Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 100pk Expression (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Grand Tour 1.9 dCi 100pk Expression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 145.000 km |
KM-stand laatst | 233.500 km |
Ruime ervaring
- 179.000 km
Inmiddels anderhalf jaar in bezit en daarmee ruim voldoende ervaring met deze Laguna 1.9dci 100pk 5-bak. Gekocht met 145.000 op de klok.
We hebben er al van alles mee beleeft zowel positief als negatief.
Wat bevalt er wel;
Het is een comfortabele auto met fijne zetels waarop het urenlang vol te houden is, je stapt altijd fris de auto uit.
De ruimte is overvloedig, alles kan altijd mee ook met vakantie komen we geen plaats tekort.
Met zijn vijven en de dakkoffer past de rest onder de hoedenplank.
Het is vooral stil aan boord enkel op wat windgeruis na dan.
Boven de 120 neemt het afrol geluid van de banden wat toe maar eerlijk gezegd rijden wij niet vaak harder dan 120 (126 op de display).
Daarbij mag vermeld dat wij de meest tijd op 80 en 100km wegen rijden, zeker 80% van het totaalgebruik.
Het verbruik valt daarom ook mee zonder heel positief te zijn.
Gemiddeld over de afgelopen 6 maanden 1:17.5
Opvallend nauwkeurig is de boordcomputer die zit er hooguit een litertje naast. 55 liter aangeven is 54 liter tanken dat is best knap voor dit systeem.
Het olieverbruik is nihil met een half litertje op 23.000 dat we niet eens bijvullen dat doet de garage wel met onderhoud.
De radio en cd speler doen het naar behoren wat geluid betreft. Echt top is het niet maar er moet ook wat te wensen overblijven nietwaar. Het geluid van de cd speler is daarbij overigens beter dan dat van de radio.
Staat dan weer tegenover dat de satellietbediening aan het stuur zich eenvoudig laat bedienen.
En dat geldt dan tevens voor de andere knoppen dat zit allemaal waar het hoort te zijn.
De 100pk dci motor is geen strepen trekker maar wel ruim voldoende waarvoor wij de auto nodig hebben.
Een beetje toeren maken is ook nodig, door het lage koppel is 70km in de vijf niet prettig en onder de 50 mag het derde verzet gebruikt worden. Meer pk's en ook een hoger koppel zouden welkom zijn en dat nemen we dan mee in de keuze wanneer deze Laguna ingewisseld wordt voor de volgende auto.
Remmen doet de Laguna als de beste en zijn goed doseerbaar dat geeft een belangrijk gevoel van vertrouwen.
Wat bevalt er niet en wat valt tegen:
De betrouwbaarheid. Er is in korte tijd al van alles en nog wat vervangen. Intercooler is lek en vervangen. Een nieuwe accu gesneuveld in de strijd(buiten de garantie)dus wederom een nieuwe. Stuurkogels vervangen. Een veer van het linker voorwiel is gesprongen en vervangen, je schrikt het apezuur als zo'n veer het met een knal begeeft.
Waterpomp lek en vervangen. Op dat moment bleek ook de spanrol van de distributieriem versleten te zijn en stond op springen. Gelukkig net op tijd ontdekt want dat had heel anders kunnen aflopen.
Het moge duidelijk zijn dat er nu dus ook een nieuwe distributieriem op zit.
Bandenspanningcontrole heeft het nog nooit gedaan. Eén sleutelkaart heeft het begeven en omdat dit de eerste en originele sleutel was is dat nog enigszins acceptabel. De reservesleutel was ongebruikt. Een nieuwe kopen kan altijd nog.
Onze Laguna kent ook nog wat eigenschappen die niet storend zijn;
Het dashboard is niet vrij van een kraakje als de kachel aangaat in de winter en de airco zijn werk moet doen in de zomer.
De koudestart is uitstekend en de motor is erg snel op bedrijfstemperatuur echter het neemt even tijd dat de auto fijn en scherp rijd. Versnellingsbak is dan wat hakerig en sturen is dan wat onrustig. Met een minuutje of vijf is dan allemaal prima.
In de zomer is de airco niet overtuigend en krap bemeten dat was in onze Opel hiervoor van heel ander niveau.
Voor veel Lagunarijders een 'feest' van herkenning denken wij.
