Renault Kadjar Energy TCe 140 Intens (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kadjar Energy TCe 140 Intens |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 10.500 km |
KM-stand laatst | 12.000 km |
1e ervaringen na een maand
- 12.000 km
Vorige maand de eigenaar geworden van een Kadjar 140 Tce Intens.
De auto was bij aankoop 10 mnd oud en had een km stand van 10.500 km.
Dit is een importauto uit Spanje.
De vorige auto was een Citroen C4 met 1.2 130pk puretech 3 cyl motor.
De overstap naar de Kadjar is mn gemaakt vanwege de wens naar een hogere zit van mijn vrouw en mij (leeftijd eind vijftig).
Voor de duidelijkheid, een hogere instap is niet van belang, wel het comfort van de hogere zithoogte en andere zithouding.
Zelf vind ik de Kadjar qua uiterlijk minder mooi dan zijn Qashqai broertje, maar ik vind het interieur wel mooier en rustiger qua ontwerp.
De 1e ervaringen zijn erg goed.
De zithouding is idd erg fijn.
de 4 cyl 1.3 motor is soepel met al veel trekkracht vanaf 1500 tpm.
Dit zal nog van pas komen aangezien de auto ook zal worden gebruikt als caravantrekker.
De bak schakelt licht en direct, de koppeling is soepel .
De wegligging is prima (mede vanwege 225 bandbreedte?), de wagen hangt ondanks de hoogte niet veel over in snellere bochten en het veercomfort op slechte wegen en drempels is goed, ondanks 19" wielen.
Het brandstof verbruik is (natuurlijk) hoger dan van de Citroen vanwege 125 kg meer gewicht en mn de hoogte.
Maar in de winterperiode 1:15,5 voor woon-werkverkeer met overwegend alleen snelweg is toch niet slecht.
Dit wordt in de zomer nog wel beter, mede vanwege de komende 100 km limiet.
De auto heeft veel accessoires, zo'n beetje alles wat mogelijk is behalve panoramadak en winterpakket.
Opmerkelijk is de afwezigheid van een DAB+ module voor de radio, blijkbaar wordt deze in Zuid-Europa niet geleverd door Renault terwijl deze in Noord-Europa wel standaard is op deze uitvoering.
De leren bekleding is wat mij betreft geen pre, deze is gladder dan stof en is koud in de winter en warm in de zomer.
De electrische stoelverstelling is een leuke gadget, maar vind het zelf niet echt belangrijk.
Veel functies worden bediend via het centrale touchscreen, maar alle veelgebruikte functies zoals klimaatregeling en audio gaat via knoppen.
Het dashboard scherm is geheel digitaal en kan deels naar wens worden ingesteld.
Na pas 1500-2000 km kan ik natuurlijk nog geen zinnig woord zeggen over betrouwbaarheid, hier zal ik pas later een oordeel over kunnen vellen.
Tot nu toe werkt alles naar behoren.
Het onderhoudsinterval is 1x per 30.000 km, ik zal zelf echter vaker de olie verversen van het kleine turbo blok.
Ter vergelijking onze 2e auto (Suzuki Swift 1.0 turbo) heeft een onderhoudsinterval van 1x per 15.000 km.
Voorlopig ben ik een tevreden gebruiker/eigenaar, in een later stadium zal ik meer ervaringen gaan toevoegen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.