Renault Grand Scénic 1.9 dCi 130 Tech Line (2006)

autoreview

Renault Grand Scénic 1.9 dCi 130 Tech Line (2006)

Signalement

UitvoeringGrand Scénic 1.9 dCi 130 Tech Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf161.000 km
KM-stand laatst300.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

300.000 probleemloze km’s in een Renault!

  • 300.000 km

De aankoop in 2010
Laat ik u allereerst meedelen dat ik geenszins van plan was om een gebruikte Renault Grand Scenic 1.9 diesel aan te kopen. Ik vind het model ronduit lelijk vormgegeven en wat aan de kleine kant voor een ruimtewagen. Bovendien beschikten mijn vrouw en ik tot en met 2007 over een zeer ruim budget voor vervoermiddelen. Tot 2007 zouden wij nooit en te nimmer de aankoop van een Scenic hebben overwogen. Maar soms loopt het anders. Het ruime budget verdween in de financiele crisis om niet meer terug te komen; als zelfstandig ondernemer ben ik gesneuveld maar kon gelukkig na twee dramatische jaren eind 2009 weer terug in loondienst. In 2010 moest er een auto worden aangeschaft. En met EUR 8000 op zak was mijn budget relatief beperkt.

Zoals gezegd vind ik de Scenic lelijk vormgegeven. Ook nu na ruim 3 jaar vind ik dat nog steeds, het lijnenspel went dus niet. Eenmaal in de auto, zie je de buitenkant niet. Maar helaas is de binnenzijde ook niet zo fraai. Het display is ouderwets en doet je denken aan de tekens van een jaren 80 computer. De zithouding is wat vreemd rechtop en het stuur staat te vlak.

Maar soms doet een proefrit wonderen. De auto rijdt alleszins prettig en comfortabel. Bovendien was de auto in 2010 aantrekkelijk geprijsd, omdat toen vele lease Scenics terug op de markt kwamen. Mijn vrouw en ik kochten deze goed onderhouden auto bij Auto Vitel in Waalwijk. De keuze voor Vitel was logisch, men bood een ruime keus uit 8 min of meer gelijkwaardige Scenics. Onze Scenic is de duurste Tech Line uitvoering met 7 zitplaatsen, een panoramadak en pijltjesnavigatie. De auto had 160.000 km gereden en was dealer onderhouden.

De Scenic is onze 40e auto. Mijn vrouw en ik hebben, naast 32 motorfietsen, bijna altijd leuke auto’s gereden. Zo passeerden onder andere enkele BMW’s, verschillende Saab’s en Citroen’s waaronder 2x een XM en een DS, een Corvette, een NSU RO 80, een paar dikke Amerikaanse trucks waaronder een heuse F250 monstertruck, diverse Japanse 4x4, een Audi A6, een Mini en een Volvo 850. In de jaren voor de Scenic reed ik zakelijk een Espace diesel (1x bj 2006 en 1x bj 2008). De goede ervaringen met deze betrouwbare Renault’s (70.000 km per jaar) zorgden er mede voor dat de Scenic werd aangeschaft.

Gebruik
De Scenic wordt prive en zakelijk bereden. Ik rijd gemiddeld 1.000 km per week. Ik zit meestal alleen in de auto m.u.v. de zomervakantie. Dan haken we de caravan aan om het het gezin (4 personen) naar het zuiden af te reizen.

De motor
De motor is een 1,9 Dci. met 130 pk. Het is een stille en soepele motor die vanaf 1500 tpm prettig doortrekt. Ik rijd meestal in het gebied tussen 1500 en 2750 tpm. De motor is dan lekker stil. De acceleratie van 0 tot 100 km is met precies 10 seconden vlot, zeker voor het type auto. Belangrijker voor mij is dat de motor soepel is, vanaf 80 km kan de 6e versnelling worden ingeschakeld. Maar ook bij hogere snelheden trekt de motor goed door, er is wel een klein turbogat maar na 3 gebruiksjaren en 1.000 km per week heb je je rijstijl zodanig aangepast, dan je geen last hebt van enige aarzeling bij gasgeven. De motor verbruikt weinig olie, het peil daalt tussen de servicebeurten naar iets boven het minimum. Ik houd het peil goed in de gaten maar heb nog nooit olie bijgevuld.

