Renault Kangoo RT 1.4 (1998)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Kangoo RT 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 180.000 km |
KM-stand laatst | 180.000 km |
De Kangoo van mijn ouders
- 180.000 km
Dit is de auto van mijn ouders, waar ik zo af en toe in schees. Mijn ouders zijn niet zo b(m)egaan(e) met het internet, maar vinden het rijden in de Kangoo wel leuk, daarom ik deze review voor hen plaats.
De ervaring van hun en mij gemixt.
Dan over de hoofdpersoon de Kangoo nu.
Het eerste jaar geen panne gehad. Het tweede jaar wel. Eerst ging de krukas sensor eraan, daarna een bobine. Dat alles na 12 jaar, en dan mag er na mijn mening wel eens iets stuk gaan, want het is immers geen nieuwe auto meer. Het derde probleem was de ophanging voor. De aandrijf as rechts is versleten en begon te rammelen bij een bepaalde snelheid. Inmiddels is die ook vervangen en rammelt niet meer. De Kangoo is nu fluister stil bij stationair draaien viel mijn vader op.
Nu nog de motor wat beter afstellen bij een Renault garage is mijn advies aan mijn vader want bij de koude start en een kort ritje vanaf de koude start stinkt het naar een te rijk mengsel vindt ik.
Het rijden is prima, en doet het vooral goed in dorpen en in steden. Op de autobaan vindt ik de Kangoo niet goed. Het gaat wel, maar het is geen reisauto zoals bijvoorbeeld een Citroen C5 of Honda Legend. De stoelen vindt ik wat aan de korte kant, en de hoofdsteunen wiebelen in de rugleuningen. Verder is de ruimte voor de ledenmaten meer dan genoeg voor een groot persoon van flinke omvang. Het sturen gaat licht en is indirect met een ruime middenstand. Het stuur staat vrij vlak en is niet in hoogte en axiaal verstelbaar. De motor trekt goed, loopt mooi en is krachtig genoeg om niet aangemerkt te worden als sloom. Je kan toch lekker mee komen met de modernere hedendaagse voertuigen. De 1400 is na mijn mening een prima keus die in 1998 gemaakt is voor deze auto.
Het schakelen gaat 'bijna' op z'n Japans soepel. De koppelingspedaal zal bij een beginnend bestuurder nauwelijks een probleem opleveren door het vergevend karakter van het koppelingspedaal. Kortom de bediening is vanzelfsprekend eenvoudig. De remmen zijn prima bekrachtigd en geven een zeker gevoel.
De voorzieningen zijn bij de tijd. Elektrische bedienbare ramen, 2 airbags, verstelbare lichtbundel koplampen, digitaal afleesbare kilometerstand met oliepijl meter.
Voor al je bagage die mee moet is er altijd plaats. Daarom zijn mijn ouders altijd de pineut voor vrienden en familie die in een verhuizing zitten. Hun auto kan dit niet, kan dat niet.
Qua carrosserie is het een echte bedrijfsauto. Sterk en robuust. De schuifdeur bijvoorbeeld doet je denken aan de tandartsbus van welleer. Met een idioot sterke constructie zit die schuifdeur gemonteerd. Doet aan alsof de Kangoo makkelijk 25 jaar oud wordt. Roest is er niet te zien! Dat van een twaalfjarige Renault. De lak is zo fris alsof ie net uit de fabriek komt. Nergens doffe plekken.
Karakter heeft deze auto, al vinden velen het een afzichtelijke auto. Saai is ie niet.
Wat er wordt beweerd dat slechte auto's niet meer gemaakt worden is waar wat ik zelf ondervindt met de Kangoo en mijn eigen VW Bora. De inhaalslag op de Japanners is bijna voltooid. Nu nog de puntjes op de i zetten en Renault is net zogoed van kwaliteit als pak 'm beet Toyota.
Door de Kangoo ervaring ben ik ook overgestapt van een Japanse auto naar een Europese auto. En daarmee bevestig ik mijn ervaring van de inhaalslag op de Japanse concurrenten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.