Renault Grand Scénic 1.5 dCi 105 Tech Line (2006)

autoreview

Renault Grand Scénic 1.5 dCi 105 Tech Line (2006)

Signalement

UitvoeringGrand Scénic 1.5 dCi 105 Tech Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Omdat mijn Zafira al 235.000 (vrijwel probleemloze) kilometers op de teller heeft, moesten we maar eens een nieuwe kopen. Maar eens een ander model, hoewel ik de nieuwe Zafira ook niet lelijk vind. Een Renault Grand Scenic, want ik vervoer toch vrij vaak meer dan 5 mensen. Ik wilde navigatie erin, en dan kom je al snel op de Tech Line. Aangevuld met het schuifdak en de Cabasse 4x40 stereo, staat er toch een leuke -en dure- auto. Daarom ook maar gegaan voor de goedkope kleur Rouge Vif, die ik overigens SUPER vind staan. En ook voor de mindere motor, de 1.5 Diesel. Proefgereden met de oude 1.9 (120 pk) Diesel, maar het verschil met deze 105 pk-er vond ik te klein voor het prijsverschil. De nieuwe 130 pk 1.9 schijnt wel een stuk rapper te zijn, maar helaas; te laat voor mij. De 1.5 is ook rap zat, al komt de turbo er in de eerste versnelling wel ERG plotseling in!

De achterstoelen zijn gemakkelijker op te klappen dan bij de Zafira; je hoeft de middelste stoelen niet te verschuiven. Dat kán overigens wel, erg praktisch is dat je die dan ook iets achterover kan laten leunen, zodat de kinderen bij het in slaap vallen niet altijd met pijnlijke nek wakker worden. Handsfree instappen en starten, en de automatische parkeerrem zijn even wennen, maar ik kan ze (bijna) niet meer missen! Het open dak geeft een heerlijk ruimtelijk gevoel qua interieur, dat zowiezo al groter is dan dat van de Zafira. Veel praktische opbergvakken en andere handigheidjes. De automatische verlichting, achteruitkijkspiegel-verduistering (mooi woord voor Scrabble?), automatische klimaatcontrole en dito ruitewissers bevallen me prima.

Natuurlijk zijn er ook minpunten; ik verwacht meer comfort van een Franse wagen. Het geluid van de banden en rijwind is te hard, daarentegen geeft de 6-de versnelling wel rust voor wat het motorgeluid betreft. De vering is niet erg comfortabel, als de weg ook maar IETS minder dan perfect is. De vloermatten in het midden zijn een lachertje qua ergonomie, en de stereo-upgrade van 600 Euro levert niet het geluid op dat ik verwachtte. De cruise-control is gewoon knullig, en vecht met de boordcomputer om een plaatsje op het display; ik blijf die kleine knoppies maar indrukken! Ook staat het rempedaal te dicht bij het gaspedaal voor mijn maatje 44.

Na 2.000 kilometer in 1 maand stap ik echter nog steeds met veel plezier in, en blijft de Zafira steeds vaker achter voor mijn vrouw... De kinderen willen ook steevast met de rooie.

juli 2006:

In 4 maanden 15.000 kilometer gereden met de brandweerauto. Naast een hoop plezier, ook nog wat minpuntjes ontdekt: cruise control wil soms niet aan, net als de automatische wissers; het bevestigingssysteem van de vloermatten (met klitteband) is hilarisch slecht, waardoor ze zelfstandig door de auto ’wandelen’; file-informatie op de navigatie werkt af en toe niet (terwijl de TMC wel beschikbaar is!); met een dakkoffer op de auto -of zelfs alleen de dragers er op- is het gefluit van het glazen dak niet te harden! Verder bij het goed schoonmaken van het interieur een hoop slordigheidjes gezien; slecht vormgegeven tapijt, waardoor lelijke bobbels en gaten tevoorschijn komen, plastic delen die losschieten, buitengewoon slappe afsluiting van de opbergkastjes in de zijkanten van de bagageruimte, waardoor ze spontaan openvallen etc.etc.
De dealer heb ik nog niet nodig gehad, maar bij de onderhoudsbeurt over 5.000 kilometer zal ik ervaren of de vernietigende kritieken over hun service die ik af en toe lees, terecht zijn.