Het verbruik
Ik heb een rustige soms wat gezapige rijstijl, ik houd me aan de maximum snelheid en accelereer meestal rustig. Dat is wat anders dan het nieuwe rijden met absurd lage toerenallen. Daar doe ik niet aan mee want ik heb het gevoel dat ik de motor pijnig. Het verbruik is volgens de boordcomputer 1 : 18,5 gemiddeld. De boordcomputer overdrijft ongeveer 8%, dus het werkelijk verbruik is rond de 1 : 17. Als ik de snelheid beperk tot 110 km per uur haal ik gemakkelijk 1 : 20 op langere afstanden. Met de Kip Kompakt 420 caravan (met hefdak, zie de foto) aangehaakt wordt het een ander verhaal. Rijdend met 100 km per uur daalt het verbruik naar 1 : 12, maar bij 120/130 km is de tank met 1 : 10 snel leeg. Opvallend is de kracht van de motor, met caravan urenlang 130 km op de klok is geen probleem. Ik rijd dan wel in de 5e versnelling, de 6 is niet bruikbaar. De motor draait bij deze snelheid ongeveer 3.000 tpm.

Comfort en gebruiksgemak
De auto rijdt comfortabel, schakelt soepel en is door de grote ramen goed te overzien. Je moet geen vlotte rijstijl hebben want de Scenic helt flink over in de bochten en je merkt dat je de auto hier geen plezier mee doet. De stoelen zijn behoorlijk stevig en bieden voldoende comfort, ook na 300.000 km. De gebruikte stoffen zijn van een goede kwaliteit en redelijk makkelijk schoon te houden. Wat betreft het gebruiksgemak vind ik dat de stoelen op de middelste rij lastig te verwijderen zijn. Je kan ze wel eenvoudig opklappen maar ze zijn zwaar. Het zou prettig zijn als ze in de vloer kunnen verdwijnen, zoals de achterste twee stoelen. De luxe standaard Cabasse radio biedt voor mij een goede geluidskwaliteit, hoewel ik meestal naar Radio 1 luister en zelden afstem op muziekzenders. De pijltjesnavigatie werkt weliswaar goed (met een rare vervormde vrouwenstem) maar kan niet meer worden ge-update. Ik werk daarom met een TomTom navigatie.

Onderhoud
De auto wordt door de lokale Renault garage onderhouden. De garage gebruikt Motrio in plaats van Renault onderdelen. Motrio levert niet-originele Renault onderdelen, die natuurlijk wel aan een bepaald kwaliteitscriterium voldoen. Denk aan luchtfilter, interieurfilters, ruitenwisserbladen etc. Oliefilters, remschijven en remblokken blijven altijd originele onderdelen. Motrio biedt ook banden aan, maar ik kies liever voor merkbanden zoals Conti of Michelin. Dankzij Motrio daalt de prijs van een servicebeurt wat betreft de onderdelen met 25%. Mooi meegenomen! Ik merk geen verschil met originele onderdelen, bijvoorbeeld door een hoger brandstofverbruik. Over de dealer ben ik tevreden, goede service en prettige deskundige medewerkers.
Ik heb nu zelf 140.000 km met de Scenic gereden. De auto is ook door de vorige eigenaar goed onderhouden (lease). Ik heb de Scenic om de 20.000 km een servicebeurt laten geven. Renault schrijft voor elke 15.000 km maar doordat ik veel langere afstanden rijd, heb ik dit verhoogd naar 20.000 km en een enkele keer 25.000 km. De auto heeft mij nooit laten staan, wel heb ik bij een km stand van 180.000 een vervuilde EGR klep gehad. De auto reed wel verder maar in de noodloop. Het probleem is snel verholpen door de garage. Ik ben zuinig op de auto. De auto gaat wekelijks door de wasstraat en wordt tweemaal per jaar in de was gezet. Krasjes worden netjes bijgewerkt. De auto staat er nog steeds keurig bij en je ziet er de km stand van 300.000 niet aan af.

Betrouwbaarheid
De auto is beslist betrouwbaar. Behoudens de EGR klep heb ik nimmer problemen gehad, maar ook de leasemij heeft geen noemenswaardige reparaties moeten laten doorvoeren (makkelijk als de auto als Renault onderhouden is; de dealer kan de complete historie inzien). De auto heeft nog de originele uitlaat, schokbrekers, gloeibougies en accu. Ik merk wel dat de demping van de schokbrekers wat terugloopt, maar het is nog niet nodig om de schokbrekers te vervangen, aldus de garage. Alles werkt nog naar behoren, zelfs het elektronische dashboard heeft nimmer voor problemen gezorgd en alle ramen gaan keurig open en dicht (vaak voorkomend probleem). Eerlijk gezegd verbaast mij dit alles wel een beetje, want Renaults tot en met bouwjaar 2006 staan nu niet direct goed bekend als het gaat om betrouwbaarheid. Kennelijk is de bouwkwaliteit van de Scenic in orde of heb ik toevallig en goed exemplaar getroffen. Goed en tijdig onderhoud helpt natuurlijk ook een handje. Wel rammelt de auto er zo nu en dan flink op los, geluiden komen uit het dashboard en/of uit de kofferruimte, maar eenmaal op snelheid is de Scenic mooi stil. Er rammelt niets meer en er is weinig windgeruis. In de winter met flinke vrieskou kraakt het panoramadak. In de eerste winter dat ik met de auto reed, dacht ik dat het dak zou barsten. In de zomer kraakt het dak nooit.

