

- Wat me niet bevalt is het grijze, saaie interieur... dat ben ik nu echt zat. Bovendien waren bij 50000km al heel duidelijk slijtageplekken te zien; vooral bij de ellebogen.

- De stoelen waren al vrij klein voor mijn lengte (1,95m) en zijn nu behoorlijk zacht en zitten echt niet lekker meer.

- Het plat maken van de achterbank is lastig en de laadvloer wordt nooit helemaal vlak.

- De boardcomputer is onnauwkeurig in het gebruikte aantal liters brandstof. In het begin gebruikte ik altijd meer dan aangegeven. Ik heb zelfs een keer met lege brandstoftank gestaan. ;-( Nu gebruik ik minimaal 5% minder dan aangegeven.

- De boardcomputer geeft zijn gegevens op dezelfde display als de cruisecontrol-instelling. Dit is een zeikpuntje, niet echt storend.

Ik heb nu gekozen voor een Avensis DCAT. Gewoon omdat hij kwalitatief beter overkomt en omdat de Laguna diesels niet kunnen tippen aan de DCAT. En de leaseprijs is gelijk aan een 3000 euro goedkopere Laguna.

* 15000km. Heatshield rondom uitlaat kwam tegen de uitlaat, door waarschijnlijk hevige aquaplanning. Teruggebogen.

* 40000km. Afgebroken bandventiel bij koud weer oppompen.

* 85000km. Lek in de intercooler. Was net binnen de garantie van 2 jaar. De intercooler is vervangen door een zwaardere.

* 100000km. Rammel onder de motorkap. Bleek een isolatie-cover los te zitten. Gewoon met een schoefje vastgemaakt.

* vanaf 100000km. rammel ergens rechtsvoor in de motor bij wind van voren. Niet kunnen vinden wel hinderlijk.

* doorlopend: vervangen van de cruisecontrol schakelaar op het dashboard, doordat deze ervoor zorgde dat ik de cruisecontrol niet kon inschakelen.

* doorlopend: uitvallen van aircopaneelverlichting. Lampje op paneel of hele paneel is steeds vervangen door de dealer

* doorlopend: kraken bij harde(re) bas-tonen van de voorspeaker bij bijrijder.

3,5