Renault Kangoo 1.6 16V Privilge (2002)

autoreview

Renault Kangoo 1.6 16V Privilège (2002)

Signalement

UitvoeringKangoo 1.6 16V Privilège
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf206.000 km
KM-stand laatst247.800 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 206.000 km

Inleiding

omdat mijn audi 100 eigenlijk te oud werd om dagelijks te blijven gebruiken zocht ik naar een nieuw dagelijks vervoermiddel. Ik had een aantal eisen waar de nieuwe auto aan moest voldoen. Deze waren ruimte, licht en als brandstof op lpg g3 lopen en toch niet meer dan 210k op de teller. Daarnaast wilde ik liever niet een doosnee model of in ieder geval een auto met een bepaalde uitstraling. Tenslotte had ik nog een belangrijke eis: de auto moest niet duurder dan een 3000euro kosten. Dit omdat ik in mijn vorige auto aardig wat geld in gestoken had en wilde nu even weinig uitgeven om mijn spaarrekening te spekken. Dus dat werd zoeken op autoscout24 en andere vergelijkbare site's. Nu kun je daar gelukkig selecteren op brandstof dat beperkt de select al aanmerkelijk.

Kangoo.

Modellen die aan mijn selectie voldeden waren niet erg divers. Het waren voornamelijk Renaults. Laguna's uit 2002 2003. Alfa Romeo's en Fiat Stilo Wagon en Renault Kangoo's. Dat er niet meer modellen tussen zaten kwam omdat er in die jaren weinig auto 's op kenteken gezet zijn met lpg g3. De Laguna's vindt ik persoonlijk erg leuk maar de verhalen die je over deze modellen hoort schrokken me toch wel behoorlijk af. De alfa's hadden allemaal veel te veel kilometers. Dus bleven de Stilo Wagon en de Kangoo over. Van de Stilo ben ik ook erg gecharmeerd. Ben zelfs bij enkele wezen kijken. Het grote voordeel van deze auto's zijn dat ze erg goedkoop worden aangeboden met weinig kilometers. Alleen het grote nadeel vindt ik dus de binnenbekleding deze is van een afschuwelijke kleur waar ik niet tegenaan kijken wil. Daarnaast ook nog het hoge gewicht wat de wegenbelasting negatief beinvloed. Bleef er dus 1 model over de Renault Kangoo. Het wachten was op een geschikt model die aangeboden zou worden.
Uiteindelijk stond er een mooie te koop. Een actie model uit 2002 met de mooie naam Oasis. De auto had 206k op de teller, had slecht een eigenaar gehad en de hele onderhoudgeschiedenis was bekend. Na een proefrit met de hele familie hebben we besloten om dit exemplaar aan te schaffen.

Het plan is om met deze Kangoo ongeveer 3 jaar te rijden tegen zo weinig mogelijk kosten. Daaom ga ik ook alles bijhouden. Op het duitse www.spritmonitor.de kun je daartoe alle gemaakte kosten bijhouden. incl. afschrijvingen wegenbelasting etc.


Onderhoudshistorie

gelukkig had de vorige eigenaar een map aangelegd met daarin alle rekeningen en beschrijvingen van werkzaamheden aan de Renault Kangoo. Hieronder zal ik de belangrijkste noemen met de kilometerstand

datum km omschrijving
==============================
aug. 2002 aanschaf
dec 2004 53.000 vervangen 1 bobine
mrt 2006 80.000 uitlaatdemper
apr 2007 113.000 D-riem etc
jul 2007 120.000 andere 3 bobine's
sep 2007 125.000 nieuwe startmotor
mei 2009 160.000 nieuwe accu
jul 2009 160.000 nieuwe BDP sensor
nov 2009 171.000 nieuwe remschijven/ blokken
apr 2010 180.000 relais brandstofpomp/ fuseekogel rechts
jan 2011 188.000 nieuwe ruitewissermotor, nieuwe remvoering achter
okt 2011 194.000 nieuwe MAP sensor
mrt 2012 201.000 remcilinders achter, hoes aandrijfas li, uitdraaien remtrommels
apr 2013 206.000 spoorstand eind, airco afgevuld

deze reparaties zo bekijkend vindt ik dit erg meevallen. Wat opvalt zijn dat de bobine's alle al vervangen zijn. Dit was een typisch zwak punt van Renault uit die jaren. De startmotor vindt ik ook bizonder na al 125.000 km evenals de ruitewissermotor. De rest is gewoon normale slijtage.