Kosten
Omdat ik zo veel zakelijk rijd kan ik, dankzij een deels belaste km vergoeding van EUR 0,38, de auto zo goed als kosteloos rijden. Alle kosten van belastging, onderhoud, brandstof etc kan ik voldoen uit de km vergoeding. Slechts de afschrijving van ongeveer EUR 1.750,- per jaar is voor mijn eigen rekening.

Conclusie
In reviews lees ik vaak over premium. Dat gaat doorgaans over de goede kwaliteit van met name Duitse automerken. Renault staat niet bekend als een premium merk. Maar als een auto 300.000 km aflegt zonder noemenswaardige problemen en/of bijzonder onderhoud, vind ik dat in zekere zin ook premium (letterlijke vertaling: van de beste kwaliteit). Het zal u duidelijk zijn, ik ben erg tevreden over de auto.
Heel lang zal ik niet meer van de Scenic kunnen genieten. Binnenkort krijg ik een auto van de zaak aangeboden, dit i.v.m. de vele zakelijke km’s.

Onderhoudshistorie:

  • 300.000 km

0 – 160.000 km : onderhoud bij Renault garage door vorige eigenaar
160.000 km : aankoop auto (had bij 150.000 km servicebeurt gehad)
175.000 km : 4 nieuwe Continental zomerbanden
180.000 km : servicebeurt, filters, ruitenwisserbladen, versnellingsbakolie, lampjes
195.000 km : gratis zomercheck
205.000 km : servicebeurt, filters, airco reinigen, paar lampjes
212.000 km : ruitenwisserbladen
214.000 km : vervangen drukvoeler (opname element turbodruk)
224.000 km : servicebeurt, filters, airco reinigen en vullen, lampjes, remblokken achter, kapje versnellingspookhoes, ruitenwisserbladen, lampjes
242.000 km : servicebeurt, filters, distributieriem, spanrollen, waterpomp, binnenstuurkogel, onderste motorsteun, rechter motorsteun, lampjes
247.000 km : 2 nieuwe winterbanden, montage set winterbanden
264.000 km : airco gevuld
268.000 km: servicebeurt, filters, 4 nieuwe Michelin zomerbanden, remschijven voor, remblokken voor
279.000 km : gasveren achterklep, nieuwe mattenset
293.000 km : servicebeurt, filters


Opmerkingen:

a. distributieriem, waterpomp en spanrollen bij 242.000 km vervangen door de Renault dealer. Reden: 15% korting door Renault Indumij en 5 jaar garantie. Prijs na korting EUR 729,63. Voor die prijs hoef je niet verder te zoeken.

b. bij deze servicebeurt tevens motorrubbers en onderste motorsteun laten vervangen. Motor begon steeds meer te resoneren. Na reparatie reed auto weer als nieuw. Prijs EUR 272,-.

c. tenslotte, ook bij deze servicebeurt, de rechter binnenstuurkogel laten vervangen. Auto kraakte bij rechter voorwiel wat ik vooral merkte bij langzaam rijden (en sturen). Prijs EUR 206,-.

d. de zgn. privilege pas is goed initiatief van Renault. Pas kost EUR 40,- per jaar. Daarvoor krijgt de klant een gratis zomer- en winterinspectie, gratis APK, vervangen van lampen, 15% korting op nieuwe distributieriem, gratis bijvullen van olie en alle overige vloeistoffen.

Auto verkocht!

  • 300.000 km

De Renault is vandaag verkocht aan een lokale autohandelaar. Ik wil geen zeikers en bandentrappers aan de deur en neem daarom genoegen met een lagere prijs. Gisteren heb ik een 8 maand oude Citroen DS5 Hybrid in ontvangst genomen. Betreft een leasewagen. Eerste indrukken: fraai afgewerkte auto, rijdt prettig, krappe cabine, niet zuinig, stevig geveerd en een fraai ontwerp wat ik wel kan waarderen na een DS en 2x een XM. Over een paar maanden, als ik goed gewend ben aan de auto, zal ik een review plaatsen.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens