Renault Laguna Grand Tour 1.8 16V Privilge (2003)

autoreview

Renault Laguna Grand Tour 1.8 16V Privilège (2003)

Signalement

UitvoeringLaguna Grand Tour 1.8 16V Privilège
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf122.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De zoektoch naar een andere auto.

  • 122.000 km

**De oude review is veranderd/verbeterd om de leesbaarheid te vergroten**

Na 5 jaar en zo'n 60.000 km met een Mercedes C klasse te hebben gereden gingen we opzoek naar een nieuwe auto I.V.M gezinsuitbreiding.

---------------------------------------------

De eisen:

Airco.
Electrische ramen voor/achter.
(half)lederen bekleding.
Parkeer sensoren.
Automaat.
Een mooie (unieke) kleur.
minimaal een 1800.

---------------------------------------------

De kanshebbers:

Mercedes C klasse combi:
Buiten budget en erg roest gevoelig.

Audi A4 avant:
Vrij klein achterin.

BMW 3 serie touring.
Vrij klein achterin.

Toyota Avensis.
Te duur.

Volvo V70.
Te duur.

Peugeot 407.
Erg mooie auto, die (helaas) erg veel problemen kent.

Renault Laguna.
Een prachtige auto die ook problemen kent.
gelukkig heeft renault in 2003 technische veranderingen aangebracht waardoor de naam beter word.

--------------------------------------------

De zoektocht:

Naar veel speuren op het internet naar aanschaftips voor de Laguna de eerste gaan bekijken.

een 2.0 Initiale automaat met alles er op en eraan.
bouwjaar 2002 en 98.000 km op de teller.
we kregen een goed bod voor de inruiler maar het bouwjaar stond me toch tegen.

Na deze laguna hebben we de zoektocht zo'n 5 maanden gestaakt en rustig omgekeken naar een andere Laguna.

In 2008 vonden we deze bij auto joure.
Een Renault Laguna 1.8 automaat privilege.

10-2003.
122.000 km.
ex lease (dealer onderhouden)
mooie kleur.
vrij luxe uitgevoerd.
en niet te vergeten, een goed bedrag voor de inruiler.

Sinds die dag waren we dus eigenaar van onze eerste (en laatste) Fransoos!

--------------------------------------------

De eerste indrukken.

De auto voelt zeker niet goedkoop aan, de materiaal keuze is erg goed en het sluit ook nog wel enigszinds mooi aan.
ook zijn er weinig kraakjes in het interieur te ontdekken.
de motor is wel net iets te ligt voor de auto maar voor normaal nederlands gebruik is hij snel zat.
Hij is lekker stil en de gaten in de weg worden super goed weg gefilterd door de ophanging.

10.000 Km.

  • 132.800 km

De Laguna rijd nog steeds heerlijk, geen kraakjes in het interieur heerlijk stil een echte cruiser!

Ook heeft hij vandaag een beurt gehad bij de Renault dealer.
hij is weer heerlijk verwent met nieuwe filtertjes en vloeistoffen.

het verbruik valt me best tegen, 1:9/1:10 is met moeite te halen.
dit zal enigszins te maken hebben dat we veel kleine stukjes rijden.

20.000 km.

  • 142.900 km

Vandaag van achteren aangereden op een rotonde.

We stonden te wachten op een fietser toen een bellende golf 3 rijder het nodig vond om HAAR auto in de onze te moeten parkeren.

De kofferbak is verbogen.
schade aan de kofferklep.
de achterbumper in 2 stukken.
sierstuk van de uitlaat verbogen.
parkeer sensoren stuk.

dezelfde dag nog naar een schade specialist geweest.
de schade word geraamd op 2000 euro.
helaas kan het nog wel 5 weken duren voordat dat de verzekering het geld uitkeert en de Laguna gemaakt kan worden.

En de golf was totall loss en is gesloopt.

---------------------------------------------

De Laguna weer gemaakt!

gister avond een telefoontje gekregen dat ik de laguna weer kon ophalen, dus vanochtend meteen in de leenauto gestapt(ford fiesta)
daar aangekomen stond de Laguna gewassen en al klaar.
van de schade was (gelukkig) niks meer te zien, geen kleur verschil en niks.
ik ben nu gelukkig ook af van die irritante kraakjes aan de achterkant.
en de verassing was dat er een chromen strip is geplaatst (deze hoort op de laguna 2 phase 2)thuis.

Dit maakt de achterkant af!

Een probleem met de automaat.

  • 142.950 km

sinds vanochtend komt er een raar geluid uit de versnellingsbak.
vanaf 1500 toeren komt er geluid boven het motor geluid uit.
vanmiddag afspraak bij de dealer.
later meer.

---------------------------------------------

net van de dealer terug,
het blijkt de zelf stellende poulie te zijn
Dit is helaas een vrij dure reparatie omdat het blok eruit moet en daarom ook de D-riem en spanrollen vervangen moeten worden.