oktober 2006; inmiddels 26.000 kilometer in 8 maanden gereden. Naast wat irritante onvolkomendheden (linkerspiegel klapt niet meer in/uit, remmen piepen luid bij het achteruitrijden) ook veel plezier van de auto. De navigatie is vergeleken met bijvoorbeeld een TomTom echt een stapje hoger, merkte ik laatst toen ik met een vriend de TomTom-aanwijzingen probeerde te volgen. Mag trouwens ook wel voor het prijsverschil hoor! In het nieuwe model zit de bediening van de Navi trouwens op de middelste opbergbak, heel wat praktischer dan ver weg bij het schermpje vooraan op het dashboard. De stoelen zijn trouwens loodzwaar als je ze er uit wilt tillen, een beginnende hernia is het gevolg, hahaha.
De beurt bij de dealer leverde geen opzienbarende dingen op. De 2.0 16V benzine-uitvoering die ik als leen-auto meekreeg, voelde niet eens veel rapper dan mijn 1.5 turbodieseltje...

Maart 2007: kilometerstand 46.000 in 13 maanden. Net een beurt gedaan, waarbij mijn klachten over zowel het inklappen van de spiegel, het kraken van de voorvering als over het vastzitten van het koppelingspedaal werden afgedaan met ’we hebben het even nagekeken en gesmeerd’. Bij de Renault-dealer werd zowel mijn vrouw bij het wegbrengen, als ik bij het ophalen van de auto gekoeieneerd met 4 keer de vraag of we zeker wisten dat het niet aan de automatten had gelegen, waarachter het koppelingspedaal wel eens blijft hangen... Verander dan die rot-matten, had ik hem bijna toegebeten. Nu blijf ik veroordeeld tot het 1 keer per maand fysiek omhoogtrekken van het koppelingspedaal als die weer eens tot bijna tegen tegen het schutbord ingezakt is.
Verder geen klachten, hoewel ik laatst in een nieuwe Citroen C5 weer werd geconfronteerd met het feit dat Franse autostoelen toch echt comfortabeler kunnen! Citroen gebruikt daarin dezelfde heerlijke stoelen als Peugeot in de 407, denk ik.
De matten geven langzaam hun poging om 1 geheel te lijken op, en vallen uit elkaar. Vooral achterin wordt het steeds meer een legpuzzel!

December 2007: 60.000 km in 1,5 jaar. Toen ik de auto afleverde bij een afspraak voor een beurt en een terugroep-aktie, werd me gezegd dat de aktie niet voor mijn auto bestemd was. Maar de brief vanuit Renault is op kenteken (waarop type motor) gestuurd, dus MOEST wel voor mijn auto gelden! ’De terugroepaktie is teruggeroepen?’. Vaag verhaal. Behalve de beurt moest ook de vering van de achterklep vervangen worden, want die werkte niet meer.
Verder iemand op een parkeerterrein achteruit komend tegen de bestuurdersdeur aangehad. Laten spuiten bij een schade-specialist, die de deurhendel met nog natte lak terug in de deur heeft gezet, en zo allemaal putten en sleepsporen in de verf maakte. En dat probeerde hij gewoon ’effe vergete te melde’! Wat een lef zeg; spuit het maar effe opnieuw dan, ei! Heeft drie dagen gekost voor alleen 1 deur spuiten.
Verder geen klachten, noch opmerkelijke zaken.

De auto is in februari 2008 ingeleverd bij de lease-maatschappij, omdat ik naar een andere werkgever ging. Ik zal de auto meer missen dan de problemen en slechte dealer-ervaringen die erbij zaten doen vermoeden!

PROBLEMEN

Antenne gestolen
Koppelingspedaal tijdelijk ’bevroren’
Wissers werken (soms) toch niet automatisch
Linkerbuitenspiegel klapt niet meer in/uit
Krakende voorvering, vooral als het koud is
Piepende remmen bij achteruit rijden
Achterklep-vering kapot

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.