Volgens de garagehouder zijn de meeste cruciale punten vervangen en moet de Laguna het nu jaren volhouden en laten we hopen dat hij gelijk krijgt. Nu weg doen is zonde van het geld en inmiddels is het vertrouwen weer een klein beetje terug.
Vrij van problemen
- 182.500 km
Sinds het laatste grote incident zijn we al ruim een half jaar verder en onze blauwe Laguna houdt zich kranig.
Er is geen vuiltje aan de lucht en dat willen wij graag zo houden.
Starten = lopen en alles werkt zoals het hoort. Geen storingen van welke aard dan ook. Daarom ook onze mening over kosten en betrouwbaarheid wat bijgesteld.
Het enige wat moet gebeuren zijn 2 nieuwe banden achter en dat gaat gebeuren. Rondje gebeld en ook contact gehad met de verkoper van de Laguna destijds en deze wilde, als pleister op de wonde omdat wij niet zo te spreken waren over hem, ons tegemoet komen.
Hij legt er voor nop twee (bijna nieuwe) banden op.
De beste man is er dus veel aangelegen om klanten tevreden te krijgen en te houden.
Beurtje en keuring
- 189.800 km
En zo hebben wij onze Laguna alweer 2 jaren in bezit waarvan de laatste driekwart jaar tot volle tevredenheid. Nu weer tijd voor een beurtje en de keuring op orde krijgen.
Monteur Jan had wel wat puntjes van kritiek en daar moest wel wat mee gedaan worden.
Schijven en remblokken voor zijn vervangen en achter alleen de blokken. Een klem van een hoes bij de stuurinrichting was verdwenen en daar is een nieuwe op gezet.
Links en rechts nieuwe stuurkogels terwijl dat ruim een jaar geleden ook vervangen is.
Voor zijn nieuwe banden gemonteerd en ook deze zaten er net een jaartje op. Compleet scheef afgesleten en dat nooit opgemerkt.
Waarschijnlijk heeft de garage vorig jaar wel de stuurkogels vervangen en auto niet goed uitgelijnd maar zeker weten doen we dat niet. Omdat we met de vorige garage al een slechte ervaring hebben gehad zou het ons niet verbazen dat de uitlijning broddelwerk is geweest.
Ook bij de achterwielophanging is links en rechts wat vervangen wegens slijtage, zo geen idee wat dat is geweest.
En als laatste een nieuwe stekker aansluiting bij de trekhaak. Deze was rot waardoor het mistlicht het niet meer deed. Nooit wat van gemerkt daar wij nimmer een mistlampje opsteken, ook die aan de voorzijde niet. Al met al financieel een kleine aderlating maar het valt de Laguna niet kwalijk te nemen.
Zijn wij tevreden?? Ja! Na een niet al te beste start zijn wij nu prima te spreken over de auto en krijgen er alsmaar meer vertrouwen in de Fransoos.
Nu dus nieuwe schijven voor en geen irritant getril meer met remmen. De rechtuit stabiliteit is belangrijk verbeterd en dat zit voor een deel in de nieuwe banden van Meteor die erg op Michelins lijken. Het is nu veel stiller in de auto en sturen gaat stukken rustiger en soepeler. De vorige Dunlops zijn ons niet bevallen.
De wens is, wanneer de auto zo blijft rijden, om er nog 3 jaren mee te doen en dan een andere. De inruilwaarde zal nu al erg laag liggen dus is het wijzer nog een tijdje door te doen. Het is te hopen dat ons dat gegund gaat worden. We zullen zien.
Klein schoonheidsfoutje
- 191.000 km
Vorig jaar is de linker voordeur aan gort gereden en dat is toen natuurlijk hersteld.
De oude stootlijst is overgeplaatst zodat er geen kleurverschil zou ontstaan.
De schade is trouwens goed hersteld en we zijn daar best tevreden over. Geen schade hebben is beter maar het zijn nu eenmaal zaken wat gebeuren kan.
Doe ik vandaag de deur dicht slaan valt de bewuste sierlijst van de auto. Niet zo heel erg natuurlijk maar de stootlijst was niet bepaald bereidwillig zich terug te laten plaatsen, het is een soort van rubber ding met haakjes wat in de deur moet passen. Niet dus.
Eerst de type-aanduiding; 1.9 Dci verwijderd, toen de stootlijst terug gedrukt en aan het einde met een flinke dot lijm en tape de lijst vastgezet en daarna de typeaanduiding op creatieve wijze teruggezet. Nu toch bezig en van deze deur ook het deurpaneel losgehaald (even googlen hoe dat moet) en het lampje teruggezet in de houder.
Dit lampje is voor de veiligheid wanneer de deur open staat.
Verder moeten constateren dat er water het interieur binnenkomt. Onderaan komt het zo het rubber overzetten. Heb nu met wat smokkelen het rubber hoger gekregen en strakker op de deur. Nu even wachten op een buitje en kijken wat er gebeurt. Is het geen oplossing dan zal er een nieuw deurrubber op moeten. Materiaal zag er al wat korrelig uit en is dus al wat aan het verstaffen.
Verder is onze blauwe Laguna nog altijd een bijzonder comfortabel reisgenoot.
Over een weekje of 5 vakantie in de omgeving van Trier/Saarburg. Dat is voor ons ongeveer 500km rijden dus wederom een mooie test hoe de Laguna zich houdt op de lange afstand.
No Problemo
- 194.000 km
De afgelopen jaren is gebleken dat de zomervakantiereis altijd een flinke aanslag was op de techniek van de Laguna. Vorig jaar zelfs gestrand in Duitsland en met een huurauto de vakantie vervolgd. Sinds vorig zomer eigenlijk geen typische Laguna storingen gehad. Problemen met de elektronica hebben wij overigens nooit gehad en daar zijn wij erg blij om. Wel eventjes afkloppen natuurlijk.
Maar goed dan is het toch vakantie en gaan we bepakt en bezakt op reis. Auto vol en met de dakkoffer, geen sleurhut op de kogel of anders wat. Toch een beetje spannend hoe dat de Laguna zich dan houdt maar dat is dit jaar fantastisch gegaan, geen enkel probleem heeft zich voorgedaan, helemaal niets.
De airco doet het prima en heeft alleen wat tijd nodig om de het volume van de auto te koelen. Is het eenmaal koel door de airco tijdig aan te zetten dan blijft het ook koel. Ook op de hele warme dagen functioneert het systeem ruim voldoende.
Wat wel opvalt is dat met zware belading de auto flink door zijn hoeven gaat en dat is merkbaar in stuurgedrag. Voorbij de 130 op de teller wordt het wat vaag en zoekerig.
Verder is 100pk voor Nederland en met ons rijgedrag wel genoeg. In het buitenland in heuvelachtig gebied dan is het echt zaak om snelheid en toeren te maken. Bergje op dan is de fut er snel uit en dient er terug te worden geschakeld.
Verbruik gedurende de zomervakantie 1:16,5 en dat is dik in orde.
Over het totaal van de Laguna zijn wij dus dik tevreden.
200.000
- 200.000 km
Vanmorgen de 2 ton in kilometers aangetikt.
Met de aankoop al uitgerekend dat het ergens november 2011 zover zou moeten zijn en nu was het dan zover. De bedoeling is om, zolang de hij zich goed houdt, er nog ruim 2 jaar bij aan te plakken en dat moet ook gaan lukken.
Motorisch gaat het allemaal prima en ook wat rij-eigenschappen betreft is er niet iets opvallend anders.
Wij rijden niet buitensporig veel of hard en zwaar belast is de Laguna ook niet.
Twee typerende Laguna eigenschappen doen zich inmiddels wel voor; de verlichting bij de kachel/airco bediening doet het voor de helft niet meer. Tevens laat het rechterraam zich niet altijd goed bedienen. Dan even de bediening aan bestuurderskant aantikken en het werkt weer.
Heel storend is het niet maar het hoort natuurlijk niet en wellicht dat wij het laten herstellen met een volgende beurt volgend jaar mei.
Alle ervaringen, ook met de vorige auto's, meegenomen zijn wij best tevreden met onze blauwe vriend.
Lekkerij
- 201.600 km
Voor de 2e maal in 25 jaar een lekke band. Twee(!) schroeven zaten door het rubber en gelukkig viel de schade mee. Een prop erin en rijden maar weer.
De band verwisselen was een peulenschil maar veel vertrouwen in de meegeleverde krik was er niet. Nadat de boel omhoog geschroefd stond er toch maar een stapel tegels bij onder gelegd voor de zekerheid.
De bandenboer heeft tevens de Laguna aan de computer gehad en het bandenspanningcontrole systeem uit geschakeld. Het werkt toch niet en eens in de zoveel weken langs de pomp voor wat extra wind in de banden werkt ook prima.
Dat vervelende oranje lampje brand nu ook niet meer. Er zat een stikker overheen geplakt maar zo is het toch beter.
Goedgekeurd
- 211.000 km
De Laguna mocht weer voor een beurtje en keuring. Nieuwe filters, ook interieur en nieuwe vloeistoffen. Wéééér stuurkogels vervangen en dat voor de derde keer, die zijn toch wel zwak. Een klem bij de stuurinrichting was zoek. Vol vet gespoten en een nieuwe klem erop.
Wat lampjes van de interieurverlichting doen het niet en dat laten wij maar zo. Rechter raam doet het wel of doet het niet. Daar zou een nieuwe mechaniek in moeten vanwege het motortje. Dat laten wij ook maar zitten omdat de ramen wel heel weinig opengaan. Banden gebalanceerd en moeten alleen nog even uitgelijnd worden.
Valt mee dit keer en we kunnen een jaartje verder. Gewoon maar doorrijden tot de Laguna ermee ophoudt. Afschrijving zullen we wel nauwelijks meer hebben.
Laguna@#$&!?*&
- 212.000 km
En dan toch typische Laguna problemen. Een deur gaat niet meer op slot en een volgende zit er aan te komen. Dat kost iets van € 200,00 per deur om te laten herstellen, wellicht nog wat goedkoper.
Nu is het zo hersteld (om kosten te besparen) dat van binnenuit de deuren wel open kunnen en niet meer met de kaart. Dan is er weer wat dasboard verlichting uitgevallen, tja.
Nee vrolijk wordt je er niet van zonder dat wij er een drame van willen maken. Accepteren dus en gewoon blijven rijden want dat gaat nog altijd prima.
Wat te doen.
- 226.500 km
Met een maandje of vier mag onze trouwe blauwe vriendin weer voor haar jaarlijkse keuring en beurt. Wat te doen; inruilen of doorrijden.
We hebben inmiddels wat auto's bekeken en overwogen. Gisteren is dan de Laguna technisch scherp tegen het licht gehouden om de staat van onderhoud te bepalen. Het is wat regulier onderhoud wat elke auto zal treffen zoals de remschijven achter + remblokken. Twee nieuwe banden, een hoesje bij de stuurinrichting en nieuwe wisserbladen. Als wij dan toch bezig zijn; twee nieuwe sloten en een raammechaniek. Ja, ook dat gaan wij aanpakken om de simpele reden dat het toch niet praktisch is dat deuren van buitenaf niet te openen zijn. Een typische Laguna kwaal en ook wij kwamen er niet onderuit.
Motorisch is er niets aan het handje dus hebben wij besloten om nog door te rijden.
Onze Renault rijdt gewoon fijn, zit goed, is ruim en relatief licht van gewicht met haar 1325 kilo's.
Inruilen had ook gekund maar het viel ons op dat auto's echt een stuk kleiner moeten zijn wil het in gewicht en brandstofconsumptie schelen.
Met inruil weet je ook nooit zeker wat je in huis haalt, dat hebben wij in het verleden ook wel mogen constateren en daarmee is eerherstel van de Renault Laguna de beste optie.
Het mag weer voor een jaartje
- 233.500 km
In februari al het nodige laten doen en vandaag de laatste zaken afgehandeld voor de keuring.
Een steek-as is vervangen en dat maakt een verschil met rijden. Twee stuurkogels vervangen wat inmiddels is uitgemond tot een jaarlijks terugkerend fenomeen.
Twee banden vervangen en omgeruild met de voorbanden omdat wij graag de nieuwste banden voorop hebben liggen.
De vloeistoffen zijn vers of aangevuld dus ook weer op het niveau wat het zijn moet.
Oliefilter is wel vervangen natuurlijk en dat was voor het lucht- en interieurfilter niet nodig. Verder zijn er geen ernstige kwalen meer. De Laguna is verder gezond en kan met een beetje geluk nog jaren mee.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Laguna 1.6-16V Authentique Airco, Cruise control, Trekhaak
- 2004
- 179.197 km

Renault Laguna Grand Tour 2.0-16V T Privilège Automaat | Navi | Xenon | Autom. Airco | Cruise Control | LMV | PDC | Half Leer | APK tot 01-04-2026!
- 2005
- 148.663 km

Renault Laguna Grand Tour 1.8-16V Dynamique
- 2003
- 175.863 km