En aangezien het blok ietsje olie lekt word de koppakking ook vernieuwt.

de prijs van dit alles is 1350 euro (inlc BTW)
hij word 7 juli gemaakt.

---------------------------------------------

7 julie 2010 de auto naar de dealer gebracht, daar kregen we een we een renault modus als leen auto.

---------------------------------------------

9 julie 2010 de auto weer kunnen ophalen, geen geluidjes meer te bekennen vanuit de automaat, dat mag ook wel naar 1500 euro aftikken bij de dealer...
ook is de auto netjes gewassen, ziet er weer als nieuw uit!

Veel kosten.

  • 148.000 km

De kosten zijn aardig hoog...., dit nooit gehad met onze Ex Mercedes of Toyota.

wat is er de afgelopen weken kapot gegaan en gemaakt:

de versnellingsbak problemen (1300 euro)
de temperatuur sensor buiten/binnen (80 euro)
xenon lamp (190 euro)
raam strip buiten (40 euro)
raam rubber achter (80 euro)
stuur kogels (300 euro)

en natuurlijk het verbruik 1:8 / 1:9.

ik heb daarom voor de zekerheid toch maar ANWB Europa service genomen.
Komende week gaan we naar Italië, ben benieuwd hoe de Laguna zich houdt.

terug van Italië!

  • 152.000 km

vandaag weer terug gekomen uit Italië.
de Laguna heeft zich de 2400 km super gehouden.
geen 1 probleem!
hij was erg comfortabel zelfs op hoge snelheden op het slechte wegdek van Duitsland.
de gemiddelde snelheid in Duitsland was 150.
en de hoogst gereden snelheid 175(berg af)
het verbruik was gemiddeld 1/11 - 1/12.
met 5 personen en een aan het dak geladen kofferbak.
tijdens de file voor de Gotthard tunnel werd hij een beetje warm,
na de motor 30 min uit te hebben gehad zijn we weer gaan rijden en toen bleef de temperatuur goed.

tourble in paradise, again...

  • 152.000 km

Sinds gister is weer het vage geluid te horen wat de vorige keer de zelf stellende poulie was.
aangezien we daar nog garantie op hadden zijn we meteen naar de dealer gereden.

helaas werd hier een andere diagnose gesteld..

De airco pomp.

Hierdoor mochten we de airco ook niet meer gebruiken omdat de pomp vast kan lopen en daardoor de multiriem kan breken en die kan tussen de D-riem komen met alle gevolgen van dien..

Ook hebben we last van gebonk van de achterveren, dit waren de achterveren.

De reparaties laat ik niet uitvoeren bij de dealer I.V.M de achterlijk hoge prijzen..

De Jaarlijkse APK.

  • 154.000 km

deze week zijn er 2 nieuwe veren en een airco pomp opgekomen.
omdat de apk bijna verlopen was er ook voor gekozen om dit er bij te doen.
ik werd vanmiddag gebeld dat hij niet goed gekeurd is.
de reden: de fusee kogels waren niet goed meer.
dus deze worden meteen vervangen en dan kan ie weer voor de apk.

---------------------------------------------

Er zit weer verse apk op.
helaas blijft de airco het geluid maken, ook al zit er een nieuwe pomp op.
dus we zullen verder moeten zoeken.

Weer 600 euro armer.

  • 155.000 km

gister de Laguna weer op kunnen halen bij de garage.
er is een nieuwe Airco pomp op gekomen.
hij is afgevuld en de airco heeft een "beurt" gehad.
ook de auto een grote beurt gehad!

dit heeft me in totaal "maar" +- 600 euro gekost tegenover de 1500 bij de dealer.

---------------------------------------------

al met al, was dit een kl•te jaar in de 2 jaar dat we hem hebben.
we hebben toch besloten om nog 1 a 2 jaar in de Laguna door te rijden zolang de kosten binnen de perken blijven.

No troubles here!

  • 161.100 km

na wat "kleine" probleempjes een paar duizend kilometer geleden na, alleen nog maar lof over deze auto!
de laatste tijd veel kilometers gemaakt en hij blijft gewoon super lekker rijden, de automaat schakelt boterzacht ben toch wel blij met een automaat in de file!

er is 1 nadeel aan een automaat, en dat is het meerverbruik.....

--------------------------------------------

verder geen rare kraakjes, interieur delen die stuk gaan enz...

binnen enkele weken alleen nog het raam mechanisme aan de bijrijders kant vervangen, en dan weer kilometers maken met deze Heerlijke Laguna!

Weer de airco!?

  • 162.000 km

Alweer doet de airco niks meer..., in de winter nog 600 euro uitgegeven om hem goed te krijgen en op dat moment werkte deze ook.

Vandaag dus ook bij de dealer geweest en er blijkt geen druk in het systeem te zitten.

dit kan 2 oorzaken hebben:

Een kapotte sensor.
Of een leeg systeem en daarmee een lek in het systeem.

deze reparatie gaat tussen de 300 en 1000 euro kosten.
daarom ook besloten hem niet te laten maken.

Het einde in zicht.

