Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Dynamique (2003)

Renault Laguna Grand Tour
Renault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna - interieurRenault Laguna - interieurRenault Laguna - interieur

UitvoeringLaguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Dynamique
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2004

Een belangrijke reden bij Renault te gaan shoppen is de goede ervaringen bij de Culemborgse dealer met de 2e gezinsauto. Hoewel de Laguna van sommige bouwjaren een minder betrouwbare reputatie heeft, durfde ik het met 2 jaar topoccasion garantie en een goede dealer toch wel aan.
Wat vooral aanspreekt is het uiterlijk, het Franse comfort, en de complete uitrusting voor een redelijke prijs. De auto heeft Leer/alcantara bekleding, navigatie, parkeerhulp, 17’velgen, handsfree entry en xenon verlichting .Verder een glazen schuifdak voor het ruimtelijke gevoel. De 120pk diesel heeft ruim voldoende trekkracht, en maakt niet te veel lawaai. Met 2300rpm bij 130km/u is het rustig cruisen op de snelweg.
De ergonomie in de auto is prima, knoppen op de juiste plaats en lekkere stoelen.
Mindere puntjes:
Hoewel de auto handsfree geopend kan worden, blijf ik de keycard een onhandig ding vinden. Je vergeet of de huissleutel of de keycard, geef mij maar een ouderwetse sleutel voor aan de sleutelbos.

Een paar kleine klachtjes gehad. Maar in het algemeen toch zeer tevreden.
De blower van de climate control bleef soms in een te hoge stand lopen, bleek een temperatuursensor. De koplampsproeiers kwamen soms niet terug in de parkeerstand. Koppelingspedaal kwam een paar keer niet goed terug. De koppelingscylinder is bij 93.000km vervangen. Voor de koppelingscilinders is inmiddels een fabrieksmodificatie beschikbaar.
Alles snel en onder garantie verholpen.

Update
bij 101000km. De Laguna blijft het goed doen. Voor het eerst een beetje olie bijgevuld tussen de beurten. Mogelijk omdat de Dealer van 10W40 naar de dunnere 5W40 is gegaan, maar misschien is er gewoon onnodig/te veel bijgevuld. olieverbruik vrijwel geen naar mijn idee. Met het ouder worden leek de roetuitstoot iets toe te nemen. Door BP ultimate te gaan tanken is het na een paar duizend kilometer weer sterk verbeterd. Het verbruik met BP is ook beter dan met de Esso die ik normaal tank, van 6,4L met Esso naar 6,0L met BP.

UPDATE 114000km. Auto heeft een grote beurt gehad, met een nieuwe distributieriem. Daarbij wordt dan ook de waterpomp en de multiriem vervangen. Totale kosten toch weer 900 eurie. Enige bijzonderheid (€25) was een kapotte schakelaar van de alarmlichten.
De beurt was slordig uitgevoerd, mijn dealerwaardering is wat teruggelopen.