Renault Laguna Grand Tour 1.8 16V Dynamique (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Grand Tour 1.8 16V Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 134.600 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Na ruim 30.000 km te hebben afgelegd in mijn Laguna, leek het mij tijd om mijn ervaringen (voor anderen) eens op 'papier' te zetten. Mijn uitgangspunt bij aankoop was veel auto en comfort voor een zo aantrekkelijk mogelijke prijs.
Mede daarom, of juist daardoor, kon ik dus niet om de Laguna II in
Grand Tour uitvoering heen.
Door alle negatieve berichtgeving omtrent de betrouwbaarheid van dit merk en type zijn de tweedehandsprijzen (terecht) relatief laag. Ik heb dus uiteindelijk voor een Dynamique uitvoering met een 1.8 L. motor gekozen op LPG-G3.
Eerlijk is eerlijk : het is een fantastische reiswagen; zeer comfortabel en voorzien van alle extras die het rijden veraangenamen (cruise-control, airco, stuurbediening radio-cd, enz., enz.). De stoelen (half leer-stof) geven een prima zit en ook na lange ritten stap je niet stram of vermoeid uit je auto.
Echter in al die extra's en gadgets schuilt ook de grootste valkuil van dit type Laguna : ze hebben de neiging om eerder dan gemiddeld vroegtijdig de geest te geven; een kleine opsomming :
- xenon-verlichting; aan 1 kant mijn 2e lamp en aan een andere kant mijn 3e lamp in driekwart jaar tijd (en ze zijn niet goedkoop !). Voor de wisseling van de laatste lamp begon deze bij tijd en wijle uit te vallen en de garage dacht dat dit aan de starter van de xenon-verlichting lag (kost € 488 !!!! bij de dealer). Bleek dus 'gelukkig' de lamp te zijn.
- bandenspanning-sensoren : ik kreeg direct bij aankoop al een
voortdurend knipperend geel lampje te zien en ik heb ze uit voorzorg allemaal maar laten verwijderen (scheelt geld en ergenis).
- koplampsproeiers : op een gegeven moment bleef deze vastzitten in de hoogste stand waardoor deze voor het koplampglas bleef hangen; deze heb ik dus ook maar buiten gebruik gezet.
- achterruitenwisser : vastgeroest in de behuizing en daardoor
motor ook doorgebrand; dus ook maar buiten gebruik gezet (kwam
vaker voor zei men bij de garage en vervanging was prijzig).
- verlichting verwarmingsdisplay : ook een teer punt naar het schijnt (geldt hetzelfde voor als bovengenoemd).
- cruise-control : idem.
- versnellingspookknop zat los.
(hadden ze bij de Renault testafdeling hun zaakjes wel voor elkaar ?!)
Tot op heden gelukkig nog verschoond gebleven van defecte zijraammotoren of versleten ophangrubbers (deze waren bij aankoop reeds vervangen).
Maar zoals boven ook reeds gezegd : bij de aanschafprijs was hier al rekening mee gehouden door alle negatieve berichtgeving die er over te vinden was en dat in aanmerking genomen valt het allemaal wel mee en slaat de balans (tot op heden) nog in het voordeel van de Laguna II uit.
Eeen prachtig modern en tijdloos design (velgen zijn ook prachtig) en een mooi vormgegeven interieur maken dat deze auto nog steeds bij de tijd is.
Hij stuurt mooi direct (de stuurbekrachtiging staat voor mijn gevoel perfect afgesteld), de zit is goed (ook voor lange mensen), de vering niet te hard of te zacht en ook de binnen-ruimte is meer dan voldoende (ook voor de achter-passagiers). De achterbank kan mooi plat op 2 manieren, doch wel jammer is dat de hoofdsteunen van de voorstoelen er niet zondermeer uit te halen zijn waardoor lange voorwerpen over de volledige lengte niet vlak vervoerd kunnen worden.
De kofferruimte is goed toegankelijk met als extra de apart te
openen achterruit (makkelijk als de kofferruimte vol is en er toch nog wat in moet).
De zicht naar achteren is voor sommigen wellicht wat onoverzichtelijk.
De 1.8 liter motor is voor mijn gevoel toch wat te krap bemeten,
maar hierbij valt wel op te merken dat het rijden op LPG hier ook enigszins debet aan is. Weinig olieverbruik (misschien 1 liter op 25.000 km). Verbruik op LPG ligt bij ca. 1 liter op 9,5 km; bij
een ruimtebesparende LPG tank van ca. 42 liter vulling kom je dus ongeveer 400 km ver.
Afgezien van eerder genoemde storingen die voor het grootste deel hun oorsprong bij aankoop al hadden gevonden (de auto was door mij zonder garantie bij een garage gekocht !), zijn er in de ruim 30.000 km nadien geen zaken kapot gegaan.
De distributieriem is bij 140.000 km vervangen (er was geen bewijs te vinden dat deze daarvoor al was gewisseld hetgeen natuurlijk ook de aankoopprijs weer drukte) en afgezien van zijn reguliere beurten heeft het me enkel 3 xenonlampen gekost.
Al met al toch geen slechte score lijkt me.
Al met al denk ik dat het mogelijk toch een wat ondergewaardeerde auto is met een zeer hoog rijcomfort. Even los van eerder genoemde zwakke plekken moet het me wel van het hart dat de prijzen van (bepaalde) reserve-onderdelen voor dit type auto schandalig hoog zijn en dat het zich loont even de tijd te nemen om op het internet naar alternatieven te zoeken. Ook een blik op de reacties op het Renault Laguna-forum kan heel verhelderend werken en levert vaak hele bruikbare tips op van liefhebbers, sleutelaars en gebruikers (met dank !).
Een Renault Laguna II, fase 2 (2006-2008), zou dus eigenlijk de (bijna) perfecte auto moeten zijn vanwege het ontbreken van alle kinderziektes.
Kortom : een auto gemaakt met de bekende franse slag (op meerdere manieren op te vatten).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.