  • 164.200 km

sta je de boodschappen in te laden wil de klep niet dicht, met een losse klep naar de lokale opel (jawel u leest het goed) garage gereden, hier is hij provisorisch gemaakt.

Ook de airco werk nog niet en er komen steeds meer andere dingen boven drijven.

en aangezien het budget er nog niet is om een mooie c-klasse, of I40 aan te schadden
zijn we nu aan het rond kijken naar een S60 uit omstreeks 2001/2003.

Bye Bye Laguna, hello S60!

  • 162.825 km

en toen kreeg ik een geweldig onverwacht inruil bod op de Laguna.....

maandag gaat de Fransoos ons verlaten voor een S60 met de geweldige 5 cilinder brul!!!

wauw wat rijd dat lekker, natuurlijk zal hier binnenkort ook een review voor verschijnen

---------------------------------------------

ben gister nog even aan het rekenen geweest wat de Laguna nog voor (on)kosten had:

Airco.
Ophanging.
meerdere raammechanismes.
koffer bak slot
nieuwe sleutel(s)
Grote beurt.
Nieuwe remschijven + blokken.

en nog wat dingetjes met een totaal van: 2400 euro incl BTW...

---------------------------------------------

(evaluatie)

een super comfortabele auto die de eerste 2 jaar zonder ook maar enige kosten reed, helaas was het laatste half jaar ook meteen de duurste, dit was 1 van de redenen om een nieuwe auto te zoeken.

al met al hebben we 50.000 plezierige en comfortabele km's gemaakt.
maar toch gaan we niet meer kiezen voor een Renault!

toch gaan we de Laguna wel een beetje missen....

---------------------------------------------

Ik zie net dat de Laguna is overgeschreven met nieuwe APK, dus ik wens de nieuwe eigenaar veel plezier met de auto, en hoop dat de problemen dan verholpen zijn!

Tot ziens bij de nieuwe review van onze Zweed!

ow ja, alle 10.420 lezers, bedankt voor het lezen !!!

---------------------------------------------

ondertussen is de laguna nog eens 2X overgeschreven!

18/07 nwe APK.
19/07 overschrijven
23/07 overschrijven
29/07 overschrijven

---------------------------------------------

en hij is weer verkocht/ingeruild
sinds 26/09 staat hij bij ahs-wierden te koop..., nu met trekhaak en 5000 km meer...

---------------------------------------------

op 03-10-2011 is hij WEER over geschreven...

Complete historie:

Historie

Aantal Eigenaren tot nu toe: 10
Datum eerste toelating NL: 15 oktober 2003
APK verloopdatum: 18 jul 2012
Import auto: Nee

Huidige Eigenaar

Type Eigenaar: Particulier
Eigenaar van: 03 oktober 2011
Dagen Eigenaar: 208
Eigenaar tot: heden

Eigenaar 9

Type Eigenaar: (erkend) bedrijf
Eigenaar van: 26 september 2011
Dagen Eigenaar: 7
Eigenaar tot: 03 oktober 2011

Eigenaar 8

Type Eigenaar: Particulier
Eigenaar van: 29 juli 2011
Dagen Eigenaar: 59
Eigenaar tot: 26 september 2011

Eigenaar 7

Type Eigenaar: Particulier
Eigenaar van: 19 juli 2011
Dagen Eigenaar: 10
Eigenaar tot: 29 juli 2011

Eigenaar 6

Type Eigenaar: (erkend) bedrijf
Eigenaar van: 27 mei 2011
Dagen Eigenaar: 53
Eigenaar tot: 19 juli 2011

Eigenaar 5

Type Eigenaar: Particulier
Eigenaar van: 30 augustus 2008
Dagen Eigenaar: 1000
Eigenaar tot: 27 mei 2011

Eigenaar 4

Type Eigenaar: (erkend) bedrijf
Eigenaar van: 25 augustus 2008
Dagen Eigenaar: 5
Eigenaar tot: 30 augustus 2008

Eigenaar 3

Type Eigenaar: (erkend) bedrijf
Eigenaar van: 21 augustus 2008
Dagen Eigenaar: 4
Eigenaar tot: 25 augustus 2008

Eigenaar 2

Type Eigenaar: (erkend) bedrijf
Eigenaar van: 29 juli 2008
Dagen Eigenaar: 23
Eigenaar tot: 21 augustus 2008

Eigenaar 1

Type Eigenaar: Lease
Eigenaar van: 15 oktober 2003
Dagen Eigenaar: 1749
Eigenaar tot: 29 juli 2008

Wij waren de "5de" eigenaar op papier, en de 2de eigenaar qua persoon.

Ben er ondertussen ook achter dat de auto in Wierden rond zou rijden, iemand die mijn vorige liefde heeft zien rijden!?

Of ben jij misschien de nieuwe eigenaar!?
hoor het graag!

Laguna: 01-NJ-NN

Ik heb namelijk ook de complete O.H van 10-2003 met 0 km tot en met de 160.000km liggen voor je!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (51)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens