Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Dynamique (2002)

autoreview

Renault Laguna Grand Tour
Renault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna - interieurRenault Laguna - interieurRenault Laguna - interieur

Signalement

UitvoeringLaguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Dynamique
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze auto gekocht vanwege de ervaringen van een eerdere Laguna II als bedrijfsauto. Vanwege de werkzaamheden gekozen voor een diesel, in tegenstelling tot de eerdere Laguna.

De auto is in deze uitvoering compleet uitgerust. Daarnaast is ’ie comfortabel en voldoende snel in de dagelijkse praktijk. Stil is de auto ook; slechts windgeruis speelt de auto parten.
Het brandstofverbruik ligt maar iets hoger dan bij de vorige auto en komt gemiddeld uit op 5.9l/100km. Ik vind dat een keurig verbruik.
Het weggedrag is prima, het lijkt wel een auto uit een duurdere klasse te zijn. De (nieuwe) banden onder de auto bij aanschaf bleken Marshalls te zijn. En dat is gegarandeerd rommel. Vrij snel vervangen door Michelins toen ze begonnen te cuppen na een paar duizend kilometer.

De eerste problemen waren kleinschalig, en eigenlijk net echt het vermelden waard. De ruitewissermotor ging al heel snel kapot, en alhoewel ik dat wel erg snel vind, leek de ervaring met de eerste lease-Laguna II zich te herhalen. Zou dit type auto dan echt onterecht een slechte naam hebben?

En toen begonnen de eerste echte ergernissen: primair de kosten van het regulier onderhoud, rekenigen voor regulier onderhoud van onder de € 1000 kwamen eigenlijk niet voor. Er was altijd wel iets wat vervangen moest worden. Even slikken maar ik heb liever een betrouwbare auto. De stoelen begonnen ook iet minder lekker te zitten, of is dat symbolisch?
Toen ging de airco kapot. Kassa! Problemen met een van de remmen achter. Wat minder maar nog steeds: kassa. Xenonlamp gaat stuk. U raadt het al: kassa! Maar ja, liever een auto die het gewoon doet dacht ik toen.
En toen.... tikkende geluiden vanuit de motor. Oei, wat nu weer. Snel naar de dealer om een diagnose te laten stellen. En vanaf dit moment was het drama compleet. Er bleek (bij km stand 200.000) een materiaalfout te zitten in de drijfstanglagers. Er waren er twee uitgelopen.
Hier bleek de (bij mij vermaarde) kwaliteit van de dealerorganisatie van Renault: bij problemen zijn ze niet thuis. Zo ook nu. De werkplaats bleek de motor te hebben gestart met losse drijfstangen. Tja, dan zijn ze krom, niet? En passen ze niet meer op elkaar. Domme fout, maar ok, het kán wel gebeuren. Evenwel werd dat feit ontkend en werd ik gepusht een andere Laguna te kopen, met een ridicuul lage inruilprijs voor de huidige auto. Uiteindelijk heb ik de auto laten weghalen en de motor laten reviseren door een motorenspecialist, via een bevriende Saab-garage. Die het bovenstaande verhaal heeft gereconstrueerd. Fijne Renault-dealer in Zeist! Een bereking leerde dat deze auto mij, bij 30 á 35.000 km per jaar bijna € 5000 per jaar had gekost. Au!

Als klap op de vuurpijl verloor ik een groot deel van de kunstof beplating onder de motor tijdens een snelwegrit. De maat was vol: deze auto moest eruit...

De keuze viel al snel op een Saab 9-5, niet verwonderlijk gezien de assistentie die ik heb gekregen van deze garage.

PROBLEMEN

- Ruitewissermotor defect
- Diverse hoezen en slangen onder de auto
- Verdamper airconditioning
- Remmen achter vastgelopen
- Uitgelopen drijfstanglagers
- Xenon tot twee maal toe defect (lampje zelf was lek)

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.