Het eerste wat ik gedaan heb ik een afspraak gemaakt bij de garage om de D-riem, spanrol en waterpomp te vervangen. Dit was nodig ivm de 5 jaar wissel. Daarnaast heb ik zelf een beurt gegeven. Motorolie en filter, bougies, luchtfilter, versnellingsbakolie, remvloeistof, koelvloeistof vervangen.
Binnenkort moet ik de winterbanden vervangen ook omdat ik in feb 2014 op wintersport wil.

eerste indruk na 8000 km

  • 215.000 km

Heb de auto nu enkele maanden in bezit. We zijn er van de zomer mee op vakantie geweest naar Frankrijk. Hierbij is ons de ruimte goed bevallen. Je kunt er werkelijk alles in kwijt. Het rijcomfort is voldoende. Niet zo fijn als de vorige auto maar in feite is dit natuurlijk ook een bestelauto. Dat merk je dus aan het rumoer bij hoge snelheden. Het relatieve hoge zwaartepunt wat het bochtengedrag niet bevordert. Positief valt de motor op. Deze 1.6 16 klepper klinkt erg lekker maar is ook behoorlijk levendig en pittig. De motor levert dan ook 95pk en dat voor een auto voor nog geen 1100 kg.
Het verbruik is niet denderend na een 30tal tankbeurten haal ik ongeveer 9,5 liter per 100 km. Maar goed het is gelukkig lpg.Het is wel weer zuiniger dan de vorige auto.

Wat verder opvalt is het toerental. Bij 120km/uur maakt de motor al 3500 toeren. Dit vind ik behoorlijk veel. Daarbij komt dat doordat mijn motor op lpg loopt de temperatuur hoger is dan op benzine. Ik heb me laten vertellen dat je de motor niet langdurig 4000 toeren of meer moet laten draaien op lpg ivm kans op verbrande kleppen. Dit betekent dat je niet langdurig 130 km/uur zou moeten rijden.

Verder nog geen onkosten gehad.

de ervaring na 1 jaar gereden te hebben

  • 231.529 km

Inmiddels de auto een jaar in bezit. Heb er inmiddels bijna 25.000 km mee gereden. Zoals gezegd na de aankoop enig onderhoud uitgevoerd zoals nieuwe distributieriem en zelf een beurt uitgevoerd. Daarna de winterbanden die erop zaten afgereden. Omdat we in januari op wintersport wilden zijn er nieuwe winterbanden op gekomen van Nokian.
Inmiddels had ik de aluminium velgen zelf weer netjes gemaakt. Heb ze geschuurd en opnieuw gespoten. Daarna kon ik deze er eindelijk onderdoen in mei met een setje nieuwe zomerbanden. Ditmaal gekozen voor spotgoedkope Nankang NS2. Over deze banden veel goede recenties gelezen. (natuurlijk in verhouding met de prijs)
In mei moest de Kangoo voor de APK. Hier kwamen wat dingetjes naar voren.
Stuurhuishoes links
spoorstangeind/ stuurkogel vooras rechts
nieuwe remblokken en schijven voor
vulslang lpg vervangen
lpg tank ontroesten
gasklephuis reinigen..
Dit kostte me wel ongeveer 600 euro. maar goed het was nodig.
Ik hoop dat ik het komende jaar zonder noemenswaardige kosten door kan komen.
Al met al rijd ik natuurlijk wel erg goedkoop. Alles heb ik bijgehouden en ik kom uit op 0.23 cent per km bij een complete afschrijving in 4 jaar. Denk dat dit nog wel gaat zakken het komende jaar.

Nog een opmerking: het is nu 2 keer voorgekomen dat er een lampje gaat branden op het dashboard wat aangeeft dat de Kangoo een electrische storing zou hebben. De auto heeft dan ook niet veel vermogen meer op dat moment. Ik weet niet wat dit kan zijn. Omdat het nog maar 2x is voorgekomen ga ik dit ook niet uitzoeken tenminste als het niet erger wordt.

Ervaringen gebruik. De kangoo is werkelijk een fantastische auto om te hebben. Alles kan erin. Ik ga regelmatig met de fiets erop uit. Deze gaat zonder het loshalen van een wiel zo in de Kangoo. In de vakantie is het mogelijk om de bagageruimte helemaal te stapelen tot aan het dak. Dit kan omdat ik een rek hebben die tussen de bagageruimte en de achterbank te bevesigen is.

Ik heb Thule dakrails gekocht. Het blijkt dat de bevestigingspunten voor de voorste en achterste rail zover uit elkaar ligt dat er geen fietsendrager oppast. Deze moeten dus op de trekhaak.

Conclusie: een fijne auto gebleken die me niet teveel kost. Erg betrouwbaar. Ben van plan er nog 3 jaar mee te rijden. Met deze jaarkilometrage zal de Kangoo dan meer dan 300.000 km gereden hebben. Ik zie dan wel wat ik doe.

verkoop van de Kangoo

  • 247.800 km

Sinds mijn vorige review toch weer aardig wat kilometers erbij gezet. Nog steeds met veel plezier gereden. Toch nog wat onkosten moeten maken. De 4 bobine's waren versleten en moesten vervangen worden. Daarna de volgende zaken vervangen: brandstofpomp, watertemperatuur-sensor, krukaspositie-sensor. Dit waren helaas geen goedkope nota's.
De reden dat ik de auto weg doe is omdat ik gewoon iets anders wil. Ik wil weer wat luxe.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens