Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Dynamique (2004)

Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Dynamique (2004)

UitvoeringLaguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Dynamique
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2010

Renault Laguna Grand Tour 1.9 DCI Dynamique

Na bijna 20.000 km een overzicht:

In oktober 2010 deze Laguna aangeschaft, omdat de vorige Laguna tijdens de vakantie naar Italië het heeft opgegeven wegens een lekke koppakking. De schade was zo groot, dat we besloten hebben om een andere auto aan te schaffen. De kandidaten waren de VW Passat, Peugeot 407 en de Renault laguna. Niet voor de Passat gekozen, omdat ik erachter ben gekomen (dankzij de autoweek reviews)dat deze niet heel betrouwbaar was, dit was ook nog eens de duurste en had de hoogste kilometerstand. De Peugeot hebben we uiteindelijk niet gekozen, omdat hij niet geweldig reed en we het uitzicht over het stuur niet zo goed vonden. De Renault dan, degene die wij hadden gezien stond er geweldig bij en was zeer luxe, ook had hij het laagst aantal kilometers op de teller en was het goedkoopst. Na een proefrit, waarin we ontdekten dat de auto flink wat pitteger was dan onze vorige Renault, besloten de auto te kopen. De week daarna de auto opgehaald. Was mooi gepoetst en na het papierwerk terug naar Friesland ( 155 km ). Tijdens rit beviel de Laguna geweldig.

20 dagen na aanschaf moest de auto voor de APK. tot grote vreugde kwam de Laguna hier probleemloos doorheen, het verbruik ligt rond de 6 liter per honderd kilomter, waar wij best tevreden mee zijn aangezien we korte stukken rijden, maar genoeg om een diesel te rijden. In de winter belsoten er geen winterbanden onder te zetten. De zomerbandjes konden de sneeuw prima hendelen.

Toen we de auto net een paar maanden hadden met 150.000 km op de teller, viel ons op dat bij stationair lopen de auto een beejte schudde, maar tijdens het rijden deed hij dit weer niet en hij reed nog steeds probleemloos. Alleen bij 50 km/h in zijn 3 schudde de auto ook. Als je ook naar het motorgeluid ging luisteren bij stilstand hoorde je dat het niet helemaal goed liep. Een paar weken geleden bij 163.000, werd het schudden ineens veel erger. zo erg dat je als je erin zat er bijna uitviel van het schudden, op een afstandje zag je de voorkant ook duidelijk heen en weer gaan. Een afspraak gemaakt bij onze vakgarage om dit eens te onderzoeken. De computer gaf geen enkel probleem aan. Dus ging de garage kijken wat het kon zijn. ze hebben het brandstoffilter en wat slangetjes vervangen, omdat ze er niet heel goed meer uitzagen, maar er zat geen enkele verbetering in. Nog een afspraak gemaakt, en dit keer gaf de computer wel wat aan, de verstuiver. Omdat alle 3 andere verstuivers er ook niet zo goed meer uitzagen, ze allemaal vervangen. en nu loopt en rijdt de auto weer als een zonnetje. De Laguna wordt deze zomer niet getest tijdens een lange vakantierit, omdat de kinderen aan het werk zijn en niet mee willen, hebben we besloten om een jaartje over te slaan ( eerste keer in 8 jaar ). in oktober volgt er weer een apk keuring. Kilometerstand is op dit moment 163.517 en het verbruik ligt nog steeds bij de 6 liter op honderd kilometer. Wel gaan we in oktober een weekje naar Duitsland, om de zomervakantie een beetje in te halen. En misschien met deze auto volgende zomer naar Italië of met een andere auto.

Problemen in het kort:
- 4 verstuivers
- brandstof filter
- een aantal slangetjes.

HET RIJDEN

het rijden is zoals verwacht. comforttabel. de auto is zeer ruim en snel genoeg. de stoelen zijn perfect, hele goed steun, je rijdt er zo mee naar Italië ( was niet anders in de vorige trouwens ). bij het stoplicht kan je makkelijk als eerste weg komen. en in zijn 6 met 140 op de teller gaat soepel en de auto is dan heel erg stil, draait dan ongeveer 2200 toeren. kinderen hebben niks te klagen en houden een lange rit makkelijk vol achterin, want daar ook veel ruimte en goede stoelen. Zodra er zich dingen voordoen of als er flink wat meer kilometers op de teller staan, maak ik een update

U P D A T E !

Toch maar besloten een weekje naar de Ardeche te gaan, en omdat de voorbanden ver van optimaal waren, hebben we ze laten vervangen en meteen maar een zomer check laten doen. Daar kwamen twee dingen naar voren. het schudden bij 150.000 kilometer, kwam niet door de kapotte verstuiver, maar door de fuse kogel. Deze is vervangen en nu zijn we van het hele probleem af, want ook na het vervangen van de verstuivers was het nog niet over. Ook moest de stuurhuiskogel worden vervangen. hopen op een goede reis en een geweldige vakantie.

Update
Het is alweer een tijdje geleden toen ik een update plaatste. Inmiddels hebben we de auto ingeruild op een nieuw type laguna en dit is toch wel een sprong vooruit. De auto stond bij inruil op 207500 en heeft het fantastisch gedaan de laatste duizenden kilometers. Alleen nog een keer de temperatuur meter moeten vervangen tijdens een vakantie in Italië. Voor de rest geen enkel probleem meer gehad. Bij betrouwbaarheid heb ik er daarom ook nog een ster bij gedaan. Als iemand nog een fantastisch rijdende, heel erg betrouwbare en nette Laguna zoekt, die is helaas te laat! Na 2 dagen bij autobedrijf van der Feer te hebben gestaan is de auto alweer verkocht! De nieuwe eigenaren veel plezier gewenst met hun nieuwe auto ;)